Jump to content

Retaking Vierville


Odium

Recommended Posts

Hei, hyggelig å se at nye kommer til hobbyen. Selv begynte jeg og en venn med vanlig ASL etter å ha spilt 6 SL-scenarioer. Det var en del tyngre.

 

Det ser ut som om du har kommet deg godt inn i ASL, ikke bare regler, men også taktikk. ELR er viktig, men ikke avgjørende, hvis ikke en side har svært lav ELR (1-2).

 

Når det gjelder rally, så antar jeg at regelen er som i standard ASL: Begge sider kan foreta rally i hver RPh, men attacker kan i tillegg foreta en self rally med en MMC som normalt ikke har self rally.

Link to comment
Share on other sites

Aj aj aj, stackmovement. Undvik att stå, och särskilt att flytta i stack. All eldgivning blir SÅ mycket effektivare.

 

Japp, lesson learned :) Och jag vete tusan vad jag tänkte på, jag var visserligen utanför normal range, men kunde lätt ha fått åtmisntone +1 eller +2 i hindrance om jag hade gått ngt mer norrut.

 

Är de brutna kvar i samma hex som CC? De skulle ha sprungit iväg i routphase.

 

Där kan vi nog skylla på SQL, vi routade och rallyade i respe. runda, och inte i båda som det är i ASL. Det kommer nog fastna bättre i nästa spel.

 

Där kom det även en följdfråga; kan manskjuta in i MELEE? Och hur blir det med utfallet? Och slumpas ev KIA mellan både egna och motståndarens?

 

Hur kom det sig att ledaren dog. Slog US like med sin CC-siffra, och ledaren slumpades fram och överlevde wound? I så fall är det rätt. För ledaren försvarar tillsammans med en MMC.

 

Nej, det var nog fel från vår sida i så fall. Vi trodde nog att man kunde allokera attackern mot SMC precis som med MMC. Och ja, jag slog en trea motsv, ett av de första bra slagen under hela partiet, innan det var det idel 11 och 10.

 

Dock verkar ni bägge gilla stora stackar. Observera att man kan bilda firegroups om man står bredvid varandra. Man får inte använda ledaren då (om man inte har en i varje hex) men inkommande eld blir mycket mindre farlig.

 

 

Jaha, så ledaren får inte ge nån som helst bonus om man har en FG med tvåhexes eller mer? Intressant, det ger ju ett nytt perspektiv på det hela. Även här tror jag att det kan vara SQL som spökar.

Link to comment
Share on other sites

Där kom det även en följdfråga; kan manskjuta in i MELEE? Och hur blir det med utfallet? Och slumpas ev KIA mellan både egna och motståndarens?

 

Skjuter man in i Melee så drabbas samtliga enheter, även egna alltså. Skulle resultatet bli K eller KIA så slumpas det ut enligt ordinär Random Selection (den, eller de, som slår högst på en tärning drabbas).

 

 

Jaha, så ledaren får inte ge nån som helst bonus om man har en FG med tvåhexes eller mer? Intressant, det ger ju ett nytt perspektiv på det hela. Även här tror jag att det kan vara SQL som spökar.

 

Gjorde också fel på detta när jag konverterade från SL en gång i tiden. Då frågade jag ASL-listan och fick svaret att det var så även i SL! :D

När man väl kommit över det (det tog ett tag minns jag) så blev allt mycket bättre.

 

Lycka till med ditt framtida ASL:ande! :)

Link to comment
Share on other sites

så slumpas det ut enligt ordinär Random Selection (den, eller de, som slår högst på en tärning drabbas).

 

STOR VARNING

 

Vad jag sett finns inte RS i ASLSK. Man slumpar fram enheten på "vanligt vis" och det kan inte bli flera.

EX.

1-2 MMC A

3-4 MMC B

5-6 SMC

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...