Janusz Posted May 9, 2004 Report Share Posted May 9, 2004 Är orchard en LOS obstacle för en up-slope location med samma baselevel? Eller som man också kan uttrycka det:Enhet Z står i hex A1. Hexsidan A1-A2 är en slope hexside i A2, så Z står 0,75 level högre än A3, som är en orchard. Ser enhet Z enhet Y i A4. Allt är OG utom A3 och enheterna är på ground level så klart. Janusz Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maglica Posted May 9, 2004 Report Share Posted May 9, 2004 Har jag svårt att tänka mig. Det måste ju vara "base-level" som angerhöjd och som därmed avgör om det är "same-level" eller inte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pmanlig Posted May 9, 2004 Report Share Posted May 9, 2004 (edited) Base level har inget med saken att göra vad jag kan se - orchard blockerar LOS om inte enheterna är på samma nivå. Enheterna räknas som om de vore på level +3/4 vad gäller LOS, och då blockeras LOS. Hittar ingen definition av "same-level" som säger något annat. Edited May 9, 2004 by pmanlig Link to comment Share on other sites More sharing options...
carlsson Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 Vi spelar som att Orchard INTE blockar LOS. orchard blockerar LOS om inte enheterna är på samma nivå. Nivå står för just "Base level" och jag anser att Base Level är den nivå som Orcharden, eller slope:n för all del, står på. Tex nivå 0, 1 eller 2. INTE 1 3/4 eller 2 3/4. Eller...? Link to comment Share on other sites More sharing options...
pmanlig Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 Såvitt jag kan minnas (har inte kapitel P tillgängligt) så stämmer det att enheterna är på "base level" rent generellt. Men när man beräknar LOS så räknas de som om de vore högre. Eftersom beräkningen av hindrance eller obstacle för orchards handlar om LOS, så är enheterna i det fallet inte på base level. I andra hänseenden (vet inte vad det skulle vara, förflyttning?) så är de på base level. Ersätt "orchard" med "wall" - visst är det så att en enhet som är up-slope ser över en mur? Det kan den inte göra om enheterna är "same-level". Man ser också över vrak/fordon, om jag minns rätt. Det skulle ju kunna vara logiskt att de inte skymmer, eftersom slopes skall representera en jämn sluttning. Är det inte så att det finns någon specialregel för slopes liknande "continuous slope"? Då skulle orchards vara hindrance. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carlsson Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 Det stämmer med murar etc Patrik så du kan mycket väl ha rätt. Ingen FAQ på detta nån? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Classe Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 Så om två trupper står upslope på varsin sida om orcharden så ser de varandra genom orcharden? Orchard är tydligen som något slags polariserat glas, släpper bara igenom ljus på en viss ledd. Samma sak om två trupper tittar på varandra och båda står på hillock. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pmanlig Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 (edited) Jo, den tanken har slagit mig också... Så här står det: "An orchard is not a LOS obstacle between same-level units. However, an orchard hex is considered a one level obstacle to any LOS to/from a higher elevation during the months of April through October, and consequently can create Blind hexes." Om man skall få det här till något vettigt så tycker jag att man skall läsa "same-level" i det här fallet som "enheter som båda två är på samma level som orcharden". Om man läser det så verkar nästa mening lite rimligare, "higher elevation" syftar då på att man måste stå högre än orcharden för att den skall blockera - vilket i så fall skulle gälla för dina exempel. Den sista frågan som man då kan ställa sig - vad händer om orcharden är up-slope? Edited May 10, 2004 by pmanlig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Classe Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 Om enheterna står på base level men orchard är upslope mot den ena borde de väl se varandra, den ena är ju "under" (och därmed i varje fall inte över) orcharden och den andra är ju på samma nivå. Ett annat problem är om båda står på hillocks och tittar på varandra genom en orchard som är upslope mot den ena. Då står enheterna på same level men den ena står under orcharden och den andra över orcharden. Kanske inte direkt den vanligaste situationen i ASL Link to comment Share on other sites More sharing options...
pmanlig Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 Kan vi enas om att konceptet "slope" i ASL är något tillkrånglat och inte alltid intuitivt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Malmström Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 Den sista frågan som man då kan ställa sig - vad händer om orcharden är up-slope? Spelar nog ingen roll eftersom Up-Slope/Down-Slope bara spelar roll om attacken börjar eller slutar i en Up-/Down-Slope Location om jag minns korrekt. Så slope-hexsides mellan två enheter har ingen effekt (tror jag). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janusz Posted May 10, 2004 Author Report Share Posted May 10, 2004 Tack för svaret. Jag har spelat det så att slope blockerar, men var som Carlsson inte säker. Janusz Link to comment Share on other sites More sharing options...
parni Posted June 11, 2004 Report Share Posted June 11, 2004 Jag ogillar starkt alla typer av up-slope/down-slope i ASL. Som i KGP! Där blir man ju galen när man skall kolla vilka man ser och inte. Tur att det alltid är kompakt med dimma där så man ändå inte ser något JAg tycker inte det tillför något, blir bara krångligt! //Pär Link to comment Share on other sites More sharing options...
pmanlig Posted June 11, 2004 Report Share Posted June 11, 2004 Jodå, visst tillför det något.... "Realism"! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carlsson Posted June 11, 2004 Report Share Posted June 11, 2004 Själv har vi spelat PB mycket nu, och ska snart börja med en ny KGP-kampanj. Tidigare tyckte jag inte det var roligt med Slopes, men nu har jag äntligen lärt mig uppskattat detta. Det ger faktiskt en mycket verkligare "kull-känsla" och jag tycker det är bra! Men dimman är jobbig... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Malmström Posted June 11, 2004 Report Share Posted June 11, 2004 Men dimman är jobbig... Framför allt dagen efter.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now