Jump to content

Köpvärt från CH?


Fk Ståhl

Recommended Posts

Jag har genom min ASL-karriär blivit varnad för CH-scenarion, en varning som gjort att jag undivikit att spontanspela, inte köpa, scenarion från CH. Men med tidens gång har då och då rekommendationer på bra CH-scenarion trillat in och när jag spelat dessa har min kritiska uppfattning sakta vridits till en neutral sådan. (Tigers Roar och Forest of the North till exempel)

 

Med min nya uppfattning om CH har jag alltså börjat spontanspela scenarion som jag tyckt sett bra ut, varit hyfsat stora osv...

 

Med min nya reviderade uppfattning om CH har jag erfarit både hyfsade, helt OK, dåliga och katastrofalt dåliga scenarion. Inget scenario som jag spelat och som har haft få ROAR anmälningar har varit bra. En annan tendens är att ju större scenarion, ju mer får man akta sig. Och det är ofta som det inte bara är balansen som är dålig, utan hela scenarioupplägget, typ kryphål som gör scenariot varken kul eller intressant.

 

Summa sumarum: Spela gärna CH-scenarion som är små eller medelstora och som har många har registreringar på ROAR (ROAR balansen är inte lika viktig som hur många registreringar). Undvik Stora scenarion och framför allt kampanjer.

Link to comment
Share on other sites

OK, kanske dags för ett lite mer seriöst svar.

 

Min erfarenhet är lite annorlunda än Martins. Jag har spelat ett par CH-scenarion, men de har då ofta varit Paddington Bears som har getts ut av CH!. Deras egna scenarion är ganska medelmåttiga.

 

Jag har köpt två produkter från CH!. Efter att ha spelar ASL i ett par månader köpte jag Platoon leader, ett häfte med regler för mindre kampanjspel, för 120,-. När jag väl satt på tåget och öppnade plasten visade det sig att packetet bara innehöll 5 ark regler. Resten var Designers-notes till deras modul Shenley's hill. Detta gick, men var inte lättt, att lista ut från utsidan. Inköpetr gick in under Critical shit i mitt excell-ark.

 

Fyra år senare har min lokala slutrea, och säljer ett ganska tjockt CH!-magazine, "Wavells 40.000", för bara 50,-. Tiden läker sår, så en gång till provar jag. Pang! Ny mina. Så dåliga och massproducerade scenarion har jag nog aldrig sett. Hela tidningen betsår av kommentarer och analys av de egna scenariona, som är i stil med "attack på linje X", "åter en attack på linje X", "linje Y rensas", "motanfall på linje Y". Uj uj uj. Hade trott att om man gör 20 scenarion på ett fälttåg så är det för att det finns nog med intressant material för att skapa 20 spännande och varierande slag, inte för att kunna fylla en tidning. Den som orkar spela igenom ens hälften av dessa måste vara helt såld på Britt-Ital i öken, samt vara lite galen. Detta borgar inte heller gott för speltestningen av scenariona.

 

Så visst, klart att de har gjort/gör ett och annat bra scenario ibland. Man får bara vara försiktig, fråga andra och inte chansa.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Jag har spelat 2 st CH scenarios på slutet som har varit mycket bra.

HP 8 Lignevielle Halt och CH 149 Final Embrace (båda var med i scenario urvalet på ASO). Bägge scenarios kan rekommenderas. Om jag inte är helt ute och cyklar :rolleyes: tror jag också att designer hette Dave Lamb till båda kreationerna.

 

Detta är väl lite nyare saker från CH tror jag. Men tipset är att se efter scen. gjorda av denna Lamb, imo. OBS: Crit Hit kommer också tydligen nu ut med ett 10-års best of magasin. Med de bästa scenarios (uppdaterade) + artiklar från tidigare Crit Hit.

Edited by ON TOP ASL
Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen!

 

Jag har, precis som Ola m fl, spelat några roliga CH-scenarion. Bland annat i Köpenhamn i vintras tror jag att Ligneville halt var med (ni vet det där där Peter hittade absolut värsta LOS:en tvärs över brädet).

