Jump to content

Web-regler


pmanlig

Recommended Posts

Hejsan! Efter viss hjälp från Janusz så har jag till slut fått tummen ur och registrerat mig jag också. :o

 

Om man skall diskutera regler t.ex. på jobbet så kan det vara bra att ha en regelsamling med något lägra US# än den officiella - lättare med concealment growth då, vilket gör chefens eldgivning midre effektiv. Därför har jag låtit mig luras att jobba med ett projekt för att föra över reglerna till datorskärmen i stället. Om det är någon som har eller har haft liknande planer så får ni gärna kontakta mig. Ett extra par ögon som letar efter stavfel och liknande är alltid välkommet, och om någon dessutom vill hjälpa till att mata in text eller scanna bilder så blir jag antagligen överlycklig! ;)

Link to comment
Share on other sites

Hur är det med lagligheten på ett sånt projekt?

 

Och om man skall digitalisera regelboken varför inte bara scanna in varje sida och lägga över dom direkt till PDF-format mer eller mindre intakta som dom är?

Ok att regelboksfilen kanske blir ett eller ett par hundra MB, men reglerna ser ju i stället ut precis som man är van vid?

Link to comment
Share on other sites

Hur är det med lagligheten på ett sånt projekt?

 

Och om man skall digitalisera regelboken varför inte bara scanna in varje sida och lägga över dom direkt till PDF-format mer eller mindre intakta som dom är?

Ok att regelboksfilen kanske blir ett eller ett par hundra MB, men reglerna ser ju i stället ut precis som man är van vid?

Laglighet - för personligt bruk kan du göra vad du vill, om jag förstått det hela rätt.

 

Om du "bara" skannar reglerna får du inte med de sökmöjligheter som en dator kan erbjuda t.ex. Och du kan inte korrigera med errata eller länka till Q&A. Då är det lika bra att bara köra RB genom en vanlig kopiator.

Link to comment
Share on other sites

Laglighet - för personligt bruk kan du göra vad du vill, om jag förstått det hela rätt.

Då ska vi väl i så fall göra var sin scanning för att vi skall klara oss...?

 

Om du "bara" skannar reglerna får du inte med de sökmöjligheter som en dator kan erbjuda t.ex. Och du kan inte korrigera med errata eller länka till Q&A. Då är det lika bra att bara köra RB genom en vanlig kopiator.

Jo förvisso, men fördelen med att scanna in det rakt av är att det är identiskt med orginalregelboken och om man vill ha in mer errata så är det bara att scanna om den sidan som har uppdaterats, vilket i så fall är ganska snabb gjort.

Edited by Scipio
Link to comment
Share on other sites

Laglighet - för personligt bruk kan du göra vad du vill, om jag förstått det hela rätt.

Då ska vi väl i så fall göra var sin scanning för att vi skall klara oss...?

Jag tror att det är oantastligt även om jag gör en kopia åt någon annan - så länge den andra personen också har en kopia av reglerna. Kopian är framställd för personligt bruk, och det spelar ingen roll om jag t.ex. ber en sekreterare eller kopieringsfirma framställa kopian. Tror jag. Men... IANAL

 

Moraliskt ser jag inget fel med att kopiera reglerna; jag tror t.o.m. att det gynnar hobbyn. Jag tänker däremot inte lägga upp dem på forumet, det vore helt klart att gå över gränsen.

 

Vad gäller formatet så finns det flera fördelar med att inte bara scanna bilder. Dels blir resultatet mindre, och man kan söka i det (lättare, i alla fall). Jag har också programmerat in möjligheter att lägga till personliga anteckningar vid vissa regler, samt möjligheter att kunna klistra in errata "on-the-fly" (lägg till en liten textfil med errata, och den klistras in på rätt sida automatiskt). För att vara riktigt avancerad så kan man välja om man vill presentera bara regeltext, eller om man vill se exempel och undantag (ibland kan det vara lättare att läsa om man struntar i t.ex. undantag och bara läser texten).

