Jump to content

röda Barrikaden


Göran

Recommended Posts

Hur gör man för att vinna som ryss i barrikaden????

Har spelat ryss några gånger och prövat flera strategier så som att sprida ut mina squads, elda hus och fabriker, att backa undan när tysken kommer, att ligga kvar och inte fega, jag tycker att jag har prövat det mesta men tysken står alltid som segrare. Har Ni några idéer?

 

Deutchland uber alles eller?

Link to comment
Share on other sites

Det absolut viktigaste är att inte ge upp. I början kan det se tugnt ut, men det vänder! (Ja, ofta i alla fall.)

 

Det viktigaste som ryss är att spara på sina trupper och försöka se till att inte förlora dem i onödan. Terräng är mindre viktigt. För att få upp en "kritisk massa" så köper man ofta stora mängder billigt infanteri i början. Det är inte en bra strategi i längden, men ofta så tar kampanjen slut när ryssen får ett rejält övertag eftersom det ser hopplöst ut när ryssen har 3:1 i trupper. Att det sedan börjar bli ont om ryska reserver medan tysken har mycket kvar, det tänker inte alla på.

Link to comment
Share on other sites

Først vil jeg si at jeg tror nok at CGIII (hoved-kamapnjen) er noe ubalansert til fordel for tyskerne - men kanskje ikke så mye at russisk balanse bør brukes.

 

Av mine 3 CGIII har en endt med russisk seier (med meg som russer :P ), og seieren kom mye pga. vellykket bruk av de kraftigste russiske kanonene (75L eller noe sånt)? Jeg brukte mange ressurser på å få disse plassert på second level (måtte fortifisere level 0-2) hvor de kunne skyte på det meste av tyskere.

 

De to som spilte tyskere klarte å ta ut en, men de to andre tok livet av alt for mange tyskere, slik at jeg etter noen scenarioer klarte å bygge opp stor nok troppe-overlegenhet.

Link to comment
Share on other sites

Ryssen är svag i början.

Ryssen är svag utanför fabrikerna.

Tyskens fordon är bra utanför fabrikerna.

Tyska förstärkningar måste ta sig till frontlinjen.

 

Slutsats: Backa in i fabrikerna. Sätt led på allt och backa! Ta 0 (eller ett minimum)squads i förluster dag 1.

 

Köp boobytraps. De dödar tyskar lite grann hela tiden, stoppar deploy, tysk sewermovement och gör granatkastarna dödliga, samt är et stort hinder för stacking.

 

Jag vet att Mel Falk och grabbarna från Stockholm snart kommer och säger att CGIII är klart pro-ryskt. De kan ha rätt. Men om man spelar till dag 15 så har manhaft så mycket kul att man knappast bryr sig. Om du däremot brukar förlora dag 3-5 så är det nog dags att ompröva vissa grundläggande strategiska doktriner.

 

*reklam*

Se gärna mina AAR om RB, i AAR-mappen.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Tja, jag vet inte. Jag har för mig att Mel är överens med mig om att CGIII är klart pro-tyskt om man kör för fullt med tyskarna och inte bryr sig om ELR 0. Om man däremot har någon regel om hur ofta tyskarna får attackera (kanske max 3 dagar av 4) så är det inte lika självklart. Ryssen har en stor fördel, nämligen att det är lättare att spela "rätt" som ryss. Som tysk måste man vara metodisk och tålmodig för att ha en chans, och det är lätt att göra bort sig. Rätt spelat så tror jag att det är ganska jämnt.

 

Mitt recept för tyskarna är att strunta i fabrikerna och koncentrera sig på att slå in en kil mellan fabriksområdet och Volga. Lyckas man med det så kommer fabrikerna att bli isolerade, och faller då rätt så snabbt. Så länge man strider utanför fabrikerna så kan tysken nyttja sina fördelar: Stukas, pansar och räckvidd. Så fort man går in i fabrikerna så försvinner de här fördelarna och ryssarna blir Fanatic och har inte problem med räckvidd.

