Jump to content

Platoon Movement sleaze?


theNiceOne

Recommended Posts

Alltså: Kör impulsen med DFF under tiden vagnarna flyttar, och se sedan vilken vagn som flyttade mest. Så mycket kostar impulsen.

 

Hur kommer det att fungera med DFF under tiden som vagnarna flyttar ?

 

Menar ni att om jag t.ex. har 3 fordon i en pluton och börjar med att flytta vagn A en MP i en impuls, så jag fi skjuta på den innan dom andra två vagnarna har gjort sina förflyttningar i samma impuls ?

Link to comment
Share on other sites

<I>I tillegg ønsker jeg at spilleren ikke skal måtte gjøre seg ferdig med en vogn av gangen. Han kan godt flytte vogn A inn i ny rute for 1 MP, så flytte vogn B inn i ny rute for 2 MP, og deretter endre VCA for vogn A.</I>

 

Jag förstår dina motiv till detta, men det är inte helt i linje med övriga förflyttningsregler. Möjligen kan det också bli svårt att avgöra när en impuls slutar och en annan börjar.

Link to comment
Share on other sites

Menar ni att om jag t.ex. har 3 fordon i en pluton och börjar med att flytta vagn A en MP i en impuls, så jag fi skjuta på den innan dom andra två vagnarna har gjort sina förflyttningar i samma impuls ?

Ja, det er nettopp det vi mener. Vanlige reger for DFF gjelder. Man fjerner simplethen regelen om at man kun kan skyte etter hver impuls.

Link to comment
Share on other sites

<I>I tillegg ønsker jeg at spilleren ikke skal måtte gjøre seg ferdig med en vogn av gangen. Han kan godt flytte vogn A inn i ny rute for 1 MP, så flytte vogn B inn i ny rute for 2 MP, og deretter endre VCA for vogn A.</I>

 

Jag förstår dina motiv till detta, men det är inte helt i linje med övriga förflyttningsregler. Möjligen kan det också bli svårt att avgöra när en impuls slutar och en annan börjar.

Jeg synes faktisk det er på linje med andre forflyttningsregler. Når du flytter en infanteri-stack, så flytter du først alle inn i samme rute før du deklarere røyk. Du flytter ikke en og en inn og deklarerer røyk før du flytter neste inn.

 

I tillegg tror jeg ikke det blir vanskelig å avgjøre nå en impuls slutter. I dag, med de eksisterende MP-reglene tror jeg de fleste flytter vognene litt om hverandre slik jeg foreslår, ex: Jeg starter alle tre vognene, flytter vogn A til ny hex (1MP), vogn B til ny hex (1 MP) og vogn C til ny hex (2MP). Jeg ser da at vogn A can endre VCA uten å øke antall MP i impulsen, og velger derfor å gjøre dette, før jeg deklarerer impulsen for å være ferdig.

 

Det blir ikke vanskeligere å avgjøre når en impuls er ferdig bare fordi forsvareren for lov til å utføre DFF innimellom.

 

Jeg ønsker dette forslaget av to grunner:

* Det gjør det litt enklere å flytte en platoon - man trenger ikke å sitte å regne ut antall MP impulsen vil bestå av før man flytter.

* Flyttingen blir litt mer "samtidig", noe som nettop er det impuls movement skal simulere. Det vil antagelig bli naturlig for angriperen å først starte alle vognene før han flytter den først inn i en ny rute.

 

 

Jeg tror allikevel ikke at dette spørsmålet er avgjørende for denne løsningen på impulsflytting. Det vil fungere godt både med og uten dette.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker detta låter vettigt, men oavsett vad vi bestämmer att Ole ska ge som förslag så borde några provspelningar göras först, så att inga dolda fel upptäcks! (En regel kan se väldigt bra ut på pappret, men inte fungera lika bra i verkligheten, för man glömmer mängder av andra relaterade saker)

Link to comment
Share on other sites

Menar ni att om jag t.ex. har 3 fordon i en pluton och börjar med att flytta vagn A en MP i en impuls, så jag fi skjuta på den innan dom andra två vagnarna har gjort sina förflyttningar i samma impuls ?

Ja, det er nettopp det vi mener. Vanlige reger for DFF gjelder. Man fjerner simplethen regelen om at man kun kan skyte etter hver impuls.

Hur kommer det att fungera med t.ex. vehicle dust då, som enligt nuvarande regler placeras efter hela impulsen är klar.

 

Kan man skjuta "mitt i" impulsen kommer väl dom reglerna att ändras ?

Link to comment
Share on other sites

Hur kommer det att fungera med t.ex. vehicle dust då, som enligt nuvarande regler placeras efter hela impulsen är klar.

 

Kan man skjuta "mitt i" impulsen kommer väl dom reglerna att ändras ?

Godt poeng.

 

Ja, jeg tror at dette bør endres, slik at dust legges umiddelbart. Ulempen med dette er at hvis to AFV kjørere bak hverandre, vil den andre (og dermed hele impulsen) bruke en MP mere (og dermed kanskje ikke legge røyk selv), noe som betyr at hvis tre vogner kjører etter hverandre i terreng som normalt koster 2 MP, så vil AFV 1 og 3 skape dust, men ikke AFV 2.

 

Jeg tror ikke det er noe godt alternativ å legge ut all dust etter impulsen (men før DFF) da det tillater DFF uten dust-modifier som logisk skulle vært med dust DRM.

