Jump to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

ASL Sweden Forum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

FFE and changing position/location

Featured Replies

Blir en unit attackerad på MPh av en FFE om denna unit står på taket under en FFE Blast Area och går ner in i huset?

Enligt C1.51 så blir man attackerad om man "enters a hex" eller "changing position" och då "becoming more vulnerable".

Eftersom denna enhet inte är föremål för något av ovanstående så tänker jag att den inte blir attackerad på MPh av FFE. Däremot sedan på DFPh om den står kvar i samma hex. Men då bara en gång inte två som hade varit fallet om den blivit attackerad också på MPh. Och om den inte står mitthexen av FFE Blast Area så har den möjlighet att smita iväg utan att bli attackerad alls.

Men så läser jag A10.51. Any unit which routs through the Blast Area of a FFE is attacked in each Location of the Blast Area into which it routs as if it were a moving target during Defensive First Fire.

Så om enheten Routar ner från taket så blir den attackerad av FFE även om den inte "becoming more vulnerable". Här skiljer sig Movement från Rout.

Har jag förstått detta rätt?

• Author

Kom precis på att det som föranledde min fundering om detta egentligen var att min motspelare valde att göra en Advance ner från taket efter att blivit Attackerad i DFPh. Detta för att vara mer skyddad på min PFPh. Även här tänker jag att denna unit inte blir attackerad på APh eftersom den inte "enters a hex" eller "becoming more vulnerable".