 

Vad gäller Oles förslag om kanoner på övervåningar så har vi aldrig lyckats med det. 150mm OBA brukar alltid lyckas med att tända eld någonstans, och sedan finns det inga övervåningar kvar... Att försöka försvara en fast position i RB är helt enkelt rena självmordet, då vi rätt så systematiskt plattar till terrängen när vi spelar! :P

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller Oles förslag om kanoner på övervåningar så har vi aldrig lyckats med det. 150mm OBA brukar alltid lyckas med att tända eld någonstans, och sedan finns det inga övervåningar kvar... Att försöka försvara en fast position i RB är helt enkelt rena självmordet, då vi rätt så systematiskt plattar till terrängen när vi spelar! :P

Ja, disse kanonene er en veldig stor sjans å ta for russeren. De koster mye, og kan forsvinne fort. I mitt tilfelle var det helt klart det vikitgste bidraget til seier der de sto langt tilbake og tok ut tyskere.

 

Jeg er allikevel veldig usikker på om det er en god strategi...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag befinner mig i början av ett CGIII som ryss. Ännu så länge känns det ganska jämnt och jag börjar få ett litet övertag i antal squads. Nästa scenario kommer att bli spännande eftersom tyskarna precis fått ett fotfäste i en av fabrikerna...

Link to comment
Share on other sites

Ja, disse kanonene er en veldig stor sjans å ta for russeren. De koster mye, og kan forsvinne fort. I mitt tilfelle var det helt klart det vikitgste bidraget til seier der de sto langt tilbake og tok ut tyskere.

Jag känner att det kan vara läge att beskriva kort hur RB brukar spelas när man kör den typ av strategi jag har föreslagit för tyskarna:

 

Båda sidor har ett antal "tunga vapen". Dessa är, så länge man inte ger sig in i fabriksområdet, egentligen de enda som spelar roll. De här vapnen har räckvidd och/eller eldkraft. Exempel på tunga vapen är: MG-hög (24+ FP, bra ledare), INF/ART/MTR, OBA, Stridsvagn, FT/DC m.m. Samtliga dessa kan orsaka stor förödelse mot vanliga fientliga trupper, och kan därför dominera ett frontavsnitt.

 

Vid början av ett scenario så är dessa vapen oftast gömda, eftersom de är mål av hög prioritet. Vi köper nästal alltid tillräckligt med HIP för att gömma alla MG-högar, och kanoner får ju HIP ändå.

 

Det som sedan påbörjas är ett "nervkrig" där kvarvarande infanteri försöker leta på fientliga tunga vapen för att mina egna tunga vapen skall kunna neutralisera de fientliga vapnen. Om man har t.ex. OBA så använder man även det för att slå till först mot troliga fientliga positioner. Det viktiga är ofta att få skjuta först (helst i DFPh så att man får följa upp med PFPh innan man kan bli beskjuten) och då är det livsviktigt att inte dra till sig uppmärksamhet.

 

Den sida som får övertaget i den här striden kan sedan dominera det frontavsnittet och har möjlighet att rycka fram. Den som förlorar striden hänvisas till att gömma sig så gott det går, samt att ägna sig åt "reverse-slope" defense. Eftersom tyskarna har en klar fördel i den här typen av strid så får de ofta övertaget.

 

I den här typen av strid är det naturligtvis värdefullt att ha positioner med bra syn- och skottfält. Exempelvis höga byggnader. Samtidigt så blir det viktigt att slå ut sådana positioner för fienden. Ett tungt vapen i en sådan position blir ett extra fett mål som oftast har en tendens att dra på sig all eldgivning som fiendesidan kan uppbåda. En kanon som dessutom inte kan förflytta sig mellan scenarion...

 

Resultatet brukar bli förstörda byggnader. De tvåvåningsbyggnader som finns är i det närmaste chanslösa. Visst kan man befästa dem, men det innebär bara att de klarar sig lite längre. Det finns fyra sådana byggnader, och någon enstaka gång har jag sett en av dem bli kvar under större delen av kampanjen. Fabriker blir utbrända så att det inte finns några tak kvar. För att anpassa sig till det här så försöker man leta efter lägre byggnader att använda, och dessutom så har vi en tendens att rensa skjutfält genom att bränna ned byggnader som står ivägen. Till slut brukar vi ha en mängd befästa hus som har övervåningar från vilka man kan täcka stora frontavsnitt eftersom många andra hus är nedbrända. Envåningshusen är tillräckligt många för att det inte skall vara vettigt att köpa rocket OBA + pre-reg för att slå ut dem, så de har större chans att bli kvar.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror jag har de flesta viktiga byggnader under kontroll (eller åtminstone inom räckhåll). Ännu så länge har de tuga vapnen inte kommit i spel. Det viktigaste hittills har varit att bygga upp tillräckligt mycket infanteri för att kunna hålla hela kartans bredd och på djupet. Kanske kan jag få råd att investera i några tyngre kanoner nästa RePh.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror jag har de flesta viktiga byggnader under kontroll (eller åtminstone inom räckhåll). Ännu så länge har de tuga vapnen inte kommit i spel. Det viktigaste hittills har varit att bygga upp tillräckligt mycket infanteri för att kunna hålla hela kartans bredd och på djupet. Kanske kan jag få råd att investera i några tyngre kanoner nästa RePh.