 

Det er alltids mulig å endre F11.741 til å si at dust legges umiddelbart, men at dust lagt i samme impulse ikke koster en MP ekstra å flytte inn i. Jeg tror dette er det beste alternativet.

Link to comment
Share on other sites

Hur kommer det att fungera med t.ex. vehicle dust då, som enligt nuvarande regler placeras efter hela impulsen är klar.

 

Kan man skjuta "mitt i" impulsen kommer väl dom reglerna att ändras ?

Godt poeng.

 

Ja, jeg tror at dette bør endres, slik at dust legges umiddelbart. Ulempen med dette er at hvis to AFV kjørere bak hverandre, vil den andre (og dermed hele impulsen) bruke en MP mere (og dermed kanskje ikke legge røyk selv), noe som betyr at hvis tre vogner kjører etter hverandre i terreng som normalt koster 2 MP, så vil AFV 1 og 3 skape dust, men ikke AFV 2.

 

Jeg tror ikke det er noe godt alternativ å legge ut all dust etter impulsen (men før DFF) da det tillater DFF uten dust-modifier som logisk skulle vært med dust DRM.

 

Det er alltids mulig å endre F11.741 til å si at dust legges umiddelbart, men at dust lagt i samme impulse ikke koster en MP ekstra å flytte inn i. Jeg tror dette er det beste alternativet.

Enligt min åsikt så bör så få regler som möjligt ändras.

 

Jag är en aning skeptisk till att tillåta DFF under tiden som impulsen pågår.

 

Jag är mer för att:

 

1. Gör Start/Stop till en egen impuls (borde inte vara något problem så plutoner måste starta/stoppa tillsammans).

 

2. Kör hela impulsen, sedan utförs DFF mot vilken MP som helst som spenderades i den aktuella hexen/VCA/TCA.

 

Jag är medveten om att 2 kräver att man kommer ihåg hur vagnarna körde med VCA/TCA men jag ser inte det som något större problem då Platoon Movement i sig inte används allt för ofta. Visst man kanske behöver skriva ner lite men jag ser inte det som något större problem.

Link to comment
Share on other sites

En liten fundering:

 

Varför skulle man vilja använda PM för vagnar med radio om man inte hindrar DFF förrän man nått en ny hex? Om det inte finns några skäl kan man faktiskt tänka sig att förbjuda radio-vagnar att använda PM helt...

En god grunn selv om forsvarer kan skyte som normalt (etter hver MP expenditure), er at en kanon bare vil få ett skudd mot tre vogner som starter opp samtidig. Så en kanon med god rof kan håpe å ta ut alle tre vognene i det de starter ved normal bevegelse, men bare en ved PM.

 

Å forby radiovogner PM løser jo ikke problemet i alle scenarioer med radioløse vogner heller.

Link to comment
Share on other sites

Enligt min åsikt så bör så få regler som möjligt ändras.

Der er vi vel uenige, selv om jeg ser fornuften med ditt syn. Jeg foretrekker en hel omskriving hvis det gjør reglene bedre.

 

Jag är en aning skeptisk till att tillåta DFF under tiden som impulsen pågår.

 

Jag är mer för att:

 

1. Gör Start/Stop till en egen impuls (borde inte vara något problem så plutoner måste starta/stoppa tillsammans).

 

2. Kör hela impulsen, sedan utförs DFF mot vilken MP som helst som spenderades i den aktuella hexen/VCA/TCA.

 

Jag är medveten om att 2 kräver att man kommer ihåg hur vagnarna körde med VCA/TCA men jag ser inte det som något större problem då Platoon Movement i sig inte används allt för ofta. Visst man kanske behöver skriva ner lite men jag ser inte det som något större problem.

Jeg synes det er et større problem å måtte begynne å notere, enn det å skrive reglene mere om. Men jeg synes 2. er en dårlig løsning, fordi du oppnår akkurat de samme fordelene og ulempene som i forslaget jeg argumenterer for, med tilleggsproblemet at du må notere/huske hvordan hele impulsen ble utført.

 

Du får det samme dust-problemet. Ex: En vogn endrer VCA og kjører inn i ny rute, og legger defor dust i ruten den forlot før impulsen er ferdig. DFF deklareres så i den opprinnelige hexen etter VCA-endring, skal den ha +2 for dust (noe som ikke gir mening, siden dust ble kreert fordi vognen kjørte vekk)?

Eller mener du at forsvarer ikke kan skyte basert på VCA-endringen i første hex selv om vognen her snudde baken mot en kanon før den kjørte ut av LOS? I så fall er det lang fra en full løsning på problemet.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg ønsker jeg at spilleren ikke skal måtte gjøre seg ferdig med en vogn av gangen. Han kan godt flytte vogn A inn i ny rute for 1 MP, så flytte vogn B inn i ny rute for 2 MP, og deretter endre VCA for vogn A.

Jag ser inte någon direkt fördel med det här, och jag tror att det är mycket enklare att hålla reda på förflyttningar om man flyttar en vagn i taget - speciellt om vi skall hantera en fordonskolonn med 10 fordon och inte bara en pluton.

 

Om man flyttar vagnarna en och en så behöver man bara hålla rätt på en siffra: max MP för innevarande impuls. Man behöver absolut inte räkna efter i förväg, utan allteftersom man flyttar så noterar man att "Hittills har jag spenderat 5 MP som mest. Nästa vagn som flyttar kan spendera upp till 5 MP utan att åka MP för den här impulsen. Spenderar jag mer så ökar MP för impulsen."

