Jump to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

ASL Sweden Forum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

I ett nattscenario förflyttar sig en AFV och en squad, som inte är lax via Armored assault. Straying DR är 6,1 vilket innebär att AFV:n som är lax per definition "går vilse" (Vi utgår från att det inte finns några undantag utifrån 1.531) men inte squaden.

Enligt D9.31, Armored assault, är AFVn och squaden att betrakta som en combined stack.

Kommer denna stack nu fortsätta sin Armored assault men nu enligt E1.53 eller är det bara AFVn som "går vilse"?

Om det sistnämnda gäller, är AFVs möjlighet till förflyttning fortfarande styrd av D9.31?

/Morgan

Jag tolkar det som att både inf och fordon strayar, eftersom de rör sig som en stack.

"E1.53 STRAYING: At the start of its MPh, each onboard ground unit or stack wishing to move to a new hex in that MPh must first make a Movement DR (Δ)."

Intressant.

Jag tittade på dessa regler nu. Jag tror som Carlsson. Men som jag tolkar E1.63 så, om du hade en Ledare eller Hero tillsammans med denna stack så skulle denna AFV inte vara LAX. De skulle då inte Straya.

• 2 weeks later...

Mmm, drm:s är väl kumulativa, så det kan mycket väl stämma. Var ett tag sen jag spelade (mycket) natt så regelminnet är lite mörkt (pun intended) just nu.