Jump to content

Hade detta hänt på mailinglistan?


pmanlig

Recommended Posts

I forumet "regelsnack" har det kommit igång en diskussion om vad man egentligen attackerar när man skjuter på ATT/ITT. Jag tycker att den blivit väldigt intressant, främst därför att den har fått mig att inse saker om reglerna som jag inte har tänkt på förut. Det känns lite som att vara med och upptäcka sammanblandningen av "hex" och "Location" för första gången, och vara först om det! B)

 

Jag hoppas att jag inte är ensam om att tycka att det här är intressant. Faktum är att det kändes väldigt ovant att kunna diskutera en sådan sak. Efter lite funderande insåg jag varför: en diskussion av det här slaget vore helt omöjlig på ASLML! Eller? Jag vet att jag i alla fall inte skulle orka ha en sådan diskussion på ASLML, så just den här diskussionen skulle aldrig kommit igång.

 

På samma tema som diskussionen om moderering vill jag därför fråga:

 

1. Vad är det som skiljer ASLML från det här forumet?

 

2. Kan man vidta åtgärder för att det här forumet inte skall bli som ASLML?

 

3. Vill vi det? Varför?

 

Naturligtvis har jag egna åsikter, men jag låter någon annan komma med sina först... :D

Link to comment
Share on other sites

Intressant frågeställning... Har nog inte några direkta svar (tveksamt om det finns några definitiva sådana i detta fall... :blink: ) men jag kan väl spekulera lite runt ämnet:

 

1) Vad är det som skiljer ASLML från det här forumet?

Kanske är det så enkelt att det är en skillnad på ett forum och en mailinglista? Det har ju sagts (på ASLML) att forumbesökarna är tamare. Minns inte riktigt varför så här på rak arm... Möjligen för att ens inlägg arkiveras på ett tydligare sätt för eftervärlden vilket manar till viss återhållsamhet i inläggen? Har inte varit inne på det forumet sedan jag började aktivera mig här så jag kan inte uttala mig om hur det ser ut där nu.

 

Kulturellt är vi mer lika (även om vi är rätt heterogena som grupp vad gäller bakgrund, ambitioner med spelandet, intressen för andra spel, hobbies osv. osv.). Vet inte om det är en faktor att vi alla pratar samma språk?

 

2) Kan man vidta åtgärder för att det här forumet inte skall bli som ASLML?

Vara goda föredömen kanske kan hindra uppkomsten av ett mer destruktivt debattklimat? Osäkert hur mycket man kan förebygga dock...

 

3) Vill vi det? Varför?

Vill vi ha en debatt där man exempelvis respekterar övriga deltagare, diskuterar sakfrågor snarare än personer och rent allmänt är konstruktiv och hjälpsam? Trodde väl det... Å andra sidan så får det väl inte slå över till ett klimat där allt fokus ligger på hur folk formulerar inläggen snarare än att fokusera på innehållet. Som framgår av mitt svar på fråga 2 så tror jag ju att det kan vara svårt att genomföra i vilket fall...

 

Tror jag nöjer mig med de funderingarna tills vidare.

 

- Håkan

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...