 

Om man flyttar pö-om-pö så måste man hålla rätt på MP för varja vagn. Dessutom måste man hålla reda på MP spenderade tidigare i MPh och hålla reda på hur många som skjutit DFF och hur många gånger. Till slut kan det bli en del.

 

Ole, tycker du verkligen att det skulle vara enklare att flytta pö-om-pö även efter ovanstående förklaring? Ser du andra fördelar med det?

Edited by pmanlig
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker detta låter vettigt, men oavsett vad vi bestämmer att Ole ska ge som förslag så borde några provspelningar göras först, så att inga dolda fel upptäcks! (En regel kan se väldigt bra ut på pappret, men inte fungera lika bra i verkligheten, för man glömmer mängder av andra relaterade saker)

Självklart! Ole & jag har jobbat så även vid tidigare regeländringar, och lär inte glömma bort det den här gången heller.

 

Om det är någon som har tid och möjlighet att speltesta, så gör det gärna och skriv kommentarer!

Link to comment
Share on other sites

Ole, tycker du verkligen att det skulle vara enklare att flytta pö-om-pö även efter ovanstående förklaring? Ser du andra fördelar med det?

Jeg er egentlig ikke sikker. Fordelen med det er at spilleren kan flytte 5 MP med en AFV, så finne ut at neste AFV bruker 6 MP, og deretter endre VCA e.l. med den første, siden den har en ubrukt MP.

En annen fordel er at det gir anriperen litt flere muligheter. Han kan starte opp alle vognene samtidig, og se an DFF på start MP, før han flytter noen vogner. Siden det vi simulerer er koordinert, samtidig bevegelse, synes jeg dette er en fordel.

 

Uten dette, må spilleren bruke mer tid på planlegging av hver impuls for å utnytte den. Men jeg ser også problemene du lister opp. Uansett ser jeg dette mer som en detalj som ikke resten av løsningen på noen måte er avhengig av, så denne detaljen er ikke på noen måte avgjørende.

Link to comment
Share on other sites

Hur kommer det att fungera med t.ex. vehicle dust då, som enligt nuvarande regler placeras efter hela impulsen är klar.

 

Kan man skjuta "mitt i" impulsen kommer väl dom reglerna att ändras ?

Bra påpekande. Jag tycker inte att det vore orimligt att låta regeln stå kvar som den är (skulle missgynna ATTACKER lite) men kan också tänka mig att ändra så att den helt enkelt tas bort (vilket gör att vehicle dust placeras omedelbart). Det senare ger lite konstig effekt när fordon kör i kolonn (varannan ruta har dust) men det är ingen större skillnad mot hur det fungerar nu eller hur det fungerar med vagnar som flyttar individuellt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er egentlig ikke sikker. Fordelen med det er at spilleren kan flytte 5 MP med en AFV, så finne ut at neste AFV bruker 6 MP, og deretter endre VCA e.l. med den første, siden den har en ubrukt MP.

 

Aha! OK, jag förstår vad du menar. Å andra sidan skulle det här väl vara enkelt löst genom att flytta den vagn som brukar mest MP först? Oftast går det enkelt att se vilken vagn det är. Samtidigt så ser jag det här som ett skicklighetsmoment; om man gör fel och får förbruka fler MP är väl ungefär som att komma ihåg att man har en HIP att skjuta med eller en squad att ralla? Visst, vissa spelare kommer att ta lång tid på sig, men jag tror att det är samma spelare som tar lång tid på sig oavsett vad de ska göra...

 

En annen fordel er at det gir anriperen litt flere muligheter. Han kan starte opp alle vognene samtidig, og se an DFF på start MP, før han flytter noen vogner. Siden det vi simulerer er koordinert, samtidig bevegelse, synes jeg dette er en fordel.

 

Det är ju enkelt löst genom att säga "impulsen slut" efter att ha spenderat ett start MP?

 

Uten dette, må spilleren bruke mer tid på planlegging av hver impuls for å utnytte den. Men jeg ser også problemene du lister opp. Uansett ser jeg dette mer som en detalj som ikke resten av løsningen på noen måte er avhengig av, så denne detaljen er ikke på noen måte avgjørende.

 

Javisst.

Link to comment
Share on other sites

Vad upplever ni som det största problemet med hur PM är skriva nu:

 

1. Att man kan starta och "försvinna" ur LOS innan man har chans att skjuta ?,

2. Den s.k. "crab-walken" som jag skall erkänna inte riktigt vet vad det är ?,

3. Något annat ?

 

Personligen tycker jag att 1 är det största problemet och skulle man bara skriva om reglen så att Start7Stop räknas som en impuls, skulle inte en stor del av problemet försvinna då ?

Link to comment
Share on other sites

Det er alltids mulig å endre F11.741 til å si at dust legges umiddelbart, men at dust lagt i samme impulse ikke koster en MP ekstra å flytte inn i. Jeg tror dette er det beste alternativet.

Det skulle i alla fall ge jämn rökutveckling!

 

Om ni inte har märkt det så är de nuvarande reglerna formulerade så att det läggs rök i varannan ruta. Inget nytt problem som skapas av den här regelförändringen, således! :D

Link to comment
Share on other sites

Personligen tycker jag att 1 är det största problemet och skulle man bara skriva om reglen så att Start7Stop räknas som en impuls, skulle inte en stor del av problemet försvinna då ?

