Jump to content

Vad är detta?


Fk Ståhl

Recommended Posts

Mors,

Polisen i Karlskoga har fått in ett udda vapen under den pågående vapenamnestin: En finsk kulspruta från 30-talet. Den väger 20 kg och ska ha varit fordonsmonterad.

Någon som vet märke och kaliber etc för en initierad bildtext i morgondagens Nerikes Allehanda?

Tacksam för svar!

Matts

 

post-10-1176394780_thumb.jpg

Edited by Fk Ståhl
Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som en vanlig Maxim/Vickers utan vatenkylningsdelen. Jämnför tex med en svensk ksp m/38 som var vattenkyld men som nu sitter monterad utan vattendelen i stridsfordon 90.

 

Jag kan vara helt fel uten men jag sticker ut hakan lite....

 

Kaliber: Kan vara allt från 6.5mm till 8.8mm. Enda skillnaden är pipan som ju går att byta mycket enkelt. Till svenska ksp m/58 fanns det tex både 6.5mm och 7.62mm pipa till. (inte allmänt kännt men sant). Jag gissar på att det är 7.62 (?) som jag tror var den standard ammunition som användes mest i finland under kriget.

Edited by Laakso
Link to comment
Share on other sites

Synd att inte bilden kom med, eller vilken FP den har :)

 

kulsprutan på NA

 

Tok-enkelt 4fp 10 räclvidd B11+ ROF 2. MEN nu är det ju en finnsk MMG vilket gör att den borde vara 5fp 12 räckvidd och B12 ROF 2. Det är lite lurigt faktiskt hur det går till med tanke på att det borde vara samma pjäs oavsett om den skjuts av ryssar eller om den är ett finskt krigsbyte som dom hammrar på med...

 

Någon som har en förklaring?

Edited by Laakso
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Det ser ut som en vanlig Maxim/Vickers utan vatenkylningsdelen. Jämnför tex med en svensk ksp m/38 som var vattenkyld men som nu sitter monterad utan vattendelen i stridsfordon 90.

 

Jag kan vara helt fel uten men jag sticker ut hakan lite....

 

Kaliber: Kan vara allt från 6.5mm till 8.8mm. Enda skillnaden är pipan som ju går att byta mycket enkelt. Till svenska ksp m/58 fanns det tex både 6.5mm och 7.62mm pipa till. (inte allmänt kännt men sant). Jag gissar på att det är 7.62 (?) som jag tror var den standard ammunition som användes mest i finland under kriget.

 

Fanns även monterad i IKV91. KSP38 utan vattenkylning kallas inom försvaret för KSP39. Det ser ut som om rekylförstärkaren är den som används under sträng kyla. Matas med tygbandad ammunition.

 

asad

Link to comment
Share on other sites

Fanns även monterad i IKV91. KSP38 utan vattenkylning kallas inom försvaret för KSP39. Det ser ut som om rekylförstärkaren är den som används under sträng kyla. Matas med tygbandad ammunition.

 

asad

 

Rekylförstärkare? Varför skulle man vilja förstärka rekylen? :huh:

Link to comment
Share on other sites

Rekylförstärkare? Varför skulle man vilja förstärka rekylen? :huh:

 

Kulsprutan opererar med samma princip som AK4:an och kpist m45 dvs med tungt slutstycke. Det är alltså slutstyckets rekyl som kastar ut den förbrukade patronen och sedan laddar en ny. Rekylens storlek beror av temperaturen varför det blir väsentligt att förstärka denna under vintern. KSP58 och AK5:an har ju samma möjlighet. Där skruvar man upp gastrycket.... Rekylförstärkaren sitter längst fram på pipan precis som en mynningsbroms på haubitsar/kanoner eller flamdämparen på AK5.

 

asad

Link to comment
Share on other sites

Asad,

tack för den föredömliga förklaringen. I övrigt, när ser vi dig på en turnering igen? Det måste vara en 10 år sedan sist.

 

/Robert

 

Jag funderar på Stockholm i år. Jag var ju där förra året och avundades alla. I år hoppas jag kunna få några scenarion spelade.

 

asad

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...