Jump to content

Matcher VASL Sweden FC vår 2006


Recommended Posts

Piotr, jag skickade en massa scenario-förslag till dig, har du sett dom?

Aaargh, jag skickade tydligen som mail, de fanns inte lagrat som messages. Jag hoppas mailet gick fram för nu har jag inte listan kvar. Hello Rogneholt..........

 

Jag har emottagit listan, haft för mycket att göra eftersom jag är lärare.

 

Peter

Link to comment
Share on other sites

Kul att få höra lite röster på forumfolket. Tyvärr blev det kanske lite förvirrat när jag som premiäranvändare av Skype, skulle bjuda in till konferens samtidigt som jag skulle reda ut förutsättningarna inför kommande scenario med Janusz (taskig simultankapacitet). Av någon anledning kunde jag också bara ta in 2 samtal (skall ju vara 4), ledsen Maglica.

Hursom helst utmynnade det hela i Att Janusz och jag spelar J9 A Stiff Fight, Tis. 29/8 kl. 20.00. Jag spelar Ghurka, Janusz kör Japanerna. Utförligare scenario info enl. tidigare matcher kommer. Väl mött, och som sagt trevligt att höras :).

Link to comment
Share on other sites

Det är den där långa perioden Juni-Augusti då alla dom där småväxta människorna som

normalt springer kring dina ben inte syns till.

 

/Robert

 

Inte syns till?

De är överallt på stan så man får ju ingen ro i vart fall.

Går det inte att deportera dem till påskön över sommaren?

Skicka med alla "bönder" som springer omkring på Stockholms gator också!

Link to comment
Share on other sites

Match 6, J9 A Stiff Fight: Mid game Action Report

1:a Ghurka försvarsställningen har övergivits/överkörts. Ett visst tomrum bildades när en ytterst välriktad 57 mm sände en av mina dyrbara 648:or till en bättre plats. Detta följdes av att mina 2 ATR Halfsquads, trots tappert kämpande med varsin träff utan att göra skada, inringades av pansar och inf. Varefter de bröt ihop, och i enlighet med en något för tidig japansk tradition, likviderades. Efterföljande turn ägnades åt "taktiskt tillbakadragnde" medan japanen trasslade sig igenom wire. Nu inför början på japansk turn 4 har en ny försvarsposition upprättats. Det visar sig om den kan åstadkomma mer förluster än 1 vänd! japansk squad. Dags att ta fram de krokiga knivarna ?

 

Nästa spelsittning ej ännu bestämd, men postas här.

Link to comment
Share on other sites

Match 6:

(Semifinal)

Spelare:

Olsson

Ghurka (British)

(Sets Up First)

vs.

Janusz

Japanese

(Moves First)

 

J9 A Stiff Fight

Asun, Malaya, December 12, 1941

Turns: 6,5

Balance: None

Victory Conditions:

The Japanese win at game end if there is no unbroken British MMC on /adjacent-to a road hex that

is on /between hexes T5 and CC6.

ROAR: Japanese 72, Gurkha 62

 

http://biphome.spray.se/j.l.olsson/Games/ASL/J9.jpg

 

Spelstart:

Redan spelat t.o.m turn 3.

Link to comment
Share on other sites

Match 6 AAR:

(Semifinal)

Spelare:

Janusz

Japanese

vs.

Olsson

Ghurka (British)

 

J 9 A Stiff Fight

 

Segrare:

Janusz

Segermarginal:

3 (Ghurka kapitulerar Jap Turn 6)

Speltid:

ca 5 h

AAR:

Japanen anfaller i centern, längs vägen. Endast lätt flankskydd. Första Ghurka försvarspositionen längs T-linjen lyckas inte åsamka japanen några förluster. Däremot orsakar en välriktad 57 mm granat förlusten av en 648. Ytterligare 2 HS med var sitt ATR omringas och kan ej retirera. Ghurkas omgrupperar till en position längs Y och Z-linjen. Japanen för fram sin Tank pluton till W5,X5,Y5 och börjar mjuka upp försvaret. Inleder attacken turn 4 genom en OVR i AA4. 648+8-0 har en god chans att förstöra stridsvagen (som Boggar) i sin Reaction Fire, men misslyckas och brokar i AFPH, retirerar till CC5. En Ghurka squad isoleras i Y3 och elimineras efter visst motstånd. Turn 5 är Ghurka reducerat till 3 S + 7-0. I en sista desperat motattack försöker de nå var sitt mål i CC. Två pinnar medan en ambushar japanen i T6 vilka faller. Japansk Prep turn 6 brokar 2 av 3 squads vilka inringas i MPh. Ghurka kapitulerar.

http://biphome.spray.se/j.l.olsson/Games/ASL/J9-t6.jpg

Link to comment
Share on other sites

De fina japanska tanksen har low ground pressure, så risken är inte överhängande. TRor det var liks stor chans att fastna som att ta bort wire, 1 på cdr och 10-12 på DR.

