Jump to content

Jitter fire & dummies


pmanlig

Recommended Posts

Spelade första scenariot i Edson's Ridge idag, och fick därför fräscha upp nattreglerna en del. En sak som jag inte riktigt blev klok på är Jitter Fire. Vad händer om den närmaste försvarande enheten är en dummy? Försvinner den? Händer ingenting? Inget av ovanstående?

Link to comment
Share on other sites

En sak som jag inte riktigt blev klok på är Jitter Fire. Vad händer om den närmaste försvarande enheten är en dummy? Försvinner den? Händer ingenting? Inget av ovanstående?

Dummy Cloaking-enheter tas bort, E1.551. Eftersom inte Dummyförsvarare nämns borde de ju behandlas på samma sätt som andra enheter som inte kan använda Jitter Fire. Vilket alltså borde avslöjar deras status... JR VanMechelen säger också detta i avsnittet om Jitter Fire på s. 15 i "Bring on the Night" samt not 17 på s. 31.

Link to comment
Share on other sites

En sak som jag inte riktigt blev klok på är Jitter Fire. Vad händer om den närmaste försvarande enheten är en dummy? Försvinner den? Händer ingenting? Inget av ovanstående?

Dummy Cloaking-enheter tas bort, E1.551. Eftersom inte Dummyförsvarare nämns borde de ju behandlas på samma sätt som andra enheter som inte kan använda Jitter Fire. Vilket alltså borde avslöjar deras status... JR VanMechelen säger också detta i avsnittet om Jitter Fire på s. 15 i "Bring on the Night" samt not 17 på s. 31.

 

Jag håller med om att de dummy stackar borde tas bort och ställde faktiskt frågan till Avalon Hill (var nog MvNamara på den tiden) om vad som händer i situationen ovan. Svaret jag fick var dock inte att dom tas bort och i princip avslöjas som en dummy stack - dock an det ju vara t.ex. en leadare med en MG.

 

Eftersom det står i E1.151 att om ingen enhet i den närmsta hexen kan Jitter Fire, så blir det ingen Jitter Fire.

 

Ska se om jag kan gräva upp den gamla Q&An

Link to comment
Share on other sites

En sak som jag inte riktigt blev klok på är Jitter Fire. Vad händer om den närmaste försvarande enheten är en dummy? Försvinner den? Händer ingenting? Inget av ovanstående?

Dummy Cloaking-enheter tas bort, E1.551. Eftersom inte Dummyförsvarare nämns borde de ju behandlas på samma sätt som andra enheter som inte kan använda Jitter Fire. Vilket alltså borde avslöjar deras status... JR VanMechelen säger också detta i avsnittet om Jitter Fire på s. 15 i "Bring on the Night" samt not 17 på s. 31.

 

Jag håller med om att de dummy stackar borde tas bort och ställde faktiskt frågan till Avalon Hill (var nog MvNamara på den tiden) om vad som händer i situationen ovan. Svaret jag fick var dock inte att dom tas bort och i princip avslöjas som en dummy stack - dock an det ju vara t.ex. en leadare med en MG.

 

Eftersom det står i E1.151 att om ingen enhet i den närmsta hexen kan Jitter Fire, så blir det ingen Jitter Fire.

 

Ska se om jag kan gräva upp den gamla Q&An

IRFH(Ingen Regelbok For Hånden), men jeg mener at Cloaked units ikke er underlagt Jitter Fire. Stealthy også, for den saks skyld.

Link to comment
Share on other sites

En sak som jag inte riktigt blev klok på är Jitter Fire. Vad händer om den närmaste försvarande enheten är en dummy? Försvinner den? Händer ingenting? Inget av ovanstående?

Dummy Cloaking-enheter tas bort, E1.551. Eftersom inte Dummyförsvarare nämns borde de ju behandlas på samma sätt som andra enheter som inte kan använda Jitter Fire. Vilket alltså borde avslöjar deras status... JR VanMechelen säger också detta i avsnittet om Jitter Fire på s. 15 i "Bring on the Night" samt not 17 på s. 31.

 

Jag håller med om att de dummy stackar borde tas bort och ställde faktiskt frågan till Avalon Hill (var nog MvNamara på den tiden) om vad som händer i situationen ovan. Svaret jag fick var dock inte att dom tas bort och i princip avslöjas som en dummy stack - dock an det ju vara t.ex. en leadare med en MG.