Det där låter lite fel. Spelar du ryss eller tysk?

 

Om du spelar ryss så måste man kanske sprida ut sig en del. Jag tror fortfarande inte att man skall fokusera för mycket på att täcka hela kartan. Kraftsamla i stället så att du kan ta tillbaks terräng om tysken inte kraftsamlar på samma ställe. Du har dessutom fördel av att ha kortare väg att förflytta ifall du skall skicka förstärkningar, så det är inte så stor risk i att lämna stora delar väldigt lätt försvarade. En MG i en bra position kan täcka väldigt stora områden om tysken försöker springa omkring med halfsquads och plocka terräng.

 

Som tysk skall du absolut inte försöka täcka hela kartan. Det gär att du förlorar initiativet och möjligheten att kraftsamla, och det är dina största fördelar i den här kampanjen. Det du ska göra är att kraftsamla och lämna försvaret av mindre viktiga sektorer åt tunga vapen med lång räckvidd som kan täcka av stora ytor - om du försvarar dem över huvud taget!

 

Normalt brukar jag gå efter Volgas strand. Attackera med allt på östra delen av kartan och fortsätt sedan söderut mellan Volga och fabrikerna. Strunta fullständigt i västra kanten av kartan - där kan du anfalla närsomhelst, och ryssen måste slösa trupper på att försvara den delen av kartan eftersom du efter några dagar kan komma in vartsomhelst efter västra kanten. Västra kanten får du gratis tillgång till. Utnyttja det genom att inte anfalla där.

 

Nyckelpositionen för att försvara det du har tagit är stenhuset runt X10. Det bör försvaras (även om du kan undvika att bli isolerad om det faller). Placera en MG-hög på en övervåning i det huset så att den kan täcka både bakåt och framåt, så kommer den att kunna täcka från kartkanten ned till "Commissar's House". Minera mellan X10 och fabriksområdet för att hindra ryssen från att anfalla. Strunta i allt väster om U. Det här håller ihop din frontlinje och ger dig ett lokalt övertag i terräng som är till din fördel. Håll en liten styrka i reserv (mekaniserad pluton m. SPW) för att sno åt dig terräng ifall ryssen börjar flytta lite för mycket trupper till östra delen av kartan.

 

Om/när du når till bostadsområdet i SÖ hörnet av kartan är det sedan dags med en offensiv västerifrån. Du får komma in från SV, och om du lyckas att knyta ihop attacken efter Volga med attacken västerifrån så har du isolerat hela fabriksområdet. Ryssen kan inte flytta sina enheter från en dag till en annan, och kan inte förstärka upp med reserver. Kommer man så långt så är det kört för ryssen utan att man behövt gå in i fabriksområdet. Man behöver heller aldrig ha en riktigt utsträckt frontlinje, eftersom man kan släppa allt norr om "Commissar's House" när man väl har skurit av södra kartkanten.

 

Den här anfallsplanen gör att tysken kan utnyttja de flesta av sina fördelar maximalt, och minimera de fördelar ryssen har. Det är fortfarande inte lätt att genomföre den! Om man som tysk stånger sig in i fabriksområdet och försöker attackera överallt, tja...

Link to comment
Share on other sites

Det där låter lite fel. Spelar du ryss eller tysk?

Jag spelar ryss. Mitt problem har varit att jag tagit så stora förluster under det senaste scenariot att jag inte kunnat täcka tyskarnas framryckning ens med eldgivning. Nu har tyskarna iofs också tagit stora förluster, men som du säger kan de lättare välja kraftsamlingsriktning.