Problemet er mer generelt enn ved Start&Stop, men det er ved Start, og rett etter at problemet oftest er synlig. Fire ex:

 

1) En AFV starter og kjører til ny hex.

Forsvarer får ikke skutt på start MP som normalt. Denne løses ved å gjøre start til egen impuls, men ikke de to neste:

 

2) En AFV kjører inn i ny rute, og legger røyk.

Forsvarer får ikke skutt før røyken er lagt.

 

3) En AFV endrer VCA slik at baken vender mot en kanon, og kjører til ny rute (kanskje ut av kanonens LOS).

Forsvarer får ikke skutt bakfra mot vognen

 

4) En AFV kjører inn i ny rute hvor den har baken mot en kanon, men endrer VCA.

Kanon får ikke skutt mo sårbar side.

Link to comment
Share on other sites

OK, så tar vi då och ser på hur PM ska göras, enligt regleboken.

 

Först, så kan man inte skjuta på en pluton förrän impulsen är färdig. Detta vill vi på. Ska en plutpn då få skjuta under en impuls, eller bara i slutet som förr?

 

D12.4 talar om att LOS inte behövs mellan alla vagnarna, men jag ser i reglerna inget behov av LOS alls, eftersom endast adjecent nämns, inte ADJECENT. Har jag fel?

 

Det verkar som man inte deklarerar total MP för impulsen, utan bara flyttar dem en-och-en (efter exemplen) och sedan betalar MP som den dyraste förflyttnigen.

 

Så förändingen till alt 4 är inte så stor, förutom veh.dust som skapar en del problem.

 

BOG och immob kommer också kännas fel, om man skjuter på enskilda fordon under deras enskilda move, men väntar med BOG tills alla flyttat klart.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Enligt min åsikt så bör så få regler som möjligt ändras.

Du får det att låta som om du inte tror att vi andra håller med? ;)

 

Jag är en aning skeptisk till att tillåta DFF under tiden som impulsen pågår.

Varför är du skeptisk mot det? I vilken situation skulle det inte fungera bra?

 

Jag är mer för att:

 

1. Gör Start/Stop till en egen impuls (borde inte vara något problem så plutoner måste starta/stoppa tillsammans).

 

2. Kör hela impulsen, sedan utförs DFF mot vilken MP som helst som spenderades i den aktuella hexen/VCA/TCA.

 

Jag är medveten om att 2 kräver att man kommer ihåg hur vagnarna körde med VCA/TCA men jag ser inte det som något större problem då Platoon Movement i sig inte används allt för ofta. Visst man kanske behöver skriva ner lite men jag ser inte det som något större problem.

Det här är det som vi tidigare har diskuterat som "alternativ 3". Det finns lite kritik mot det tidigare (läs gärna resten av diskussionen). Bl.a. så är det kanske OK att komma ihåg MP för 3 fordon, men om man har en konvoj med 10 vagnar? HW med 8 squads? Visst är det så att regeln inte används så ofta, men när den används så bör den ju vara spelbar...

 

Jag ser inte varför du skulle ha något emot att skjuta mitt i impulsen, men tycker att det är OK att flytta tillbaks vagnar till tidigare positioner för att skjuta på dem?Det senare ger ju DEFENDER fördelen att se vad ATTACKER tänker göra, och det känns inte rätt. Dessutom är det krångligare.

Link to comment
Share on other sites

Varför skulle man vilja använda PM för vagnar med radio om man inte hindrar DFF förrän man nått en ny hex? Om det inte finns några skäl kan man faktiskt tänka sig att förbjuda radio-vagnar att använda PM helt...

Man kan t.ex. vilja bilda en pluton med en vagn som har radio tillsammans med en vagn som inte har det för att göra det lättare för den vagn som saknar radio att röra sig. Dessutom får man vissa fördelar på t.ex. Bog om man flyttar i pluton (och även i något läge med amfibiefordon, har jag för mig).

 

Sedan finns ju också fördelar vid DFF, som redan påpekats.

Link to comment
Share on other sites

Vad upplever ni som det största problemet med hur PM är skriva nu:

 

1. Att man kan starta och "försvinna" ur LOS innan man har chans att skjuta ?,

2. Den s.k. "crab-walken" som jag skall erkänna inte riktigt vet vad det är ?,

3. Något annat ?

 

Personligen tycker jag att 1 är det största problemet och skulle man bara skriva om reglen så att Start7Stop räknas som en impuls, skulle inte en stor del av problemet försvinna då ?

På det svarar vi: 1, 2 och 3! :D

 

Jag tycker att både 1 och 2 är så stora problem att regeln bör skrivas om. Dessutom är det problem när en vagn kan köra in i LOS och vrida VCA innan man hinner skjuta (för att vända front AF mot fi), när man kan vrida VCA och försvinna ut ur LOS, när en human wave kan flytta in i en ruta och ned i skydd innan man hinner skjuta och när en human wave flyttar under wire och ut ur en ruta innan man hinner skjuta.

 

"crab-walk" är när en vagn flyttar "sidledes" genom att vrida VCA, flytta till ny ruta och sedan vrida VCA igen för att hela tiden hålla frontpansaret mot fi (jag tror att det står ytterligare förklarat tidigare i diskussionen).

 

Att bara göra start/stop till en egen impuls löser definitivt inte alla problem med impulsförflyttningar.

Link to comment
Share on other sites

Först, så kan man inte skjuta på en pluton förrän impulsen är färdig.  Detta vill vi på. Ska en plutpn då få skjuta under en impuls, eller bara i slutet som förr?

