Jump to content

Bridge TEM


TSUN

Recommended Posts

Är följande rätt tolkat:

 

467 och AFV startar från F5 och gör Armored Assault via G5 till H4.

 

Om 458 D1F attackerar 467:an så blir det DRM=(-1 FFNAM, +1 AFV)=0 ?

Om 447 D1F attackerar 467:an så blir det DRM=(-1 FFNAM, +1 AFV, -1 TEM)=-1 ?

 

AFV:n flyttar sedan själv till I4 och stoppar där, medans 467 blir kvar i H4.

 

I ryssens Prep så skjuts det på 467:an i H4:

 

458 attackerar 467:an DRM=(+1 TEM)=1 ?

447 attackerar 467:an DRM=(+1 AFV hindrance, -1 TEM)=0 ?

post-82-1175665288.gif

Edited by TSUN
Link to comment
Share on other sites

Är följande rätt tolkat:

 

467 och AFV startar från F5 och gör Armored Assault via G5 till H4.

 

Om 458 D1F attackerar 467:an så blir det DRM=(-1 FFNAM, +1 AFV)=0 ?

Om 447 D1F attackerar 467:an så blir det DRM=(-1 FFNAM, +1 AFV, -1 TEM)=-1 ?

 

AFV:n flyttar sedan själv till I4 och stoppar där, medans 467 blir kvar i H4.

 

I ryssens Prep så skjuts det på 467:an i H4:

 

458 attackerar 467:an DRM=(+1 TEM)=1 ?

447 attackerar 467:an DRM=(+1 AFV hindrance, -1 TEM)=0 ?

 

Ser korrekt ut - under förutsättning att ni spelar med MMPs korkade ändring av Bridge TEM regeln.

Link to comment
Share on other sites

Svar ja (till Daniel).

Det som enligt vad jag förstår är problemet med broTEM-1 är att erratan (förtydligandet) är mycket mer generellt skriven än runway och wide city streets (eller vad regeln nu heter). Är det lättare att träffa ett stillastående fordon på en bro än på en äng? Do borde narrow street ha liknande -1TEM.

Samt att TEM-1 inte står i själva regeln, utan bara i dividern.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Svar ja (till Daniel).

Det som enligt vad jag förstår är problemet med broTEM-1 är att erratan (förtydligandet) är mycket mer generellt skriven än runway och wide city streets (eller vad regeln nu heter). Är det lättare att träffa ett stillastående fordon på en bro än på en äng? Do borde narrow street ha liknande -1TEM.

Samt att TEM-1 inte står i själva regeln, utan bara i dividern.

Det är mycket som problem med denna erratan. Verkar vara skjuten från höften och icke genomtänkt enl. min åsikt.

Link to comment
Share on other sites

447 attackerar 467:an DRM=(+1 AFV hindrance, -1 TEM)=0

 

 

Har inte reglerna framför mig, men får man verkligen +1 AFV hindrance i samma turn som man flyttat ett fordon. Är man inte tvungen att vänta tills nästa turn innan man får det skyddet. Eller mins jag helt fel?

Link to comment
Share on other sites

Har inte reglerna framför mig, men får man verkligen +1 AFV hindrance i samma turn som man flyttat ett fordon. Är man inte tvungen att vänta tills nästa turn innan man får det skyddet. Eller mins jag helt fel?

Jo, men i exemplet är det nästa turn - ryssen skjuter i sin prep.

Link to comment
Share on other sites

saxat ifrån GameSquad ASL forum.

 

Direct Fire (and Direct Fire Interdiction) against a target on a bridge which is traced only through the road depiction of that bridge hex (or against any pontoon bridge, regardless of LOF) and Residual FP attacks are considered to take place in Open Ground (1.15) with a TEM of -1 which is cumulative with other TEM (e.g., AFV/Wreck) and FFMO/FFNAM. Of course, fire traced through a Hindrance hex elsewhere along the LOS still negates any FFMO or Interdiction claim in the bridge hex. See 9.33 for Elevation Effects.

 

dvs ett extra -1 TEM.

 

Samt att TEM-1 inte står i själva regeln, utan bara i dividern.

 

Ähum, hur officiell är regeln egentligen. Hittade inget under MMP:s errata sektion. Handlar det om ett tryckfel ?

Link to comment
Share on other sites

saxat ifrån GameSquad ASL forum.

 

Direct Fire (and Direct Fire Interdiction) against a target on a bridge which is traced only through the road depiction of that bridge hex (or against any pontoon bridge, regardless of LOF) and Residual FP attacks are considered to take place in Open Ground (1.15) with a TEM of -1 which is cumulative with other TEM (e.g., AFV/Wreck) and FFMO/FFNAM. Of course, fire traced through a Hindrance hex elsewhere along the LOS still negates any FFMO or Interdiction claim in the bridge hex. See 9.33 for Elevation Effects.

 

dvs ett extra -1 TEM.

Ähum, hur officiell är regeln egentligen. Hittade inget under MMP:s errata sektion. Handlar det om ett tryckfel ?

 

Ändringen kom som errata i Journal 7.

Själv undviker jag den om jag kan och jag hoppas att den återtas i Journal 8.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...