 

Om man sedan föredrar PDF eller HTML eller Worddokument är egentligen inte så intressant; det går ganska lätt att konvertera mellan olika format om man en gång har reglerna digitalt.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det är oantastligt även om jag gör en kopia åt någon annan - så länge den andra personen också har en kopia av reglerna. Kopian är framställd för personligt bruk, och det spelar ingen roll om jag t.ex. ber en sekreterare eller kopieringsfirma framställa kopian. Tror jag. Men... IANAL

Jag har väl kanske kopierat något som jag inte kanske borde någon gång, det var väl inte egentligen det som var grejen för mig där. Det är väl mer så att jag funderade över om nu det var så att det inte är lagligt så kanske detta inte är det lämpligaste forumet att dryfta sådant som inte är lagligt.

 

Jag håller absolut med om att det finns fina finesser med att inte bara scanna in det utan i stället köra det via OCR eller liknande, men frågan är om det är värt allt extra jobb som det kräver i förhållande till att bara scanna in det. Men jag kanske överskattar mängden mer-tid detta skulle kräva.

 

Vilka bilder är det som behöver scannas? Alla? Format? Upplösning? Maximal storlek? Antal färger?

 

Jag vill minnas att MMP någon gång har sagt att dom tänkte göra regelboken tillgänglig digitalt på CD eller bifogad i någon modul eller liknande, har jag drömt alltsammans? Annars kanske det är så att vi kommer att kunna få reglerna digitalt ändå framöver?

Link to comment
Share on other sites

Jag vill minnas att MMP någon gång har sagt att dom tänkte göra regelboken tillgänglig digitalt på CD eller bifogad i någon modul eller liknande, har jag drömt alltsammans? Annars kanske det är så att vi kommer att kunna få reglerna digitalt ändå framöver?

Det har tidigare pratats mycket om det på ASL ML. Jag vet inte om MMP sade något definitivt vad/om de skulle göra något, men många på listan var av den åsikten att MMP:s tvekan orsakades av att de trodde en elektronisk RB skulle kopieras hejdlöst.

Link to comment
Share on other sites

I dagens samhälle, när alla kopierar allt utan några skrupler, tror jag även att det skulle gälla ASL-reglerna. Samtidigt är jag av övertygelsen attt folk som vill spela ASL även köper reglerna.

 

Men visst är det bra att ha reglerna i sökbart filformat, men att läsa en riktig bok är faktiskt mysigare!

 

Samtidigt, skulle vi inte köpa reglerna, skulle MMP inte kunna utveckla spelet.

 

imho

 

PS. Kul att se dig här Patrik! Jag har haft ont om tid, därför har du inte hört nåt från mig... DS

Link to comment
Share on other sites

Jag har väl kanske kopierat något som jag inte kanske borde någon gång, det var väl inte egentligen det som var grejen för mig där. Det är väl mer så att jag funderade över om nu det var så att det inte är lagligt så kanske detta inte är det lämpligaste forumet att dryfta sådant som inte är lagligt.

 

Tja, vi kan ju i alla fall diskutera vad som är lagligt - eller har mediaindustrin lyckats förbjuda det också? :(

 

Jag tror som sagt att det är lagligt, men det finns helt klart en poäng i det du säger. Jag har definitivt inte för avsikt att gå längre än vad jag redan har gjort och erbjuda kopior av reglerna här på forumet.

 

Jag håller absolut med om att det finns fina finesser med att inte bara scanna in det utan i stället köra det via OCR eller liknande, men frågan är om det är värt allt extra jobb som det kräver i förhållande till att bara scanna in det. Men jag kanske överskattar mängden mer-tid detta skulle kräva.

 

Tja.... Om man kan samarbeta så är det inte så farligt... ;)

 

Vilka bilder är det som behöver scannas? Alla? Format? Upplösning? Maximal storlek? Antal färger?

 

Skicka ett mail - sånt behöver vi ju inte diskutera på forumet! ;)

 

Jag vill minnas att MMP någon gång har sagt att dom tänkte göra regelboken tillgänglig digitalt på CD eller bifogad i någon modul eller liknande, har jag drömt alltsammans? Annars kanske det är så att vi kommer att kunna få reglerna digitalt ändå framöver?