Det finns ett par (i mitt tycke stora) problem med att flytta en hel impuls och sedan backa för DFF:

 

1. Svårt att komma ihåg alla förflyttningar. OK under platoon movement, kanske inte under Human Wave/Convoy.

 

2. Man ger DEFENDER väldigt mycket information att basera sitt val av DFF på. Om t.ex. två vagnar är på väg att försvinna ur LOS och han kan skjuta på en så får han möjlighet att t.ex. invänta minor/OBA/annan DFF för att se vilken vagn han skall skjuta på.

 

D12.4 talar om att LOS inte behövs mellan alla vagnarna, men jag ser i reglerna inget behov av LOS alls, eftersom endast adjecent nämns, inte ADJECENT. Har jag fel?

Inte vad jag kan se

 

Så förändingen till alt 4 är inte så stor, förutom veh.dust som skapar en del problem.

Stämmer, och enklaste lösningen till det här är att helt ta bort F11.741. Inte helt optimalt kanske, men inte värre än det är idag och en liten förändring.

 

BOG och immob kommer också kännas fel, om man skjuter på enskilda fordon under deras enskilda move, men väntar med BOG tills alla flyttat klart.

Både Ole och jag har föreslagit att man kan vänta tills efter hela impulsen (d.v.s. efter Bog) innan man skjuter. Möjligheten att skjuta före impulsen är till för alla de fall då man kan dra fördel av att slå ihop MP när man flyttar, då får man skjuta utan att veta hur det går med Bog och andra vagnars förflyttning, m.m. Alternativt så kan man skjuta som idag, efter att man vet hur det gick men med den VCA/Location/m.m. som är vid slutet av impulsen.

Link to comment
Share on other sites

Man kan t.ex. vilja bilda en pluton med en vagn som har radio tillsammans med en vagn som inte har det för att göra det lättare för den vagn som saknar radio att röra sig. Dessutom får man vissa fördelar på t.ex. Bog om man flyttar i pluton (och även i något läge med amfibiefordon, har jag för mig).

 

Sedan finns ju också fördelar vid DFF, som redan påpekats.

Jag tänkte inte hela tanken ut... Ursäkta.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte inte hela tanken ut... Ursäkta.

Det är absolut inget att be om ursäkt för! Det är nog snarare jag som bör be om ursäkt om jag var lite korthuggen. Det var inte meningen att verka otrevlig, utan bara att besvara din fråga.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er egentlig ikke sikker. Fordelen med det er at spilleren kan flytte 5 MP med en AFV, så finne ut at neste AFV bruker 6 MP, og deretter endre VCA e.l. med den første, siden den har en ubrukt MP.

 

Aha! OK, jag förstår vad du menar. Å andra sidan skulle det här väl vara enkelt löst genom att flytta den vagn som brukar mest MP först? Oftast går det enkelt att se vilken vagn det är. Samtidigt så ser jag det här som ett skicklighetsmoment; om man gör fel och får förbruka fler MP är väl ungefär som att komma ihåg att man har en HIP att skjuta med eller en squad att ralla? Visst, vissa spelare kommer att ta lång tid på sig, men jag tror att det är samma spelare som tar lång tid på sig oavsett vad de ska göra...

Jeg tenkte at man Impulse Movement (IM) ville flyte lettere om man ikke trengte å beregne hvilken enhet som vil bruke flest MP/MF før man begynte å flytte.

 

Jeg er klart i mot et krav om å flytte den som vil bruke mest, først. Det kan være mange grunner til å ville flytte en annen først (røyk, overstacking etc.). Spilleren bør få flytte i valgt rekkefølge, og så ser man hvor lang impulsen blir etterpå, akkurate slik som det er i dag.

 

Det jeg derimot kan diskutere, er om spilleren må gjøre seg helt ferdig med en enhet før han begynner på neste, i samme impuls. Jeg synes godt at spilleren skal kunne legge røyk med A, flytte B til ny rute og så flytte A til ny rute i en impuls.

 

Fordelene er større taktisk fleksibilitet for den som flytter, og at han ikke trenger å beregne lengden på impulsen på forhånd, for å utnytte den maksimalt.

 

Ulempen er at det blir noe mer å huske på, og at hver impuls blir noe mer kaotisk. Jeg tror ikke dette blir noe problem i praksis, men er heller ikke sikker på dette.

Link to comment
Share on other sites

Jag måste erkänna att jag inte har hängt med i diskussionen till 100%, men genom att snabbt ögna igenom tråden så verkar det som att vi gör en storm i ett vattenglas av det här...!?

 

Det största - och enda (?) - problemet med PM är att man inte kan skjuta mot fienden efter respektive MP som den har spenderat. Jag förstår inte det vad det skulle innebära för regelsvårigheter att ge fiende rättigheten till detta? Är det så att den vagnen har skjutits ut, ja då behöver man inte räkna med den i resterande förflyttning av plutonen.

 

Eller har jag missat nåt? :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jag måste erkänna att jag inte har hängt med i diskussionen till 100%, men genom att snabbt ögna igenom tråden så verkar det som att vi gör en storm i ett vattenglas av det här...!?

Tja. Det tar tid å lage gode regler. Man bør helst tenke igjennom alle alternativer, og alle problemer ved en løsning...

