Jump to content

hemmagjorda brickor


Janusz

Recommended Posts

Jag har nyligen gjort två set med berserkers, ryska och japanska grupper, halvgrupper och ledare. Dessutom har jag skapat skadade brittiska ledare, samt walking wounded (både 6-4-8 och 4-5-8, med halvgrupper) till Pegasus bridge.

 

Min fråga är om andra tycker sådant är kul. Min erfarenhet är att concealment blir mindre värt när enheter får extrabrickor på sig. :unsure: Jag kan till och med tänka mig erövrade vapen, som en rysk psk, för scenarion som Steamrollers, där man startar scenariot med fiendens utrustning.

 

Dessutom, vad skulle ett komplett set för en nation vara värd? Låt oss säga två bärsärkar för varje grupptyp, halvgrupp och ledare, samt skadade och heroiska ledare. Sammanlagt 31 brickor för en nation som britterna, och då är det inga "walking wounded" med.

 

Pyssel-Janusz

Link to comment
Share on other sites

Finns egentligen bara en sak att säga om det här: kvalitet!

 

Låt oss säga att kvaliteten är ungefär som CH eller HoB (jag har inte sett några nyare produkter, tänker på deras äldre produkter): utskrifter på en mindre bra bläckstråleskrivare, klistra ihop brickorna själv. Det är inget jag betalar för eller är intresserad av.

 

Om det i stället är samma kvalitet som KE, t.ex. deras axis minors & rare vehicle pack. Då kan det bli samlargrejor som folk är beredda att betala pengar för.

 

Ett tips är också att inte använda samma figurer som på de befintliga brickorna. Det här har inte med copyright att göra! :D Jag kanske är ensam om det, men om man inte ser skillnaden mellan figurerna på en "bärsärk" och en vanlig bricka så tycker jag att det blir mindre vits med den. Det jag menar är att jag vill kunna se direkt om det är någon speciell status, t.ex. för att bärsärkar måste flytta före alla andra. Om enda skillnaden mellan en vanlig squad och en bärsärk då är att det står "10" i moral på bärsärken så kan man missa det.

 

Har du möjlighet att fixa en bild på brickorna du har experimenterat med?

Link to comment
Share on other sites

Aj aj aj, Patrik. FEL svar :) Kvalitet är min svaga sida. Har ingen aning vad det skulle kosta att trycka ett ark med brickor, men antar att det skulle bli en del. Små tryckningar är inget tryckerier gillar.

 

Jag har bara printat dem och klistrat själv på brickor som är feltryckta, och som det har kommit ersättningsbrickor för senare.

 

Ny bilder är inget problem. Att se skillnad är lätt, ta en titt nedan.

 

Förresten, "Flare attempted" är en bricka som verkligen saknas :)

 

Janusz

post-9-1081250937.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bra, snyggt (nja både och, counters JA, grafik NEJ) och smart, detta reducerar ju antal brickor på spelplanen + att all info finns med på brickan. :D

Om detta hade varit officiella brickor hade det ju varit super (var det inte röda Berserk i SL?)

Ta fram alla tänkbara/önskade varianter och skicka till MMP som förslag, de har ju gett ut något extra counter-sheet i Action Pack eller Journal tidigare!?

 

(Något måste dom ju göra efter att AoO komer ut :ph34r: )

Link to comment
Share on other sites

Bra, snyggt (nja både och, counters JA, grafik NEJ) och smart, detta reducerar ju antal brickor på spelplanen + att all info finns med på brickan.  :D

Om detta hade varit officiella brickor hade det ju varit super (var det inte röda Berserk i SL?)

 

Jo då, och rosa Berserk SS.

Link to comment
Share on other sites

Har du gjort bärsärk-brickor även för alla varianter på step-reduced som japanerna kan ha?

 

Har du gjort brickor för wound+berserk?

 

Finns det bara en bricka för bärsärk-ledare? Måste man komma ihåg vad han var tidigare?

 

Bara några funderingar... Kanske har du redan fixat det, kanske inte... Kunde du dessutom hitta någon bild där trupperna som var bärsärk verkligen såg ut att vara det så tycker jag att det skulle se ännu bättre ut!

 

Vad gäller intresse så måste jag erkänna att jag inte är så pigg på brickor man måste klistra ihop själv. De ser mycket bättre ut än de tidiga CH (från t.ex. Jatkosota) men resultatet blir inte riktigt som tryckta brickor.

