Jump to content

Tärningstorn


ragngand

Recommended Posts

Hej!

 

Jag är nyfiken att höra vilka åsikter som finns om tärningstorn, är det en självklarhet eller bara för idioter?

 

När man slår väldigt bra (eller dåligt) på CG refit, eller då man upprepar samma tärningsslag flera gånger önskar man att man hade typ ett tärningstorn som kunde ge ett bättre randomiserat resultat.

 

Vad är fördelarna/nackdelarna?

Link to comment
Share on other sites

Till att börja med vill jag säga att det är glas eller tärningstorn som gäller. Att kasta tärningarna på bordet (och i synnerhet en och en) är förkastligt! Risken att välta stacks, att tärningar hamnar på golvet, eller snett o sv är alldeles för stor.

 

Själv använder jag glas (ett sånt där litet för doftljus, eller IKEAs värmeljusglas), men tycker nog att tärningstorn är charmigare. Framförallt låter det mindre, och båda spelarna har så att säga samma förutsättningar. Ett litet smidigt glas är dock mer transportabelt.

Men som sagt, tärningstorn rules! :)

Link to comment
Share on other sites

Hur nördigt ett tärningstorn än kan vara så är jag en tärningstornssucker. Känslan är suverän.

:)

 

Hej Martin!

 

Menar du att det är nördigt, utöver den allmänna nördigheten som följer med att flytta runt på färgglada lappar?

 

Då jag inte har skådat ett sådant mirakel i verkligheten, så undrar jag på vilket sätt känslan är suverän?

Link to comment
Share on other sites

Det är ju inte mer nördigt med tärningstorn än vad det är med typ Raaco-lådor!

 

Fråga vilken tärning som helst - Dom VILL bli kastade i tärningstorn. Det ser ju man ju liksom på både formen och antal prickar! Det är 21 prickar på en tärning, och det "råkar" vara 12 bokstäver i ordet tärningstorn. 12 baklänges blir 21 och tvärtom. Dom är helt enkelt gjorda för varann! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Fråga vilken tärning som helst - Dom VILL bli kastade i tärningstorn. Det ser ju man ju liksom på både formen och antal prickar! Det är 21 prickar på en tärning, och det "råkar" vara 12 bokstäver i ordet tärningstorn. 12 baklänges blir 21 och tvärtom. Dom är helt enkelt gjorda för varann! :lol:

 

Du verkar ha funnit sanningen!

 

Min följdfråga blir varför inte Trojangames kränger tärningstorn? Vart finner man bäst ett lämpligt, finns det olika märken, storlekar etc. Är alla klädda med filt så att det inte skramlar?

Link to comment
Share on other sites

Det är ju inte mer nördigt med tärningstorn än vad det är med typ Raaco-lådor!

Precis, lägg till de spelare som också klipper sina counters och har regelboken i plastmappar, så har du en rejäl dos muppar som spelar ASL ! :P

 

Apropå tärningstorn så tror jag de flesta bygger sina själv, det är säkert roligast också!

Kom igen nu ragngand, skippa tärningstornet och spela lite VASL istället, behövs ju inget torn och inte finns det tärningar som skvätter över hela spelplanen heller. ;)

Link to comment
Share on other sites

Kom igen nu ragngand, skippa tärningstornet och spela lite VASL istället, behövs ju inget torn och inte finns det tärningar som skvätter över hela spelplanen heller. ;)

 

Hej Ola!

 

Nä, jag tror att jag håller mig på min kant.

 

Jag skrev ett långt härligt svar på ditt tidigare svar till mig angående VASL, men det blev någon time-out när jag skulle posta, så allt försvann.

 

Kontentan var att jag sällan sitter en timme åt gången vid datorn, däremot använder jag den ofta. Jag väljer hellre ett ftf spel om jag har en kväll tillgänglig.

Link to comment
Share on other sites

Och därmed tillbaka till behovet (?) av tärningstorn, bygger folk sina torn själva? Av vadå, mjölkkartonger? Eller finns det folk som är händiga på riktigt?

 

Jag har byggt mina själv efter en prototyp som Olle Gustavsson gjort.

 

Materialet är av plywood, eftersom materialet inte kröker sig. Insidan har jag sedan klätt med Svinmocka, vilket är den tunnaste vanliga mockan (samma struktur som grön spelfilt, fast med egenskapen att den är betydligt mer slitstark och luddfri). Färgen är av märket humbrol och nyansen är tidig tysk pansarvagnsgrå och sen pansarvagnsgrå (gulaktig).

 

Menar du att det är nördigt, utöver den allmänna nördigheten som följer med att flytta runt på färgglada lappar?

