theNiceOne Posted May 11, 2004 Report Share Posted May 11, 2004 Det er veldig vanskelig/tidkrevende å spillteste scenarioer ordentlig, noe listen til Janusz vitner om. Jeg tror ikke MMP (eller noen andre) er kapable til å gi ut 24 balanserte og gode scenarioer i året, simplethen fordi det er utrolig vanskelig å balansere alle scenarioer. Jeg tror simplethen at ved å bare gi ut 12 i året, så vil andelen gode og balanserte scenarioer bli høyere, fordi de kan bruke enda mere tid på å finpusse hvert scenario. Jeg vil heller ha 12, hvorav 10 er gode, enn 24 hvorav 15 er gode. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pmanlig Posted May 11, 2004 Report Share Posted May 11, 2004 Om man vill ha mängd med lägra krav på kvalitet kan man ju alltid köpa allt som CH! publicerar... Link to comment Share on other sites More sharing options...
ON TOP ASL Posted May 11, 2004 Report Share Posted May 11, 2004 enn 24 hvorav 15 er gode.Om det är 15 st bra ETO och 9 st dåliga PTO - gör det ju inget Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janusz Posted May 11, 2004 Report Share Posted May 11, 2004 Om man vill ha mängd med lägra krav på kvalitet kan man ju alltid köpa allt som CH! publicerar... Om man vill ha fler scenarion, kan man ju bata leta lite på nätet. Tactique, Pravance pack, ASLUG, Franc-Tireur o.s.v. Jag har ungefär 1573 scenarion, och spelat 148 stycken. Det är nästan en per vecka i tre år. Så om hälften av mina scenarion bara är skit (vilket många är, otestade hemmakonstruktioner) har jag fortfarande 600 till. Jag klarar mig när det gäller antal. Från journal väntar jag mig riktigt bra, balanserade scenarion som kräver lite mer, är historiskt ovanliga, eller tar upp nya/sällan använda trupper. Journal är ett bra sätta att presentera nya modulers trupper och situationer, samt att diskutera runt design och liknande. AH gav alltid ut en artikel när en ny nation släpptes, där de diskuterade landets historiska situation i och under kriget, varför man deisgnat som man gjort och så lite kuriosa detaljer så klart. För er som inte läst dem kan jag varmt rekomendera dessa artiklar (finns nog hos en veteran nära dig).Janusz Link to comment Share on other sites More sharing options...
ON TOP ASL Posted May 11, 2004 Report Share Posted May 11, 2004 AH gav alltid ut en artikel när en ny nation släpptes, där de diskuterade landets historiska situation i och under kriget, varför man deisgnat som man gjort och så lite kuriosa detaljer så klart.Det här håller jag med om, har läst artikeln om "japs" i ASL, otroligt bra läsning och då spelar jag ju inte ens PTO. (Tror det var Steve Swann som skrev dessa). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janusz Posted May 11, 2004 Report Share Posted May 11, 2004 De om USA och Italien, tyckte jag särskilt om. Angående USA tog de en titt på dersa metod för mönstring (armén fick de sämsta grabbarna), på överreklamerade halvbandvagnar, stridsovana bland befäl samt doktrin. Italien fick en titt på deras omoderna industri, omoderna stridsdoktin, organisation m.m. Man förstod liksom varför Italienska armén gjorde så dåligt ifrån sig, och varför de fått så usla trupper i ASL. Janusz Link to comment Share on other sites More sharing options...
theNiceOne Posted May 11, 2004 Report Share Posted May 11, 2004 enn 24 hvorav 15 er gode.Om det är 15 st bra ETO och 9 st dåliga PTO - gör det ju inget Du vet ikke hva du går glipp av Ola. Dessuten er aldri PTO-scenarioer dårlige. Ubalanserte, javisst, men aldri dårlige. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ON TOP ASL Posted May 19, 2004 Report Share Posted May 19, 2004 Sorry Klas! (Från Consimworld - Brian Youse/Scott Holst)We have one extra ASLSK scenario which we'll probably post online sometime soon. It needs some more playtesting first. We are totally commited to supporting the ASLSK boards as new boards, they will be used in future products. Brian (let the flames begin) Ok, Brian, you mean just for ASLSK scenarios right? Why would I mean that? Ja, detta betyder ju att "ASL veteraner" måste skaffa sig Starter Kit om de vill spela alla scenarios i kommande Journals etc... Detta gör inte mig nåt, men MMP borde släppa SK Board's till försäljning, annars kommer Sterter Kit ta slut för newbies - och det var väl inte meningen Link to comment Share on other sites More sharing options...
