Jump to content

ASLSK kartor


Stefan Norberg

Recommended Posts

har tyvärr ingen glasskiva att lägga ovanför kartorna jag använder.

 

laminering; skall jag dela kartorna i två delar innan jag gör detta?

 

kartplast; menar du självhäftande plastfilm ... ni som gör något liknande, väljer ni en matt eller blank yta?

Link to comment
Share on other sites

har tyvärr ingen glasskiva att lägga ovanför kartorna jag använder.

 

laminering; skall jag dela kartorna i två delar innan jag gör detta?

 

kartplast; menar du självhäftande plastfilm ... ni som gör något liknande, väljer ni en matt eller blank yta?

 

Själv hatar jag att använda glas eller plexiskiva ovanför spelytan. Det är naturligtvist en smaksak, men jag vill ha mina brickor PÅ spelplanen, inte 2-3 mm ovanför den! :rolleyes:

 

Hur som helst, angående laminering (vilket enligt min mening är det BÄSTA alternativet); Ja, det kan vara en god idé att skära isär kartorna innan man laminerar dom. Det gör det också enklare att förvara dem, i t ex en pärm.

 

Jag använder alltid så matt som möjligt. Ju mindre reflektioner, desto bättre. Köpte även matt spraylack till mina brickor, men det hjälpte tyvärr inte så mycket... :huh:

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Kan rekommendera en glasskiva. Det är inte dyrt - 200-300 kr beroende på hur stor. 4mm är ganska bra tjocklek, för då ser du fortfarande tydligt vilken hex enheterna är samtidigt som du anar terrängen under brickorna lite. (Så man inte missar att trupperna är i stenhus, när man trodde de var i Open Ground för att man är för lat för att flytta dem.)

Link to comment
Share on other sites

just nu känns det som att det blir laminering samt att jag skär kartorna längs med mitten av hexrad O, fast jag är lite bekymmrad över att mittpunkten kanske utplånas...

 

jag är lite newbie på laminering, hur hårda blir kartorna?

 

Oj, ska du verkligen laminerar karotorna och skär itu dom på mitten! :o Och jag som tyckte jag våldförde mig på mina unmountade kartor när jag vikte dom.

Link to comment
Share on other sites

Jag har laminerat mina OCH skurit itu dom och det är en av de bästa sakerna jag gjort med mina kartor! :)

 

 

 

Kan bara säga att efter att ha spelat med Carlssons kartor och även med glasskiva föredrar jag laminerat.

 

Det blir även lätt-transporterat, 1 pärm där du kan få in alla overlays också.

 

 

 

Vet bara inte hur det blir med de nya kartorna som är lite tjockare än unmounted, kanske blir lite mer komplicerat då vikningen på mitten är mer markant.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Glöm inte kartfodralen! De förlänger livslängden på brädena högst avsevärt!

Det brukar räcka med den tunnare varianten av sammet som säljs i de flesta sybehörsaffärer. Räknar du på fodral till ca 60 bräden så räcker det med 20 meter, 21 om du väljer att ha ett litet "lock" också. I det senare fallet tillkommer förstås lite kardborreband att stänga till med, men det är ingen större kostnad.

För själva monteringen av kartfodralen behövs också någon med god inblick i sömnadskonsten. Här finns ett utsökt tillfälle att låta familjens kvinnliga hälft ta del av den spännande värld som ASL erbjuder! Kanske kan hon utveckla och förfina en egen lösning på förvaringsproblematiken?

Kanske kamouflagetyg ytterst med mjukare sammetsfoder ger ett robustare och mer stilrent intryck?

Ja, knepen är många. Det är bara att önska lycka till - du har många spännande timmar framför dig ...

:)

 

Matts

Link to comment
Share on other sites

Öh, va? Fan va kinky!

Jag fattar inte, detta är en ny pervers sida av ASL som jag helt missat. Jag fattar inte hur fodralet funkar, och då trodde jag mig ändå vara kungen av ASL-pyssel.Spännande! Berätta mer. Lägga upp en bild!

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Vad kostar det att laminera en itudelak ASLSK-karta? Någon som gjort det och har en aktuell prisuppgift?

Jag tycker inte att resultatet blev så bra vid laminering av itudelad ASLSK karta på hemmalaminator på grund av ASLSK kartans tjocklek, utan jag föredrar att färgkopiera kartorna på vanligt A4, klippa ut och sedan och laminera. Detsamma gäller för overlays om man vill laminera dem, kopierade blir helt enkelt tunnare än originalen.

Link to comment
Share on other sites

Verkar som om vi hittat ännu en aspekt på aslberoendet! ASLSK = ASL Symaskins Kit! Ett lätt sätt för gamla asl-rävar att dra in sin bättre hälft i träsket! Det behövs inga tärningar eller så, synålen har sin egen To Hit table, det är det som tyget ligger på. ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...