Jump to content

Respons


Peyre

Recommended Posts

Här kan man både risa och rosa ASL Sweden Magazine

 

Först som sist vill jag be om ursäkt för förseningen som tryckeriet bjöd oss på. Måste säga att tryckeriet var det struligaste företag jag någonsin jobbat med. De levde inte upp till förväntningarna. Först fick jag vänta på tidningarna onödigt länge för att sedan få reda på att de kommer att dröja en vecka till efter överrenskommet datum. De gjorde dessutom en miss med tiningens framsida som skulle vara mycket tjockare. Men det är någonting som jag får justera till ASLSM #2. Orkar inte reklamera och vänta ännu längre.

 

Om intresset finns kan jag tänka mig att fortsätta göra fler tidningar. Kanske är fyra nummer per år lagom? Bara jag inte går för mycket back på tidningen.. Ligger fortfarande ute med typ 3500kr. Får jag bara igen pengarna jag lägger ut är jag mer än villig att tillsammans med er, jobba för att göra ASLSM ännu tjockare och ännu bättre.

 

Tidningen kan komma att få spelföretaget Game Maniacs som sponsor. Dem visade iaf ett intresse per mail.

 

Bästa hälsningar redaktionen

Edited by Peyre
Link to comment
Share on other sites

Ligger fortfarande ute med typ 3500kr.

Jamen herregud, gick nu inte detta lite väl fort!? Jag måste ju säga att det är otroligt snyggt, det som visats hittils, men vart tog diskussionen om en gratis PDF vägen, eller att tidningen åtminstonde skulle varit på Engelska för att motivera tryck-kostnader etc... (Någon på amerikanska forumet undrade om fanzinet var på engelska) dvs. var möjligt att läsa - utanför kretsen av 50 svenska ASL-spelare? :blink:

 

Hursomhelst ett härligt initiativ, men man vill ju inte att du skall gå bankrutt på kuppen!

2 magazine om året är nog lagom.

Link to comment
Share on other sites

Jamen herregud, gick nu inte detta lite väl fort!? Jag måste ju säga att det är otroligt snyggt, det som visats hittils, men vart tog diskussionen om en gratis PDF vägen, eller att tidningen åtminstonde skulle varit på Engelska för att motivera tryck-kostnader etc... (Någon på amerikanska forumet undrade om fanzinet var på engelska) dvs. var möjligt att läsa - utanför kretsen av 50 svenska ASL-spelare? :blink:

 

Hursomhelst ett härligt initiativ, men man vill ju inte att du skall gå bankrutt på kuppen!

2 magazine om året är nog lagom.

 

 

Det kan hända att visa saker gjordes i all hast men jag tror också att vi lyckades med att få våra arslen ur vagnen. Jag tror ändå att det kan vara bra att få ut ett nummer så att man lättare kan komma överrens om vad det är vi vill ha i framtiden. Jag tycker t ex att disskusionen fram och tillbaka om vem som äger tidningsartiklar och scenarion var onödig och det behövdes nog visas att det inte behöver vara svårare än att man bara tar och sätter ihop en tidning. Alla vi som spelar ASL är väl vänner med varandra. Inte skulle väl någon sno cred för t ex någon annans scenario. Och gjorde man det skulle väl inte en kotte spela med en igen, eller hur? Det kryllar ju inte direkt med spelare så man vill ju hålla sig väl med det fåtal som finns.

 

Nu är iaf hälften sålda. 50 tidningar kvar. Har sålt två till norge, en till danmark och en till holland också :) Kanske kommer fler länder följa vårt exempel..

Edited by Peyre
Link to comment
Share on other sites

Diskussionen fram och tillbaka, som egentligen dog för två år sen, försvann i och med att Christoffer tog tag i saken och körde på. Han gjorde massor med jobb, ordnade alla praktiska saker, och lyckades tjata sig till en rad artiklar. Därmed har han, i mina ögon, också rätt att ta på sig utgifterna och få saker på sitt sätt.