pmanlig Posted May 19, 2004 Report Share Posted May 19, 2004 Tje, krasst ekonomiskt så vore väl MMP dumma om de släppte brädena separat - på ett tag. Att trycka upp många starter kits (så länge de vet att de kan sälja dem) är ju egentligen inget problem, och de gör säkert större vinst på ASLSK än på brädena separat... Om någon tycker att jag är elak... Kom ihåg att MMP faktist är ett företag som måste ta hänsyn till sådana "smutsiga" frågor som lönsamhet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Malmström Posted May 19, 2004 Author Report Share Posted May 19, 2004 Bara att hoppas att scenario designers väljer att inte använda ASLSK kartorna då. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janusz Posted May 19, 2004 Report Share Posted May 19, 2004 Bara att hoppas att scenario designers väljer att inte använda ASLSK kartorna då. Tja, än så länge kan Klas få rätt. Bräde Z är skittråkigt för ett ASL. Allt som finns är en- och tvåvånings stenhus, samt ett par fabriker. Inga trapphus markerade, inga walls eller hedges, inga alléer, raviner eller annat kul. Otroligt monotont. Y är lite mer kul, med små bygrupper lite varstans på en slätt. Men inte direkt spännande tror jag. Får se om ASLSK2 har mer för designers. Janusz Link to comment Share on other sites More sharing options...
ON TOP ASL Posted May 19, 2004 Report Share Posted May 19, 2004 Bara att hoppas att scenario designers väljer att inte använda ASLSK kartorna då.Ja det är ju möjligt. Kartorna är ju spelbara men inte speciellt snygga, grafiken på en del av husen är otroligt dålig + att en del byggnader har blivit "klippta" vid montering. Hade ju helst sett att Don Petros!? målat kartorna för att få ordentlig standard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janusz Posted May 19, 2004 Report Share Posted May 19, 2004 Ja det är ju möjligt. Kartorna är ju spelbara men inte speciellt snygga, grafiken på en del av husen är otroligt dålig + att en del byggnader har blivit "klippta" vid montering. vad menar du? Jag har inte sett efter så noga, men kan du ge exempel på vad du menar med bägge klagomålen? Janusz Link to comment Share on other sites More sharing options...
ON TOP ASL Posted May 19, 2004 Report Share Posted May 19, 2004 (edited) Ja jag har ett par goda exempel, men har inte kartorna tillgängliga nu! Under tiden lite info om vad scenario designers tycker om SK kartorna. SingleManPublishingI took a long look at these yesterday and came to the conclusion that they just don't feel very much like ASL mapboards. I guess I need to see some mix of wooden/stone buildings and walls/hedges to feel at home on a board. Of course, their primary purpose was for the ASLSK for which they probably work very well. But I don't see myself using the boards in a normal ASL scenario without overlays or something to jazz them up a bit.SchwerpunktI like the new ASL SK maps. I am already considering them for future scenarios. They are a little bland but that is ok. I like vanilla. As for the building size, they are fine. As far as Iam concerned they are just more ASL board that I can use for scenarios and there is nothing that stimulates scenario design ideas like new boards. Edited May 19, 2004 by ON TOP ASL Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janusz Posted May 19, 2004 Report Share Posted May 19, 2004 Våra spioner slår till igen. Bra jobbat, Saruman kommer bli mycket nöjd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carlsson Posted June 5, 2004 Report Share Posted June 5, 2004 Kanonbra! - det finns två nummer 5- poängtera att vi är många, kanske t o m ASL Sweden som forum, som tycker detta. Det är viktigt att det inte bara är en person som anser detta, utan flera! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Rönnblom Posted June 5, 2004 Report Share Posted June 5, 2004 Kommer ASLSK #2 inkludera kartorna från ASLSK #1, alltså? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janusz Posted June 5, 2004 Report Share Posted June 5, 2004 Kommer ASLSK #2 inkludera kartorna från ASLSK #1, alltså? Nä, har jag skrivit något som kan tolkas så? Janusz Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Svärd Posted June 5, 2004 Report Share Posted June 5, 2004 Håller med dig Janusz! Link to comment Share on other sites More sharing options...
