Jump to content

Moderering


pmanlig

Recommended Posts

Peter tyckte att det blev lite väl mycket snack om lagar runt piratkopiering i diskussionen om web-regler. Robert tyckte att Peter var lite stingslig.... :)

 

Hur tycker du att nivån skall vara på de här forumen?

 

Personligen så tycker jag att det är väldigt bra att en moderator är snabb att reagera. Den största anledningen till att jag inte längre är intresserad av att vara med på den "riktiga" ASL-listan är att jag kände mig mer än less på att det verkade vara helt OK för t.ex. T*te att spy ur sig vilken galla som helst om andra, men det blev ett j*la liv om någon tog samma ton mot honom. Därför tycker jag att det är bra om en moderator stoppar alla oegentligheter.

 

Men, egentligen skulle jag vilja att en moderator dessutom är konstruktiv. Det här kan vara lite känsligt och kräver kanske en hel del finess, men det tycker jag skulle vara det absolut bästa. Att bara få ett "nu räcker det, sluta allihop" är ju en sorts kollektiv bestraffning, och det tycker jag är trist. Jag tycker att det är bättre med t.ex.:

 

1. "Den här diskussionen hör egentligen inte hemma på forumet "regelsnack", men flytta den gärna till ett annat forum."

 

2. "Lugna ner er lite! Klas, Patrik har rätt - du lät lite väl negativ när du svarade."

 

3. "Lugna ner er lite! Patrik, försök att respektera att inte Klas har samma åsikt som du."

 

Grundregeln när man ger kritik är ju att påpeka vad som är fel, så att folk kan bättra sig, och jag tycker att det är bra om en moderator gör det även om det naturligtvis kan vara ganska tufft att vara domare ibland.

Link to comment
Share on other sites

Jag är ganska mycket för en "låt gå" attityd i modereringen, och än mer så på mindre forum med färre medlemmar.

 

Om fomumet totalt snittar på mindre än tio postningar om dagen och det bara är 10-20 personer på forumet så kan man låta det vara ganska mycket högre i tak än vad som kan vara vettigt på 50-100 personer och 100 postningar om dagen.

 

Saker som man dock inte skall se mellan fingrarna på oavsett storlek är nervärderande kommentarer om andra och svordomar.

 

Detta funkar i regel bra så länge som det fungerar om ni förstår vad jag menar...alltså moderatorerna får ha lite fingertopskänsla och känna sig lite för på vilken nivå taket skall ligga innan dom går in och modererar.

 

Exempelvis om det dyker upp en medlem med "taskig" attityd som beter sig på gränsen så är det kanske lämpligt att sänka höjden på taket, i varjefall så länge som han är kvar vid forumet.

Link to comment
Share on other sites

Tror heller inte att vi behöver modereras i största omfattning. Trots allt läser vi ju detta forum för att vi har ett gemensamt intresse + att vi inte får "agera" ut detta intresse totalt eftersom vi är så få + lite tid till spel + spridda över hela Norden.

Känns som om (även om vi inte alla träffat varandra) vi är ett gäng kompisar som i alla fall vill det bästa för ASL miljön.

Tycker alla bör försöka uppmuntra initiativ, som Manlig's digitala regelbok etc...(resten av diskussionen blev för mig enbart tråkig).

 

TIPS till manlig;

Önskas: Jag skulle uppskatta en Quick-Flow typ för alla saker som rör IN-HEX alternativ i ASL! Tycker det är oerhört jobbigt att hitta fram alla regler som gäller To-Hit facing AFV, icke skjuta ut av rutan om AFV i hex - level 1, level 2? Vem/vad håller vem i melee etc...

Kunde ju faktiskt blivit en bra artikel i Journal!

Link to comment
Share on other sites

Saker som man dock inte skall se mellan fingrarna på oavsett storlek är nervärderande kommentarer om andra och svordomar.

 

Håller mer och hoppas interligt att det aldrig kommer att inträffa på detta forumet att någon börja kalla någon annan div. "namn", etc.

 

En återhållsammande (finns det ordet ?) faktor är ju att dom personer man "har kontakt" med här på forumet kan man faktiskt träffa personligen på nästa ASL konvent man åker på - kanske inte så roligt då om man har "spytt galla" över någon här som man senare träffar.

 

Däremot så är jag av uppfattningen att trådar som "byter ämne" under disskussionen skall flyttas till annan lämplig avdelning. Då blir det lättare att hitta informationen här på forumet.

 

Vi har ju avdelning "Mässen" för allt icke-ASL relaterat (dit vi borde ha flyttat disskussionen under Web-regler tråden).

Link to comment
Share on other sites

Däremot så är jag av uppfattningen att trådar som "byter ämne" under disskussionen skall flyttas till annan lämplig avdelning. Då blir det lättare att hitta informationen här på forumet.

 

Vi har ju avdelning "Mässen" för allt icke-ASL relaterat (dit vi borde ha flyttat disskussionen under Web-regler tråden).

Håller med om att det är rätt att flytta iväg trådar när dom byter ämne.

Det kan dock vara lite svårt att hitta "rätt" tillfälle att göra det ibland.

 

I det aktuella fallet så smög det iväg ganska försiktigt och stegvis till att handla om ett annat ämne.

Jag tycker t ex. att det fortfarande var "on topic" att diskutera hurvida vi kunde genomföra projektet ihop utan att bryta mot Svensk lag eller inte, och då kan det bli svårt att identifiera när den längre handlar om ämnet eller inte och i så fall när det är lämpligt att "grena av" diskussionen till ett annat forum.

Dom sista posterna kvalade ju i varjefall för flytt.

