Jump to content

inför ASO 2006


Janusz

Recommended Posts

Det är snart dags att åka till Köpenhamn och leka krig.

 

Men för många är scenariona nya, och även en del regler kan kännas främmande. Därför föreslår jag att forumets medlemmar tar upp scenarion man just spelat, för att få allmän feeback. Jag menar inte att man ska avslöja sin superheta HIP-positionen för sin AT-kanon, utan mer allmänt om hur scenariot känns. Är det någon SSR som gör större skillnad än man först tror? Vad innebär VCs egentligen? Bör man gå ut hårt eller försiktigt? Finns det någon klurig terräng eller kapitel E-grej som man bör tänka på?

 

Ett exempel som jag bara kom att tänka på, är att kanonerna i "Cold crocodiles" inte kan starta HIP på en paved orchardroad, eller stå i hus. Detta begränsar alternativen väldigt. Om försvararen missar detta så blev det partiet inte särskilt roligt längre, medan anfallaren kan gå omkring och vara paranoid utan anledning. Därför är det bra att ha koll på sådana relevanta regler inför turneringar.

 

Syftet är att höja lägsta-kompetensen, inte att fler ska få en chans att slå de bästa. Jag hoppas att de som är lite osäkra och kanske inte så duktig, eller de som inte hinner träna innan, ändå ska få ett hum om vad de olika scenariona innebär. Ha en grundläggande idé om hur scenariot bör spelas för att man inte ska bli fullständigt mosad. Kanske ger detta fler spännande matcher för alla på ASO.

 

Så har du spelat ett ASO-scenario nyligen? Skriv en kort AAR och dra igång diskussionen.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det ser ut som jag faktiskt för en gångs skull ska komma iväg till ASO i år. Så därför skulle jag bli glad om ni, kära ASL-spelare, kunde rangordna de scenarion som finns i turneringen. Vilka är roligast, jämnast? Finns det något som man bar inte får missa?

 

Här är listan:

Round 1:

HP#13 Radio Wars

SP126 Malignant Mahrattas

J98 Lend-Lease Attack

 

Round 2:

SP123 Badgers Breath

DB49 Wetlet

TEF#1 Eye of the Needle

 

Round 3:

HP#14 Cracking Skulls

SP129 Locking Horns at Lozovaja

FrF2 Macek Fire Brigade

 

Round 4:

MP11 Vulcans Forge

SP124 Expelling the Guards

SP122 Constant Sorrow

 

Round 5:

SP130 The Tiger's Whiskers

SP127 Bleed Ghurka Bleed

J99 On to Florence

 

Tack på förhand

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte spelat alla, men av de jag spelat tycker jag man ska undvika...

 

SP124 Expelling the Guards

 

och

 

SP129 Locking Horns at Lozovaja

 

SP124 var alldeles för statiskt och grått scenario för min smak. Ryssarna står på kullen och nöter ner tysken. Någon rörlighet förutom några ryska tanks finns inte.

 

SP129 är helt enkelt inte färdiggjort. Ställer tyskarna upp rätt kan ryssarna inte retirera. Då blir det helt enkelt bäst för ryssen att ställa så långt bak det bara går och hoppas att inte tyskarna hinner fram. Antagligen har Michael tänkt på det och förkortat scenario en hel turn. Trots det känna inte scenariot balanserat för det.

Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte inte Expelling the Guards var *så* illa. Anfallet kan komma från flera olika håll, så man bör ändå ha ett hyfsat flexibelt försvar som ryss.

 

Locking Horns at Lozovaja är verkligen en hund (har jag insett till slut). Lite synd, för i övrigt är scenario helt OK.

Edited by Mattias Rönnblom
Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som jag ska till Köpenhamn för första gången på tre år. Men det är något scenario som jag inte har.

DB49 Wetlet

TEF#1 Eye of the Needle

HP#14 Cracking Skulls

 

Någon som har en scan av dessa?

Sänd till

Janusz@unf.se

 

tack på förhand

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...