 

Jag var helt klart för en pdf. Men nu är tidningen ute, och jag ser som sagt fram emot en recension. Kanske, möjligen, kunde man våga sig på en pdf -version på engelska, men utan layout, scenariot och bilder. På detta sätt får man spritt tidningen för en större publik. Översättningen kan ju också läggas med tidningen, som tvåsidigt tråkprint med liten text. Blir väl ett par A4. Lite mer jobb, men om tidningen är snygg så...

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Måste säga att jag numera håller med Janusz i att man borde vända blicken mot världen och ge ut tidningen på engelska. Man kommer ju inte undan att man faktiskt utesluter en köpgrupp när man inte skriver tidningen på engelska. Man kan ju göra nummer två på engelska kanske. I och med att man säljer fler tidningar kommer man ner i tryckkostnad. Initialkostnaden sprids på fler nummer vilket kan göra att tidningen kan bli minst tio kronor billigare.

Link to comment
Share on other sites

Man kan ju jämföra med Le Franc Tireur. Numren helt på franska är totalt ointressanta för mig, som inte begriper språket. När tidningen började komma ut delvis på engelska blev den genast attraktivare.

 

Men en stor eloge till den som lagt ned hästjobbet på att få ut den svenska tidningen. En sådan gör sig definitivt inte själv, utan kräver passning stora delar av dygnet.

Och en minst sagt förlåtande familj ...

 

Matts

Link to comment
Share on other sites

Därmed har han, i mina ögon, också rätt att ta på sig utgifterna och få saker på sitt sätt.

Ja helt klart, jag är inte syrak eller någonting för att det inte blev si eller så. Bara det att han fått lägga ut pengar som han kanske inte får igen är ju synd.

Annars är det ju otroligt bra jobbat! Tummen upp.

Link to comment
Share on other sites

Här kan man både risa och rosa ASL Sweden Magazine

Hej, tidningen anlände idag och den såg mycket proffsig ut. Det mesta av innehållet såg användbart ut, intressant med Melvins tankar kring RB och ett AAR på King of the Hill. Att det dessutom var med inte bara ett utan två scenarion var en positiv överraskning.

 

Vad kan man då säga för att förbättra kommande nummer? Det var lite mycket luft emellanåt och sedan givetvis att mer av materialet skrivs på engelska för den hungrande ASL världen. Produktionstekniskt är det en sanslöst väl utförd första tidning/fanzine, jämfört med andra ASL tidningar. Dispatches from the Bunker och andra billiga fanzine tävlar i en annan kategori, och kvaliten på papper och tryck är väl så bra som (om inte bättre än) något från Heat of Battle eller Critical Hit.

 

Hoppas på en fortsättning...

Link to comment
Share on other sites

Snyggt jobbat!

 

Tidningen anlände i dag, och jag hann med att ögna igenom den före jobbet.

Snygg lay-out, intressanta artiklar och ett par "lagoma" scenarion gör att den får prio 1 i natt när jag kommer hem igen.

Vansinnigt kul dessutom att få läsa ASL-artiklar på svenska!

 

Än en gång: Kanonbra!!!

Matts

Link to comment
Share on other sites

Heja!

 

Anlände till mig idag - mycket snyggt.

Tyvärr kommer den nog inte kunna auktioneras på E-bay, eftersom den anlände i posten med 1 decimeter snö! Nu spelar inte det så stor roll eftersom jag inte är någon "collector". Verkligen kul och överaskande att det var några scenarios med.

 

Nu till något annat (och jag bryr mig egentligen inte).

Counter-art! (Ska vi kanske bara ta och skippa den diskussionen?)

 

Varför jag frågar är för att jag fått en del frågor om tidningen och flera som verkar intresserade, men de undrar över språket. Jag tänkte jag skulle skriva en blänkare på amerikanska forumet att det var flera BRA artiklar på engelska.