DreadTom Posted June 5, 2004 Report Share Posted June 5, 2004 Kommer ASLSK #2 inkludera kartorna från ASLSK #1, alltså? Nä, har jag skrivit något som kan tolkas så? JanuszJa, i punkt 3, att kartorna blir överflödiga. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Rönnblom Posted June 5, 2004 Report Share Posted June 5, 2004 Kommer ASLSK #2 inkludera kartorna från ASLSK #1, alltså? Nä, har jag skrivit något som kan tolkas så? Janusz Ja, du skriver att #2 innehåller allt i #1 (och mer därtill). Även om jag kanske inte har tänkt igenom det speciellt mycket, så tror jag att jag tyckeratt det faktum att ASLSK är självstående är en ganska bra ide. Det är inte som ASL, menASLSK är inte ASL. Visst kostar det några $ extra, men det är pengar som man kan tafrån marginalen om man tror att man får sälja fler av just anledningen att man intebehöver ASLSK #1 för att köra #2. Det bästa, tycker jag, vore om de olika startpaketen var inriktade på olika saker, med #1 motinfanteri, #2 mot ordnance, #3 mot fordonsstrider (t ex). Då blir inte överlappet i regler ochblippar lika stort som om det var frågan om rena utökningar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carlsson Posted June 6, 2004 Report Share Posted June 6, 2004 Jag kan tillägga att jag tilltalas av tanken att modul #2 och #3 är extra-moduler. Dvs, #1 krävs för att spela de övriga. Och sedan förvaras samtliga i kartongen som kom med #1! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted June 6, 2004 Report Share Posted June 6, 2004 Jag håller med om det mesta ni skrivit. Jag tycker dock att #2 och #3 skall ha egna lådor - det finns nästan inget tråkigare än ett spel i en påse! De som inte gillar lådor kan ju kasta sina. Dessutom har MMP redan sagt att de inte vill gå "pås-vägen" eftersom affärer helst inte tar in spel utan låda (de syns ju dåligt på hyllan). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Malmström Posted June 7, 2004 Author Report Share Posted June 7, 2004 Inte för att jag ämnar att köpa ASLSK 1, 2....n men jag tycker faktiskt attdet är bättre med helt separata moduler. Dessutom kommer inte allt i ASLSK 1 att finnas med i ASLSK 2. Vad jag harförstått så kommer det att vara nya nationaliteter i ASLSK 2 - så de ryssar, tyskar och amerikanare som finns i ASLSK 1 kommer inte att vara med i ASLSK 2. Jag ör dock helt för att synpunkter framförs till MMP, dock är jag tveksam till att hävda all vi på ASL Sweden Forum har samma åsikter i frågan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janusz Posted June 7, 2004 Report Share Posted June 7, 2004 Nu ska vi se, om jag kan lyckas svara på alla trådar ) Ja, du skriver att #2 innehåller allt i #1 (och mer därtill)En miss där. Jag menar att #2 kan lära ut allt som #1 kan, och mer därtill. Den innehåller inte exakt samma saker, men delar som fyller samma syfte. Och visst får man två fina kartor i #1, som man kan spara. Men eftersom de inte används igen annat än i möjliga scenarion i journal, känns det som en tveksam investering, särskilt för nybörjare som tvekar lite. Men jag ändrar i mitt brev så det blir tydligare.Det bästa, tycker jag, vore om de olika startpaketen var inriktade på olika saker, med #1 mot infanteri, #2 mot ordnance, #3 mot fordonsstrider (t ex). Då blir inte överlappet i regler och blippar lika stort som om det var frågan om rena utökningar.Det är nog så det är tänkt. Att de har olika inriktning. Men eftersom näsntan alla scenarion behöver infanteri, så måste #2 innehålla en karta INF om kittet ska vara självständiga. det finns nästan inget tråkigare än ett spel i en påse!Mattias, får jag med dig om jag stryker punkten om påsar? Jag gillar tanken på att verkligen hålla nere priset (kan nog göra 50,- skillnad) men kartorna kan bli skadade, och jag vet väl att MMP inte vill köra påsar. Kanske en del av pre-order av #2 kunde vara i påse, då de inte ska stå i hylla. Är det en bra idé?nya nationaliteter i ASLSK 2 -Detta skulle vara skitkul, om och du har ett citat från Brian (inte Brain) som du kan ge mej, blir jag jätteglad. Men jag tror inte riktig på det. Vilken annan axelmakt kan man ha med? Finnar och Japaner bryter så många regler att de är otänkbara. Övriga axis är så obskyra, och det finns så få scenarion att designa med dem, att det skulle bli svårt att marknadsföra. Vilka allierade kan vi ha? Britter och fransmän är kvar, och det är egentligen inga problem (men kräver tyska motståndare). Däremot är jag osäker på om fransmän är så populära i USA, och till #3 har vi inte mycket nytt at välja på. Tank vs tank 