Jump to content

Close combat


Odium

Recommended Posts

Jag slänger uipp några exemple, som jag visserligen inte råkat ut för än, men som kanske kan komma:

 

Jag har 2 squads, en broken och en good order. De blir attackerade i CC av en fiende som väljer att attacker demn som en klump. Då ska den som är broken få +2 på sitt slag, men om jag har förstått det rätt så attackerar ATTACKERN, och sen attackerar Defendern, så ingen försvarar egentligen. Men så sägs de ju att Broken Units inte kan attackera i närstrid, men försvara sig. Hur går det här ihop?

 

För enkelhetens skull kan man ju anta att jag har 1 GO 4-6-7 och en broken 4-6-7, och fienden 2 GO 4-4-7.

 

Och hur blir det om jag har 2 GO squads och en är CX, och de blir attackerade som en grupp.

Link to comment
Share on other sites

1: Det är sällan en bruten enhet hamnar i CC. Det går, men oftast routar de ut först. Detta svar gäller CC och ASLSK. I ASL, om det är melee, så försöker den brutne dra sig ur striden.

 

2: EN bruten enhet försvarar sig med sin fulla FP, det vill säga man beräknar attacker mot den som om den var obruten, men ger sedan fienden -2 DRM på slaget. Den brutne gör dock själv inget anfall.

 

Vi kör ASLSK:

Det är melee mellan två 4-4-7 och två 4-6-7. I rysk runda bryter en tysk av eldgivning in i rutan. I CPh deklarerar ryssen att hans två grupper gemensamt anfaller de två tyska. Sedan deklarerar tysken att hans obrutna grupp slåt mot en ryss.

 

Rysk FP är 8, tysk är 8, vilket ger 1:1 och CC#5. DR är 5. Den obrutne tysken halveras, medan en DRM på -2 ger en "trea" mot den andra brutna gruppen, som elimineras.

 

Tysken anfaller FP4 mot 4, dvs CC#5. DR är "femma", så en rysk grupp halveras.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

...och så tar vi fallet med CX också, vilket skiljer sig något:

 

Vi har 2x4-4-7 mot 4-6-7+4-6-7(CX).

 

Ryssen attackerar 8 FP mot 8 FP, 1:1. Behöver "5" och slår 5. CX ger -1, och det betyder att den grupp som inte är CX halveras, den som är CX dör - precis som förut.

 

När det gäller den tyska attacken så gäller däremot +1 för CX för hela attacken, även om bara en grupp är CX. Alla mot alla ger i det här fallet 1:1 men med +1, och tysken behöver slå "4" för att skada ryssen.

Link to comment
Share on other sites

Det beror ju på vad man vill uppnå...

 

Två separata attacker har större chans att göra skada på motståndaren. Men:

 

En attack har större chans att slå ut alla fiendeenheter (vilket ibland är viktigt).

 

Om det t.ex. handlar om sista CC-fasen i ett scenario där man måste slå ut alla fiendetrupper för att erövra ett hus, då är det bättre med en attack.

Link to comment
Share on other sites

Du har selvsagt helt rett. Det er jo større sjans for å få < 4 på ett kast enn å få < 4 på ett og samtidig < 5 på ett, så hvis det vikstigste er å eliminere fienden nå bør man gjøre ett fellesangrep.

 

Hvis man derimot er opptatt av å gjøre det som sannsynligvis vil drepe flest russere er det bedre med to uavhengige angrep, evt. ett angrep på 2-1 mot en russer. Disse to alternativene vil faktisk i dette tilfellet drepe nøyaktig like mange russere i snitt.

 

En tredje mulighet er at man er opptatt av i hvert fall å gjøre litt skade. I så fall er det litt bedre med to 1-1 angrep enn ett 2-1 angrep, som igjen er mye bedre enn ett stort 1-1 angrep.

 

Det her er forresten ett eksempel på noe av det jeg liker ved ASL - du kommer stadig opp i situasjoner hvor du har flere valg som alle kan være fornuftige, og hvor du kjapt må velge det du tror er best, eller føler mest for i øyeblikket.

Link to comment
Share on other sites

Ryssen attackerar 8 FP mot 8 FP, 1:1. Behöver "5" och slår 5. CX ger -1, och det betyder att den grupp som inte är CX halveras, den som är CX dör - precis som förut.

 

Tack för detta Patrik, det hade jag ingen susning om! (trodde att alla enheter fick -1, eftersom det är "värsta modifikitationen)

 

:)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Finns det någon vänlig själ här ute som kan ledsaga en gammal man genom denna djungel av regler o tabeller? :D

...skämt o sido - jag undrar om någon kan bistå mina få grå celler

o räta ut funderingarna jag har kring hur det där med "Ratio'n" funkar?

Har försökt o försökt men fattar ändå inte riktigt hur det funkar :(

/Dennis

Link to comment
Share on other sites

Menar du odds i CC?

 

Låt säga att du har X FP, och din motståndare har Y FP. oddsen är alltså X/Y (eller X:Y).

 

1) Om X = Y så är oddsen naturligtvis 1:1.

 

2) Om X < Y så är du i underläge, d.v.s. < 1:1. Du slår på tabellen 1:(Y/X) (FRD).