 

Jo, men de har inte kommit speciellt långt. Faktum är att jag har skickat det jag håller på med till MMP, och jag får känslan av att de inte har något som är mer komplett/färdigt. Intresset hittills har varit ganska svalt.

Link to comment
Share on other sites

I dagens samhälle, när alla kopierar allt utan några skrupler, tror jag även att det skulle gälla ASL-reglerna. Samtidigt är jag av övertygelsen attt folk som vill spela ASL även köper reglerna.

 

Jag undrar det.... Faktum är att det har funnits e-regler ganska länge, men inte har vi sett någon explosion av piratkopiering för det? Jag är övertygad om att det inte finns speciellt många som verkligen ser e-regler som annat än ett komplement till de tryckta reglerna. Dessutom är ASL-spelare oftast kvalitetsmedvetna - hur många kör t.ex. med raaco hellre än skräplådor?

 

Med tanke på hur ASL-spelare är så tror jag att MMP skulle tjäna på att släppa reglerna helt gratis. Gratis regler = fler spelare. Fler spelare = mer inkomster.

Visst, man kanske säljer några färre regelböcker - men många nya spelare köper ett exemplar av alla grundmoduler förr eller senare...

 

Förresten - "alla kopierar allt utan några skrupler"? Visst kopieras det, men å andra sidan så gör inte branschen speciellt mycket för att förtjäna några sympatier, heller... Nu pratar jag naturligtvis inte om MMP, men man har svårt att tycka synd om vissa företag vars vinst utgör 70% av omsättningen...

 

Det här är väl inte rätt forum att diskutera piratkopiering, men tänk på att bilden är lite mer nyanserad än branschens väldigt partiska gnäll.

Link to comment
Share on other sites

Upphovsrättslagen (1960:729) finns att hämta under Rixlex.

Det ligger ett förslag på ändring i upphovsrättslagen som innebär att det kommer att bli olagligt att kopiera upphovsrättsskyddat matrial utan tillstånd från upprätthovsägaren, ens för eget bruk.

 

Bye, bye till säkerhetskopior, extra referenskopior för eget bruk m.m! :angry:

Link to comment
Share on other sites

Åh, fy f-n alltså! :angry:

 

Är inte det där samma lagförslag som vill förbjuda att man ens tänker på att gå runt eller sätta ur spel mekanismer och tekniska lösningar som är tänkta att hindra kopiering? D.v.s. hur tillåtet det än är att kopiera så kan man inte göra det utan att begå brott...

Link to comment
Share on other sites

Upphovsrättslagen (1960:729) finns att hämta under Rixlex.

Det ligger ett förslag på ändring i upphovsrättslagen som innebär att det kommer att bli olagligt att kopiera upphovsrättsskyddat matrial utan tillstånd från upprätthovsägaren, ens för eget bruk.

 

Bye, bye till säkerhetskopior, extra referenskopior för eget bruk m.m! :angry:

 

Skulle vara intressant hur dom ansvariga har tänkt sig kontrollera att en

sådan lag efterföljs.

Link to comment
Share on other sites

Skulle vara intressant hur dom ansvariga har tänkt sig kontrollera att en

sådan lag efterföljs.

Behövs det? Avsikten är som jag tolkar det främst att avskräcka "Svensson" från att tanka ner musik, filmer och spel från nätet. Om det är syftet så räcker det nog ganska långt.

 

Sedan kan dom kolla detta i samband med att dom genomsöker din dator eller ditt hem av annan orsak.

Edited by Scipio
Link to comment
Share on other sites

Skulle vara intressant hur dom ansvariga har tänkt sig kontrollera att en

sådan lag efterföljs.

Behövs det? Avsikten är som jag tolkar det främst att avskräcka "Svensson" från att tanka ner musik, filmer och spel från nätet. Om det är syftet så räcker det nog ganska långt.

 

Sedan kan dom kolla detta i samband med att dom genomsöker din dator eller ditt hem av annan orsak.

 

Skulle tro att polisen/domstolarna har fullt upp med annat.

 

Inte för att jag kan lagtexter och sådant men jag skulle tro att det krävs en

del starka misstankar innan en husrannsakan kan/får göras.

