Jump to content

mSPW S307(f), Fransk eller Tysk?


Scipio

Recommended Posts

Är en mSPW S307(f) ett franskt eller tyskt fordon?

 

Det är en ombyggd fransk ht.

 

Somua MCG S307 (f)

· Zugkraftwagen Somua MCG S307 (f)

· In 1943, Somua MCG S307 (f) were converted to personnel carriers mSPW S307(f), equivalent of the Sdkfz 251/1

· In 1944, 16 Somua MCG S307 (f) were converted to 7,5cm Pak40 (Sf) auf mSPW S307(f), equivalent of the Sdkfz 251/22

· 8cm Reihenwerfer auf SPW Somua S307 (f), 16 French 81mm Brandt mortars on a single mount

· 8cm Vielfachwerfer auf SPW Somua S307 (f), mounting 2 racks of Russian 80mm Katyusha Rockets

· 15cm Panzerwerfer 42 (Sf) auf mSPW Somua S307(f)

 

 

Läs mer om detta på http://forum.axishistory.com

Link to comment
Share on other sites

Det är en ombyggd fransk ht.

Jo, tackar för infon men vad jag skulle veta är den speltekniska definitionen av fordonet.

Alltså är en mSPW S307(f) "French Vehicle" eller är det en "German Vehicle.

Link to comment
Share on other sites

Japp. Tyskfärgade fordonsbrickor med f inom parentes använder svarta to hit.

Ok, men varför har då ryska vagnar svart To-Hit som är (b )?

Har problem med att hitta en regel som beskriver detta.

Edited by Scipio
Link to comment
Share on other sites

Ok, men varför har då ryska vagnar svart To-Hit som är (B)?

Har problem med att hitta en regel som beskriver detta.

 

Bokstäverna som är inom parentes, (f) etc är för ESB-bruk.

Huruvida man skall använda röda eller svarta To-Hit är inte lika

tydligt beskrivet i reglerna. Grundregeln verkar vara använd den färg

som ursprungsland använder om inget annat anges i kapitel H.

(t ex svarta to-hit för ryska Shermans efter en viss tidpunkt).

 

/Robert

Link to comment
Share on other sites

Bokstäverna som är inom parentes, (f) etc är för ESB-bruk.

Huruvida man skall använda röda eller svarta To-Hit är inte lika

tydligt beskrivet i reglerna. Grundregeln verkar vara använd den färg

som ursprungsland använder om inget annat anges i kapitel H.

(t ex svarta to-hit för ryska Shermans efter en viss tidpunkt).

 

/Robert

Mmm, men det vart också en ruling på att ryssarna ska använda svarta för brittiska vagnar också...vad är den baserad på? Errata som egentligen borde vara tryckt på countern?

Edited by Scipio
Link to comment
Share on other sites

Ok, men varför har då ryska vagnar svart To-Hit som är (b )?

Har problem med att hitta en regel som beskriver detta.

 

Problemet är att det inte finns någon regel som skriver detta.

 

Mmm, men det vart också en ruling på att ryssarna ska använda svarta för brittiska vagnar också...vad är den baserad på?

 

Den är baserad på Q&A från MMP och Perry. Jag letade som en galning efter vad Valentie b hade och när jag inte hittade något så skrev jag till MMP. Perry svarade såhär:

 

 

Question:Does the Russian (AOO) Lend-Lease Valentine V( b ) have red or black to hit nr?

 

 

Black TH#. Contrast to the Sherman which are only black beginning 1944.

 

I och för sig frågade jag inte om alla ( b ) vagnar, utan specifikt om just Valentine.

 

Det borde vara en errata på baksidan av alla ryska ( b ) vagnar som säger att dom ska ha svarta to hit nr.

 

Samma problem uppstår dock inte när det gäller ryska ( a ) vagnar. För det står nämligen under national distinktions för amerikanen att ( a ) betyder att fordonet har svarta to hit nr. Och inte bara ESP, som för andra nationer.

Link to comment
Share on other sites

Mhm, det konfunderar mig lite att Perry bara lämnar ett svar utan regelhänvisning eller påpekande om att det ska till errata i regelboken eller på counters i så fall.

Annars om man tolkar reglerna för ryssarna med brittiska vagnar som det görs för tyskar med franska så borde inte ryssarna få svarta to-hit-numbers...

 

Har en följdfråga på detta ämne.

Om jag scroungar en mSPW S307(f) på sin mortar och kulspruta så får mina trupper i handen en tysk 81mm granatkastare och en tysk 3-8 LMG?