 

Eftersom det står i E1.151 att om ingen enhet i den närmsta hexen kan Jitter Fire, så blir det ingen Jitter Fire.

 

Ska se om jag kan gräva upp den gamla Q&An

IRFH(Ingen Regelbok For Hånden), men jeg mener at Cloaked units ikke er underlagt Jitter Fire. Stealthy også, for den saks skyld.

 

Det stämmer att Cloaked enheter inte är undantagna från Jitter Fire. Och är det en dummy Cloaking counter som Jitter Fire:s så blir den eliminerad. Detta står klart i reglerna.

 

Frågan är vad som händer om en vanlig (i.e. icke-cloaked) dummy stack är den närmaste enheten som skall Jitter Fire:ra.

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer att Cloaked enheter inte är undantagna från Jitter Fire. Och är det en dummy Cloaking counter som Jitter Fire:s så blir den eliminerad. Detta står klart i reglerna.

 

Frågan är vad som händer om en vanlig (i.e. icke-cloaked) dummy stack är den närmaste enheten som skall Jitter Fire:ra.

Visst fanns det en tråd om att översätta ASL till svenska alldeles när forumet startade? Egentligen skulle man väl göra den här OT-kommentaren där i så fall, men eftersom jag bara tänkte kommentera det helt kort så...

 

Borde väl heta Jitter Fajra? Ser fult ut men "Jitter Fire:ra" och "Jitter Fire:s " ser väl värre ut? Hörde Horace Engdahl prata på radio i veckan (med Dogge från Latin Kings!!) och han kommenterade det här med hur lätt svenskan har att införliva låneord och anpassa dem.

 

- Håkan

Link to comment
Share on other sites

Två saker:

 

1) Det som kanske är ännu mer förvirrande är om en dummy slår jitter fire när den försöker flytta. Om det är en cloaking dummy blir den eliminerad (står i reglerna) men om det är en "vanlig" dummy så blir den inte eliminerad. Vad händer då? Får den fortsätta flytta? Markeras den med Prep Fire trots att det är en dummy? :blink:

 

2) Vad gäller svengelska så tycker jag att "fajra" och liknande omskrivningar till "svensk" stavning är bland det vidrigaste språkövergrepp som finns. Ordet är fortfarande krångligt att uttala, och det blir svårare att känna igen i skriven form för alla som vet vad "fire" är. Sedan kan det ju bli problem med homonymer som "sajt" - betyder det "site" eller "sight"? Till slut har man ändrat så mycket att kopplingen till det ursprungliga ordet har försvunnit, och då kan man ju lika gärna köra med ett befintligt svenskt ord i stället... Varför "fajra", när man kan skjuta? Om du verkligen vill ha en svensk term för "jitter fire" så får du gärna använda "nervösskjuta" eller "panikskjuta" i stället för försvenskad stavning! :)

 

Visst, när tillräckligt många har börjat använda en försvenskad stavning så blir ordet till slut svenskt. Innan det har hänt så finns det ingen korrekt svensk stavning, eftersom ordet inte finns på svenska. Jag tänker kämpa emot så länge det går! :)

Link to comment
Share on other sites

Två saker:

 

1) Det som kanske är ännu mer förvirrande är om en dummy slår jitter fire när den försöker flytta. Om det är en cloaking dummy blir den eliminerad (står i reglerna) men om det är en "vanlig" dummy så blir den inte eliminerad. Vad händer då? Får den fortsätta flytta? Markeras den med Prep Fire trots att det är en dummy? :blink:

 

Håller med. Alla dummy (cloaking eller ej) borde elimineras om den blir tvungen att utföra Jitter Fire. Kanske en errata kandidat.

 

Visst, när tillräckligt många har börjat använda en försvenskad stavning så blir ordet till slut svenskt. Innan det har hänt så finns det ingen korrekt svensk stavning, eftersom ordet inte finns på svenska. Jag tänker kämpa emot så länge det går! :)

 

Hear, hear - bara för att alla säger fel - blir det inte rätt. :D:D

Link to comment
Share on other sites

Visst, när tillräckligt många har börjat använda en försvenskad stavning så blir ordet till slut svenskt. Innan det har hänt så finns det ingen korrekt svensk stavning, eftersom ordet inte finns på svenska. Jag tänker kämpa emot så länge det går! :)

Håller absolut med. Kul att se någon fler som är emot detta vidriga språkbruk.

- Våga vägra säga mäjl! :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...