Link to comment
Share on other sites

Skulle tro att polisen/domstolarna har fullt upp med annat.

 

Inte för att jag kan lagtexter och sådant men jag skulle tro att det krävs en

del starka misstankar innan en husrannsakan kan/får göras.

1. Först så avskräcker det "Svensson" det är vi väl överens om tror jag?

 

2. Sedan så sa jag att polisen kan upptäcka dessa brott i samband med andra typer av undersökningar och då åker du dit på det.

 

3. Jag tror att du underskattar Skiv/Film-industrins intresseorganisationers makt makt i sammhället (vilka tror du har lobbat fram lagförslagsförändringarna?).

 

Exempelvis så låg någon av deras organisationer i Danmark bakom att dom för något år sedan satt och sniffade rätt på IP-nummer på filshare nätverken och sedan via ISPerna tog reda på vilka ägarna till dessa internetabonemang var.

Dessa listor lämnades in till polis tillsammans med anmälningar. Jag har för mig att flera av ett flertal av dessa personer åkte på att betala rätt stora summor pengar.

Edited by Scipio
Link to comment
Share on other sites

2. Sedan så sa jag att polisen kan upptäcka dessa brott i samband med andra typer av undersökningar och då åker du dit på det.

Ditt resonemang bygger ju på att du håller på med något annat olagligt som polisen av en eller annan anledning vill se närmare på. Knappast något som berör medelsvensson. (Eller har jag en naiv uppfattning om medelsvensson?)

Link to comment
Share on other sites

Inte för att jag kan lagtexter och sådant men jag skulle tro att det krävs en del starka misstankar innan en husrannsakan kan/får göras.

Problemet med en sådan lagstiftning är att alldeles för många kommer att bryta mot den - och på så sätt kan man selektivt sätta dit folk som man t.ex. har ett horn i sidan till. "Misstanke" kan ju vara någon jag är ovän med som bara vill jävlas. Om det då är olagligt att kopiera allt så kan han helt enkelt chansa (eller om han varit hem till mig behöver det inte ens vara en chansning) och lämna in en polisanmälan.

 

Det finns ganska många bra anledningar till att vi som privatpersoner inte bör/ska acceptera lagstiftning som gynnar specialintressen (inte bara media, utan även t.ex. "terroristlagstiftning"), men det här är väl inte riktigt rätt forum för att diskutera sådant...? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Ditt resonemang bygger ju på att du håller på med något annat olagligt som polisen av en eller annan anledning vill se närmare på. Knappast något som berör medelsvensson. (Eller har jag en naiv uppfattning om medelsvensson?)

Trodde att jag inte hade satt någon syftning till punkt ett från punkt två...? Men kan ju vara lätt hänt att råka se "exceptions" där dom inte finns efter att ha läst regelboken lite mycket... B)

 

Alltså tre separata orsaker till Klas fråga om hurvida en sådan lag kommer att kunna kontrolleras i tillräcklig utsträckning, den ena var alltså inte beroende av dom andra.

 

Sen så har ju Patrik även en bra synpunkt med angivierier och som även förstärks av möjligheter för skiv- och film- industrin att lämna angivarbelöningar och annat kul.

Edited by Scipio
Link to comment
Share on other sites

Det klassiska exemplet på att polisen kan nyttja en sån här lag är val när Al Capone åkte dit för "skattebrott" eftersom det inte fanns bevis för något annat. När polisen gör en sådan sak mot medelsvensson heter det "trakasserier" eller "maktmissbruk"... B)

Link to comment
Share on other sites

Det klassiska exemplet på att polisen kan nyttja en sån här lag är val när Al Capone åkte dit för "skattebrott" eftersom det inte fanns bevis för något annat. När polisen gör en sådan sak mot medelsvensson heter det "trakasserier" eller "maktmissbruk"... B)

Enligt min åsikt så:

Att förbjuda kopiering för privat bruk, (alltså en egen säkerhets-/kopia) liknar lagen om att gå mot röd gubbe - ej tillåtet, men ej straffbart eftersom det inte

finns någon möjlighet (med en rimlig insats) att se till att lagen efterlevs.

