Fredrik Thylin Posted October 15 Report Posted October 15 Berserk och heroic units tappar inte någon moral, men drabbas dom av +1 IFT och dubbel MF first location?
carlsson Posted October 16 Report Posted October 16 Moralen påverkas inte, skjuta och MF påverkas. (Man kan ju diskutera om detta är meningen eller inte, men jag hittar inget som ändrar på detta.)
carlsson Posted October 16 Report Posted October 16 Äckligt trovärdigt svar från ChatGPT (med en del brister, men ändå. Kunde lurat mig)… Men bra beskrivning om VARFÖR en Berserk beter sig som den gör.
Fredrik Thylin Posted October 16 Author Report Posted October 16 Jag frågade därför att det står i slutet av 7.7 att om alla i rutan blir berserk eller heroic or are captured så tas encirclement bort. Det tyder på att berserk och heroic units inte blir encircled?
carlsson Posted October 16 Report Posted October 16 Jag kan bara hålla med om att det är dåligt formulerat och saknar konsekvens i vad det faktiskt står. Vi får vänta in svar från högre vetande… 1
CTABKA Posted October 16 Report Posted October 16 On 10/15/2024 at 5:57 PM, Fredrik Thylin said: Berserk och heroic units tappar inte någon moral, men drabbas dom av +1 IFT och dubbel MF first location? Bersek/Hero: Nej påverkas inte alls. Japs: Tappar ej moral, men får +1 och dubbel movement. Alla andra drabbas fullt ut. 2
Fredrik Thylin Posted October 16 Author Report Posted October 16 Tack. Vi hade en situation där en squad och en hero blev encircled. Squaden surrended och kvar blev bara en hero. Då borde encirclement försvinna?
CTABKA Posted October 16 Report Posted October 16 On 10/15/2024 at 5:57 PM, Fredrik Thylin said: Berserk och heroic units tappar inte någon moral, men drabbas dom av +1 IFT och dubbel MF first location? Precis, så fort location töms på de som drabbas av Encirclement , försvinner Encirclement. Ett trick man kan göra är att en Encircled squad kan försöka Streetfighta i MPh ett fordon som kör förbi, även om oddsen är usla, blir man av med Encirclement när man kliver ut på vägen, sedan återgår man till sin hex, fri från Encirclement. 1
Fredrik Thylin Posted October 16 Author Report Posted October 16 Bra trick😁 Fast Paatc blir väl svårare p.g.a encirclement?
CTABKA Posted October 16 Report Posted October 16 15 minutes ago, Fredrik Thylin said: Bra trick😁 Fast Paatc blir väl svårare p.g.a encirclement? Nej, och ingen lägre moral när man Rally. Endast lägre moral på IFT attacker. 1
Fredrik Thylin Posted October 17 Author Report Posted October 17 Jag missade helt att det bara gäller IFT attacker, trots att jag läst regeln många gånger.🤔 Vad händer vid LLMC och LLTC?
CTABKA Posted October 17 Report Posted October 17 2 hours ago, Fredrik Thylin said: Jag missade helt att det bara gäller IFT attacker, trots att jag läst regeln många gånger.🤔 Vad händer vid LLMC och LLTC? A10.2 For each leader eliminated... ...after the resolution of the attack (if any) all other friendly Personnel units with a currently lower Morale Level... ...must take a LLMC Regel man spelat fel på förut, lätt hänt eftersom man tror att reglerna är konsekventa när det gäller Encirclement på units att de alltid tar MC/TC med ett i lägre moral. Dvs enheter tar LLMC/LLTC med current Moral level (lägre moral pga Encirclement gäller inte eftersom det inte är en attack). "(if any)" ovan menas troligen om ledaren dör på fate i Rally Phase eller eliminated via failure to rout, etc. 1
Recommended Posts