Link to comment
Share on other sites

Man förlorar tyvärr lite förtroende när Perry svarar som han gör, utan några regelhänvisningar.

 

Här är ett exempel:

 

G3.1 Bamboo vs Brush depiction vs Inherent terrain?

First, some statements:

- Brush is Bamboo when Playing PTO.

- Bamboo is Inherent terrain.

- Brush is not Inherent terrain.

 

The problem:

Sometimes the art depiction of Brush goes over the hexside (eg 38R4), and this is not covered in the rules, as far as I know.

- Is the Bamboo both Inherent and Depiction terrain (if so, how can it be)?

- If it's only Inherent, is the Brush depiction treated as Open Ground?

 

Example: PTO is in effect. Is it allowed to bypass from 38V1 to W3 via the V2 woods hex?

 

Thanks,

/andreas

 

 

Andreas,

No board 38 handy. Is this a case where the brush runs merges with the woods?

 

If so, just treat it as jungle.

 

For official answers right to asl_qa@multimanpublishing.com

 

....Perry

 

 

Perry,

thanks for the answer.

 

It's as you describe it, I'll attach a picture of it.

What do you base your answer on?

 

Btw, it's Light Jungle, otherwise this problem wouldn't have existed.

 

<mime-attachment.png>

 

Thanks

/andreas

 

 

Thanks for the pic.

>Btw, it's Light Jungle, otherwise this problem wouldn't have existed.

 

I understand.

 

>What do you base your answer on?

 

How Mac told me to play it. ;)

 

Open Ground makes _no_ sense.

 

....Perry

 

 

 

 

Ok, sounds fair...

However, I think it would be good if this was covered in the rules somehow!

 

Roll low,

/andreas

 

 

Som sagt, hans svar är ju mer vad han själv tycker (eller "Mac" i detta fallet), än vad reglerna säger.

Link to comment
Share on other sites

Ah han har inte ens öppnat regelboken för att komma fram till det... :blink:

...då kan man lika gärna fråga tant Agda på gatan istället...

 

I så fall så skulle jag nog helt ignorera eventuella svar från honom som inte kan styrkas av regelreferenser...

 

Tebax till ruta ett alltså.

Link to comment
Share on other sites

Mmm, men det vart också en ruling på att ryssarna ska använda svarta för brittiska vagnar också...vad är den baserad på? Errata som egentligen borde vara tryckt på countern?

 

Hmmm.. Valentine är en brittisk vagn och skall alltså använda svart to-hit. Varför behövs

det en ruling på det?

 

/Robert

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.. Valentine är en brittisk vagn och skall alltså använda svart to-hit. Varför behövs

det en ruling på det?

Referens till tidigare tråd: http://forum.aslsweden.com//index.php?showtopic=1103

 

Försöker uttröna vart i reglerna informationen finns om varför tyskar med (f ) vagnar har svarta to-hit-numbers medans det verkar vara tvärt om för ryssarna med (b ) vangnar?

 

Samt om man nu scroungar en mSPW S307(f), vad får man för granatkastare då? Tysk eller fransk?

Link to comment
Share on other sites

Försöker uttröna vart i reglerna informationen finns om varför tyskar med (f ) vagnar har svarta to-hit-numbers medans det verkar vara tvärt om för ryssarna med (b ) vangnar?

 

Varifrån kommer påståendet att (B) vagnar har röda to-hit?

 

/Robert

Link to comment
Share on other sites

Varifrån kommer påståendet att (B ) vagnar har röda to-hit?

Här:

C3.3 ...The Proper color TH# to be used is specified for each nationality on the A25 National Capabilties Chart in the "Ordnance TH#" column.

Rysk vagn, röd TH#.

Link to comment
Share on other sites

Det absolut enklaste är väl trots allt att man spelar utifrån A25 dvs. man använder röda eller svarta to hit beroende på vilket land man har, såvida inte countern eller SSR säger något annat. Risken är väl annars att det dyker upp massa skumma houserules som rör till allting. Visserligen kan realismen i vissa lägen bli lidande men so what.

 

Samt om man nu scroungar en mSPW S307(f), vad får man för granatkastare då? Tysk eller fransk?

 

Det borde bli franska enligt realism principen, men ska man följa det jag precis skrev så blir det tyska.

 

Tror inte det händer alltför ofta.

Link to comment
Share on other sites

Samt om man nu scroungar en mSPW S307(f), vad får man för granatkastare då? Tysk eller fransk?

 

Det borde bli franska enligt realism principen, men ska man följa det jag precis skrev så blir det tyska.