 

Har polisen fog för en husrannsakan så är min första tanke att om man har en kopierad CD hemma är det ens minsta bekymmer.

 

Om inte innehavet i sig är själva brottet så blir ju hela bevisning ganska svår/omöjlig, vem har gjort kopian, när gjordes den, etc.

Link to comment
Share on other sites

Att förbjuda kopiering för privat bruk, (alltså en egen säkerhets-/kopia) liknar lagen om att gå mot röd gubbe - ej tillåtet, men ej straffbart eftersom det inte

finns någon möjlighet (med en rimlig insats) att se till att lagen efterlevs.

Jag förstår inte riktigt argumentet...bara för att jag förmodligen inte riskerar att åka dit på en galen lag så är det helt plötsligt vettigt att införa den?

 

Jag är absolut mot att lagar av den här typen införs som begränsar mina rättigheter för att i andra änden främst gynna skivindustrikarteller och liknande.

 

Och sedan försöker jag hålla från att bryta lagar, även de som inte är straffabara.

Link to comment
Share on other sites

Klas,

 

Jag tror att du är lite naiv när det gäller hur långt och åt vilket håll mediaindustrins lobbyister drar. Självklart innehåller även lagförslaget att innehav av kopierat material är olagligt! Om det sedan går igenom är väl en annan sak, men en sak är säker: så länge vi bara rycker på axlarna och tror att det inte spelar någon roll så är chansen att lobbyisterna får igenom sina förslag mycket större.

 

Dessutom så har de lagar som redan har gått igenom en ganska konkret effekt - jag betalar skatt för att köpa brännbara CD-skivor, och den skatten går till skivbolag. Skivorna använder jag för att distribuera det jag producerar till mina kunder, och inte för att piratkopiera musik! Dessutom finns förslag att alla typer av lagringsmedia skall beskattas på samma sätt: hårddiskar, internminne, USB-minnen, minneskort till digitalkameror. Skitkul om priset på hårddiskar ökar med 100% för att gynna skivindustrin! :angry:

Edited by pmanlig
Link to comment
Share on other sites

Att förbjuda kopiering för privat bruk, (alltså en egen säkerhets-/kopia) liknar lagen om att gå mot röd gubbe - ej tillåtet, men ej straffbart eftersom det inte

finns någon möjlighet (med en rimlig insats) att se till att lagen efterlevs.

Jag förstår inte riktigt argumentet...bara för att jag förmodligen inte riskerar att åka dit på en galen lag så är det helt plötsligt vettigt att införa den?

 

Förstår inte vad du menar här.

 

Men enligt min åsikt skulle det i princip vara verkningslöst att införa en

lag som förbjuder säkerhetskopiering. Folk kommer att göra det ändå.

Och det är ju inte dom som gör en säkerhetskopia till sig själva som gör

att skiv/media industrin förlorar pengar.

Det är ju dom som kopierar och ger bort eller framför allt kopierar och

säljer - nättre att sätta resurser på att ta fast dom som kopierar/säljer.

Link to comment
Share on other sites

Men enligt min åsikt skulle det i princip vara verkningslöst att införa en

lag som förbjuder säkerhetskopiering. Folk kommer att göra det ändå.

Och det är ju inte dom som gör en säkerhetskopia till sig själva som gör

att skiv/media industrin förlorar pengar.

Det är ju dom som kopierar och ger bort eller framför allt kopierar och

säljer - nättre att sätta resurser på att ta fast dom som kopierar/säljer.

Att en lag strider mot sunt förnuft när det gäller hur den kan appliceras dvs. att den bland annat gör det olagligt att få göra en sådan självklar sak som en säkerhetskopia utifall att något händer med orignalet borde väl räcka för att lagen inte skall införas?

 

Att den sedan är verkningslös på många personer som knappast riskerar åka dit på det i någon större omfattning bara för att dom exempelvis har kopierat sin ASL-regelbok en gång för att kunna ha som referens på jobbet, gör i mina ögon inte lagen lämpligare att genomföra. Men det är möjligt att jag har missförstått vad du försöker säga Klas.