Sen har jag fått för mig att mycket av konflikten MMP - CH består i den där upphovsrättsliga tvisten och bråket som uppstod i en splittring någon gång för länge sen. Själv sitter jag inne med ett par CH-pack, köpta på utförsäljning för flera år sen, ett par AA-pack (Shanleys hill och ??), men har inte spelat något av dem än.

I och för sig är det ju inte utan att man undrar lite över den enorma produktiviteten hos CH - för att ha allting playtestat och ordentligt genomgånget borde ju så gott som alla på mailinglistan vara inblandade på något sätt, vilket alltså inte är fallet.

Jag följer nog era råd och väntar och ser. Det kan vara dumt att lägga sina surt förvärvade pengar på en dyr och oprövad modul innan det har kommit något utlåtande.

 

Är någon bekant med ATS-systemet? Det måste väl vara Advanced Tobruk det handlar om? På vilket sätt skiljer sig det från ASL?

 

Matts

Link to comment
Share on other sites

Personligen har jag enbart CH-erfarenhet från turneringar, och då har dem scenarion jag spelat varit bra (annars hade dem nog inte platsat på en turnering)...

 

Jag äger även Shanleys Hill men har aldrig spelat det.

 

Jag drar mig för att köpa och spela CH-material av två stora anledningar:

Egna markörer

Varför, varför kan de inte använda de markörer som finns? Ta exemplet med den senaste Berlinmodulen, där har dem bifogat nya ryska "Berlin-vakter": 5-3-6:or. Alltså som 527:or men längre Range och mindre i moral. Det känns otroligt onödigt.

Dessutom är markörerna inte original-tjocka utan tryckt på tjockt papper, och inte dubbelsidigt, utan det får man limma själv...

 

Specialregler

Jag får känslan av att konstruktörerna lägger in för mycket av sina egna personliga åsikter i modulerna. Finns det en regel som de inte tycker om så lägger dem in en specialregel som åtgärdar detta, och som sedan gäller i allt deras material. På detta sättet påtvingar de spelaren sina egna, personliga åsikter och det tycker jag är fel väg att gå. Även HoB lider av detta.

 

 

Vad jag tror drar köparna till CH är att de producerar snyggt material.

 

 

Det vore kul att höra kommentarer från någon som faktiskt har spelat CH-modulerna!

Link to comment
Share on other sites

Ett litet tillägg till ovanstående:

 

Jag uppskattar verkligen det här forumet! Frågan om CH vs MMP hade jag aldrig vågat ställa på mailinglistan, det hade väl blivit ett j-a liv!

Här blev det ju inte ens en darrning när någon ifrågasatte precision dice för ett par månader sen ... :D

 

Matts

Link to comment
Share on other sites

Hej på er!

 

jag har en del från CH tidiga 'zines och en del av deras scenario samlingar bla Rout Pak, PB(P). En del är helt OK - som RP II #5 "Brandenburger Bridge" vilket är ett av de roligaste scens jag har spelat. Så jag tror att i de tidigare publikationer av CH kan du hitta det ena eller andra fynd, medan generellt sett det är att rekommendera att vara forsiktiga eller att höra på det här forum om nån redan har erfarenhet om produkten i fråga. Till exempel, DTW skulle jag nog ej rekommendera medan Rout Pack series är helt OK.

 

MvH/Andreas

Link to comment
Share on other sites

Sen har jag fått för mig att mycket av konflikten MMP - CH består i den där upphovsrättsliga tvisten och bråket som uppstod i en splittring någon gång för länge sen.

Det går nog längre tillbaks än så - jag har för mig att jag fick höra en del inofficiella kommentarer från de som numera är MMP långt innan de fick överta ASL, vilket alltså var innan de upphovsrättsliga konflikterna. Mest kan man väl samanfatta det som "personkemi": de tycker inte om CH, och specifikt Ray Tapio, helt enkelt.

 

Själv kan jag bara säga att de saker CH släpper generellt inte håller en standard som jag är nöjd med.

Link to comment
Share on other sites

Patrik har rett, men hvis jeg ikke husker helt feil, så skrev Tapio en del helt unødvendig, og etter min mening usmakelige angrep mot MMP i CH. Han kan ha hatt sine grunner, men jeg reagerte negativt mot Tapio for måten han drev skittkasting slik at alle kunne se det.