 

Jag vet inte vad det kostar att trycka små serier med brickor, men jag undrar om det verkligen är så dyrt att det avskräcker ASL-spelare? :D KE tryckte brickor ganska tidigt, och jag tror inte att de hade så väldigt stora upplagor. Däremot kanske det är för mycket trassel för något som bara är en hobby och skall vara roligt...

Link to comment
Share on other sites

Bra, snyggt (nja både och, counters JA, grafik NEJ) och smart, detta reducerar ju antal brickor på spelplanen + att all info finns med på brickan. 

 

Grafiken ser inte så bra ut på bilden, men det är för att den är så förstorad. På brickan ser den ungefär ut som en vanlig bricka, om du inte sätter ögat direkt mot pappret :)

Men det går nog att göra själva bilden bättre

 

Har du gjort bärsärk-brickor även för alla varianter på step-reduced som japanerna kan ha

 

Nä, missade det. Däremot blir en squad en halfsquad på baksidan. Stepreduced blir lite knepigt.

 

Har du gjort brickor för wound+berserk?

 

Finns det bara en bricka för bärsärk-ledare? Måste man komma ihåg vad han var tidigare?

 

Ledarna är skadade på baksidan, men fortfarande bärsärk.

Jag har gjort olika ledare med olika ledarmod, samt olika bild beroende på rang (orginalbild). Däremot är det samma bricka för 8-1 och 9-1, men jag antar att det sällan är många bärsärkledare i spel samtidigt.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Ledarna är skadade på baksidan, men fortfarande bärsärk.

Jag har gjort olika ledare med olika ledarmod, samt olika bild beroende på rang (orginalbild). Däremot är det samma bricka för 8-1 och 9-1, men jag antar att det sällan är många bärsärkledare i spel samtidigt.

Jag undrar om det egentligen är speciellt nödvändigt med olika brickor i så fall, ledarna får ju inte använda sin modifikation på något sätt när de är bärsärk...

Link to comment
Share on other sites

Det blir ju snyggare och renare på brädet när man slipper extra brickor. Dem som Janusz har gjort är helt klart godkända!

 

Men, frågan är hur bra det är för spelbalansen? Ta exemplet med Walking Wounded; Det syns väldigt tydligt när det ligger en extra vit bricka på en enhet under ett frågetecken vilket ju är bra för fienden, eftersom han dessutom kan vara säker på att det inte är dummies.

Gillar man reality-argument - som jag gör - så kan man dessutom tänka sig att fienden vet att "de där borta i skogsdungen är ett sårat kompani" (dvs, de beter sig på ett sånt sätt att fienden vet om att de är där), men att de inte vet exakt VAD det är.

 

Men som sagt, det är fräscht med WW-counters!

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att spelbalansen blir lidande, det är faktiskt en väsentlig skillnad för tysken i scenarion "steamrollers" om man som tysk vet var PSKn är eller inte.

 

Appropå det så tog jag (och Mel) upp debatten när det gäller skidor och dummies när vi gjorde scenarion till HP. Det var omöjligt att ha med extra frågetecken om man har skidor med i en OB. Man ser på en gång vilka högar som är dummies och vilka som är vanliga skidor. :(

 

Tyvärr blev det ingen respons så dilemmat kvarstår, om nu inte den som designar scenariot skriver en SSR att man får några temporära bluffskidor som man kan lägga tillsammans med dummies...

 

Principiellt tycker jag att allt som är snyggt och ökar känslan är helt OK, även om balansen blir lite lidande. B)

Link to comment
Share on other sites

Det är klart att dummies ska få ha låtsasskidor! Som designer ska man ge spelarna en chans att luras och trixa. Dummies bör få gräva låtsasfoxholes också.

 

Fog of war skapar mycket stämning tycker jag, och bör maximeras. Jag offrar gärna lite balans för att slippa veta en massa exakt info om min fiendes OB.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Balans?

 

Jag kan hålla med om att fler/färre brickor har betydelse för partier, men frågan är väl vad som är "rätt" balans. Om man har t.ex. erövrade vapen så kan man faktiskt dölja dem, även om det är svårt. Du kan t.ex. spela med mina brickor som är så nötta att alla kanter är vita! :lol:

 

I ovanstående fall tycker jag att det är helt OK att ha brickor med rätt färg. Det tar bort ett frustrationsmoment, nämligen att försöka spionera på varandras högar för att se om man kan se färg på en bricka, kontra att försöka ordna brickorna så perfekt att det inte syns. Jag tycker inte att det är en del av ASL att ägna sig åt sådant, så brickor i "rätt" färg känns vettiga.