Det största - och enda (?) - problemet med PM är att man inte kan skjuta mot fienden efter respektive MP som den har spenderat. Jag förstår inte det vad det skulle innebära för regelsvårigheter att ge fiende rättigheten till detta? Är det så att den vagnen har skjutits ut, ja då behöver man inte räkna med den i resterande förflyttning av plutonen.

Hvis du med å skyte etter respektive MP mener etter hver enkelt MP expenditure, så er jeg enig.

Eller har jag missat nåt?

Dette er jo løsningen som de fleste her ser ut til å foretrekke, men du utelater jo alle detaljene, som jo også må inn i en evt. ny regel.

Link to comment
Share on other sites

Inser av den här debatten varför det inte blev något av mitt förra försök att lära mig ASL. Det känns som om den nya regelboken får nöja sig med att stå i bokhyllan och se kaxig ut när den kommer.

Det var jo ikke meningen :(

 

Det vi diskuterer her er jo forbedring av en regel som du som nybegynner egentlig ikke trenger å vite noe om. Regelboken er stor, men det meste i den er jo ting du ikke trenger å lese hvis du ikke skal spille et scenario som bruker det. Hvis du holder deg unna scenarioer som har radioløse AFVs, så kan du trygt glemme hele D14. Slik er det med mye av regelboken.

 

Ikke la deg skremme av at det finnes kompliserte regler som du ikke trenger å kunne.

Link to comment
Share on other sites

Suck 

 

Inser av den här debatten varför det inte blev något av mitt förra försök att lära mig ASL. Det känns som om den nya regelboken får nöja sig med att stå i bokhyllan och se kaxig ut när den kommer.

 

Bry dig inte om debatten om du inte tycker den är kul i sig själv. Jag har spelat över 350 scenarion och inte vid ett enda tillfälle drabbats av eller utnyttjat det anhandlade ämnet. Ändå tycker jag att reglerna i sig själv är så intressanta så att även en sån här debatt är roande - även om jag inte aktivt deltar i den.

 

Som forumet är idag är det stort nog för både gamla "regelrävar" och de som håller på att lära sig ASL-starter Kit. Är det något som verkar trist så bry dig inte! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er klart i mot et krav om å flytte den som vil bruke mest, først. Det kan være mange grunner til å ville flytte en annen først (røyk, overstacking etc.). Spilleren bør få flytte i valgt rekkefølge, og så ser man hvor lang impulsen blir etterpå, akkurate slik som det er i dag.

Nej, det var inte så jag menade. Det jag menade var att man ganska snabbt kommer att lära sig att kolla vilken vagn man vill spendera mest MP med, och sedan använda det för att göra impulsen. Om det inte spelar någon roll så kan man ta för vana att flytta den först, annars så kan man vara "avancerad" och kanske förvilla motståndaren genom att inte göra det.

 

Fordelene er større taktisk fleksibilitet for den som flytter, og at han ikke trenger å beregne lengden på impulsen på forhånd, for å utnytte den maksimalt.

"Taktisk flexibilitet" känns inte riktigt rätt när det gäller PM.... :D

 

Jag förstår vad du menar, men jag håller inte med om att det här är nödvändigt. När man flyttar vanliga enheter så flyttar de ju också i "samtidigt", precis som PM - men då är det ganska uppenbart att det inte fungerar att flytta pö-om-pö. Varför är det nödvändigt att ge fördelar till vagnar som använder PM i det här fallet? Att de måste synkronisera sin förflyttning är ju ett handikapp i första hand, och inte en fördel?

 

Tror du att folk kommer att spendera för mycket tid på att analysera inför varje impuls? Jag tror nämligen att de enda som kommer att göra det är de som spenderar överdrivet mycket tid på att analysera allt i ASL, och det är ingen idé att anpassa reglerna efter dem.

 

Ulempen er at det blir noe mer å huske på, og at hver impuls blir noe mer kaotisk. Jeg tror ikke dette blir noe problem i praksis, men er heller ikke sikker på dette.

Tillåt mig att återigen påminna om convoy och human wave... :D

Link to comment
Share on other sites

Jag måste erkänna att jag inte har hängt med i diskussionen till 100%, men genom att snabbt ögna igenom tråden så verkar det som att vi gör en storm i ett vattenglas av det här...!?

Nja, jag tycker inte att det är någon "storm" precis? Visst är det en lång diskussion, men det är väl inget konstigt med det? Det är inte så att man direkt kan skriva ned ett förslag till ny regel eller regeländring och få till den helt perfekt på första försöket. Det kräver en hel del arbete, och det är det vi håller på med nu.

 

Om vi jämför den här diskussionen med de som varit kring övriga regeländringar som jag & Ole har jobbat med så har vi knappt börjat än! F-n vet hur många varianter på regler för HW som vi diskuterade innan vi kom fram till ett slutresultat... :D

Link to comment
Share on other sites

Nej, det var inte så jag menade. Det jag menade var att man ganska snabbt kommer att lära sig att kolla vilken vagn man vill spendera mest MP med, och sedan använda det för att göra impulsen. Om det inte spelar någon roll så kan man ta för vana att flytta den först, annars så kan man vara "avancerad" och kanske förvilla motståndaren genom att inte göra det.

Jeg forstår, og er enig. Eneste ulempen er at man en del ganger ganske enkelt ikke vet hvilken man vil spandere flest MP med, og ikke vet hvor mange MP impulsen vil bestå av. Hvis en vogn skal endre VCA og flytte til ny rute opp en level (totalt 5 MP) og det er fare for at den blir skutt når den endrer VCA, så er antall MP usikkert. Spilleren kan ha gode grunner for ikke ønske å flytte denne vognen først, men vil samtidig gjerne utnytte impulsen fullt ut, noe som blir vanskelig når det er usikkert hvor mange MP impulsen må bestå av.