 

MEN, är lite osäker för att göra reklam när counter-art (copyright) är tvivelaktig? Vill ju inte att Peyre ska råka in i något!

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag bläddrat lite i tidningen, måste säga att jag är imponerad. Riktigt kul, och va bra formatet var på den. Standard Journal etc... är alltid så fyrkantigt, detta var (milt sagt) lite blandat. Snyggt och inte så pretentiöst (eller hur det nu stavas :lol: ).

 

Heja Peyre, vilket tillskott på den svenska ASL himlen!

Link to comment
Share on other sites

Heja!

 

 

MEN, är lite osäker för att göra reklam när counter-art (copyright) är tvivelaktig? Vill ju inte att Peyre ska råka in i något!

 

Vi kanske ska hålla det första nummret i Sverige så gör vi nummer två helt på engelska med världen som målgrupp. Vad tror ni om det. Känns jobbigt om MMP stämmer mig för scenariona :) Är de för lika originalet tror ni?

 

Tack förresten för alla kommentarer. Alltså visst kan tidningen bli mycket bättre men nu har vi iaf visat att vi kan. Så var inte blyga nu och börja skriva lite kul artiklar. På engelska vill säga.

Link to comment
Share on other sites

Känns jobbigt om MMP stämmer mig för scenariona :) Är de för lika originalet tror ni?

Utan att ha sett dom så kan jag inte uttala mig. Dock är ju LFT scenarion (förutom att dom använder hela färgpaletten) väldigt lika AH original layout/art.

Likaså deras brickor som var med i senaste numret, så dom verkar inte MMP/Hasbro bry sig om - eller i alla fall (mig veteligen) gör dom ingenting.

Å andra sidan blev ju Ola ombedd att plocka bort hans gratis scenarion som var ute på nätet, så deras agerande verkar ju inte vara helt konsekvent.

 

På engelska vill säga.

Jag kan ställa upp och försöka att översätta (efter bästa förmåga) om det blir aktuellt.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att MMP killarna är rätt coola när det gäller detta. De vill nog inte vara poliser som ränner runt. MEN, om det kommer till deras kännedom så att dom inte kan neka till att veta om det, så måste de troligen agera. Mitt 'fel' var att jag gjorde blänkare på deras eget forum (Consim) där gick väl gränsen! :lol:

Vid denna tidpunkt trodde de flesta att det var OK att använda deras counterart, bara om det var gratis utgåvor/scenarios, men icke! Så om de får en direkt anmodan att göra något, så måste de troligen agera för att behålla sitt affärsmanaskap med HASBRO, annars skiter dom nog i det. Så ingen reklam på Consim - ok!

 

Har fortfarande kvar mails från Brian, underskrivna/relaterade typ: MMP president affiliate to HASBRO inc, we kindly request you shut down your wepage, intellectual property, US copyrights, counter-art blah blah... :)

 

Magasinet uppe i 100US på ebay nu!? :rolleyes:

 

http://www.gamesquad.com/forums/showthread.php?t=71956

 

Ja, jag ska skriva nåt på engelska (för att fylla ut tidningen B) ).

Link to comment
Share on other sites

Utan att ha sett dom så kan jag inte uttala mig. Dock är ju LFT scenarion (förutom att dom använder hela färgpaletten) väldigt lika AH original layout/art.

Likaså deras brickor som var med i senaste numret, så dom verkar inte MMP/Hasbro bry sig om - eller i alla fall (mig veteligen) gör dom ingenting.

 

I samband med diskussionen om Scott Holsts kopierade ABTF counters, kommenterade Xavier från LFT deras användande av counterart att deras relation med MMP var mycket god och att LFT i övrigt inte ville förekomma i diskussionen. Lite lurt verkar det hela, med tanke på att MMP inte har rätt att låta andra använda licensen.

