Jump to content

Regelbok och hjälptabeller - Praktisk lösning?


antro

Recommended Posts

Hej!

Jag håller för närvarande på att spela SK-spelen men har ögat på stora ASL. Har så smått börjat köpa grundmodulerna men har lite funderingar på vad som är rimligt och praktiskt när det kommer till regelboken.

Jag har köpt eASLRB och den verkar mycket behändig att läsa på digital skärm och hyperlänkarna tycks göra den lämplig för att kolla upp regelfrågor under pågående spel. Det jag funderar på är vilka tabeller man vill ha framme på bordet och vilket format som passar dem bäst? Kanske är det också trevligt samt gynnsamt att ha en fysisk kopia av regelboken tillgänglig både under pågående spel men också för läsning i soffan?

Därför undrar jag om ni har några tips och rekommendationer kring vilka format man vill ha? Standardversionen av reglerna (pärm) verkar vara ur tryck, och jag har förstått att vissa tycker de är opraktiska. När jag får diverse blad i modulerna börjar jag ändå undra om det finns något värde i att köpa denna om den kommer i tryck igen? Pocketutgåvan verkar lite nättare, och att ha kapitel H separat kanske är en bra idé. Har sett att vissa spiralbundit den, finns det några företag i Sverige som gör det för en billig peng? Slutligen kommer frågan om hjälptabeller. Alternativen verkar vara: 1. Att skriva ut dem från eASLRB. 2. Att köpa pärmregelboken. 3. Att köpa pocketutgåvan av tabellerna. 4. Att köpa tredjeparts-tabeller.

  • Thumbs up 1
Link to comment
Share on other sites

Standardversionen av reglerna behöver du inte alls om du har köpt eASLRB  som hela tiden uppdateras. Senast för bara någon vecka sedan.

Pocketversionen tycker jag är bra. Men då jag har eASLRB på Dropbox som jag tillgång till från PC, platta och telefon så använder jag bara bara den tryckta Pocketversionen som refens vid FtF spelande. Om jag inte spelar någon som har hela regelboken i huvudet förstås. Det finns faktiskt såna:-)  Då åker aldrig reglerna upp.

Beroende på vilken mjukvara som du läser eASLRB PDF på så kan zooming fungera lite olika. Jag anänder PDF-XChange Editor på PC och ReadEra på Android platta och telefon. Fungerar superbra med att hoppa mellan olika avsnitt. Dessutom kommer båda programmen ihåg var du var senast.

När det gäller tabeller har jag gjort min egen genom att digitalt klippa ihop tabellerna från eASLRB till 6st A4 ark som jag dessutom klippt ner så de är lite smalare och sedan plasta ihop så jag har 3 st smalare än A4 ark med tabeller på båda sidorna.  De passar bra att ha framför sig när man spelar.  De mer erfarna spelarna här verkar ha de viktigaste tabellerna i huvudet. 

Jag har både LFT Rat charts och MMP Pocket Charts. Men jag föredrar den som jag gjort själv. Jag vill inte lägga ut den här digitalt eftersom jag använt MMP när jag gjort den.

  • Thumbs up 1
Link to comment
Share on other sites

Tack för de svaren!

Jag har också min eASLRB på Dropbox, så den är lättåtkomlig. Att eventuellt köpa ett ex av Pocket-utgåvan kan kanske vara en idé, spelar ju mycket vid det fysiska bordet. Tack för tipset om tryckeri också, jag ska kolla hur det ser ut här i Uppsala först.

Smart idé att klippa och klistra (digitalt) för att göra egna hjälpblad, jag kanske får ge mig i kast med det när det blir dags att kliva över från SK.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Såg på internet ett tips som jag tyckte var tänkvärt. 

Har inte gjort ngt åt det än dock.. 

Men oftast slår man mellan 3-4 olika sidor i tabellgäftet typ. 

Oftast är det ca max 6 olika terrängtyper på karta. 

Härmed har ngn gjort spelkort med terränginfo som man lägger upp bredvid spelet för de terrängtyper som är relevanta just den matchen. 

Slipper man bläddra upp terrängen. 

  • Thumbs up 1
Link to comment
Share on other sites

On 9/16/2023 at 10:43 AM, Martin08 said:

Såg på internet ett tips som jag tyckte var tänkvärt. 

Har inte gjort ngt åt det än dock.. 

Men oftast slår man mellan 3-4 olika sidor i tabellgäftet typ. 

Oftast är det ca max 6 olika terrängtyper på karta. 

Härmed har ngn gjort spelkort med terränginfo som man lägger upp bredvid spelet för de terrängtyper som är relevanta just den matchen. 

Slipper man bläddra upp terrängen. 

 

Det ena utesluter ju inte det andra – Säg till om du hittar, eller skapar, dessa kort. Kan vara intressant att se hur man tänkt! :) 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Har också använt ReadEra appen på Android telefon för att läsa eASLRB v2.07 och varit mycket nöjd med det. Lätt att skapa egna länkar bl.a.,
men insåg nu i helgen då PTO terrain charten skulle fram, att endast ett fåtal Concealment Terrain visas med röd text.
Tex Bamboo och Kunai har inte röd text. Detta gäller även de andra Terrain charten.
Man blir ju lite fundersam vad som mer inte visas korrekt.

Någon annan ReadEra användare för gärna också kolla upp detta och se om det är lika för er.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är likadant för mig med färgerna i appen ReadEra. Jag har experimenterat med lite olika appar och program och sett flera andra appar har liknande problem med eASLRB. Också i andra tabeller. Bl.a. TO HIT.

Jag använder normalt inte tabellerna direkt från eASLRB. Jag har gjort mina egna i en separat PDF. Dock genom att kopiera från eASLRB. Men då i ett program på PC. Då har har jag fått färgerna rätt.

Jag förstår inte varför färgerna på vissa ställen kan bli helt fel i vissa appar. Men jag vet att PDF-formatet kan vara lite knepigt ibland.

  • Thumbs up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...