Jump to content

snapshot LOS


TSUN

Recommended Posts

Vertex H1-H2-I2 är alltså level 1 om target hex är H2, men level 0 om target hex är I2?

 

Reglerna gör skillnad på vertex H2-H1-I2 och vertex I2-H1-H2, i praktiken; se "Vertex" i indexet. Jmfr hur du även i bypass är i ett specifikt hex.

 

Sen har du ju inte LOS till H2-H1-I2 i vilket fall eftersom LOS korsar depiction av kullen. Hade målet varit i H2 hade du inte dragit LOS till vertexen till att börja med.

Edited by thark
Link to comment
Share on other sites

Sen har du ju inte LOS till H2-H1-I2 i vilket fall eftersom LOS korsar depiction av kullen. Hade målet varit i H2 hade du inte dragit LOS till vertexen till att börja med.

Om 467:an flyttar från I2 til H2 istället och 628:an väljer att skjuta snapshot längs H2/I2, blir det någon skillnad i detta fall trots att snapshot skjuts mot samma hex-sida?

Link to comment
Share on other sites

Om 467:an flyttar från I2 til H2 istället och 628:an väljer att skjuta snapshot längs H2/I2, blir det någon skillnad i detta fall trots att snapshot skjuts mot samma hex-sida?

 

Jag skulle vilja påstå att det är samma sak, och att det således inte går. (628:an har inte LOS till hela hexsidan.)

 

8.15 Snap Shot: Any unit wishing to make a Small-Arms/MG Defensive First Fire attack may claim a Snap Shot if it can trace a LOS to an entire hexside (even if that hexside is part of a Blind hex) that was crossed by the moving unit in entering a onboard hex.

Link to comment
Share on other sites

Är då en vertex på den nivå som grafiken visar? (Medans en enhet normalt är på den nivån som center dot:en visar?)

 

Vad var det som gällde för bypass då?

Om 467:an går bypass från 2H6: I7-H7-H6 och I7-I8-H7 (1MF) samt

I8-I7-H7 + I8-H7-H8 + I8-I9-H8 (ytterligare 1MF), är då enheten på level 1 eller level 0 i respektive vertex?

 

En fråga till: En enhet i 2J7 ser alltså inte hela I7/I8 hexsidan?

post-82-1163503782.gif

Link to comment
Share on other sites

Är då en vertex på den nivå som grafiken visar? (Medans en enhet normalt är på den nivån som center dot:en visar?)

 

Vad var det som gällde för bypass då?

Om 467:an går bypass från 2H6: I7-H7-H6 och I7-I8-H7 (1MF) samt

I8-I7-H7 + I8-H7-H8 + I8-I9-H8 (ytterligare 1MF), är då enheten på level 1 eller level 0 i respektive vertex?

Den är på Level 1 i alla hexarna den bypassar.

 

Sista meningen i A4.34:

"If a unit is using Bypass (including VBM) along a Crest Line, and the obstacle it is Bypassing is on the higher level of that Crest Line, then the unit is also at that higher level (since a Crest Line itself cannot be Bypassed; 4.3)."

Link to comment
Share on other sites

Tack Klas. Du är en klippa! (Jag hade för mig att jag läst det någonstans, men ibland så blir man blind.)

 

Om en enhet i 2J7 vill skjuta snapshot på en fiendeenhet som går från I7 till I8, är det då LOS längs hela hexsidan I7/I8 ? Dvs, är vertexen I8-I7-H7 på level 1 eller level 0?

Är det alltid grafiken som bestämmer nivån på en vertex, eller spelar det roll hur man flyttar respektive vilken hex som är target hex?

Link to comment
Share on other sites

Den är på Level 1 i alla hexarna den bypassar.

 

Sista meningen i A4.34:

"If a unit is using Bypass (including VBM) along a Crest Line, and the obstacle it is Bypassing is on the higher level of that Crest Line, then the unit is also at that higher level (since a Crest Line itself cannot be Bypassed; 4.3)."

Och här har vi då ett av spelets stora abnormiteter!

Man kan Bypassa en skog utan att bli skjuten, eftersom man mäter LOS från vertexen, men man rör sig på samma nivå som objektet man Bypassar ligger på!

 

Ex: En skytt som står i G8 kan inte skjuta på en Bypassande enhet från I9 via H7/I7, trots att enheten "is also at that higher level" enligt A4.34.

När man sätter detta i spel med VBM så börjar det bli kusligt likt Twilight Zone... :blink:

 

Vore mycket skönt om detta ändrades på nåt sätt.

Link to comment
Share on other sites

Och här har vi då ett av spelets stora abnormiteter!

Man kan Bypassa en skog utan att bli skjuten, eftersom man mäter LOS från vertexen, men man rör sig på samma nivå som objektet man Bypassar ligger på!

 

Ex: En skytt som står i G8 kan inte skjuta på en Bypassande enhet från I9 via H7/I7, trots att enheten "is also at that higher level" enligt A4.34.

När man sätter detta i spel med VBM så börjar det bli kusligt likt Twilight Zone... :blink:

 

Vore mycket skönt om detta ändrades på nåt sätt.

Jag skall skicka in denna frågan till det engelska ASL forumet och se vad dom kommer fram till där.

Helt fräckt stjäl jag TSUNs bild för ändamålet.

Link to comment
Share on other sites

Och här har vi då ett av spelets stora abnormiteter!

Man kan Bypassa en skog utan att bli skjuten, eftersom man mäter LOS från vertexen, men man rör sig på samma nivå som objektet man Bypassar ligger på!

 

Ex: En skytt som står i G8 kan inte skjuta på en Bypassande enhet från I9 via H7/I7, trots att enheten "is also at that higher level" enligt A4.34.

När man sätter detta i spel med VBM så börjar det bli kusligt likt Twilight Zone... :blink:

 

Vore mycket skönt om detta ändrades på nåt sätt.

Jag tror faktiskt att man kan skjuta i detta fallet eftersom enheten befinner sig på den högre nivån. Regeln nämner ju i vilket avseende (om ens något) den räknas som om den befinner sig på den höga nivån men jag skulle i alla fall anta att det även gäller för LOS.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...