 

Nå hadde jeg direkte kontakt med noen av de andre bak CH, som virket svært så hyggelige, så det var ingen personlig grunn til at jeg kuttet ut CH, men simpelthen at jeg tidlig ble svært skuffet over kvaliteten på det de publiserte.

 

Nå spiller jeg gjerne "Land of the Khan" (et tidlig CH-scenario) om igjen når det skal være, dette scenarioet er en edelsten, men typisk nok (etter min mening) er det desverre en uslipt diamant, siden CH ikke hadde nok kvalitetssikring:

 

Scenarioet er glimrende, hvor angriper har 4 eller 5 VC å velge blant, men disse er desverre ikke godt nok balanserte, så det er i praksis bare 2 fornuftige å velge mellom (noe som allikevel er med på å gjøre scenarioet ekstra spennende). I tillegg er det etter min mening klart ubalansert.

Edited by theNiceOne
Link to comment
Share on other sites

Patrik har rett, men hvis jeg ikke husker helt feil, så skrev Tapio en del helt unødvendig, og etter min mening usmakelige angrep mot MMP i CH. Han kan ha hatt sine grunner, men jeg reagerte negativt mot Tapio for måten han drev skittkasting slik at alle kunne se det.

När hände det? Jag kommer inte ihåg att jag har sett något sådant, men då kanske jag redan givit upp och slutat läsa CH? :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Jeg skrev:
men hvis jeg ikke husker helt feil, så skrev Tapio en del helt unødvendig, og etter min mening usmakelige angrep mot MMP i CH.

 

Jeg har nå sett etter i de CH jeg har hjemme, og fant ingenting som forsvarer det jeg skrev, så jeg beklager at jeg skrev det.

De hade en artikel som kritiserade BdF rätt häftigt, iallafall. Lite mera här om CH (http://www.asl-forums.net/main/viewtopic.php?t=1522&start=0). De har också en tendens att publicera sådant som annonserats av andra ASL firmor.

Ok scenarios:

 

CH 13 Moyland Bloody Moyland - Dan Dolan Mini OVHS

CH 22 Schwerpunkt - heavy metal yummie!

CH 25 Land of Khan - som du redan nämt Ole! Har ej glömt vårt spel ;-)

CH 30 Kravchenko's 6th Guards Tank Army - Scott Holst pärla med IJA vs Russians

 

Det finns också mycket som bara publicerats av CH (ej "testats") t.ex. av Paddington Bears (PB / PBP) som är bra.

 

/Lars

 

:ph34r:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Ok scenarios:

 

CH 13 Moyland Bloody Moyland - Dan Dolan Mini OVHS

CH 22 Schwerpunkt - heavy metal yummie!

CH 25 Land of Khan - som du redan nämt Ole! Har ej glömt vårt spel ;-)

CH 30 Kravchenko's 6th Guards Tank Army - Scott Holst pärla med IJA vs Russians

Jeg tror faktisk at du her har dekket de fleste CH-scenarioene jeg har spilt.

 

Et annet jeg husker er Cemetery Hill - en Platoon Leader CG - som jeg var med på å stemme fram som vinner i kategorien beste scenario på ASLML det året, men som jeg først spilte senere, og fant ut at var alt for dårlig spilltestet og ubalansert - noe som jeg syntes var tilfelle alt for ofte.

 

Når det gjelder de scenarioene du nevner er flere av dem spillverdige - men særlig Moyland blir ødelagt av at det er ubalansert.

 

Mitt inntrykk var at CH ga ut det de fikk inn uten å forsøke å balansere dem. Om det fortsatt stemmer, aner jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

...

 

Når det gjelder de scenarioene du nevner er flere av dem spillverdige - men særlig Moyland blir ødelagt av at det er ubalansert.

 

Mitt inntrykk var at CH ga ut det de fikk inn uten å forsøke å balansere dem. Om det fortsatt stemmer, aner jeg ikke.

Dan Dolan skrev i ett email till mig att den publicerade versionen inte alls var lik den han skickat in till CH. Jag har hans email fortfarande men har aldrig kollat vad skillnaden är.

 

Hälsningar,

Lars

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...