 

se länk:

http://www.gamesquad.com/forums/showpost.p...p;postcount=101

Link to comment
Share on other sites

I samband med diskussionen om Scott Holsts kopierade ABTF counters, kommenterade Xavier från LFT deras användande av counterart att deras relation med MMP var mycket god och att LFT i övrigt inte ville förekomma i diskussionen. Lite lurt verkar det hela, med tanke på att MMP inte har rätt att låta andra använda licensen.

 

se länk:

http://www.gamesquad.com/forums/showpost.p...p;postcount=101

Håller med dig. Det var ett kryptiskt svar från Xavier.

Link to comment
Share on other sites

Magasinet uppe i 100US på ebay nu!? :rolleyes:

 

Med tanke på att det bara finns 40 tidningar till försäljning kvar i världen så är det kanske rimligt <_< Rätt kul grej. Om inte någon skulle ha nämt på amerikanska forumet att man kan beställa den skulle den säkert vandrat upp ännu mer i pris. Jag kommer dock inte att sälja fler i US pga rädsla för MMP. Så the Yanks får hålla till godo med de två tidningar som säljs på ebay.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på att det bara finns 40 tidningar till försäljning kvar i världen så är det kanske rimligt <_< Rätt kul grej. Om inte någon skulle ha nämt på amerikanska forumet att man kan beställa den skulle den säkert vandrat upp ännu mer i pris. Jag kommer dock inte att sälja fler i US pga rädsla för MMP. Så the Yanks får hålla till godo med de två tidningar som säljs på ebay.

Lite elakt, men kul, att begränsa tillgången på den amerikanska marknaden. Litegrann som March Madness som inte ger oss svenskar så realistiska chanser att köpa deras material. Du borde kanske inte skriva på eBay att du står som säljare med en hel hög på lager. Jag föreslår att du ändrar (innan du får något bud) texten som om du bara hade köpt några två ex som du sedan säljer vidare på eBay.

Link to comment
Share on other sites

Men det vore ju oärligt att framstå som samlare och inte som förläggare. Om ham i nuläget är ärlig, och ändå får 100 dollars för ett ex, så varför inte.

 

Janusz

Jag missunnar honom inte 100 + dollar för ett ex, tvärtom. Vad jag menar är att om man är rädd för att eventuellt bli jagad av rättvisan, så kanske man inte ska utannonsera sin närvaro som förläggare på eBay, utan hellre uppträda som en vanlig Svensson som (liksom alla andra) vill göra sig en hacka.

Link to comment
Share on other sites

ASLSM #2

 

Peyre, har du någon deadline för nästa nummer? Om man ska leverera ngt...

 

Deadline för tävlingen är 10 mars så någon gång efter det sätter vi igång och gör layout till nästa nummer. Skulle tro att april, eller maj passar bra att ge ut nummer två..

 

ASLSM #2 blir dock enbart på engelska.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hejsan,

nu har även jag läst igenom magazinet och här kommer min feedback:

 

+ Jag blev mycket positivt överaskad av tidningens fysiska kvalitet. Proffsigt!

+ Layout mässigt mycket bra, även om det känns lite spretigt.

+ Bra artiklar

+ Bra pris

- Lite luftig bitvis (jag förstår att detta har att göra med hur mycket material som

kommit in till redaktionen).

+ Bildmaterial generellt bra, ger mycket WW2 känsla.

- Undantaget dock kartbilderna från KOTH. Viktigaste bilderna blev minst och suddiga, synd.

+ Scenarion! Det kan man ju aldrig få för många av, även om dom är av popcorn style.

 

Övergripande: Ett överraskande bra introduktionsnummer. Ära och beröm till redaktören,

artikelförfattarna och scenario-designers.

 

Förbättringar då? Jo då det finns potential:

* Mer material ...

* Allt material på engelska som nämts.

* Större kartbilder

* Scenariona (gärna i multipler av 4) till mittuppslaget så att man kan ta ut dom ur tidningen.

* Liten logga på scenariona (tre kronor?)

 

 

/Robert

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...