Jump to content

ASL Scandinavian Open 2004 AAR


carlsson

Recommended Posts

ASL Scandinavian Open 2004 AAR
Metal Monsters Inc.


Här följer en AAR från helgens ASL-turnering i Köpenhamn. Detta var mitt andra år på ASO och precis som förra året hade jag en mycket trevlig helg. Det var någon som sa att man är lite mer tävlingsinriktad där, och även om det kanske stämmer i viss mån, så tror jag att det beror mest på vem man är. Om man tar det med en klackspark, och även berättar för motståndaren att man bara spelar för skojs skull, så tror jag att ribban hamnar där med. Jag skulle tippa att ungefär hälften av dem som åker till Köpenhamn gör det för att tävla, vilket säkert är fler än Stockholm till exempel. Själv gör jag det mest för skojs skull, men det är klart - att vinna är alltid en bonus!

Själv hade jag inte sett något av scenariona innan. Inför varje omgång så tog jag en snabb koll och hörde efter med min motståndare vilket han tyckte eller trodde var roligast. Sen bjöd vi, eller slog tärning om sidorna (inför omgång fyra så hade jag dock haft tid att titta på scenariona och bestämt mig för det omöjliga - mer om det senare)! Min tanke var dock att alltid bjuda på offensiv-sidan eftersom jag nästan bara spelade defensivt förra året, dessutom är det roligt att vara offensiv!

Nåväl, efter en behaglig resa genom ett vårigt Sverige var vi framme på Töjhusmuséet en och en halv timma innan turneringsstart. Då fick nån för sig att vi skulle handla öl. Köpenhamn var iskallt, och affären vi skulle till låg lååångt bort. Vi gick dit och kom på att det blev för jobbigt att bära flera flak öl tillbaka, och tänkte istället ta bilen på lördagen. Det blev aldrig nån öl.


post-1-0-41249200-1381748711_thumb.jpg
Så här ser fasciliteterna ut från utsidan. Turneringen sker i Level 1 byggnaden i mitten.

http://www.aslsweden.com/downloads/aso%202004_ac/bilder/IMG_0388.jpg
Mingel innan turneringsstart

http://www.aslsweden.com/downloads/aso%202004_ac/bilder/IMG_0389.jpg
Turneringsansvariga. Michael Hestrup, Bo Siemsen och Bjarne Marell (?)



Omgång 1
Min första match blev precis som förra året mot en norrman, närmare bestämt Peder Levinsky. Norrmännen är alltid lika trevliga och Peder var inget undantag. Vi spelade HS22 Goch Ya, ett mycket roligt scenario där tyskarna håller en by, som de har barrikaderat med fordonsdiken. Britterna anfaller med AVRE's utrustade med broläggningsutrustning, samt ordinära Chruchills. Mixen av storlek, infanteri och utrustning gjorde scenariot mycket roligt och kan starkt rekommenderas!

http://www.aslsweden.com/downloads/aso%202004_ac/bilder/IMG_0390.jpg
Runda två, jag har lagt ut broarna över AT-dikena. Panzer-fyran på min högerflank faller sedermera offer för en Hjälte med Piat smile.gif


Mitt anfall bestod i att beskjuta tysken positioner med rök och Vit fosfor. Vit fosfor nummer ett genererade en CH på en tysk bunker och på Vit fosfor nummer två slog Peder 6,6 på sitt moralslag. Två positioner borta! Mitt anfall gick mycket bra, jag hade inte förlorat några trupper och jag hade segern som i en liten ask när Michael Hastrup - turneringsgeneralen - påpekar för oss att tiden har gått ut! Vi hade fortfarande två rundor kvar och kunde bara konstatera att tiden hade gått väldigt fort!

Vi var båda överens om att jag hade vunnit men tyckte det kunde vara intressant att se vad domarna säger - som sedermera ger Peder segern! tongue.gif

Jaja, vad säger man. Kul var det i alla fall!

0-1


Omgång 2
Efter en snabb buffé var omgång två igång. Nu fick jag möta Klas Malmström. Senaste gången vi spelade var i Linköping och då fick jag spö.
Alla scenarion denna omgången var pansarbaserade, och ingen av oss var så kinkiga vad gällde scenario, så valet föll till slut på OA7 Celles Melee. Själv tycker jag inte om scenarion som har mer pansar än infanteri, dels för att jag är kass på pansar mot pansar, dels för att jag tycker det blir för mycket tärningsavgörande.
Genom tärningsslag blir jag amerikan och ska således hålla tillbaka tyska Panthrar, Panzer-fyror m m mot att ta sig igenom mina linjer. Min uppsättning kändes bra, men dåligt spel av mig och bra spel av Klas gav honom en lätt vinst. Jag behöver öva mer pansarstrider....
Detta var turneringens tråkigaste scenario, inte för ett tråkigt motstånd, utan helt enkelt för att scenariot var trist.

