Fiedler Posted February 2 Report Posted February 2 D9.31 Kvalificerar sig infanteri i en byggnad med en vagn i bypass i samma ruta för armored assault?
M Söderberg Posted February 2 Report Posted February 2 (edited) Jag antar att infateriet gjort Armored Assault med vagnen på Mph. Och du undrar nu hur det blir på DFPh. Står infateriet i en byggnad så har de ju redan minst +2 i TEM. Och det kan ju inte kombineras med vagnens TEM. Så jag menar att svaret är Nej. Edited February 2 by M Söderberg
M Söderberg Posted February 2 Report Posted February 2 Jag hade en klar uppfattning om svaret på en gång och tyckte frågan var enkel. Men när jag tittade i regeln D9.31 så var det inte så självklart. Så frågan är relevant. Dock står det i början på D9.31 "Infantry may take advantage of the +1 TEM afforded by a friendly AFV in the same hex" Och då menar jag att det hänvisas till D9.3 som ju D9.31 är en underregel till. Och där står tydligt "This TEM is applicable only if the unit can claim no other positive TEM"
carlsson Posted February 2 Report Posted February 2 Trupperna står ju i Bypass, så jag antar att de kvalificerar sig för Armored Assault, förutsatt att enheterna använder samma hexagonsida.
Klas Malmström Posted February 2 Report Posted February 2 26 minutes ago, carlsson said: Trupperna står ju i Bypass, så jag antar att de kvalificerar sig för Armored Assault, förutsatt att enheterna använder samma hexagonsida. Tror tom att infanteriet kan gå in i ett hus medans AFV kör runt via bypass.....tekniskt sett är dom ju fortfarande "stackade" tillsammans....
Fiedler Posted February 2 Author Report Posted February 2 (edited) Korrekt, Klas, pekade mig dessutom mot en q&a. Tydligen kan enheter som gör arm. ass. gå i byggnaden som bypassas under själva movet. Mao kan få bättre tem än under arm ass tillfälligt förutsatt att man har tillräcklig mp/mf och både AFV och inf är i samma ruta. Edited February 2 by Fiedler
M Söderberg Posted February 2 Report Posted February 2 1 hour ago, Klas Malmström said: Tror tom att infanteriet kan gå in i ett hus medans AFV kör runt via bypass.....tekniskt sett är dom ju fortfarande "stackade" tillsammans.... Jo. Absolut. Men de kan väl knappast få +3 TEM i trähus och +4 TEM i stenhus för att det går Armored Assault? Med tanke på meningen i D9.3 "This TEM is applicable only if the unit can claim no other positive TEM"
Klas Malmström Posted February 2 Report Posted February 2 Nej, TEM från en AFV är inte kumulativ med annan TEM... 1
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now