Jump to content


carlsson

Member Since 2003 Sep 17
Offline Last Active Today, 01:38 PM
-----

Posts I've Made

In Topic: Förlora HIP

20 February 2018 - 09:19 PM

Antar att detta är under MPh?

Det här är ju en av de delarna av spelet som man måste ha en "Gentlemen's agreement" på hur man gör. 

 

Så här gör vi:

När en concealad hög går in i en HIP/Minefield, eller annat som skulle påverka en riktig enhet, är att Defender frågar: "Finns det en äkta enhet under det där frågetecknet?".

 

Svar Ja:

Concealment försvinner för bägge (om det nu inte är AP minfält, för då blir det ju bara en attack som vanligt). Är det flera enheter i Location, avgör via Random Selection vem som blir av med concealment.

Läs A.9 och A12.15 (notera: Random Selection is used to determine which of multiple concealed units must lose their concealment, but all hidden Units in the Location must be placed on board beneath a “?” prior to that Random Selection.).

 

Svar Nej (Och det här är väl svaret på din fråga):

Vi säger "Det finns någon form av riktiga enheter där, och din dummystack försvinner därmed."

Detta går i symbios med dummys vs minfält (A12.11) och känns mest rätt.

 

På det sättet får Attackern reda på att det är något lurigt i Location man gick in i, men man vet inte vad. 

 

Det är svårt att göra det på något annat sätt, och det nämns nånstans i reglerna också att man bör komma överens om tillvägagångssättet vid såna här tillfällen.

 

 

 


In Topic: vad händer först ??

20 February 2018 - 12:42 PM

Mein gott, vad ni verkar bråka mycket i den där lilla hålan.

 

Ja, Jerrys spelvänner verkar lämna en del att önska....


In Topic: vad händer först ??

20 February 2018 - 06:57 AM

Fast Residual FP attackerar även den efter Smoke attempt dr - alltså i Steg 8.

 

Japp, helt korrekt. Hade otur när jag skrev. :P

 

 

Man kan iofs inte kasta en DC under sin egen MPh.

 

Kasta ska förstås vara Placera. Terminologi, är det viktigt menar du? :D

Sorry för otydligheten.

 

tappade man concealment när man slänger rök ? alltså ÄVEN om man kan AM när man kastar sin rök

 

Ja. Försöka kasta rök är en "Concealment loss action". Se dividern kapitel A.


In Topic: Rout och fortified buldings.

19 February 2018 - 05:02 PM

"COWTRA"

 

Concentrate on what the rules allow.

 

Dvs, står det ingenstans att Fortified Building som entitet förhindrar rout, så finns det inget som hindrar dig (förutom normala rout-regler naturligtvis) så är det bara att köra!

Du får routa mot Building. Att den är Fortified, av trä, eller ett Rowhouse, till exempel, förhindrar inte det faktumet.

 

Kan ofta vara bra att tänka COWTRA.

 

smile.png


In Topic: Rout och fortified buldings.

19 February 2018 - 04:35 PM

Ja.