 

Ser dock nog helst att det även här så appliceras en "låt gå" attityd och att man hellre klipper iväg "grenen" till ett annat forum först när det är helt tydligt att det har frångått ämnet, än att man riskerar att döda en intressant tråd genom att klippa den för tidigt.

Link to comment
Share on other sites

Däremot så är jag av uppfattningen att trådar som "byter ämne" under disskussionen skall flyttas till annan lämplig avdelning. Då blir det lättare att hitta informationen här på forumet.

 

Fast då bör man först dela tråden till två trådar, och flytta på den ena.

Link to comment
Share on other sites

Däremot så är jag av uppfattningen att trådar som "byter ämne" under disskussionen skall flyttas till annan lämplig avdelning. Då blir det lättare att hitta informationen här på forumet.

 

Fast då bör man först dela tråden till två trådar, och flytta på den ena.

 

Ja, det var så jag menade. Den ursprungliga tråden skall givetvis vara kvar.

Ursäkta min oklarhet.

Link to comment
Share on other sites

Inte heller jag hoppas att vi kommer att börja kalla varandra för diverse namn osv...

 

Och som de flesta andra verkar tycka, så tror även jag att en moderator behövs, en med bra ledaregenskaper och fingertoppskänsla.

 

När en diskussion går över styr är det moderatorns uppgift att få alla som deltar i diskussionen att själva att lugna ner sig - komma till insikt. Det är bättre och mer långsiktigt än att abrubt klippa av diskussionen. Om deltagarna fortsätter även efter moderatorns inlägg är det naturligtvis ett alternativ att klippa diskussionen.

 

Nu vet inte jag om det var helt fel att klippa som Peter gjorde i just den här debatten. Ingen verkar blivit speciellt sur och vi fick igång en diskussion kring ämnet som definierar våra förhållningsregler.

Link to comment
Share on other sites

Moderatorer får definitivt inte stänga en tråd pga att moderatorn inte tycker om diskussionen, så länge den håller sig till ämnet.

Däremot är det helt okej att stänga/flytta en tråd om den inte hör hemma i forumet. Som t ex den nämnda kopieringsdiskussionen och I(I)FT-diskussionen.

 

Annars tycker jag att ASL Swedens moderatorer mer ska agera som redaktörer, dvs vara ansvarig för sitt respektive forum, uppdatera det med intressanta inlägg och se till att trådarna håller sig (någorlunda) till ämnet.

 

SKULLE det bli så att nån beter sig illa finns det alltid en förklaring till det (det är VÄLDIGT lätt att missuppfatta personer genom en textmassa när man inte ser dem lajv) och jag varken tror eller hoppas att vi på detta forumet kommer behöva ta till åtgärder för det. (Det finns annars inbyggda funktioner för att spärra både IP-nummer, namn och sånt... hehe...)

Link to comment
Share on other sites

En hel del åsikter, de flesta verkar tycka att det skall vara "högt i tak". Det tycker jag är helt OK, bara det inte blir som ASL-listan. Strax innan jag beslöt i att strunta i ASL-listan så utbröt ett "flame-war" mellan främst mig och T*te. Förenklat så var ordväxlingen ungefär följande:

 

Fritz: "Man kan vinna scenario X genom att göra <sleaze Y>."

T*te: "Ni Europeer är fuskande svin som bara bryr sig om att vinna!"

Jag: "J-la redneck, ta dina fördomar och dra åt h-ete!"

 

Visst kunde jag göra som många andra och ignorera T*te - men varför ska jag behöva det? Jag var med på ASL-listan för att jag tyckte det var intressant att diskutera ASL, och T*te gjorde att det inte var meningsfullt längre utan bara provocerande. Om någon tycker att det här är extremt, så håller jag med - om det hade varit första gången T*ta hoppat på någon! Hur kul är det här för Fritz (eller ännu värre, en stackars newbie) om ingen reagerar när de blir påhoppade?

 

Hursomhelst, i och med att jag svarade på T*tes påhopp så blev det ett väldigt liv. Jag misstänker att många helt enkelt hade T*te i sin "killfile" och aldrig såg inledningen förrän jag svarade. Jag fick en hel del mail. Några sura mail om hur dum jag var som hoppade på T*te, de flesta uppmuntrande eller uppmaningar av typen "bry dig inte i honom". Ingen vågade officiellt säga att T*te hade gjort något fel, utan det var kollektiv bestraffning för hela slanten.

 

Jag tycker att ovanstående "konflikthantering" stinker, och jag hoppas att det här forumet inte kommer att bli så. Tänk, vad bra det hade varit om en moderator bara hade stängt av T*te någon månad och officiellt gått ut med ett meddelande om det så att ingen annan hade känt ett behov av att lägga sig i!

Edited by pmanlig
Link to comment
Share on other sites

Håller med Patrik. Det skall vara högt i tak så länge det funkar, blir det problem så måste toleransnivån från moderatorerna sänkas.

Detta gäller det mesta tycker jag förutom påhopp och otrevligt betéende, där skall det finnas noll tolerans.

Dock så kanske man inte behöver permanent-banna vid första incidenten även om någon säger något dumt vid ett tillfälle, det kan ju vara så att folk har en dålig dag och ångrar sig riktigt mycket också.

 

Sen är det ju så att svenska strategispelare är väl kanske något av det trevligaste och artiga släkte som jag har mött så jag tvivlar på att det kommer att bli några större problem här även om det här forumet växer sig riktigt stort.

 

Tyvärr så verkar det också som många av dom riktigt roliga typerna som hängde förr på Mailinglistan har hoppat av den nu... :(

Edited by Scipio
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...