1940? Free french kör med massa konstiga SW:s, och har få scenarion.Så britter fungerar, men till #3 måste vi nog ta tillbaka ryssar och jänkare. Tyskarna lär bli kvar hela vägen. Men jag blir glad om jag har fel, och det blir rumäner mot Stuarts körda av Titos partisaner, italienare mot fransmän sov. Någon annan som är med på brevet. Om vi inte kan få till "the members of ASL sweden community" så kanske "concerns of most members of ASL sweden community". Eller våra namn underst.Janusz Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Malmström Posted June 7, 2004 Author Report Share Posted June 7, 2004 nya nationaliteter i ASLSK 2 -Detta skulle vara skitkul, om och du har ett citat från Brian (inte Brain) som du kan ge mej, blir jag jätteglad. Men jag tror inte riktig på det. Vilken annan axelmakt kan man ha med? Finnar och Japaner bryter så många regler att de är otänkbara. Övriga axis är så obskyra, och det finns så få scenarion att designa med dem, att det skulle bli svårt att marknadsföra. Vilka allierade kan vi ha? Britter och fransmän är kvar, och det är egentligen inga problem (men kräver tyska motståndare). Däremot är jag osäker på om fransmän är så populära i USA, och till #3 har vi inte mycket nytt at välja på. Tank vs tank 1940? Free french kör med massa konstiga SW:s, och har få scenarion.Så britter fungerar, men till #3 måste vi nog ta tillbaka ryssar och jänkare. Tyskarna lär bli kvar hela vägen. Men jag blir glad om jag har fel, och det blir rumäner mot Stuarts körda av Titos partisaner, italienare mot fransmän sov. Någon annan som är med på brevet. Om vi inte kan få till "the members of ASL sweden community" så kanske "concerns of most members of ASL sweden community". Eller våra namn underst.Janusz Från consimworld:"I'm hopeful it's the Americans, British, Germans, and Italians. Generally, however, the scenario designs will select the nationalities. We're keeping our options open until the very end... Brian" Verkar som om dom inte har bestämt sig ännu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tobias Posted June 8, 2004 Report Share Posted June 8, 2004 Jag är med! Som nybörjare är jag inte helt sugen på att behöva köpa samma sak flera gånger... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janusz Posted June 17, 2004 Report Share Posted June 17, 2004 Nu är protsten insänd, till Brian Youse, Keith Dalton och till ASLML. Få se vad det ger. Janusz Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maglica Posted June 17, 2004 Report Share Posted June 17, 2004 Ingenting skulle jag tro ... men det är trevligt med folk sominte ger upp innan dom börjat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Odium Posted December 29, 2004 Report Share Posted December 29, 2004 Jag läste också lite av Brians andra inlägg.ASLSK2 ska enligt Brian vara "To hit", dvs AT-vapen, granatkastare och liknande, förmodligen lvl 1 kullar, men inga övervåningar. Så ingen avancerad LOS. Inga infanteriregler som hoppades över i #1 (concealment, firelanes m.m.) dyker upp. De siktar tydligen på att göra varje ASLSK fristående. Känns inte detta lite fel? 1: Kommer det finnas spelare som hoppar in direkt på #2?2: Alla systembrickor som var med i #1 måste vara med i 2:an, så man betalar för något man redan har.3: Allt infanteri för scenariona trycks igen. Så ASLSK1 kan man bara lägga undan, slänga eller sälja. Brickor, regelbok och kartor blir överflödiga. 4: När väl tvåan kommer blir också #1 passé. Varför köpa #1? För de sex scenariona? Lite dyrt för 220,-1. Det gör det säkert 2. Troligen 3 Nope, ryssarna är inte med i SK #2 4. Se ovan, och så får man ju karta Z och Y i SK #1. En kul grej vore om de kunde göra en add-on till de 6 SK #1 scenariona med de nya grejorna, ungefär som Streets of Stalingrad kombinerade de 3 första Squad Leader scenariona. Inte särskilt troligt kanske, men men. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Malmström Posted January 31, 2005 Author Report Share Posted January 31, 2005 Ny information om ASLSK 2 från Youse på Consimworld:http://talk.consimworld.com/WebX?14@89.NQl...@.ee6b46b/16141 I remain hopeful that ASLSK2 will come out in April/May timeframe. We're working on playtesting scenarios now. The maps are done and in final form. Perry/Ken are brushing up the rules. The scenarios are laid out, only being tweaked as playtesting requires. The countersheet needs to be finalized and done, but that's not much more than a Saturday job. Its in good shape in other words. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now