Jump to content

Mortars och Height advantage


Fredrik Thylin

Recommended Posts

Så här skulle jag spela det:

Tyskt Infanteri rör sig Non Assault Move på en kulle Level 1. Ryska fienden står 3 hexes bort på Level 0 och skjuter.

  1. Ryssen skjuter Inherent FP på Tysken; DRM -1 FFNAM, +1 HA = DRM ±0
  2. Kanon skjuter Infantry Target Type på Tysken; DRM -1 FFNAM, +1 HA, effektslaget ±0 (allt har redan räknats med i TH).
  3. Tysken springer in i OBA: DRM -1 FFNAM -1 FFMO = DRM -2. OBA är Indirekt eld och där gör HA ingen nytta.
  4. Kanon skjuter Area Target Type på Tysken: DRM -1 FFNAM +1 HA, effektslaget halverat pga Area, men HA har redan räknats på TH. 
  5. Mortar skjuter på tysken. DRM -1 FFNAM +1 HA. Effektslaget halverat pga Area. Mortar skjuter alltid Area, och räknas förvisso som Indirect fire, men skytten måste ändå räkna med +1 HA eftersom han är en enhet (Unit).*

Det är enbart en Unit som kan interdicta. En Mortar är ingen Unit, därför blir man inte interdictad om man har HA från fienden.

 

* Så skulle jag spela det, men det KAN vara så att HA inte räknas för skytten, eftersom MTR Fire är Indirect. Men det låter konstigt.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, carlsson said:

Only one Unit can interdict. A Mortar is not a Unit, therefore you are not interdicted if you have HA from the enemy.

 

* That's how I'd play it, but it MAY be that HA doesn't count for the shooter, since MTR Fire is Indirect. But it sounds strange.

A .50 is not a unit but I bet you would properly point out a unit manning an HMG can interdict out to 16 hexes. ;)

  • Thumbs up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...