 

Om det er et problem er allikevel ikke sikkert - at spilleren må gjette antall MP og flytte deretter kan være en interessant spillmekanisme. Det kommer an på hvordan man ser det..

 

"Taktisk flexibilitet" känns inte riktigt rätt när det gäller PM.... 

 

Jag förstår vad du menar, men jag håller inte med om att det här är nödvändigt. När man flyttar vanliga enheter så flyttar de ju också i "samtidigt", precis som PM - men då är det ganska uppenbart att det inte fungerar att flytta pö-om-pö. Varför är det nödvändigt att ge fördelar till vagnar som använder PM i det här fallet? Att de måste synkronisera sin förflyttning är ju ett handikapp i första hand, och inte en fördel?

Grunnen til min tanke om taktisk fleksibilitet er vel at jeg ser for meg at PM symboliserer at vognene må kjøre saktere siden de må ta hensyn til hverandre, men at de til gjengjeld er bedre koordinert. Det første ordnes ved at alle bruker maks MP pr. impuls, og det andre ved at alle gjør ferdig en impuls (og ser resultatet av DFF) før neste impuls starter. Jeg tenkte at det å kunne flytte vognene om hverandre innen en impuls er en del av denne forbedrede koordineringen mellom vognene.

 

Tror du att folk kommer att spendera för mycket tid på att analysera inför varje impuls? Jag tror nämligen att de enda som kommer att göra det är de som spenderar överdrivet mycket tid på att analysera allt i ASL, och det är ingen idé att anpassa reglerna efter dem.

Jeg er nok enig med deg her.

 

Tillåt mig att återigen påminna om convoy och human wave...

Jeg tror allikevel ikke det blir noe stort problem. I human wave gjør hver enhet normalt bare en ting (flytte til ny rute), og jeg tror ikke det er noe problem å f.eks. flytte alle enheter til ny rute, og så legge røyk e.l. med en enhet som bare har brukt 1 MF.

Når det gjelder convoy, så vil det jo alltids være lov å flytte ferdig en enhet av gangen, og det vil jo være det normale.

 

Når alt dette er skrevet, så mener jeg fortsatt bare at dette er en detalj, hvor jeg kanskje heller 60-40 mot å ha den med...

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til min tanke om taktisk fleksibilitet er vel at jeg ser for meg at PM symboliserer at vognene må kjøre saktere siden de må ta hensyn til hverandre, men at de til gjengjeld er bedre koordinert. Det første ordnes ved at alle bruker maks MP pr. impuls, og det andre ved at alle gjør ferdig en impuls (og ser resultatet av DFF) før neste impuls starter. Jeg tenkte at det å kunne flytte vognene om hverandre innen en impuls er en del av denne forbedrede koordineringen mellom vognene.

Om man hela tiden utnyttjar varenda MP så får man ju aldrig effekten att PM går saktare än att flytta separat. Det tycker jag är att gå ifrån lite av vitsen med den här regeln. Att man ibland spenderar olika och därmed inte kan utnyttja MP optimalt, det är ju den huvudsakliga nackdelen med PM, eller?

 

Når alt dette er skrevet, så mener jeg fortsatt bare at dette er en detalj, hvor jeg kanskje heller 60-40 mot å ha den med...

Visst är det det. Men, det verkar inte vara så mycket annat kvar att diskutera just nu? :D

Link to comment
Share on other sites

Om man hela tiden utnyttjar varenda MP så får man ju aldrig effekten att PM går saktare än att flytta separat. Det tycker jag är att gå ifrån lite av vitsen med den här regeln. Att man ibland spenderar olika och därmed inte kan utnyttja MP optimalt, det är ju den huvudsakliga nackdelen med PM, eller?

Men med dagens regler kan jo en spiller utnytte impulsen optimalt, i hvertfall slik jeg alltid har sett det spilt: Den som flytter, justerer på impulsen til han sier seg fornøyd, før DFF utføres.

 

PM går ikke saktere fordi spilleren er dårlig til å beregne maks MP pr impuls og derfor ikke vrir VCA på en AFV som kunne gjort det innenfor maks MP, men derimot fordi mange vogner ofte ikke kan utnytte alle MP i en impuls.

 

Også om vi krever at hver vogn må flyttes separat innenfor impulsen, så er det bare hos spillere som ikke klarer å beregne antall MP for impulsen at det går saktere pga. dette, og du har jo skrevet:

...man ganska snabbt kommer att lära sig att kolla vilken vagn man vill spendera mest MP med, och sedan använda det för att göra impulsen.

Og da går det jo ikke saktere.

 

Visst är det det. Men, det verkar inte vara så mycket annat kvar att diskutera just nu?

Vi kan jo ta opp vehicle dust igjen ;)

Jeg synes faktisk det er greit å endre regelen til at et kjøretøy ikke betaler ekstra MP for vehicle dust som er lagt ut i samme impuls.

Link to comment
Share on other sites

Men med dagens regler kan jo en spiller utnytte impulsen optimalt, i hvertfall slik jeg alltid har sett det spilt: Den som flytter, justerer på impulsen til han sier seg fornøyd, før DFF utføres.

