Jump to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

ASL Sweden Forum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

VC förklaring

Featured Replies

Finns det någon smart person som kan förklara vad som menas med denna VC?

IMG_20260122_215500.jpg

Min hjärna är lite mör nu så jag lät AI sammanfatta den på svenska:

Tyskarna vinner om de har mer VP än fransmännen vid spelets slut, FÖRUTSATT ATT fransmännen inte har samlat mer än 19 CVP än tyskarna vid slutet av någon spelrunda.

Hur man får VP:

1. Stenbyggnader: Varje stenhusruta man kontrollerar ger 1 VP per hex

2. Särskilda hexar: Dessa ger 3 VP vardera:

• Hex F17

• Hexparet B5/P5 (båda tillsammans)

• Hexparet B15/P15 (båda tillsammans)

Sammanfattat: Tyskarna behöver samla fler VP än fransmännen genom att kontrollera byggnader och viktiga hexar. Men om fransmännen lyckas tillfoga tyskarna tillräckligt stora förluster (20+ CVP mer) under spelets gång, så kan tyskarna inte vinna oavsett hur många VP de har.

Typ så. )

• Author

Våra hjärnor var också lite möra i går kväll när vi skulle försöka förstå VC. Det krångliga var första meningen med ordet more som gjorde oss förvirrade. Ibland har man nytta av AI. Det måste gå att formulera på ett bättre sätt. Tack för hjälpen

Ja, och så blandar man VP med CVP vilket gör att man blir lite förvirrad. Men jag tolkar det som att det är VP som gäller för att vinna, men att fransmannen kan vinna i förtid genom att helt enkelt döda 20 Casualty VP mer än tysken. :P

22 minutes ago, carlsson said:

Ja, och så blandar man VP med CVP vilket gör att man blir lite förvirrad. Men jag tolkar det som att det är VP som gäller för att vinna, men att fransmannen kan vinna i förtid genom att helt enkelt döda 20 Casualty VP mer än tysken. :P

Stämmer....i slutet på varje Game Turn jämför man CVP totalen. Har fransmännen >= 20 mer än tysken så vinner fransmännen.

Sedan undrar jag iofs om det inte skall stå "at the end of all Game Turns" - och inte "any Game Turn".

3 hours ago, Klas Malmström said:

Sedan undrar jag iofs om det inte skall stå "at the end of all Game Turns" - och inte "any Game Turn".

Det krävs nog en ASL-spelande fanatisk regelnörd eller en professor i grammatik för att kunna skilja på de två... 🤣