Jump to content

Osäker på Grain Hindrance TEM


andersb80

Recommended Posts

Jag läser meningen om grain hindrance TEM om och om igen men är fortfarade osäker 🙂

Hindrance between units on the same level as the Grain feature and therefore adds a +1 Hindrance DRM for every grain hex between the target and the firer in which the LOS crosses the Grain depiction.

I exemplet nedan, vad blir det för TEM är det i S2, T2 respektive U2 för skytten i P1? Är det så enkelt som +1,+2,+3? Eller är S2 = 0?

image.png.d95a401d583888001fc8a5c0ca135807.png

Edited by andersb80
Link to comment
Share on other sites

Jag vill bara lägga till att inte blanda ihop TEM med Hindrance som jag tycker görs i frågan. 

Det är TEM 0 i alla Grain hexes S1, S2, S3, T1, T2 U2. 

Däremot är det Hindrance +1 för varje grain hexes som LOS går över mellan Firer och Target. 

Sedan summeras ju totala Hindrance DRM med totala TEM till DRM som påverkar IFT. 

  • Dice 1
Link to comment
Share on other sites

Det har du rätt i förstås. Jag antar att TEM bara används för modifieringar som kommer utifrån den hex som target är i och Hindrance används för modifieringar för hexes mellan unit som skjuter och target.

Vad finns det för regelskillnader mellan TEM och Hindrance för övrigt, mer än olika definitioner?

Link to comment
Share on other sites

 

11 minutes ago, andersb80 said:

Jag antar att TEM bara används för modifieringar som kommer utifrån den hex som target är i och Hindrance används för modifieringar för hexes mellan unit som skjuter och target.

Vad finns det för regelskillnader mellan TEM och Hindrance för övrigt, mer än olika definitioner? 

Din beskrivning summerar väl skillnaden ganska bra. Men som vanligt finns undantag. T.ex. SMOKE och FFE som ger Hindrance både i Target hex och Firer hex. 

ASLRB A6.7 och A7.6

Link to comment
Share on other sites

I introt på kapitel B står det lite matnyttigt om TEM och Hindrance.

Bland annat denna som kan vara viktig: 

B.10 LOS HINDRANCE BLOCKAGE: Any combination of SMOKE, vision (weather), and/or terrain LOS Hindrance DRM ≥ +6 blocks that LOS completely.

  • Thumbs up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...