Kan man? Jag har aldrig tänkt på att man kan tolka det så. Det står ju inte speciellt mycket om det, det känns onaturligt i och med att reglerna generellt inte tillåter det (och undantag brukar vara tydliga), och det finns inget exempel som visar att man får göra det...

 

Jag säger inte att det är fel, men jag har aldrig sett någon spela så. :unsure:

 

PM går ikke saktere fordi spilleren er dårlig til å beregne maks MP pr impuls og derfor ikke vrir VCA på en AFV som kunne gjort det innenfor maks MP, men derimot fordi mange vogner ofte ikke kan utnytte alle MP i en impuls.

Det jag menar är att man kommer att missa att koordinera alla vagnar ibland - och det känns helt rätt för en pluton att det skulle bli småmissar med koordineringen. Helt klart mycket naturligare än att plutonen fick justera i efterhand så att de alltid var så koordinerade som var möjligt.

 

Det lilla skicklighetsmoment som det här skulle bli ser jag som en bra sak. En bra spelare blir då som en bra plutonschef: han har drillat plutonen så att de hela tiden är perfekt koordinerade. En normal spelare kanske gör en miss då och då, som antingen kostar något extra MP att korrigera (= långsammare) eller lämnar en blotta som fienden kan utnyttja. Om det finns någon som är riktigt dålig på att tänka i förväg, eller någon som spelar med reglerna för första gången - ja, då är risken att det går långsamt när vagnarna glömmer att vrida sig åt rätt håll.

 

Om det här vore någonting som vore svårt, ja då håller jag med dig om att man kanske skulle tvingas underlätta med snällare regler. Jag tror dock att de flesta kommer att kunna bli "vältränade" fort nog, och jag har svårt att tänka mig en ASL-spelare som inte klarar att flytta "normalt".

 

Speltest? Jag är inte alltid så bra att bedöma vad andra tycker är enkelt, så det kan ju vara bra att verifiera om det är ett problem eller inte?

 

Vi kan jo ta opp vehicle dust igjen  ;)

Jeg synes faktisk det er greit å endre regelen til at et kjøretøy ikke betaler ekstra MP for vehicle dust som er lagt ut i samme impuls.

Jag håller med, det känns som den bästa lösningen. Om det inte är acceptabelt med ändringar i kapitel F så tycker jag däremot inte att det är ett jätteproblem att låta regeln vara kvar som den är - man kan ju alltid ändra den vid ett senare tillfälle.

Link to comment
Share on other sites

Kan man? Jag har aldrig tänkt på att man kan tolka det så. Det står ju inte speciellt mycket om det, det känns onaturligt i och med att reglerna generellt inte tillåter det (och undantag brukar vara tydliga), och det finns inget exempel som visar att man får göra det...

 

Jag säger inte att det är fel, men jag har aldrig sett någon spela så. 

Reglene har faktisk ingen begrensning så vidt jeg kan se. Det eneste er den generelle om at en enhet ikke kan flytte mer i MPh etter at en annen har begynt å flytte, men den regelen gjelder jo ikke her. Det kan være naturlig å overføre denne regelen til en impuls (noe du ønsker), men det står ikke i reglene.

 

Det jag menar är att man kommer att missa att koordinera alla vagnar ibland - och det känns helt rätt för en pluton att det skulle bli småmissar med koordineringen. Helt klart mycket naturligare än att plutonen fick justera i efterhand så att de alltid var så koordinerade som var möjligt.

Jeg er egentlig ganske enig, og mener ikke at man skal kunne gjøre om i etterkant, men mer at en spiller skal kunne legge røyk med A, kjøre med B, kjøre med A hvis han ønsker, selv om jeg synes dine argumenter er gode (så kanskje du har påvirket meg til 55-45 nå :P ).

 

Jag håller med, det känns som den bästa lösningen. Om det inte är acceptabelt med ändringar i kapitel F så tycker jag däremot inte att det är ett jätteproblem att låta regeln vara kvar som den är - man kan ju alltid ändra den vid ett senare tillfälle.

Bra, da er i hvert fall vi to enige.

Link to comment
Share on other sites

Suck  :(

 

Inser av den här debatten varför det inte blev något av mitt förra försök att lära mig ASL. Det känns som om den nya regelboken får nöja sig med att stå i bokhyllan och se kaxig ut när den kommer.

Tja, jag pratade med en läkare från Finland som jobbade i Sverige ett tag.

 

Han läste hellre en läkar-avhandlig på engelska än läste ASLRB, så inte konstigt

att man ropade "halleluja" :D när ASLSK kom!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Reglene har faktisk ingen begrensning så vidt jeg kan se. Det eneste er den generelle om at en enhet ikke kan flytte mer i MPh etter at en annen har begynt å flytte, men den regelen gjelder jo ikke her. Det kan være naturlig å overføre denne regelen til en impuls (noe du ønsker), men det står ikke i reglene.

Nej, jag håller med om det. Det är nog mest exempel och gammal vana som gör att jag aldrig har tänkt tanken förr.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg vil bare si at jeg har hatt hyggelig kontakt med Perry angående denne regelen, og har fått klarsignal til å skrive den om. Jeg sendte med en beskrivelse av hvordan vi ser det for oss, og Perry syntes det var en god løsning, men var (desverre) enig med Patrik i at det kan bli for komplisert å la en vogn flytte flere ganger under en impuls.

 

Han ønsket at ikke hele forumet her skulle bli involvert, så da vil jeg takke alle for gode bidrag, så tar Patrik og jeg det videre på e-post.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...