 

Jag är inte 100% säker på att man kan "plocka ut" granatkastaren via Scrounging. Möjligtvis via

SW Removal reglerna i kapitel D.

 

Läser man fordonsnoteringen så står det att det var franska granatkastarrör som användes och i texten

står det att dom var monterade i någon sorts ställning. Det verkar för mig som om dessa granatkastare

inte skall kunna tas ut ur över huvudtaget.

Link to comment
Share on other sites

Det absolut enklaste är väl trots allt att man spelar utifrån A25 dvs. man använder röda eller svarta to hit beroende på vilket land man har, såvida inte countern eller SSR säger något annat. Risken är väl annars att det dyker upp massa skumma houserules som rör till allting. Visserligen kan realismen i vissa lägen bli lidande men so what.

Tack för svaret.

Jag är främst intresserad av vad reglerna faktiskt säger och inte vad som är realistiskt.

Det är iofs. inget akut problem i nuläget, vi har bestämt oss för hur vi spelar och kör på det tills det finns ett konkret svar.

 

Det som förbryllar mig är att reglerna såvitt jag kan se säger att ryska (b ) vagnar ska ha röda TH#s men de flesta spelare verkar köra med svarta TH#s och att MMPs regelguru även han har svarat att det ska vara så.

 

På realismbiten så är det lite mysko att en mSPW S307(f) kör omkring med franska 81mm granatkastare och om man väljer att plocka ut granatkasteren ur vagnen så får man en tysk 81mm granatkastare i handen. Känns lite Snurre Sprätt över det hela men reglerna verkar ju faktiskt säga det, så då kör vi väl så så länge.

 

Däremot så kan det bli ett ämne för faktiska dikussioner på turering om det är så att en majoritet av spelarna idag spelar fel så det vore ju bra att försäkra sig om hur det verkligen ligger till.

 

Jag är inte 100% säker på att man kan "plocka ut" granatkastaren via Scrounging. Möjligtvis via

SW Removal reglerna i kapitel D.

 

Läser man fordonsnoteringen så står det att det var franska granatkastarrör som användes och i texten

står det att dom var monterade i någon sorts ställning. Det verkar för mig som om dessa granatkastare

inte skall kunna tas ut ur över huvudtaget.

Vill minnas att Scrounging-reglerna säger att man inte kan plocka ur ordnance ur fordonet med undantag då för granatkastare.

Link to comment
Share on other sites

På realismbiten så är det lite mysko att en mSPW S307(f) kör omkring med franska 81mm granatkastare och om man väljer att plocka ut granatkasteren ur vagnen så får man en tysk 81mm granatkastare i handen. Känns lite Snurre Sprätt över det hela men reglerna verkar ju faktiskt säga det, så då kör vi väl så så länge.

Läser man fordonstexten så tycker jag det verkar som om det endast är granatkastarrören som är monterade i någon sorts ställning (det är ju 16 av dom) - inte som en enda granatkastere som i t.ex.

SPW 251/2.

 

Så för mig verkar det som om det borde finnas en notering att "granatkastarna" i denna vagnen över

huvudtaget inte kan tas ur vagnen. Men jag tror inte det finns någon sådan.

 

Her ser man förresten att Main Armament i ett fordon är klassat som en MTR ?

Link to comment
Share on other sites

Läser man fordonstexten så tycker jag det verkar som om det endast är granatkastarrören som är monterade i någon sorts ställning (det är ju 16 av dom) - inte som en enda granatkastere som i t.ex.

SPW 251/2.

Jo, fordonsnoteringarna förvirrar det verkligen bara ytterligare eftersom det är bara lite bakgrundsinformation och inte några regler, men bakgrundsinformationen konfliktar hårt med vad som händer i spelet.

 

 

Så för mig verkar det som om det borde finnas en notering att "granatkastarna" i denna vagnen över

huvudtaget inte kan tas ur vagnen. Men jag tror inte det finns någon sådan.

Håller med om det, och om inte Scrounging-reglerna skulle ha varit skrivna som dom var så borde man alltså få ut inte en utan 16 granatkastare istället... :rolleyes:

 

 

Her ser man förresten att Main Armament i ett fordon är klassat som en MTR ?

Bra fråga, det enda jag kan se det på är att den har en range-anvisning på fordonsbrickan ([2-60]).

Link to comment
Share on other sites

Ok, för att summera då:

1. Ryska (b ) vagnar skjuter alltså med röda TH# såvida det inte står annat på baksidan av countern.

2. Om man Scroungar en mSPW S307(f) på dom franska granatkastarna så får man tyska 81 mm istället.

Link to comment
Share on other sites

Ok, för att summera då:

1. Ryska (b ) vagnar skjuter alltså med röda TH# såvida det inte står annat på baksidan av countern

Hade inte Martin en Perry Sez (som i och för sig inte är officiell) som sa att det var Svarta TH för dessa ?