 

Nu vill jag inte påstå att jag är någon superexpert, men jag har spelat spelet sedan SL (via COI/COD/GI) och tror inte att det finns någon taktik som är "fel" eller "rätt". Oftast är det, precis som i verkligheten, en fråga om att tillämpa bästa möjliga taktik i en given situation. I RB finns det dessutom ett ganska stort moment av överraskning eftersom man inte vet vilka trupper motståndaren valt att sätta in. Jag tror att det bästa framgångsreceptet är att välja trupper och anfallsstrategier som motståndaren för tillfället har sämre kapacitet att hantera (t ex pansar mot någon som har för lite AT-kapacitet).

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer, men på samma gång är det ju så att vissa förutsättningar inte förändras. Du är alltid fanatic i fabrikerna, och tysken har alltid längre räckvidd än vad du har. Det måste man ta hänsyn till. Ibland kan man uppväga det genom att slå mot fiendens svagheter, men i längden är det dumt att inte försöka spela på sina fördelar.

 

Vad gäller att bygga upp tillräckligt med infanteri för att täcka hela brädet så kan det vara en ganska farlig illusion, eftersom man aldrig riktigt når dit. Som tysk är det farligt, eftersom man kan bli för försiktig. Som ryss är det ganska OK, eftersom man i början inte bör vara alltför aggressiv.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror vi har ungefär samma uppfattning i detta avseende. Du har säkert spelat RB en eller flera gånger tidigare och jag är på min första spelning. Att ha spelat igenom kampanjen innebär förstås att man har kunskap om senare händelseutvecklingar - sådana som jag ännu inte sett, vilket förstås är en fördel.

 

Jag tycker bäst om att spela scenarion/kampanjer jag inte spelat tidigare eftersom det är mest realistiskt och ger båda sidor samma utgångsläge. Å andra sidan kan det ibland innebära att den ena sidan snabbt vinner pga rena tillfälligheter.

 

I vår RB kampanj gick det första scenariot bra för mig, men i ett senare scenario hade jag för lite pv-vapen i förhållande till motståndarens pansar och jag förlorade en hel del personal och terräng. Nu tror jag dock att jag har ett bra läge att ta tillbaka en del nyckelpositioner eftersom jag lyckats isolera ett ganska stort område med rätt så få tyskar.

Link to comment
Share on other sites

Det første som tok slutt hos meg var light mortars. Seks russiske og seks tyske var da alt for lite.

 

Det samme gjaldt forresten Sewer-brikker som det bare er fire av.

 

Jeg husker jeg besilte et ekstra sett av infanteri-brikkene til BV for å ha nok til RB. Det ga meg dobbelt sett med concealment og light mortar brikker, i tillegg til alle de andre...

Link to comment
Share on other sites

Det kommer mer... Vänta bara tills rubble- och flame-brickorna tar slut!

Jag hade ett litet projekt, som dock dog ut, att göra rubbleoverlays för de stora hus som brukar brinna ner tidigt i kampanjen. Alltså t.ex. en overlay på 3 hexes som passar perfekt för Apoteket.

 

Mel har sänt mig en jättefin karta med färgkopierade rubble, shellhole och flame. Så lägger (limmar) man dessa bara på kartan under plastskivan, eftersom de inte förändras under en CG-dag.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Det kommer mer... Vänta bara tills rubble- och flame-brickorna tar slut!

Jag hade ett litet projekt, som dock dog ut, att göra rubbleoverlays för de stora hus som brukar brinna ner tidigt i kampanjen. Alltså t.ex. en overlay på 3 hexes som passar perfekt för Apoteket.

 

Mel har sänt mig en jättefin karta med färgkopierade rubble, shellhole och flame. Så lägger (limmar) man dessa bara på kartan under plastskivan, eftersom de inte förändras under en CG-dag.

 

Janusz

Om jag inte misstar mig så har Mel redan gjort något liknande.

Link to comment
Share on other sites

Förutom concealement (vilket vi löste genom att lägga till SL-brickor) har följande tagit slut vid ett eller flera tillfällen: Russian conscripts (även här fick SL-brickor ställa upp), lt mtr, 9-0 commisar, black/red OBA-chits.

 

Jag har bara en BV-modul (en riktig förstautgåva i den smala "Bookcase Game"-lådan), men jag skall skaffa en till (eller iallafall alla brickor) så snart de blir tillgängliga...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...