Jump to content

Rout scenario - vad händer?


andersb80

Recommended Posts

Denna situation kom upp när vi spelade Retaiking Vierville igår. Min amerikanska MMC i O4 (under 9-2 leadern), blev beskjuten av tysken i P1 i Movement phase och blev broken. Detta efter att min MMC gjort en förflyttning från R6 till O4.

Vi kom fram till att den inte finns någonstans att rout till, men stämmer det? Vi utgick från att eftersom min unit kom från R6 så är tysken i P6 en known enemy unit. Det finns även tyskar i L3 i Melee, så även de är  known enemy unit för min unit. Det betyder att alla riktningar min unit kan flytta är en hex närmare en known enemy unit och alltså inte laglig. För alla dessa tre tyska unit räknas väl som known enemy unit? 

1.thumb.jpg.e9bef8e5e3295ab980dbaa7f61a4ece8.jpg

 

I slutändan vann tyskarna genom att vinna Melee i L3 och sedan prep fire mina 4 units i M4 som skulle gå in i CC på L3, men som alla 4 misslyckades med en 1MC.

2.thumb.jpg.f5b35b9c67dbba0d187e9c59e8d76b53.jpg

 

 

 

Edited by andersb80
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, andersb80 said:

Vi utgick från att eftersom min unit kom från R6 så är tysken i P6 en known enemy unit. Det finns även tyskar i L3 i Melee, så även de är  known enemy unit för min unit.

 

 

Om inte din MMC i O4 har LOS till tyska ledaren 9-1 i P6 nu i RtPh så är den inte Known. Vad som skedde tidigare i MPh har ingen betydelse. 

Jag tror du måste Routa till byggaden P5 som är närmast. Och där upptäcka Enemy units i P6 och då fortsätta  via Q5 mot byggnaden i U6.

Routar du mot byggnaden O6 så upptäcker du tysken i P6 redan när du är i O5. Möjligen får du då stanna i O5 eftersom det är Orchard och inte Open.

Det sista är jag osäker på. Så jag hoppas någon kan rätta mig om jag har fel.

Link to comment
Share on other sites

Ok det visste jag inte att man kollar known enemy i RtPh för sig. Det förändrar ju lite.

Skymmer Orchard så att Enemy unit i P6 inte är known i utgångsläget i O4? Utan unit i P6 upptäcks först i O5?

Det blir ingen Interdiction i O5 och Q5 p.g.a. Orchard?

Hypotetiskt, ifall det var fri sikt till enemy i P6 från O4. hade det funnits något att göra då för min unit?

Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, andersb80 said:

Skymmer Orchard så att Enemy unit i P6 inte är known i utgångsläget i O4? Utan unit i P6 upptäcks först i O5?

Det blir ingen Interdiction i O5 och Q5 p.g.a. Orchard?

Hypotetiskt, ifall det var fri sikt till enemy i P6 från O4. hade det funnits något att göra då för min unit?

Orchard är bara Hindrance. Så ingen blockering om det inte går igenom minst 6 hexes. Jag tänkte att huset i P6 kanske blockerar mellan O4 och P6. Men svårt att se härifrån.

Orchard är inte Open Ground. Så ingen interdiction. Däremot skulle det bli interdiction i P4 om den skulle kunna Routa där, beroende på LOS enligt ovan.

Om det LOS till P6 så dör din MMC. Det finns inget håll den kan Routa utan att Routa mot en KEU.

Edited by M Söderberg
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, andersb80 said:

Ok tack för tydliga svar! 

En tanke om P6 inte är KEU i början av RtPh: Borde min unit inte kunnat gå mot N5 (som är en building och också 2 hexes bort) via O5? 

Jo. Jag tror du har rätt. Det såg jag inte. Om den går via O5 så kan den routa till N5. Under förutsättning att P6 inte är KEU. 

Vi får se om någon kan bekräfta att det är rätt. 

Edited by M Söderberg
Link to comment
Share on other sites

Förutsatt att det inte finns LOS till P6 så är M4, N5, O6 och P5 närmast. 
P5 är smartast att välja eftersom det finns tyskar som kommer att hindra rout i de andra valen.
N5 blockeras av enhet i J7 (ser ut som en blå bricka där).
Interdiction (om det finns i Starter Kit) i P4 från P1 (man kan deklarera Low Crawl för att undvika interdiction).
U6 är för långt borta för att behöva räknas som ett mål.

Finns det LOS från start till tyskar i P6, L3 och J7 så är enheten eliminera pga failure to Rout, eftersom enheten måste routa när den står i OG och inom normal range och LOS från fienden (det ser ut som att tysken i P1 inte är Pinned eller motsvarande).

Summa summarum, två alternativ:
1. Low craw till P4, klar.
2. Deklarera P5 som mål, väl där måste man fortsätta eftersom man inte får sluta RtPh Adjacent Armed Enemy Unit, vidare till Q5 där man kan välja att avsluta, eller fortsätta till höger på kartan och ta Interdiction från P1 och/eller P6 förutsatt att de har Range.
 

 

  • Thumbs up 1
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, carlsson said:

vidare till Q5 där man kan välja att avsluta

Detta med Route är verkligen spännande komplicerat. Tack för svaret. Jag hade absolut missat tysken i J7.
Jag hade heller inte koll på att den kan stanna i Q5. Jag trodde den måste fortsätta mot huset i U6. Men jag antar at den kan stanna eftersom den ej är i Open i Q6 och samtidigt inte når fram till U6.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, M Söderberg said:

Jag hade heller inte koll på att den kan stanna i Q5. Jag trodde den måste fortsätta mot huset i U6. Men jag antar at den kan stanna eftersom den ej är i Open i Q6 och samtidigt inte når fram till U6.

A10.51: "If no non-ignorable building/woods Location can be reached during that RtPh, a broken unit may rout to any terrain hex consistent with the above restrictions and need not rout toward the nearest woods/building Location."

Det betyder i praktiken om man inte når fram får man gå var och hur man vill så länge man inte:

  • Går närmare KEU
  • Avslutader Adjacent Armed KEU (Notera att en Broken enhet inte räknas som Armed, alltså kan man stanna bredvid en bruten fiende… Många som missar. ;) )

 

Japp, Rout kan vara ganska komplext men om lär sig grunden så kommer resten av sig självt.

  1. Routa alltid mot närmaste (i MF) hus eller skog (man behöver nödvändigtvis inte ha LOS).
  2. När du kommer dit får du endast fortsätta i skog eller hus (eller om situationen i tråden uppstår förstås).
  3. Routa aldrig mot KEU.

Simple as ABC! 😜

  • Thumbs up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...