Jump to content

Overlays - Hantering


Daniel

Recommended Posts

Hej!

 

Tidigare har jag inte haft något problem med overlays, kanske mest för att jag inte har ägt några tidigare :blink:.

Nu harj ag dock fått några i J4 samt WoA...

 

Det jag undrar är hur gör ni för att bevara era overlays, laminering? kall eller varm i så fall?

 

Dessutom undrar jag hur ni förvarar era overlays, några bra tips?

 

// Daniel

Link to comment
Share on other sites

Innan jag skär ut mina overlays så plastar jag in baksidan på dom med självhäftande bokplast, sen så skär jag ut dom och sprayar baksidan med Post-IT lim.

Slutligen så arkiverar jag overlaysen i en tunn pärm genom att trycka fast dom på halvgenomskinliga plastark så att det är lätt att se förkortningarna utan att man behöver ettiketter osv.

 

Lätt att hitta, plocka fram och arkivera tillbaks.

Link to comment
Share on other sites

Innan jag skär ut mina overlays så plastar jag in baksidan på dom med självhäftande bokplast, sen så skär jag ut dom och sprayar baksidan med Post-IT lim.

Slutligen så arkiverar jag overlaysen i en tunn pärm genom att trycka fast dom på halvgenomskinliga plastark så att det är lätt att se förkortningarna utan att man behöver ettiketter osv.

 

Lätt att hitta, plocka fram och arkivera tillbaks.

 

Så du behandlar inte framsidan med något speciellt?

Link to comment
Share on other sites

Så du behandlar inte framsidan med något speciellt?

Närå, den är ju glättig och fin, har inte sett behovet till det.

Jag "konst-skar-ut" och laminerade det där tempeloverlayet från WoA efter höjdnivåerna för att jag tyckte det skulle se kewlt ut.

Gjorde det samma med dom där ö-overlaysen till den d'r atoll-kampanjen från nån av annualerna så det funkar alldeles utmärkt att köra dom genom lamineringsmaskin om man vill och sen spraya baksidan med Post-It lim.

Link to comment
Share on other sites

Så du behandlar inte framsidan med något speciellt?

 

Jag har "laminerat" framsidan på mina med bokplast. Förvaring sker i små Zip-lock plastpåsar

i Gung Ho boxen.

 

Jag rekommenderar att skriva sitt namn på baksidan på alla också - bra om man skall ut åka

på turneringar att ha allting uppmärkt.

Link to comment
Share on other sites

Nejdå, inga problem. Jag kör också med olaminerade monterade bräden, det blir ingen åverkan på dem.

 

Man sprayar det på den plastade baksida av overlayet och får då en lätt klistrig yta som är som klistret på dom där gula Post-IT lapparna som finns på kontor.

 

Vill man sedan ta bort klistret eller lägga på nytt så är det bara ta en bit fuktigt tyg och gnugga på plastytan så försvinner limmet.

 

http://browse.uk-plc.net/Companies/Commerc...ATIVE_SPRAY.htm

 

http://browse.uk-plc.net/companies/Commercial_Ltd/images/3M51839GCO.jpg

Edited by Scipio
Link to comment
Share on other sites

Nejdå, inga problem. Jag kör också med olaminerade monterade bräden, det blir ingen åverkan på dem.

 

Man sprayar det på den plastade baksida av overlayet och får då en lätt klistrig yta som är som klistret på dom där gula Post-IT lapparna som finns på kontor.

 

Vill man sedan ta bort klistret eller lägga på nytt så är det bara ta en bit fuktigt tyg och gnugga på plastytan så försvinner limmet.

 

http://browse.uk-plc.net/Companies/Commerc...ATIVE_SPRAY.htm

 

Tackar!!!

 

Mycket värdefull information, jag kommer helt klart köra på din metod.

 

// Daniel

Link to comment
Share on other sites

Man sprayar det på den plastade baksida av overlayet

Tänkte jag skulle skriva ett inlägg om min egen hantering av Overlays, men med risken att bli avstängd eller att förlora fler fan-club medlemmar (finns det några kvar? :P ) så avstår jag...

 

Trevlig hantering, själv använder jag bara A8.24 :D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...