Jump to content

ASL SWEDEN Champion!


ON TOP ASL

Recommended Posts

Hej !

Jag kom på en blänkare, (kanske)...

 

Vad tror ni om att sätta upp en VASL turnering, liknande den på wfhq med brackets och allt, men bara öppen för oss 'SVENSKA' :D (elit-klubben med andra ord) medlemmar på forumet. Vore väl kul att få lite mer fokus på ASL SWEDEN genom att skapa en turnering!

 

Dessutom passar ju speltid så bra, när vi alla har samma tidszon!

 

Och man får ju schansen att gnabbas lite extra när man vunnit hela rasket! :)

 

(Turneringen ska ju vara i all vänskaplig anda som vanligt naturligtvis, dvs newbies är MER än välkomna att vara med).

Link to comment
Share on other sites

OK, verkar ju som några är sugna på att vara med!

Om ingen annan vill ansvara, så sätter jag igång det hela.

Så om det är någon "nisse" som är hipp på ranking-nummer, speciella turnerings-seedningar, matchningar etc etc... SÅ ÄR DET DAGS ATT KLIVA FRAM OCH VARA ORGANISATÖR FÖR DET HELA, NU! :D

 

Annars har jag ett upplägg klart som kör igång månad-april, (varför händer alltid allt, den 1 April :blink: )

 

Och för de som är lite prestige-intresserade så är det dags att vara med från början, när jag startar ngt så kommer det bli kontinuitet i upplägget och vill någon ståta med VASL SWEDEN CHAMPION för flera år på rad, så startar turneringen alltså April.

Link to comment
Share on other sites

OK, verkar ju som några är sugna på att vara med!

Om ingen annan vill ansvara, så sätter jag igång det hela.

Så om det är någon "nisse" som är hipp på ranking-nummer, speciella turnerings-seedningar, matchningar etc etc... SÅ ÄR DET DAGS ATT KLIVA FRAM OCH VARA ORGANISATÖR FÖR DET HELA, NU! :D

 

Annars har jag ett upplägg klart som kör igång månad-april, (varför händer alltid allt, den 1 April :blink: )

 

Och för de som är lite prestige-intresserade så är det dags att vara med från början, när jag startar ngt så kommer det bli kontinuitet i upplägget och vill någon ståta med VASL SWEDEN CHAMPION för flera år på rad, så startar turneringen alltså April.

Detta ser riktigt intressant ut, tyvärr har jag inte spelat så mycket och ingenting med vasl :(

Skulle du kunna ha en ventrilo (eller liknande) server uppe så att man kan snacka med varandra undertiden det skulle underlätta för oss nybörjare om man kan ha direktkontakt?

Link to comment
Share on other sites

Har ingen aning... men om man får gissa så tror jag att det tal-över-internet a la Skype!

 

Bara en gissning!

 

Stämmer.

 

Teamspeak är också ett alternativ. Det har Robert och jag testat en gång och det funkade

bra. Dom har en test-server man kan "låna" och det går att sätta ett lösenord på "rummet"

så att inte vem som helst kan komma in och skrika.

Link to comment
Share on other sites

Praxis är att den erfarne spelaren väljer scenario, förklarar för nybörjaren vad scenariot går ut på och sånt, spelar ett par rundor, använder en SSR som han "glömt" att berätta om, spelar ett par rundor till, tar in förstärkningar som också "glömts bort", och vinner sedan på en detalj i VC som nybörjaren bara fått fritt översatt tidigare.

 

När man är veteran fuskar man inte, men morlisk flexibilitet är bra att ha

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Lite snabbt vad jag har tänkt. (Om ingen annan steppar in och är arrangör).

 

Varje spelomgång tar 3 mån (för att det inte ska vara för betungande/avskräckande)

Enbart vinnare går vidare (det är ju trots allt en tävling).

Ny turnering sätts upp var 6 månad (för de som åkt ur finns chansen till nystart, relativt raskt).

Ingen ranking, inga poäng erhålls efter spel (enbart vinnare går vidare).