 

När det gäller dummies och t.ex. walking wounded - finns det något som säger att en dummy-bricka inte får ligga uppochned? Då borde det bli svårare att skilja en WW från en dummy! Principiellt tycker jag att det vore OK med WW-brickor, men jag erkänner att det kan ge en liten fördel. Inget som jag skulle bli upprörd över att en motståndare gjorde, i alla fall så länge han förvarnade om det.

Link to comment
Share on other sites

Mattias,

ur medföljande vehicle notes utläser jag:

Neubaufahrzeug

Pz 35-S 739(f)

Pz B-2 740(f)

Pz T-34 M41®

Pz T-34 M43®

Fl Wg B-2(f)

PzKpfw VIB (P)

StuMsr Sturmtiger

StuMsr Sturmtiger (L)

Pz Sfl IVa

Pz Sfl V

Pz IV/70A

Pj Sfl Diana

PSW P178(f)

Fkl B IV

Fkl B IV (L)

RSO tractor

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

För att avrunda denna tråd, nu när jag gjort färdigt britterna för Pegasus Bridge (Walking Wounded berserk var annorlunda) tänkte jag slira in på ett annat projekt.

 

"Flare attempted" är en bricka som enligt mig verkligen saknas i nattscenarion. Dels blir det jobbigt att minnas vilka enheter man slagit för, och så kan motståndaren med lite memory-lek försöka komma ihåg vilka som aldrig försökt, och därmed kan vara dummies. En liten snygg bricka skulle avhjälpa detta.

 

Fråga 1: Vilka färger ska brickan ha?

Jag gissar vit med röd text på, men är inte säker på att detta stämmer.

 

Fråga 2: Vad ska den ha på baksidan?

Finns det någon annan markeringsbricka som saknas (och nu talar jag inte om "hole-in-the-ice")?

 

Tacksam för tips

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Finns det någon annan markeringsbricka som saknas?

 

En typ av bricka som jag saknar är vilka vapen på ett AFV som har skjutit. Skulle kanske var bra med BMG First Fired, CMG Final fired etc.

 

Som det är nu försöker jag lägga dem på olika sätt, men jag har också tänkt att måla en del Defensive Fire-brickor med överstrykningspenna. Dock inget som har blivit gjort nån gång.

 

Kanske skulle det vara bra med speciella brickor för detta...?

Link to comment
Share on other sites

Ibland när jag spelar upptäcker jag att både jag + motståndare glömmer att gå med alla brickor. Så en bricka som heter Moved hade varit bra. Efter movement borde alltså alla brickor ha en Prep eller Moved liggande på sig, lätt att kontrollera och minskar risken för att enheter glöms bort. Färgen borde ju vara för den aktuella fasen.

Link to comment
Share on other sites

"Flare attempted" är en bricka som enligt mig verkligen saknas i nattscenarion. Dels blir det jobbigt att minnas vilka enheter man slagit för, och så kan motståndaren med lite memory-lek försöka komma ihåg vilka som aldrig försökt, och därmed kan vara dummies. En liten snygg bricka skulle avhjälpa detta.

 

Med "Flare" antar jag att du menar "Starshell". Vad jag kan se av regel E1.92 så är den endast ett försök per hex som är tillåtet, inte per enhet.

E1.92:

"In the allowable phase, one attempt to fire a Starshell may be made per hex by one friendly leader, one friendly CE AFV, or one friendly MMC in that hex."

 

Så en bricka med "Startshell fired/attempted from hex" räcker eller ?

 

Sedan vad det gäller FOW så vet inte jag hur kutymen är att spela - om man måste ange från vilken hex (och vilken typ av enhet) det är som försöker ?, eller om man endast behöver säga det om försöket lyckades ?

 

Jag har för mig jag har sett en Q&A om detta, men jag kan inte hitta den nu.

Link to comment
Share on other sites

Ibland när jag spelar upptäcker jag att både jag + motståndare glömmer att gå med alla brickor.

 

Ett mycket smidigt knep, som dessutom gör att det blir rent och fräsht på planen, är att vända alla brickor, som har rört sig och skjutit, åt ett och samma håll. Då ser man lätt vilka som har move/advance kvar att göra.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

OK, nu har jag kollat priser på tryckning lite grann.

 

Allt handlar om uplaga. 150 brickor på ett A4 kostar 10.000,- om man gör 100 ex. Om man däremot ökar till 1.000 ex kostar det 20.000,-

 

Så allt handlar om att ha en printrunt på 1000+

 

Varje nation kan få bärsärkar, skadade ledare och heroiska ledare. Då hamnar man på runt 30 brickor. Tyskar, Japaner, Britter, Ryssar, Amerikaner. Tja, där har man 150 brickor. Man kunde sälja ett sådant ark för runt 50kr.