 

Och det är ju inte dom som gör en säkerhetskopia till sig själva som gör

att skiv/media industrin förlorar pengar.

Det är ju dom som kopierar och ger bort eller framför allt kopierar och

säljer - nättre att sätta resurser på att ta fast dom som kopierar/säljer.

Kan så vara, men då är det väl än mindre lämpligt för oss att acceptera införandet av en lag som slår på en massa andra oskyldiga grupper också?

Edited by Scipio
Link to comment
Share on other sites

OK, mer information om vad musikindustrin egentligen håller på med:

 

Jag håller med Klas om att det vore vettigt om industrin gav sig på de som säljer kopior. Tyvärr är så inte fallet! Jag har flera gånger läst/hört uttalanden om att det är just den personliga/privata kopieringen som företagen är ute efter, att göra det så krångligt som möjligt (helst omöjligt) att kopiera över huvud taget. Effekten av detta blir att de som säljer fortfarande kopierar eftersom de har råd med dyr utrustning för att kopiera - medan privatpersoner inte har möjlighet att kopiera länge. Det är helt OK för industrin, de som säljer är svinn som man får räkna med - privatkopiering är den stora boven som skall jagas.

 

Dessutom så har det här effekter utöver en onödig lag som skräpar ned i lagboken och inte skall följas:

 

* Ökade priser för alla (skatt), även de som inte har ett dugg med piratkopiering av musik att göra. Någon borde tala om för ansvariga att man kan använda CD-brännare och datorer till annat än att piratkopiera musik. Dessutom så sjunker inte priserna när det är krångligare att kopiera, utan de höjs snarare!

 

* Sämre produkter för alla konsumenter. Sämre prestanda i skyddade program, CD-skivor som inte går att spela upp överallt, filmer köpta i USA som inte går att spela i Europa, program som kraschar därför att CD-spelaren inte beter sig som kopieringsskyddet beter sig.

 

Om du inte tror att den här lagstiftningen kommer att användas så har du helt fel - den används redan! Ju värre lagstiftningen blir, desto värre kommer industrin att gå fram. Ta t.ex. folk som har stämts för att de har länkar till skyddat material - det är som att bli stämd för att tala om för en rånare var banken finns!

Ta åtalet mot den norrman som skrev kod för att gå runt krypteringen av DVD-skivor. Ta privatpersoner som har blivit spårade för att de installerar fildelningsprogram och därefter åtalade.

 

Sammanfattningsvis tycker jag att Klas kommentar låter väldigt mycket som ett naivt "det rör ju inte mig" som är helt felaktigt. Det spelar roll, om inte annat för att hindra musikindustrin från att få större makt än den redan har. Jag skulle nog vilja se att lagarna ändras i motsatt riktning: förbjud kopieringsskydd, och ge alla uttrycklig rätt att kopiera allt - så länge upphovsrättsinnehavare får en skälig ersättning!

 

Moraliskt sett är bådadera rätt så lika, men om du frågar industrin får du nog inte riktigt medhåll... Frågan är: skall lagar skrivas för musikindustrin eller för övriga medborgare?!?

Edited by pmanlig
Link to comment
Share on other sites

Men det är möjligt att jag har missförstått vad du försöker säga Klas.

 

Det är möjligt.

 

Jag är inte för införandet av en sådan lag. Om jag har givet det intrycket så ber jag om ursäkt.

 

Jar är EMOT för att jag anser att det är självklart att man skall få göra

en säkerhetskopia.

 

Sammanfattningsvis tycker jag att Klas kommentar låter väldigt mycket som ett naivt "det rör ju inte mig" som är helt felaktigt.

 

Jag fattar inte vad du menar med "det rör ju inte mig". Har aldrig påstått att

den inte skulle beröra mig.

 

Jag är inte för införande av sådan här lag.

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte för införande av sådan här lag.

 

OK. Jag tyckte att det lät så, du verkade argumentera att "det gör väl ingen större skada, det drabbar ju bara riktiga brottslingar och inte mig".

 

Jag är inte bara emot en sådan här lag, utan jag tycker att det är hög tid att aktivt börja motarbeta medialobbyn. De har fått igenom lagar som jag tycker borde rivas upp helt, och jag skulle helst se att manicker för att hindra kopiering blir förbjudna.