Lottning sker i 4, 8, 16, 32, 64 pooler (om det inte fylls upp direkt får en del spelare starta med vinst enligt Walk Over).

Lottning, jag sköter lottning (antagligen Live via VASL), men enväldigt!

Spelare kommer själva överens om scenario (forum-medlemmar hjälper till med scans av scenarios som inte alla har).

LIVE VASL - triumfas (pbem kan väljas bort av spelare)

ASLSK - triumfas (nybörjare har rätten att spela med enklare regler)

IFT - triumfas (spelare har rätt att triumfa igenom användning av IFT)

Enbart forumets medlemmar kan delta (closed turnering)

Enbart svenska spelare kan delta (closed turnering)

VASL Chat eller SKYPE (eller liknande) på svenska krävs (closed turnering)

Övriga regler presenteras i snart nystartad tråd!

 

I övrigt hoppas jag bara att spelare ställer upp för att det är kul, och det kommer garannterat höja aktivitet OCH sammanhållningen mellan forumets delatagare.

 

Första start April 1, dvs (anmälan måste komma innan utgången av mars)

Link to comment
Share on other sites

Vill i sammanhanget tipsa om trevliga VASL-artiklar ifrån SoCal ASL Club:s http://www.socalasl.com/ nyhetsbrev, Hit the Beach.

 

VASL PBEM:

http://65.214.181.254/pdfs/V6N3.PDF

 

VASL Installations hjälp (ver. 4):

http://65.214.181.254/pdfs/V8N3.pdf

 

Någon som känner till annan VASL läsning?

Link to comment
Share on other sites

Hej Grabbar

Tre saker jag ogillar med reglerna och en sak som inte finns med.

 

ASLSK trumfas igenom, innebär att om man spelar mot nybörjare kan bara ASLSK scenarios spelas och man kan inte heller naturligt få till en utveckling för de ny spelarna. Varför inte istället säga att Infanteri-Guns i Europa kan trumfas igenom. Med andra ord att enkla scenrios kan krävas av nybörjare men att de ändå måste hålla sig till ASL-regler.

 

Svenska skall användas som språk, ASL är ett spel på engelska. Vi har inte termer på svenska för allt som händer i ASL så regeln är oanvändbar. Dessutom så händer det att VASL inte kan hantera svenska bokstäver och därmed blir det omöjligt att förstå vad motspelaren säger. Inte helt optimalt att spela på VASL under sådana förutsättningar.

 

Om man inte lyckas slutföra ett parti på tre månader, vad händer då?

 

Varför starta en ny turnering var 6e månad, känns som att en gång per år vore mer lämpligt, de som vill spela oftare bör hoppa med i någon av de andra VASL-turneringar som finns tillgängliga via Warfare HQ Forumet.

Link to comment
Share on other sites

Tre saker jag ogillar med reglerna och en sak som inte finns med.

Bra att du lägger in dina synpunkter innan vi kör igång.

 

ASLSK trumfas igenom, innebär att om man spelar mot nybörjare kan bara ASLSK scenarios spelas och man kan inte heller naturligt få till en utveckling för de ny spelarna. Varför inte istället säga att Infanteri-Guns i Europa kan trumfas igenom. Med andra ord att enkla scenrios kan krävas av nybörjare men att de ändå måste hålla sig till ASL-regler.

Ja, jag är osäker på denna, jag ville bara ha med det för att vara säker på att ALLA ville vara med, men det kan också skrämma bort tävlingsinriktade ASL spelare från turneringen vilket vore synd. Utveckling kommer automatiskt ju mer man spelar, denna turnering är ett led i detta. Ang. tävlingsinriktning så kommer nog rutinerade rävar inte ha några problem att matcha newbies även om det blir med ASLSK regler.

 

ASLSK spelare, om ni vill ha kvar denna regel är det dags att göra sig hörda NU, och argumentera för det, annars får ni starta en egen turnering. (Men om båda spelare kommer överens om ASLSK är det ju inget problem heller i denna turnering).