 

Nej, inte utöver den allmänna ASL nördigheten. Tvärtom rekommenderar jag tärningstorn starkt. Det tar knappt någon plats på bordet. Tärningarna riskerar inte att studsa ut över spelplanen som när man slår dom direkt på bordet. Ingen kan klaga på att man myglar när man slår (som när man försiktigt slår en tärning i taget :ph34r: )

 

Nackdelar är att den tar plats när man reser. Den låter och ibland så stannar en av tärningarna lutande mot en sarg.

 

Här är en bild på mig och på tärningstornet som jag köpte av Olle för länge sen (som ser ut som det jag har nu i princip).

 

http://www.friendlyfire.se/gallery/2004/IMG_2700.JPG.aphoto

Link to comment
Share on other sites

Att kasta tärningarna på bordet (och i synnerhet en och en) är förkastligt!

Trodde att reglerna förbjöd detta? Måste väl ha någt tillhygge och kasta i ivarjefall?

 

Och om inte annat så förbjuder väl god ASL-etikett det om inte annat... :P

Link to comment
Share on other sites

Jag kanske slår som en kratta. Men det ser snyggt ut när jag slår i alla fall ;)
Vilket talar för att vi sammlar till en specialmodel till Ola. Som vara släpper ut tärningarna när det det ligger 2 st därinne! :D

 

Har även sett tärningstorn av lego.

Link to comment
Share on other sites

Min följdfråga blir varför inte Trojangames kränger tärningstorn? Vart finner man bäst ett lämpligt, finns det olika märken, storlekar etc. Är alla klädda med filt så att det inte skramlar?

 

Finns väl inte så mycket tillverkare som bygger torn i större mängder. Har i två års tid planerat att prata med min kollega som har slöjden att han sågar upp några torn till som jag gör i ordning till försäljning men det har inte blivit av...

 

Skall se ifall jag får upp en bild på mitt lilla mini-torn inom kort. Har även en hel del ideer om tärningstornsvarianter både gällande utsmyckning och stil.

 

annars kan man ju kolla på www.dicetower.com också.

Link to comment
Share on other sites

OK för att hålla oss på topic.

http://www.gravediggergames.com/dt.shtml

Jag har kikat lite på dessa och de ser välbyggda ut, de var också snabba och professionella när jag kontaktade dom.

 

Min fråga är om någon äger/har sett deras tärningstorn, är det bra?

 

Brain's senaste inlägg med tärningstorn där sidorna på underdelen är i plexiglass verkar också smart...

Link to comment
Share on other sites

Brain's senaste inlägg med tärningstorn där sidorna på underdelen är i plexiglass verkar också smart...

 

Angående www.dicetower.com kan man ju bara beklaga att de tagit bort sin ritning från hemsidan...

 

Skall lite tror jag...

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr har jag inte sett gravediggers torn.

 

Ni som tänker bygga tärningstorn. Gör en enkel testprototyp med hårdpapp och tejp och testa om tornets mått fungerar. Höftar man till måtten är risken överhängande att tärningarna hoppar ut. Spelfilt gör tärningarna aningen långsammare, trä gör tärningarna snabbare.

 

Ni känner väl till den här dice-towerssidan förresten?

 

http://www.desperationmorale.com/museum/aslmuseum-dice.html

Link to comment
Share on other sites

Själv befattar jag mig med tärningar så sällan som möjligt. Jag är nämligen extremt oturförföljd. Vi använder alltid ASLAP med en liten laptop när vi spelar. Datorn är opartisk!!! :P

Plus att ljudeffekterna faktiskt bidrar lite till känslan, hur löjliga de än är.

Link to comment
Share on other sites

Har precis mailat med Gravediggers och de är mycket intresserade av att ha en återförsäljare i Sverige!

 

Trojan Games kommer ta in ett parti, men jag är inte hundra på fraktkostnad och sånt än, därför kan jag inte ge något pris i dagsläget. Jag siktar dock på att landa på 390,-.

 

Verkar det intressant?

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Har precis mailat med Gravediggers och de är mycket intresserade av att ha en återförsäljare i Sverige!

 

Trojan Games kommer ta in ett parti, men jag är inte hundra på fraktkostnad och sånt än, därför kan jag inte ge något pris i dagsläget. Jag siktar dock på att landa på 390,-.

 

Verkar det intressant?

 

:)

Jupp!

 

För mig är priset rimligt, jag köper gärna ett (oak). Priset är ungefär som diektköp, men frakten lär vara billigare från Borås än från USA!

Edited by ragngand
Link to comment
Share on other sites

Om det är precisionstärningar som ligger där så ser ju storleken ut å vara rätt lagom.

Antar att du planerar att filta underlaget i "trayen" ocskså?

 

Vad tänkte du ha för motiv när du målar den. En IFTn-tabell på varje sida? :)

Link to comment
Share on other sites

Om det är precisionstärningar som ligger där så ser ju storleken ut å vara rätt lagom.

