Jump to content

(S2) War of the rats


Janusz

Recommended Posts

Nu har jag spelat detta scenario två gånger, mot en nybörjare som ville träna på att storma hus. Bägge gångerna gav han upp när situationen blev alltför hopplös, vilket får mig att fundera på hur andra har spelat scenariot.

 

Det känns som tysken måste ha grov tur, eller spela mot en riktigt dålig rysk spelare, för att kunna vinna. Har jag fel?

Link to comment
Share on other sites

Jag är halvvägs in i det scenariot, och spelar tysk. Och ja, jag upplever det precis som du säger. Att flera av hans trupper är conscripts gör inte så mycket då det aldrig är några avstånd att tala om. Och med stenhusens TEM på 3 så står sig conscripts rätt bra.

 

Jag ska spela klart mitt parti, sen återkommer jag med en mer detaljerad analys.

Link to comment
Share on other sites

De ryska förstärkningarna är en stor del av problemet. Om de kommer in runda 2 eller 3 står tysken inför ett numerärt underläge, och jämna ledare. Kommer de runda 5 eller 6 måste tsken hålla kvar 1 eller 2 grupper i det hus han tagit, för att skydda mot ett eventuellt motanfall.

 

Det andra problemet är O6. Hur tar man detta hus snabbt? Med samlingspunkt i P6, och med eld mot gatorna från såväl de bakre husen som fronten, är det riktigt svårt att få till ett anfall utan att ta eld direkt i gatan. En snabb stormning är nästan omöjlig.

 

Min motståndare startade sitt andra försök (spelning 2) med att ROF:a lite, och slå allmänt bra. Förlustfritt rev han upp min vänstra flank, döade två grupper och en ledare på köpet. På en runda. Förlorade ändå.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Två frågor på detta scneario:

 

1) Om man som tysk har varit i en VL hex, måste man ha kvar trupp där eller räknas den som tysk tills ryssen varit där igen?

 

2) Hur stormar man byggnader utan att bli slaktad? Rök hjälper ju till, men t o m conscripts blir ju livsfarliga point blank. Och sitter de utspritt i stenhus så är de nog så svårknäckta.

 

Jag är nästan klar mned scenariot. Sista rundan kvar. Det ser ut somom jag kommer ta 2 VL och mer eller mindre inte ha en chans att ta det tredje. Ryska reinforcements kom in runda 5.

 

Tärningarna har väl inte varit riktigt på min sida, jag har legat ett eller två över önskat tärninsgslag nästan hela tiden, och min motspelare motsvarande fast åt andra hållet. Jag har dock lyckats med en genombrytning på min vänsterflank, dock för sent för att kunna göra nåt vettigt flankerande. Summa summarum så är det ingen hit att vara anfallare i terräng dominerad av stenhus och med god LOS för försvararen.

Link to comment
Share on other sites

1) Om man som tysk har varit i en VL hex, måste man ha kvar trupp där eller räknas den som tysk tills ryssen varit där igen?

 

Det räcker med att springa igenom (EJ Bypass dock) för att ta kontrollen över en location. Är du dessutom siste man i ett hus så har du Building Control.

Notera dock skillnaden mellan Location Control och Building Control! Det sistnämnda kräver inte att du har Location Control i varje Location i huset.

 

2) Hur stormar man byggnader utan att bli slaktad? Rök hjälper ju till, men t o m conscripts blir ju livsfarliga point blank. Och sitter de utspritt i stenhus så är de nog så svårknäckta.

 

Att anfalla är både svårt och roligt! Rök är en självklarhet, men oftast räcker inte det. Dela upp dina Squads till HalfSquads och sprid ut dig. Ju fler mål, desto svårare för fienden att ta kål på dig.

Har man råd med en understödsgrupp som ligger i bakgrunde (MG + bra befäl) så måste man utnyttja det också.

Hitta bra och dolda vägar att ta dig fram i terrängen.

Var snabb! Sega dig inte fram för att behålla concealment - anfaller du så anfaller du. Ju sanbbare du är, desto snabbare kommer du fram till din fiende och dina VL's.

Dessutom, för att ta kål på fiendens concealment, spring in med HS's i fiendehögar; då måste fienden röja sig (man blir av med concealment på en MMC för att hindra fienden från att springa in), ev blir du ihjälskjuten i processen, men då vet du iallafall var fienden är...

Håll koll på fiendens Concealment. Får han dummies, tveka inte att räkna dem för att på så sätt ta reda på när dummiesarna har tagit slut.

 

 

Ingen regel utan undantag, men detta är de tips jag kommer på utan djupare analys.... B)

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen. Dessvärre specas inte det där med buidling/location control i ASL SK.

 

Det står inget heller om att man kan splitta till HS, concealment finns inte. Men det där kommer nog att klaras ut mer när jag får ASL RB.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att detta var otroligt gulligt. Odium, och andra nybörjare, läs Carlssons inlägg, markera, kopiera och limma in i ett dokument med som du sedan sparar eller skriver ut. Bra tips, men lite för tidigt bara.

 

Jag satt lite och lekte med detta scenario.

Låt oss säga att ryssens vänstra hus (F7 eller nåt) faller tidigt. Hur mycket trupp måste då lämnas för att försvara mot ett motanfall lett av 9-2:an?

Jag provade med 2 grupper, en LMG och en 8-1. Klarade de av att hålla huset? Vanligtvis, ja. Men om ryssen får två eller tre rundor på sig har han en chans, kanske 25%, att ta tillbaka huset. 527/LMG och 9-2 är SÅ hemska när de kommer in nära och imtimt.

 

Och Stalingrd som är mitt favoritslag :(

Janusz

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu ska jag skryta lite:

 

Jag vann som tysk igår!

 

Får väl medge att jag hade tur, eftersom att shock-truppen inte kom in förrän i sista rundan, då jag hade en MMG som tog hand om dem. Ett råd är naturligtvis att försöka vara så offensiv det bara går med eldkastaren och att sätta en DC på varje flank för att kunna öppna upp eventuella lucor som det går att springa genom. Detta understöds av en FG med några LMG:s i mitten för att mjuka upp försvaret, se till att de har bra vinkel... Detta funkade bra för mig, men naturligtvis beror det på hur ryssen sätter upp, så klart. Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...