Jump to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

ASL Sweden Forum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

En sak kom upp igår som jag undrar om det blev rätt, en Berserk Squad hålls i melee av en AFV, på följande turn startar AFV för 1 MP för att köra i väg, kan då Berserk attackera i samma hex med Reaction Fire?

Infantry in Melee får inte göra CCRF. Men så fort AFV startar så antar jag att Berserken inte är i Melee och borde då få göra CCRF utan PAATC eftersom den är Berserk.

• Author

När AFV startar tas väl Melee bort (Då ingen annan är närvarande) men frågan är om Squad omedelbart får göra CCRF eller om AFV hinner lämna rutan med sin nästa MP innan Squad hinner agera, såvida inte AFV vrider på sig innan den lämnar och tillfälle för attack uppstår?

Squaden borde få reagera på start MP. Men jag är långt ifrån säker. kan jag vara så att först efter att AFV startat blir Squaden fri från Melee och kan från och med då reagera på nästa MP. Och då skulle AFV hinna åka ut ur hexen. Intressant.

Någon mer regelkunnig får nog svara på det.

Ja, den får göra CC RF.

Den behöver också klara en PAATC igen, enlig Perry Sez:

A11.6 & D7.21

Assuming a passed PAATC in the previous APh, does a MMC need to pass a (second) PAATC in order to make a Defensive Fire CCRF attack against an AFV expending start or other MP in the Location in which it started it’s MPh?

A. Yes.

• Author

Kalas, då blev det rätt, det här var en Berserk som inte behöver besväras av sådana tråkigheter som PAATC!