 

3) Om X > Y så har du ett övertag, d.v.s. > 1:1. Du slår på tabellen (X/Y):1 (FRD).

 

Exempel 1: Om du har 7 FP och motståndaren har 4 så gäller fall 3. Du har då (7/4):1 eller 1.75:1. Det avrundas nedåt till nästa kolumn som är 3:2 (1.5:1).

 

Exempel 2: Du har 7 FP, motståndaren 3 FP. Fall 3 igen. (7/3):1 = 2.33:1, avrundas till 2:1.

 

Exempel 3: Du har 5 FP, motståndaren 7 FP. Nu gäller fall 2 (5 < 7), så du slår på 1:(7/5) eller 1:1.4. Det här är mellan 1:1 och 1:2, och då måste du använda den lägre tabellen (1:2).

 

Vet inte om det är det här du funderade över, fråga på om det var fel svar!

Link to comment
Share on other sites

Man jämför anfallarens eldkraft mot den enhet man försöker slå ihjäl.

anfall:försvar

 

Exempelvis 5:4

 

Så försöker man "få ner" siffrorna så mycklet som möjligt, för att få fram deras relation, hur mycket större den ena siffran är än den andra. 5:4 är egenligen 5 delat på 4, 5/4, d.v.s. 1,25. Så anfallaren är 1,25 gånger starkare än försvararen. Det uttrcks i 1,25:1. Så man försöker hitta denna på CC-tabellen, och om den inte finns, flyttar man "ner", åt vänster, till närmsta tabell. I detta fall blir det 1:1.

 

Motanfallet är 4:5 = 0,8:1 = 1:1,25

Finns detta på tabellen? Nej, men det ligger mellan 1:1 och 1:2. Så då blir det 1:2.

 

Ett annat exempel är:

9:6, som blir 1,5:1. Detta finns inte, men däremot finns 3:2 och det är ju samma sak.

 

Hoppas detta hjälpte

Janusz

Link to comment
Share on other sites

For å fortsette, her er noen av de mer spesielle nyansene:

 

 

Anta at du har en 4-6-7, en 5-4-8 og en 9-1 leder, mens jeg har en 3-4-7 HS og to 6-6-7.

 

Først må lederen grupperes sammen med en MMC, anta at du grupperer ham med din 5-4-8. Den gruppen har da 6 FP (siden en leder teller 1 FP i CC).

 

Angriperen (du) må så velge hvordan du skal angripe i CC. Du kan enten angripe med alle mot samme mål (i ett angrep), eller med 4-6-7 mot ett mål og 5-4-/9-1 mot et annet mål. Du kan ikke utføre 2 angrep mot samme mål.

 

Anta at du velger 4-6-7 mot min 3-4-7 og 5-4-8/9-1 mot en 6-6-7. Det første angrepet blir da (4/3):1 = 1:1 og det andre (6/6):1 = 1:1. Hvis du ville, kunne du i stedet gjøre ett stort angrep med alle dine mot min 3-4-7 og en 6-6-7, som også ville bli 1:1 (10/9:1). Fordelen med det er at du jo får -1 DRM på det kastet hvor lederen er med.

Eller du kunne angripe alle dine mot en 6-6-7 [(10/6):1 = 3:2] eller mot min 3-4-7 [(10/3):1 = 3:1], eller mot alle mine [1:(15/10) = 1:2].

 

Jeg velger en 6-6-7 mot din 4-6-7 [(6/4):1 = 3:2] og en 6-6-7 + 3-4-7 mot din 5-4-8/9-1 [(9/6):1 = 3:2].

 

Merk at jeg angripe din 5-4-8 og 9-1 som samlet, siden du grupperte dem.

 

 

Neste eksempel: Du har en 4-6-7, og jeg har 3 stk. 4-4-7, en pinned, en CX og en concealed.

 

Hvis du angriper den som er pinned har du fortsatt 1:1 uten noen DRM. Angriper du den som er CX har du også 1:1, men du får -1 DRM på kastet. Angriper du den som er concealed, får du halv FP, og angriper derfor på 1:2.

 

Angriper du den som er pinned og den som er CX, blir det på 1:2, men du får -1 DRM, bare mot den som er CX. Siden tallet er 4 på 1:2-kollonnen, betyr det følgende:

Kast > 5, ingen effekt.

Kast = 5, blir 4 mot den som er CX, altså CR på den.

Kast = 4, blir CR mot den som er pinned, blir 3 mot den som er CX, altså eliminering av den.

Kast < 4 blir elminering av begge.

 

Angriper du den som er concealed og en av de andre, blir din FP halvert mot alle, slik at ditt angrep blir på 1:4.

 

DRM som skyldes den du angriper (CX on wire etc.) har altså bare effekt mot den det gjelder i en stack, mens concealment har effekt for hele angrepet.

 

Merk at en enhet bare kan beholde concealment før CC-kastet hvis den fikk Ambush, eller velger å kke angripe tilbake i CC.

 

Når jeg angriper tilbake med mine 2 x 4-4-7 (jeg valgte å ikke angripe med min concealed, for å beholde ?), har jeg bare 6 FP, siden en er pinned. Jeg angriper derfor på 3:2, ikke 2:1. I tillegg får jeg +1 på kastet siden en er CX.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...