 

 

Svenska skall användas som språk, ASL är ett spel på engelska. Vi har inte termer på svenska för allt som händer i ASL så regeln är oanvändbar. Dessutom så händer det att VASL inte kan hantera svenska bokstäver och därmed blir det omöjligt att förstå vad motspelaren säger. Inte helt optimalt att spela på VASL under sådana förutsättningar.

Ni får använda vilket språk ni vill, spela på swahili om ni vill, MEN alla som deltar ska kunna kommunicera på svenska vid behov! Exempelvis vid regeltolkningar eller liknande. Krav på svenska kommer från att detta är ett WEB-forum, rätt vad det är så loggar sig en japan på forumet eller Chas Argent (inte för att jag har ngt emot han, bara ett exempel :-) eller någon annan, då ryker tanken med att ha ett löpande "inofficiellt VASL-SM", dessutom kommer språk + tidszoner in, som riskerar att dra ut på speltiden för scenarios.

 

Om man inte lyckas slutföra ett parti på tre månader, vad händer då?

Vi måste ha ett avslut av scenarios innan time-limit, som turneringsledare kommer jag göra ett beslut som inte kan bestridas. Jag hoppas inte detta skall bli nödvändigt i så många fall, förhoppningsvis och troligtvis kan spelare själva avgöra utgången av ett scenario om det inte hunnit bli färdigspelat. Sen gäller det också att sätta upp scenario som motsvarar spelerfarenhet och tillgång till speltid. Att sätta upp "The Last Bid" som nybörjare är att be om trubbel, OK.

 

Varför starta en ny turnering var 6e månad, känns som att en gång per år vore mer lämpligt, de som vill spela oftare bör hoppa med i någon av de andra VASL-turneringar som finns tillgängliga via Warfare HQ Forumet.

Varför då, om man tycker det är för mycket med VASL swe champ turnering var 6 månad, så kan man ju bara stå över en runda, om det är för lite kan man ju spela ännu mer vanlig VASL. De spelare som idag inte frekvent spelar VASL kan nog önska en turnering oftare än 1 ggr / år. Tänk på att turneringen för en enskild spelare KAN ta slut efter ett enda scenario spelat. En del spelare vill också bara delta i "hemtama" miljöer ASL SWEDEN forumet kan vara EN typ av sådan hemtam miljö att delta i. Att detta också automatiskt blir en ingångbiljett till VASL är ju bara en bonus

 

Fler inlägg med förslag önskas, allt för att så många som möjligt vill vara med på denna turnering. Gör er röst hörd!

Edited by ON TOP ASL
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det här låter väldigt kul. Har dock bara tittat på när folk använt VASL innan, och inte använt det själv. Ska göra ett försök och installera det snart.

 

Janne

Link to comment
Share on other sites

Nu när vi ändå är igång å diskriminerar så kan vi väl förbjuda gotlänningar och alkoholpåverkade personer oxå!

Jag har himla problem med å förstå vad dom säger.

 

Å förresten folk som pratar med mat i munnen får inte heller vara med! :P

Link to comment
Share on other sites

Hehe.... :)

 

Turneringen har just bytt namn till:

VASL Sweden Forum Championships

 

och följande turneringsregel är ändrad till:

6. Stängd turnering

This is an exclusive and closed tournament, read below the prerequisite for this closed Swedish VASL tournament.

Deltagare måste vara medlemmar av ASL SWEDEN forumet.

Deltagare måste kunna hantera svenska i tal och skrift.

 

Nu är tävlingen lite öppnare för folk med mat i munnen, skövde-bor, gotlänningar och tillochmed Dalmasar! :D

Link to comment
Share on other sites

Carlsson, jag behöver en tråd för denna turnering så att vi kan starta anmälan etc...

Helst så fort som möjligt, om du vet att det kommer ta tid så skriv det, så startar jag upp anmälningar etc under "allmänt".

 

Kanske det också skulle skapas en VASL tråd samtidigt på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...