 

2. Om man Scroungar en mSPW S307(f) på dom franska granatkastarna så får man tyska 81 mm istället.

Jag skulle faktiskt spela som om det inte går att scrounga/plocka ut någon MTR alls från denna vagnen.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle faktiskt spela som om det inte går att scrounga/plocka ut någon MTR alls från denna vagnen.

Det skulle jag också, de franska Brant mortarna satt väl i någon slags ställning på fordonet så stödbenen var borttagna.

Link to comment
Share on other sites

Det skulle jag också, de franska Brant mortarna satt väl i någon slags ställning på fordonet så stödbenen var borttagna.

Det är den uppfattning jag får när jag läser den aktuella Vehicle Note:n för detta fordonet samt det jag har lyckats att "googla" fram.

Link to comment
Share on other sites

Hade inte Martin en Perry Sez (som i och för sig inte är officiell) som sa att det var Svarta TH för dessa ?

Förvisso, fast reglerna säger emot vad Perry Sez har sagt...reglerna har väl alltid mer rätt än vad Perry har?

 

Jag skulle faktiskt spela som om det inte går att scrounga/plocka ut någon MTR alls från denna vagnen.

Jo naturligtvis kan man man "houserula" som man vill men regelboken verkar vara ganska tydlig med att det går bra.

 

Det är den uppfattning jag får när jag läser den aktuella Vehicle Note:n för detta fordonet samt det jag har lyckats att "googla" fram.

Skulle inte förvåna mig att om man ställde det på sin spets och ifrågasatte det hela till MMP så skulle båda punkterna komma med i en senare errata.

Link to comment
Share on other sites

Jo naturligtvis kan man man "houserula" som man vill men regelboken verkar vara ganska tydlig med att det går bra.

Fast regelboken är ju inte klar i detta ämnet. Det står ingenstans om MA är en MTR. Så det är ju lika mycket en "house-rule" att tillåta en urtagning av en MTR ur detta fordon.

 

Dom flesta (alla ?) andra fordon som tillsynes har en MTR som MA (och som således kan tas ur) har det beskrivet i texter/MAVN, där det står explicit att den kan plockas ut dom en dm MTR.

Link to comment
Share on other sites

Fast regelboken är ju inte klar i detta ämnet. Det står ingenstans om MA är en MTR. Så det är ju lika mycket en "house-rule" att tillåta en urtagning av en MTR ur detta fordon.

Rangeindikatorn verkar ju vara det som gäller för att visa hurvida MA:t på ett fordon är MTR i övrigt så det borde gälla här också.

 

Svarar du nej så kommer jag nästa gång vi spelar ett scenario skjuta direkteld på Infantry Target Type från dom här vagnarna mot dig... :P

Link to comment
Share on other sites

Rangeindikatorn verkar ju vara det som gäller för att visa hurvida MA:t på ett fordon är MTR i övrigt så det borde gälla här också.

Står det någonstans att om en kanon har en rangeindikator så är det en MTR ? - tror inte jag har sett det någonstans.

 

Svarar du nej så kommer jag nästa gång vi spelar ett scenario skjuta direkteld på Infantry Target Type från dom här vagnarna mot dig... :P

Det går bra. :D

 

En annan sak som kom upp på SZO i samma fråga är att en MTR (om den inte är ett SW) kan scroungas överhuvudtaget från ett fordon.

 

D10.5 säger ju att endast SW kan scroungas och D10.51 säger ju att MA om det är en MTR kan scroungas, men sammantaget betyder väl det att en MA MTR endast kan scroungas om den är ett SW och inte en Ordnance pjäs ?

Link to comment
Share on other sites

En annan sak som kom upp på SZO i samma fråga är att en MTR (om den inte är ett SW) kan scroungas överhuvudtaget från ett fordon.

 

D10.5 säger ju att endast SW kan scroungas och D10.51 säger ju att MA om det är en MTR kan scroungas, men sammantaget betyder väl det att en MA MTR endast kan scroungas om den är ett SW och inte en Ordnance pjäs ?

Nämen så står det faktiskt. Intressant, då var den biten ivarjefall avklarad. :)

 

Så då ser det istället ut så här nu:

1. Ryska (b ) vagnar skjuter med röda TH# såvida det inte står annat på baksidan av countern.

2. Man kan inte scrounga icke SWs från fordon.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...