Jump to content

ASO 2007, Att åka eller inte åka.....?


Cpt. Hopper

Recommended Posts

Tjena Boys (& Girls?)!

 

Nu när ASO 2007 står för dörren kommer jag på mig själv med att gå i vissa funderingar och tänkte därför se om jag kan få lite feedback på dessa. Hur pass erfaren och regelkunnig bör man i Ert tyckande vara för att delta? Har spelat en del det senaste året men dessförinnan har jag haft en break på en sisådär 12 år :rolleyes: . Hur fungerar spelschemat? Brukar man spela hela den utsatta tiden, eller? Ge gärna lite allmän info om detta för en gammal "ombörjare".

Link to comment
Share on other sites

Tjena Boys (& Girls?)!

 

Nu när ASO 2007 står för dörren kommer jag på mig själv med att gå i vissa funderingar och tänkte därför se om jag kan få lite feedback på dessa. Hur pass erfaren och regelkunnig bör man i Ert tyckande vara för att delta? Har spelat en del det senaste året men dessförinnan har jag haft en break på en sisådär 12 år :rolleyes: . Hur fungerar spelschemat? Brukar man spela hela den utsatta tiden, eller? Ge gärna lite allmän info om detta för en gammal "ombörjare".

Mitt förslag är att åka oavsett upplevd regelkunskap/erfarenhet. Jag har mött hela spektrakt av spelare på dom turneringar jag har varit på.

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår hur du tänker, man är lite skeptisk inför sin första turnering. Men tro mig, det är en oerhörd blandning av nybörjare och mer erfararna, och det är ingen som ställer några speciella krav.

Påtala för din motståndare innan ni börjar partiet att du är lite ringrostig så har han full förståelse.

Enligt min erfarenhet är 99% av dom som åker på turneringar goa människor som gör det mer för att ha kul och träffa likasinnade, än superseriösa som gör allt för att vinna.

 

Ang schemat så finns det en starttid och en speltid, dvs antalet timmar man har på sig. Normalt brukar man ha runt fem timmar på sig per parti. Blir man klar innan dess hittar man på nåt annat, blir man inte klar i tid så blir partiet "Judge:at" (dömt?) av tre personer. Försök att bli klar i tid, eller åtminstone komma överens med din motståndare om vem som vinner, för det är tråkigt att få partiet dömt.

 

Jag tycker definitivt du ska åka - det är mycket mycket roligt!! :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har mött hela spektrakt av spelare på dom turneringar jag har varit på.

Och då menar han mig! :D

 

Nej, seriöst, det är bara att åka, inför min första resa var jag mest orolig för att inte hinna avsluta scenarios, men detta visade sig att inte vara några problem. Det är så många regelkunniga spelare, att det är enkelt att bara ropa ut en regelfråga och få svar direkt, detta snabbar på spelning betydligt.

 

(Men mitt egentliga argument är att bjuda in newbies, så man får en lätt vinst, ;):lol: )

 

LUND, du bor ju i lund - är det något snack?????

Link to comment
Share on other sites

Även jag instämmer och tycker att du ska åka. Du kommer lära dig enormt mycket ASL och dessutom ha hur kul som helt. ÅK! :D

 

Just det att man lär sig så fruktansvärt mycket stämmer väldigt bra! Första gången jag var på turnering fyllde jag på kunskapsbanken med några hundra procent... :D

Bara det en anledning till att åka!

Link to comment
Share on other sites

Tjena Boys (& Girls?)!

 

Nu när ASO 2007 står för dörren kommer jag på mig själv med att gå i vissa funderingar och tänkte därför se om jag kan få lite feedback på dessa. Hur pass erfaren och regelkunnig bör man i Ert tyckande vara för att delta? Har spelat en del det senaste året men dessförinnan har jag haft en break på en sisådär 12 år :rolleyes: . Hur fungerar spelschemat? Brukar man spela hela den utsatta tiden, eller? Ge gärna lite allmän info om detta för en gammal "ombörjare".

 

Du skal være meget velkommen.

Sådan som Turneringen kører, så kommer du til at spille mod en modstander med ligeså mange/få sejre som du selv. Du har også mulighed for at spille med i en mini-turnering Lørdag og søndag hvis du har lyst.