 

Moraliskt ligger jag nog ganska nära Klas: sätt åt de som tjänar pengar på att piratkopiera och ge f-n i att sabba för privatpersoner som kopierar för eget bruk!

Idag funkar inte detta, utan lagarna behöver snarast formuleras om för att skydda konsumenterna.

Link to comment
Share on other sites

Idag funkar inte detta, utan lagarna behöver snarast formuleras om för att skydda konsumenterna.

Håller absolut med. Prio nummer ett när nya lagar införs borde vara att se till att skydda medborgarna, prio två borde företag och organisationer m.m. alltid få, dvs. icke människor.

 

Huvudregeln för företag är trots allt att tjäna pengar. Allt annat är underordnat inklusive att enskilda hamnar i kläm såvida detta inte påverkar huvudregeln i negativ riktning förståss.

 

Tack vare alla starka lobbyrörelser idag så börjar prioriteringen gälla att i stället skydda företagens intressen i stället för att skydda medborgarna.

Farligt...

Link to comment
Share on other sites

Hej Grabbar och Robert

 

För att motivera mig, jag tyckte inte riktigt att diskussionen om lagstiftning, lobbyism passade i ett forum för regeldiskussioner i ASL-systemet. Jag reagerade inte förrän nu eftersom jag har haft nöjet att följa diskussionen som jag tyckt varit intressant.

Fortsätt gärna men kanske på en plats som är mer lämpad.

Ber om ursäkt för mitt korthuggna avbrott av diskussionen och utelämnandet av motivering.

Link to comment
Share on other sites

Jo jag håller nog med, diskussionen känns väl ganska avslutad i den riktiningen som den gick i.

Men behövdes det verkligen ett drag i nödbromsen Peter.... :P

 

Alltså tolkar jag i varjefall det som att det är lagligt idag att vi skapar en digital kopia av våra regelböcker som ett gemensamt projekt och sedan får var sin kopia av resultatet. Under förutsättning att vi alla äger var sitt exemplar av orginalreglerna?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hej Flickor och Frostvarg

 

Många av oss här på forumet känner varandra personligen och träffas på olika evenemang, jag har aldrig stött på någon som inte varit mycket trevlig och hjälpsam.

Dock, vi älskar alla detta spel och det sista vi önskar är att regelboken sprids till personer som vill spela men som inte vill betala priset för spelet eller göra sig en hacka på e-bay bara därför att.

Jag är övertygad om att du kan få tag i en sådan här regelbok om du talar om vem du är, träffar en del av oss och spelar lite eftersom om du inte spelar så har du väl ingen användning av en regelbok ?

Det vore också trevligt att träffa dig någon gång, kanske på Friendly Fire ? (Därmed inte sagt att jag själv bestämt kan komma.)

Som du kanske också noterat så har de flesta av oss en signatur där man kan se vilka vi är och var i landet vi befinner oss för att underlätta att träffas och spela ett parti, ASL-spelare växer inte på träd direkt som du kanske har upptäckt.

Nåväl, detta lite tips för att komma in i den gemytliga ASL-gemenskapen både här på forumet och annorstädes, varhelst det månne vara.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen alla. ska genast tala om lite om mig själv. ASL spelade jag första gången för en 10 år sedan. Jag och en kompis spelade igenom allt vi hittade tills vi stötte på kapitel E. nattreglerna orkade vi inte med. Inte förrän RB dök upp. vi spelade oss igenom hela kampanjen på en vecka. sömn var en bristvara och jag e övertygad om att min seger som ryss på slutet berodde på den tyska generalens sömnbrist hehe. Precis som ni sagt växer inte asl spelare på träd. sen jag tappade kontakten med min motspelare har jag inte spelat ett enda parti förutom några få SASL scenarios.

 

Spelar fortfarande med de gamla reglerna, vet inte om det e lönt att byta upp mig till 2:nd edition.

 

Någon bra spelare e jag inte men jag gillar verkligen asl. Bosatt ute på den skånska landsbygden.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...