0-2

http://www.aslsweden.com/downloads/aso%202004_ac/bilder/IMG_0393.jpg
Runda två. Jag får för mig att vara offensiv och konfronterar tyskt pansar på 100 meters avstånd... "Famous last thoughts"


Omgång 3
Okristligt tidigt på Lördag morgon drar omgång 3 igång. Jag får återigen möta en norrman, denna gången Marius Halsør. Vi bestämmer oss för HP08 Ligneuville Halt - Tyskar ska bryta igenom en amerikansk försvarslinje. Till sin hjälp har dem Panthrar, Panzer-fyror (F!), SPW's och diverse infanteri. Amerikanarna försvarar med Shermans av olika kvalité och diverse trupper. Amerikanen får HIP'a en infanterienhet och en AFV!
Marius kommer aldrig riktigt fram och när båda Panthrarna är utskjutna så ger han upp. Jag har fortfarande 90% av mina styrkor kvar och han hade i princip behövt gå obeskjuten genom plan för att kunna vinna.

1-2

http://www.aslsweden.com/downloads/aso%202004_ac/bilder/IMG_0399.jpg
Första tyska rundan klar. På min vänsterflank ligger mina HIP-enheter, bazookan täcker vägen och vagnen täcker i princip hela plan, det är sedermera den som sänker den andra Panthern.


Omgång 4
Eftersom jag och Marius slutade så tidigt fick jag chansen att titta lite på nästa omgångs scenarion. Vi diskuterade lite kring dessa och i synnerhet ett scenario, MP5 The Rats of Hamich, var väldigt intressant men också väldigt obalanserat till den försvarande sidans fördel, som i detta fallet var tysk. De andra scenariona var dels ett nattscenario, dels ett scenario som krävde karta 50, som inte många har. Därför bestämde jag mig för att titta närmare på Rats of Hamich.
Grundkonceptet i scenariot är att varje sida får välja OB mellan olika grupper. Tysken får en grundgrupp som består av infanteri. Till detta kommer en Fortifieringsgrupp, en pansargrupp och en AT-grupp. Amerikanen får en grundgrupp med ledare, och får även välja fyra infanterigrupper och en pansargrupp. upplagt för spännande strider mao. Det gäller för tyskarna att försvara en halvt ruinlagd stad, amerikanarn ska ta in 9 av 10 stenplatser, alternativt förstöra tyskens båda kanoner.
Till sitt försvar får även tysken utnyttja källare som finns i varje hus, samt använda tunnlar mellan två platser. Med tanke på att tysken har 7 Squads som försvarar och amerikanarn som mest kan få 12, så känns det redan där som obalanserat. Att tysken dessutom kan använda källare får man redan innan start en viss känsla om tyskt övertag.
Det är i det här läget jag beslutar mig för att vilja spela amerikan. Som jag tidigare skrev så tycker jag om att anfalla, och eftersom scenariot "erkänt" är obalanserat är min tanke att min motståndare kommer bjuda minst G1. Samtidigt så ÄR det inte roligt att bli piskad i dyn så jag kommer bjuda G0. OM min motståndare mot alla förmodan bjuder på amerikanarna, så låt gå för det! Alltså blir detta det enda scenario i turneringen som jag bjuder på försvararsidan.
Nåväl, när omgång 4 väl drar igång får jag spela mot Bjørn Halvorsen - samma normman jag spelade mot förra årets öppningsomgång.

http://www.aslsweden.com/downloads/aso%202004_ac/bilder/IMG_0404.jpg
Jag tog tyvärr ingen mer bild på scenariot än denna. Så här ser det ut efter den initiella rubble-läggningen (som är slumpgenererad). Tysken sätter upp bakom hexrad 5 och amerikanarn kommer in österifrån (höger) och/eller under runda två söderifrån.


