Jump to content

All Activity

This stream auto-updates

  1. Past hour
  2. OK ser det nu, de refererar till olika ryska squads. Exemplet kunde kanske skrivits som: ...it could fire on the 4-4-7 in G7 with no DRM.... Men visst det fungerar Tack
  3. Today
  4. I det första exemplet är det 527 (vid mur) som blir beskjuten. I det andra fallet gäller det 447 (bland träden) som blir beskjuten. Exemplen är lite ihopsmetade, men funkar.
  5. Yesterday
  6. Insåg efter en spelning att jag var lite rostig gällande höjder och orchards. Behöver förstå exemplet i B14.21: If the orchard was not in season a LOS from level 1 of J8 to H9 would exist but with a +2 DRM (-1 [FFNAM] +2 [wall] +1 [Hindrance] = +2). If the 4-6-7 were on the second level of J8 and the orchard was not in season, it could fire on the 4-4-7 with no DRM (-1 [FFNAM] +1 [out-of-season orchard adjacent to target; 14.2] = 0). I min värld ger båda fallen samma DRM, +2. Varför räknas inte muren det andra fallet? En snabb titt på exemplet i B9.33 antyder ju dessutom att den skall räknas. /Morgan
  7. Tournament rules, Balances and HIP/depletion/notes. Log in to be able to see the document. Rimforsa 2024, ASL Tournament.pdf
  8. Japp, tac,k där satt den …….
  9. Ett undantag till #2 är om du vill gå ner/upp i Entrenchments för att undvika Interdiction - men det är sällan den situationen uppstår...
  10. Om huset är det närmaste i MF, och det inte går att bortse pga annan anledning, så har du bara två val: Deklarera Low Crawl, och därmed bara komma en hex närmare huset. Ta dig fram till huset. Option här är att du får ta vilken väg du vill, men du måste in i huset.
  11. Ok... satt o läste...... men är du TVUNGEN att ta dig in det närmaste huset om du kan ? om du så måste korsa open ground... ? Låt säga att det kostar dig dina 6 MF att komma in i det hägrande huset, men det är en open grouund hex precis innan huset, är det då tillåtet att tvärnita, o sluta din rout där, ÄVEN om du kan ta dig in i huset på dina 6 MF ... ? Om det stämmer att du inte kan avsluta din move, så innebär det alltså att enda alternativet att slippa interdiction är att LOW CRAWL ?
  12. Supertråkigt, men jag måste tyvärr lämna återbud. Jag som hade sett fram emot detta.... 😞
  13. Last week
  14. Jodå men den gamla versionen Jag kan skicka papperskopior behöver din adress bara
  15. Både Harrassing Fire och Barrage effektueras på en lägre FP kolumn, ja.
  16. @Jerry : Du borde ha en kopia att dela med dig av nu väl…?
  17. Jag köpte en shitty copy av Red Barricades och saknar jag Chapter O. Vet ni var kan man ladda eller köpa den? (Ursäkta min svensk. Det är mitt tredje språk).
  18. Tackar..... De andra påståendena jag hade, är det som så att chanserna till effekt minskar om man använder harassment eller barrage ....?
  19. B23.741: " For Sniper Target Selection (A14.21) a unit in a stone Factory is considered to have a +3 TEM (+2 TEM if wooden)."
  20. Minfält kan endast reduceras om OBA är "HE Concentration FFE". B28.62.
  21. Hej Jo ...... Minor tanks entrenchments (kommer inte på mera) kan ju skadas elimineras reduceras av en OBA-attack Men om du skjuter barrage, eller harassment, då reduceras tabellerna, men reduceras chanserna också, på att göra verkan å nämnda mål ? Ett 80 mm OBA har ju tabell 16 DVS den eliminerar ett 6-ap-fält på 3 eller lägre skjuter jag harassment med 80 mm OBA hamnar jag på 4:ans tabell, och då kan jag alltså inte eliminera ett minfält, men reducera det på en snakeeye, skall det tolkas så här ?
  22. Tror det också, det kostade en sovjetisk 9-1 livet
  23. Jag vill minnas att man räknar med +3. Har ingen regelhänvisning just nu dock.
  24. Huga ……. Vilken TEM räknas egentligen om du står i en factory är det ju +1 men själva hexen är ju en stonelocation som är + 3 …….???
  25. 25th Oct, Sunday—German Assault, Clear, Wet, no wind at start. German Reinforcements: Croatian Coy (5 CPP), OBA-Rocket: Nebelwerfer 150+mm, Pre-Reg Hex (3 CPP), OBA: Hvy Arty 150+mm, with a Spotter Plane (7 CPP), STUKA (1 CPP). Total German OB, ELR: 4, SAN: 3 16 Ldr, 5 AFVs (2 StuG IIIB, 3 StuG IIIG), 51 Sq-Eq (12 AE, 23.5 Elite, 15.5 1st/2nd Line), 33 SWs (2 MMG, 11 LMG, 1 ATR, 3 Lt MTR, 4 FT, 12 DC). Russian Reinforcements: Rifle Coy (Reserve 4 CPP), Militia Coy (4 CPP), Heavy Weapon Pltn (6 CPP), OBA: Two Btln MTR 80+mm with Offb´d Observers, 40 FPP: HIP units and ?. Total Russian OB, ELR: 3, SAN: 3 16 Leaders, 5 Guns (2x AT 45mm, ART 76mm, 2x MTR 82mm), 65 Sq-Eq (15 Crews, 8 Elite, 26 1st Line, 23.5 Conscripts), 17 SWs (3 HMG, 4 MMG, 4 LMG, 2 ATR, 4 Lt MTR). AFTERMATH (7 Game Turns): A Nebelwerfer struck the central factory complex, backed up by a spotter plane directing heavy artillery upon the Russians. The Germans made great gains into the central factory halls, the defenders seem no longer willing to back down and rather perish in the frontline while inflicting as many casualties as possible. German Casualties: 5 Ldr, 24.5 Sq-eq, 8 SWs, 2 AFVs. Russian Casualties: 6 Ldr, 35.5 Sq-eq, 4 SWs, 2 Guns. German OB, after German Assault 25th Oct (SAN: 2) 11 Ldr, 3 AFVs (2 StuG IIIB, 1 StuG IIIG), 26.5 Sq-Eq (6 AE, 13 Elite, 7.5 1st/2nd Line), 25 SWs (10 LMG, 1 ATR, 3 Lt MTR, 3 FT, 8 DC). Russian OB, after German Assault, 24th Oct (SAN: 3) 10 Leaders, 3 Guns (2x AT 45mm, MTR 82mm), 29.5 Sq-Eq (13 Crews, 5 Elite, 14 1st Line, 4 Conscripts), 13 SWs (HMG, 3 MMG, 4 LMG, 2 ATR, 3 Lt MTR).
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...