 

Sedan tillkommer så klart kostnader för advokater när MMP och Hasbro knackar på dörren :)

 

Jag har ganska svårt att motivera en sådan investering.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Kul att se lite priser, även om det blir väl dyrt med små upplagor...

 

Jag skall höra med en bekant som precis har fått jobb på tryckeri om han kan tänkas prestera något bättre. Hursomhelst så är ju en kostnad på 100:-/ark faktiskt inte helt orimlig i ASL-världen, så jag är inte säker på att man måste komma upp i hela 1000+ för att få det att gå runt. Däremot är det ju inte kul att ligga ute med en massa pengar.

Link to comment
Share on other sites

En stor kostnad här kan bli stansen; dvs det verktyg som skär ut markörerna. DEN kostar pengar... När jag jobbade på tryckeri betalade vi lätt 5000,- för en bra stans.

Annan stor kostnad är plåtar.

 

Pappret, färgerna och tryckningen är en petitess i sammanhanget.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är väl plåtarna som gör grundkostanden så hög.

 

I kostnaden ingick stans och lackning av ytan.

 

Vad tror forumet om en bricka som har "SW fired" på ena sidan, och "squad fired" på andra?

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Vad tror forumet om en bricka som har "SW fired" på ena sidan, och "squad fired" på andra?

 

Jag är skeptisk och tror det blir lite krångligt... men vid små scenarion skulle kanske fördelarna överväga nackdelarna? :huh:

 

Hursomhelst har jag fått ett par specialpreparerade First Fire brickor av Melvin som har en snygg liten klisterlapp som det står ROF på. Trots att jag har ett par blandade med mina first fire brickor hör det till ovanligheten att jag använder dom. Men det är en bra lösning på problemet. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Så, nu är jag klar med själva grundprojektet. Alla de stora nationerna har fått sina ledare som hjältar, skadade samt bärsärk. Bärsärktrupper och en del erövrade vapen har också gjorts.

 

Ja, jag ville bara visa hur denna min gamla tråd slutade.

Tack till de som kom med tips

Janusz

post-9-1106425811.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har bara printat dem och klistrat själv på brickor som är feltryckta, och som det har kommit ersättningsbrickor för senare.

 

Ny bilder är inget problem. Att se skillnad är lätt, ta en titt nedan.

Jag har planerat att använda sådana pjäser i JASL (dator programmet) för DM, Wounded och Fanatic. Mest för det att förenklar spelplanen ... också slipper jag programmera ngt för att sortera pjäserna som ska visas. :) För "riktigt" spel påverkar det nog rätt mycket, speciellt för dom som är vana att räkna pjäser.

 

Lars

Link to comment
Share on other sites

Så, nu är jag klar med själva grundprojektet. Alla de stora nationerna har fått sina ledare som hjältar, skadade samt bärsärk. Bärsärktrupper och en del erövrade vapen har också gjorts.

 

Ja, jag ville bara visa hur denna min gamla tråd slutade.

Tack till de som kom med tips

Janusz

Supernajs Janusz! Några kommentarer:

- Vad är en 1-4-9-2??

- Ta bort ramen runt brickorna så blir det riktigt snyggt!

- Är de tärningar godkända att spela med...? :D

Link to comment
Share on other sites

Vad är detta?????????????????????????

De som känner mig vet att jag är en pysslare. De som inte känner mig har nog också fattat det vid det här laget :)

 

Så jag startade min ASL-karriär med en kopia av regelboken, runt -90. Kom till Collateral attacks, och gav upp.

 

Åtta år senare tar jag fram den igen, tar fram mina kopierade och färglagda bräden 1-4 + 24 och går igenom kapitel K (training manual).

Vill sedan börja spela, hat scenariona från Paratroopers kopierade, men inga brickor eller tärningar. Så vad gör man? Fel. vad gör JAG?

 

Fixar egna så klart!

Inte med dator och Photoshop, som nu, utan klipper sönder ett finansspel och målar för hand.

 

Egna brickor och tärningar, spelde kanske 1 scenario med dem, innan frugan gav mig en Paratroopers i present, och sdan har min samling bara växt. Men jag spelar fortfarande med mina målade tärningar, och har alltid med mig mina hemmagjorda brickor.

 

Ungdomar nu för tiden, tror alltid allt går att köpa. På min tid...

Janusz

Link to comment
Share on other sites

utan klipper sönder ett finansspel och målar för hand

 

... så när man i Janusz Finans kliver in i banken och hamnar på rutan med det förhatliga budskapet "Gå tillbaka till ruta 36" ska man inte bli förvånad om man hamnar i Barrikadny i stället för i sågverket.