Jag beslutar mig för att dra in huvuddelen av styrkan österifrån, uppdelad i pansar och infanteriunderstöd (med FT) från NÖ, och enbart infanteri genom stigen i skogen. Det är Mud så jag får inget rökunderstöd (kommer vi på under runda två), och det kostar extra att röra sig i leran. jobbig anfallssituation mao. Mina ingenjörstrupper ska komma in med demo chargers och en ledare under runda två och störa tysken bakifrån.
I det stora hela fungerar min plan mycket bra. Jag förlorar en vagn men tar ut tyskens enda PzIVH, tar ut norra flanken med eldkastare samtidigt som jag bryter igenom bakifrån och intar tyskens ena AT-gun. Det enda riktiga störmomentet är en försvarsstyrka som HOB'ar första rundan och genererar en Hero. De är stationerade i en träruin (nere till höger på bilden) och mitt stora misstag är att inte låta dem vara - träplatser behövdes inte för att vinna.
Till slut tar tiden slut för oss och Björn ger mig en välförtjänt seger! smile.gif

Detta scenariot var mycket roligt och kan starkt rekommenderas även om det som sagt är hyfsat obalanserat!

2-2 (och 2-1 till Sverige mot Norge biggrin.gif )


Omgång 5
Lördag kväll och jag fick möta dansken Michael Hemmingsen i CH149 Final Embrace. Och för er som är nyfikna på hur man tacklar det danska språket så gör man inte det - man pratar engelska!
Vi bjöd båda B0 och efter tärningsslag fick jag vara försvarande tysk. I min OB hade jag Panthrar, Pak 40, en eldkastare och ingenjörstrupper 838'or. Britten hade även han elitförband, och en aningen fler vagnar.
Jag satte upp ett försvar som kändes tryggt, baserat delvis på FireLanes, men också en HIP'ad halfsquad med PSK. Enligt scenariot fick man hippa upp till en hel Squad, men det hade jag missat.

Jag brukar generellt inte klaga på tärningarna i ASL, eftersom jag anser att det i slutändan oftast både ger och tar, men ibland kommer dåliga tärninggslag när man minst behöver dem. Som till exempel...
...när min ena firelane beslutade sig att fastna med patron i lopp,
...eller när Pak 40'n på högerflanken får ett Point Blank skott på framrusande britter och slår 5,6 (det är ett skott som hade genererat CH på 7 eller mindre) och på skadan slår 5,5,
...eller när Pak 40'n på vänsterflanken överhettar,
...eller när Pak 40', på högerflanken har en skada i loppet som gör den obrukbar,
...eller slutligen när eldkastaren äntligen har läge att skjuta, och... bensinen är slut!

Man kan bli trött för mindre. Jag ger mig av princip aldrig men efter att min andra Panther var utskjuten av en Firefly och klockan var halv tre på natten så var det lika bra att ge vinsten till Michael.

http://www.aslsweden.com/downloads/aso%202004_ac/bilder/IMG_0406.jpg
Britterna har här brutit igenom mina linjer och huvudstriden står i huset 42F3 (Till höger om min 838 med kanon under sig). Ännu har jag inte hunnit göra sönder någon av min utrustning och det är fortfarande strid på kniven...! Den stora högen uppe till höger med svart sikte är egentligen i 42F3.

Även detta scenariot var fantastiskt kul - möljligen det roligaste under helgen - men lite väl stort för en turnering. Som min motståndare sa "I think it's jolly good!".

2-3


Omgång 6
Här mötte jag Robert Maglica och fick för första gången spela ASL Deluxe. Som var superkul! Jag hade tänkt sälja mina Deluxe-moduler, men nu inser jag att jag kommer spela väldigt mycket på dem! smile.gif

Scenariot hette OA1 The Road to St. Lo och vi slog om sidor. Jag blev anfallande tysk som skulle inta en kulle i Bocage-miljö. Det som i början såg svårt ut blev snart väldigt enkelt, speciellt efter att min HMG hade ROF'at bort en amerikansk jättehög, och jag rundan därpå tog 3 hela Squads med Leader som fånge. Jag hade fortfarande majoriteten av mina styrkor kvar, däribland mina två PzIVh, och Robban gav mig handen.
Även detta var ett mycket roligt scenario och det blir definitivt mer Deluxe för mig!

3-3


Nu, så här på sista raden av denna AAR, kanske någon undrar över "Metal Monsters Inc"? Ja, om ni inte förstått det så var det genomgående temat för årets scenarion Late-war, tunga AFV-strider...

Väl mött nästa år, och helst redan i Stockholm om två månader!


Här hittar ni lite fler bilder!

Link to comment
Share on other sites

...denna eminenta AAR skulle kanske kunna flyttas till AAR avdelningen ?

 

Jag hade vissa problem med var jag skulle lägga den. Först la jag den i ASO-tråden, men då blev den för störig, och passade inte alls in. Dessutom tänkte jag på att andra kanske vill publicera händelse-AAR's och då blev det helt enkelt bättre att lägga den här ute.

 

Men i AAR-katalogen tycker jag bara scenarion passar. Känns mer rätt på nåt sätt...

 

:blink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...