Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

ASL Sweden Forum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Klurig fråga om Rout

Featured Replies

Den svenska Squaden i AA5 ska Routa. Har han några alternativ?

Ett viktigt tillägg är att Alpine Hills (B10.211) är i effekt. Scenario AP150 Norwegian Edelweiss

Det betyder att tysken i AA6 inte har LOS till AA4.

20260518_175837.jpg

Svensk squad måste välja Y5 och blir interdicted (Alpine Hill spelar ingen roll i detta exempel), must Surrender.

Om No Quarter is in effect, kan squad Low Crawl. Eller ta Interdiction två gånger (Z4 och Y4) och komma fram till hex Y3.

Eftersom han KAN routa utan att bli Interdicted så får han lite alternativ (annars hade han gett sig).

• Närmaste mål i MF är skogen i Y5, 3 MF bort.

• Han kan bege sig till Y5 på vilket sätt han vill så länge han inte går mot känd fiende. Jag ser tre förslag:

1. Low Crawl till Z4.

2. Springa via AA4>Z3>Y4. Där ser han fienden i X5 och måste hitta nytt mål. Går han till X3 elimineras han eftersom han avslutar jämte fienden. Men X3 är lika långt från fienden som han är nu, så han kan bortse från den. Det går dock inte välja nytt mål (inget går att nå på de 2 MF som han har kvar), så han får gå hur han vill så länge han inte går mot känd fiende.

3. Z4 (Interdiction? Osäker i Alpine Hills) > Y5, hamnar Adjacent fiende och springer därför till Y4 (ev Interdiction om LOS inte passerar kullen i Z4). Han kommer inte till något nytt mål och kan välja att spendera sitt sista MF till Y3 (inte Z3, det är närmare fienden som han vet finns i CC5), men kan också välja att ligga kvar.

Edit: Som Melvin skriver måste han ge sig om han blir Interdicted, så det hänger på LOS:en till Y4 skulle jag vilja påstå.

Edit 2: Med en oändligt tunn tråd så går LOS genom kullen i Z4 (inscannad karta med streck draget i Photoshop)...

los.jpg

27 minutes ago, carlsson said:

Eftersom han KAN routa utan att bli Interdicted så får han lite alternativ (annars hade han gett sig).

• Närmaste mål i MF är skogen i Y5, 3 MF bort.

• Han kan bege sig till Y5 på vilket sätt han vill så länge han inte går mot känd fiende. Jag ser tre förslag:

1. Low Crawl till Z4.

2. Springa via AA4>Z3>Y4. Där ser han fienden i X5 och måste hitta nytt mål. Går han till X3 elimineras han eftersom han avslutar jämte fienden. Men X3 är lika långt från fienden som han är nu, så han kan bortse från den. Det går dock inte välja nytt mål (inget går att nå på de 2 MF som han har kvar), så han får gå hur han vill så länge han inte går mot känd fiende.

3. Z4 (Interdiction? Osäker i Alpine Hills) > Y5, hamnar Adjacent fiende och springer därför till Y4 (ev Interdiction om LOS inte passerar kullen i Z4). Han kommer inte till något nytt mål och kan välja att spendera sitt sista MF till Y3 (inte Z3, det är närmare fienden som han vet finns i CC5), men kan också välja att ligga kvar.

Tror inte väg #2 är ett giltigt alternativ för att ta sig till Y5. Eftersom den brutna enheten är tre hexar från tysken i AA6 när han når Z3 (och Y4) så kan han inte längre ta sig till Y5 eftersom han då skulle går närmare AA6 igen.

Går inte att routa som Andreas hävdar, eftersom det är en rutt som planeras att gå emot tysken märkt med Prep Fire.

AA4>Z3>Y4>Y5

Tyska 8-1 ldr med enhet under sig kommer interdicta Svensken när han går upp från Woods hex Y5 till Y4 därav andra gången interdiction inträffar (via hexside X4-Y5). LOS behövs inte dras.

Ni har naturligtvis rätt! Jag hade otur när jag tänkte. 🙈

Så: Y5 är närmaste målet. Enda sättet att ta sig dit utan att bryta mot några regler är via Z4 = Interdiction = Ger sig.

Jag tackar ödmjukast för tillrättavisningen och backar bugande ut ur rummet...! 🙏🙇‍♂️

• Author

Tack för alla intressanta inlägg och svar. Det gläder mig att det blev lite diskussion och att det åtminstone var så klurigt att det inte var självklart (för alla). Vi kom i stort sett fram till att det kunde vara så att svensken skulle ge upp. Jag var dock långtifrån säker eftersom han åtminstone teoretiskt kortsiktigt kunde routa via AA4 även om det skulle innebära just det som Klas och Melvin skrev att han då senare går mot KEU i AA6.

Nu vet jag (återigen) att det är hela rout vägen som räknas