(Är det nån som fattar? Jag har slitit f-n i dag och börjar bli rätt seg i huvet vid det här laget ... :blink: )

 

Matts

Link to comment
Share on other sites

(Är det nån som fattar? Jag har slitit f-n i dag och börjar bli rätt seg i huvet vid det här laget ... :blink: )

Jo, jag fattar.

 

Men det tog ett tag, för jag fattade inte vad det var meningen att man skulle fatta, eftersom det var ganska solklart vad man skulle fatta!

 

Fattar du? :D

Link to comment
Share on other sites

ska man inte bli förvånad om man hamnar i Barrikadny i stället för i sågverket

 

Japp. Hade varit häftigare om mina hmmegjorda brickor krigat loss på ett bräde av Nya finans, där man mäster LOS mellan "chanskorten" och "kapplöpningsbanan" :)

 

Nu var det brickorna jag snodde därifrån. De hade ganska stora brickor som representerade aktier i en massa otroligt lämpliga färger, och de slaktades fullständigt för att mätta min hunger efter ASL!

 

Muhaha!

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Förutom att göra hemmagjorda brickor så kan man pyssla med att färglägga kanterna på dom.

 

I mitt system har jag färglagda kanter på Levels i byggnader, så att man inte tror att det är smoke eller rubble. Färgade kanter på aquisition brickor för att göra dom lättare att se. Färgade kanter på smoke och dispersed smoke för att göra det lättare att skillja dessa åt. Utöver det har jag färgat några i snygghetssyfte. Typ vita kanter på infanterismoke osv...

 

Är det någonting som några utanför Stockholm som gör likadant?

Link to comment
Share on other sites

I mitt system har jag färglagda kanter på Levels i byggnader, så att man inte tror att det är smoke eller rubble. Färgade kanter på aquisition brickor för att göra dom lättare att se. Färgade kanter på smoke och dispersed smoke för att göra det lättare att skillja dessa åt. Utöver det har jag färgat några i snygghetssyfte. Typ vita kanter på infanterismoke osv...

Har säkert sett det på någon turnering men har du något foto så man ser hur det ser ut?

Link to comment
Share on other sites

Har säkert sett det på någon turnering men har du något foto så man ser hur det ser ut?

 

Nej, men kolla på after action rapportens bilder i detta forum:

 

ASL Sweden Diskussionsforum -> ASL Avdelningar -> Händelser

 

KonVux i Linköping 7/1 - 9/1

 

Under Mattias Rönnbloms kommentar kring A8.

 

Det här är inte mina brickor utan Rogneholts (kommissar Piotr). Här ser man att han målat melee brickornas kanter röda och aqcuisition med svarta kanter.

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för färger ni använder när ni kladdar ner brickorna och fullkomligt förstör andrahandsvärdet?

Vattenfärg? Tusch? Överstrykningspennor?

 

Det är en typ av Planschpennor. Fägen i pennorna är mycket ogenomskinlig, så när man exempelvis skriver med vitt eller lysgrönt så behöver man bara måla två gånger innan det blir vitt eller lysgrönt. Färgen kladdar noll. Den röda är identisk med melee och fire counters.

 

Mitt andrahandsvärde bryr jag mig lite om. :) Dels är börjar mina counters bli slita (speciellt tyskar och ryssar) och dels har jag för länge sen insett att jag aaaaaaaalllllldrig kommer sälja mitt ASL. Därmed inte sagt att jag inte tänker till både en och två gånger innan jag kladdar ner en counterkant.

Link to comment
Share on other sites

när jag spelar ett scenario så ska det vara på orginalscenariopapper
:rolleyes:

Tror psyko-analysen har missat att katalogisera en grupp människor.

- counterklipping, pincettstuderande, sorteringsfreaks, tärningsmålare, orginalscenariopapper med mer med mer med mer -

 

Tror om polisen gjorde en gärningsmannapolis efter inbrott på Tradition så skulle lamporna lysa röda. :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

:rolleyes:

Tror psyko-analysen har missat att katalogisera en grupp människor.

- counterklipping, pincettstuderande, sorteringsfreaks, tärningsmålare, orginalscenariopapper med mer med mer med mer -

 

Tror om polisen gjorde en gärningsmannapolis efter inbrott på Tradition så skulle lamporna lysa röda. :lol::lol:

"gärningsmannapolis"?

 

"gärningsmannaprofil", maybe?

 

:D

 

/messerschmidt

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...