Antar att du planerar att filta underlaget i "trayen" ocskså?

 

Vad tänkte du ha för motiv när du målar den. En IFTn-tabell på varje sida? :)

 

Självklart är det precisionstärningar.

Skall nog inte göra iordning det tornet mer. Har just förberett för en uppsågning av 2-3 nya. :)

Grundtanken är ett ryss-influerat då det är mycket RB just nu... Skall även ha en trälåda istället för plastlådan. Skall lägga in läder/konstläder som ljuddämpare

 

 

Håller på och skriver en byggbeskrivning för tornet.

Lite info så länge:

 

Tornets mått

H: 14 cm

B: 7 cm

D: 7 cm

 

Lådan (stympad Raaco låda)

H: 2,5 cm

B: 7,5 cm

D: 21,5 cm

 

Detta leder till att det den ihopfälld blir väldigt liten och lätt-transporterad.

 

 

 

post-9-1144073152_thumb.jpg

Edited by Brain
Link to comment
Share on other sites

Hur stympade du Raacolådan?

 

Det en hög RAACO insert (A7-2) från Claes Ohlsson som jag helt sonika kapade höjden på med mattkniv så den skulle bli lika hög som de inserts Trojan säljer.

Link to comment
Share on other sites

Okej, jag har funderat på att kapa små insatslådor för att få plats med tre på höjden. En mattkniv påter inte så exakt? Eller har jag fel?

 

Inte 100% exakt men nära nog. La inledande snittet med stöd av stållinjal så...

Dock slinter man ju ibland...

Link to comment
Share on other sites

Har precis mailat med Gravediggers och de är mycket intresserade av att ha en återförsäljare i Sverige!

 

Trojan Games kommer ta in ett parti, men jag är inte hundra på fraktkostnad och sånt än, därför kan jag inte ge något pris i dagsläget. Jag siktar dock på att landa på 390,-.

 

Verkar det intressant?

 

:)

Ja det gör det

 

jerry

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då har man slöjdat lite. Mitt första riktiga torn är på väg:

 

 

 

post-9-1144936358_thumb.jpg

 

Här är det ursprungliga blocket, dock sågat.

 

 

 

post-9-1144936403_thumb.jpg

 

Släng bort de markerade bitarna

 

 

 

post-9-1144936426_thumb.jpg

 

Sidoväggar och kulbana, allt som behövs för själva tornet

 

 

 

post-9-1144936463_thumb.jpg

 

post-9-1144936479_thumb.jpg

 

Och här har vi två bilder på hur banan ser ut innuti tornet.

 

Tornet lutar lite just nu då sidorna är lite högre än själva tornet. Orsaken till detta är att uppsamlingslådan skall ha en flik som läggs in under själva tornet.

Link to comment
Share on other sites

Fungerar en så flat sistayta? Det känns som många tärningslag kommer stanna i tornet, eller möjligen smyga ut endast en centimeter.

Janusz

 

Har fungerat utmärkt i prototypen. Har haft mindre än 10 slag som stannat

Link to comment
Share on other sites

Lite larvigt är det nog med torn, en bra filtklädd låda vid sidan av spelplanen fungerar utmärkt ( Tärningar som hoppar ur lådan slås om). Tärningar har inget minne så sättet att slå dom på är irrelevant så länge allt går just till.

Link to comment
Share on other sites

Lite larvigt är det nog med torn, en bra filtklädd låda vid sidan av spelplanen fungerar utmärkt ( Tärningar som hoppar ur lådan slås om). Tärningar har inget minne så sättet att slå dom på är irrelevant så länge allt går just till.

 

Lite larvigt kan väl tyckas, men det är nog passande till personer som kan tänkas hålla sig innne en hel helg och flytta små numrerade kartongbitar på en bit färgglad papp.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Lite larvigt är det nog med torn, en bra filtklädd låda vid sidan av spelplanen fungerar utmärkt ( Tärningar som hoppar ur lådan slås om). Tärningar har inget minne så sättet att slå dom på är irrelevant så länge allt går just till.

 

Håller inte med; Vitsen med tärningstorn eller att slå i glas är bl a att vinna plats. Har man en box vid sidan om så tar den upp plats, vilket är dumt. Tärningar i box tenderar också att hamna så att motståndaren inte ser tärningarna.

 

ASL är en effektivitetshöjande sport!

 

Dessutom är ju tornen snygga.... ;)

Link to comment
Share on other sites

Lite larvigt är det nog med torn, en bra filtklädd låda vid sidan av spelplanen fungerar utmärkt ( Tärningar som hoppar ur lådan slås om).

 

Självklart! Allt är ju bara en fråga om tycke och smak och som Carlsson säger, plats.

 

Själv finner jag även nöjet i att konstruera tornet också. Det är roligt att designa ett torn och sedan bygga det.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...