 

Jeg er enig med Andreas - man lærer meget til turneringer.

 

For tilmelding, send email til hastrup@image.dk.

 

Det bliver en rekord stor turnering dette år. Sidst jeg snakked med Michael Hastrup-Leth havde vi omkring 60 tilmeldte. Vi stopper ved 64.

Link to comment
Share on other sites

Reglerna är inget problem tycker jag. Min erfarenhet (grundad på mitt låååångsamma spel) är att det lönar sig att spela igenom scenarierna innan. Eftersom många gör det, både vassa och inte fullt så vassa spelare, är motståndet hårt. Du kan få mycket edge emot dig om du inte vet vad som väntar.

 

Om du inte har tid att spela igenom är det en god investering att göra set ups i förväg. Det snabbar upp spelet och du har större chans att hinna klart under speltiden. För judgning, som någon sade, är verkligen piss.

 

Sant, som föregående talare säger: man lär sig oerhört mycket om reglerna genom att åka på ASO. Dessutom lär man sig att sleaza. Och träffar massor av trevliga ASL:are.

 

Det är en fullpackad helg och man blir rätt mosig av att spela så mycket ASL och sova på luftmadrass med en massa snarkare. Bring öronproppar, ha gärna 8 i moral så att du inte blir broken om det går dåligt i turneringen.

 

/Henrik

Link to comment
Share on other sites

Reglerna är inget problem tycker jag. Min erfarenhet (grundad på mitt låååångsamma spel) är att det lönar sig att spela igenom scenarierna innan. Eftersom många gör det, både vassa och inte fullt så vassa spelare, är motståndet hårt. Du kan få mycket edge emot dig om du inte vet vad som väntar.

 

Om du inte har tid att spela igenom är det en god investering att göra set ups i förväg. Det snabbar upp spelet och du har större chans att hinna klart under speltiden. För judgning, som någon sade, är verkligen piss.

 

Sant, som föregående talare säger: man lär sig oerhört mycket om reglerna genom att åka på ASO. Dessutom lär man sig att sleaza. Och träffar massor av trevliga ASL:are.

 

Det är en fullpackad helg och man blir rätt mosig av att spela så mycket ASL och sova på luftmadrass med en massa snarkare. Bring öronproppar, ha gärna 8 i moral så att du inte blir broken om det går dåligt i turneringen.

 

/Henrik

 

Tjena grabbar!

 

Tack för all info samt all positiv uppmuntran. Anmälde mig igår till turneringen. Hoppas alla förlåter mig att jag mörkat min ASL form fullständigt i och med mitt inlägg :D Vi får se om det är lika goa tongångar på detta forum efter turneringen. Som jag förstått det så behöver man inte ta med sig egna counters? Bara kartor+info counters+Overlays+regelbok och då givetvis en hög moral eller alt. A 10.8. Är Hotel Jörgensen bra? Funderar på att ta in på ett dormitory och uppleva gamla tågluffarvibbar.

Ha det gott! Vi syns på andra sidan sundet ;)

MVH Hopper

Link to comment
Share on other sites

Som jag förstått det så behöver man inte ta med sig egna counters? Bara kartor+info counters+Overlays+regelbok och då givetvis en hög moral eller alt. A 10.8.

Det är en fördel om man kan ta med sig så mycket som möjligt givetvis, men det brukar gå att låna ihop prylar att spela med om nu båda skulle sakna något.

 

Är Hotel Jörgensen bra? Funderar på att ta in på ett dormitory och uppleva gamla tågluffarvibbar

Om jag minns korrekt så är det ok, men jag tror det var ganska långt från spellokalen.

Link to comment
Share on other sites

Gott att du kommer Hopper! Kul med nytt folk i turneringsvärlden. Lycka till! :)

 

De flesta sover i spellokalerna, men jag förstår om du inte vill sova tillsammans med 50 svettiga, snarkande spelnerdar! ;)

 

Jag slaggar gärna i spellokalen :D Visste inte att den möjligheten fanns (behöver spara pengar) :rolleyes: . Vad ska man ta med sig? Är det liggunderlag och sovsäck eller?

 

MVH

Hopper

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...