 

VASL can självt exportera en karta som bild, men dessutom kan manju trycka på "print screen" och klistra in bilden i ett bildprogram.

 

Hur går det i den andra matchen?

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Det blir så snyggt när du lägger upp VASL bilder!

Tack. En bild säger mer...

Ser gärna fler inlägg med lite illustrationer, speciellt AAR. För att undvika att helt belamra forumservern med Mb, kan man ju om man har möjlighet lägga bilden på privat hemsida och sedan länka till den (Insert Link).

Link to comment
Share on other sites

Tack. En bild säger mer...

Ser gärna fler inlägg med lite illustrationer, speciellt AAR. För att undvika att helt belamra forumservern med Mb, kan man ju om man har möjlighet lägga bilden på privat hemsida och sedan länka till den (Insert Link).

Håller att det är trevligt med bilder.

Jag skulle dock föredra en separat tråd per scenario. Kanske i undermappar för varje instans av turneringen.

Link to comment
Share on other sites

Match 5 AAR:

(Semifinal)

Spelare:

ON TOP ASL

German

vs.

Commissar Piotr

American

 

CH31 First And Goal

 

Segrare:

ON TOP ASL

 

Speltid:

ca 4 h

 

AAR:

Det här var det snabbaste jag någonsin spelat ASL (eller VASL) innan jag han reagera så låg redan brickorna ditlagda på VASL. D.v.s innan jag hann börja fundera på att lägga en residual så låg den redan på plats. :D Då går det fort med ASL!

Ordväxling;

ON TOP ASL - Det går fort otroligt fort!!!

Piotr - Ja, ASL är ett enkelt spel.

ON TOP ASL - Naturligtvis det är bara att slå lågt.

:D

 

Det sista som myntades i den ordväxlingen besannades verkligen.

Piotr's första AFV som kom inom sikte, 2 hex, movin target, hull down, orchard hindrance, large target, To Hit = 4 blev naturligtvis burnt wreck i T1 av en 447 som åt backblast och slog DR 1,2 på sitt andra pf-försök. Rogneholt hade ju naturligtvis oddsen på sin sida, frågan är om det var så viktigt att få dit stridsvagnen i T1?

Mud secret DR, slog bara in 1 gång, men då gick Piotr för kort med MP's. Den andra stridsvagnen blev Mired i brush och den sista tog jag på ett limited aim (2MP) skott från STUG i mitten av Board 10 (hull down rondell platsen), med APCR hade jag 2 låga försök på to Hit, och det vanliga skotte skickade en Sherman in i dimman. :P

 

I set-up hade jag dessutom en sanslös tur, jag misstog mig på att det var lvl1 byggnader, satte därför upp ett minförsvar på höger flank, skulle kontrollera vänster flank med HMG + MMG. Piotr hade missat samma sak och trodde samtidigt att jag minerat Vineyards (som enligt mig skulle täckas av SW's), så han hade satt upp för att attackera på min högra flank, mumma.

Piotr's ledare hade det verkligen tufft, en förvandlad till 6+1, 9-2 ledare sårad och DM i ett brinnande inferno av Vineyards (trots att det blev Heavy rain efter T1) + sista ledaren fast i ett minfält i hus. (Ny regel för mig, om enhet bryter eller pinnar i hus med mines, räknas den som stående kvar i huset!)

 

Nåväl, efter ett tag märkte Piotr, att VASL Dice-Bot var med mig och han proklamerade tidigt att denna spelning skull jag vinna, (ngt med ostabil programvara VASL dice-bot) efter 4 (otroligt snabba) turns (några gånger visste jag inte ens vilket turn vi var i :blink: ) kastade han in handuken. Amerikanen hade en irriterande HS som kunde ta byggnader, tysken kunde ta tillbaka flera byggnader, inte alls klart eg.

 

Kul och imponerande att varit med om sådan spelning.

 

Bild, slutställning T4.

post-29-1158668352_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tjena Olsson!

Ja, jag måste bara få satt upp ett försvar. (aaaaaagh, lite tid för tillfället).

 

 

Jag har stående (och inget verkar bli slutfört);

RedB kampanj med Ole. (VASL)

Oavslutad spelning med Carlsson scen U10 (VASL)

Final mot Janusz (VASL)

Ny turnerings-spelning Janken (kommer bli litet scenario, det kan jag garantera!) (VASL)

ftf med nygammal spelare (Conny Gesar)

+ ASL November turnering Dalarna

 

 

Men visst Olsson, jag ska ge janusz en match om förstaplatsen.

Mitt fel att det drar ut på tiden, sorry janusz. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...