Jump to content


Photo

vad händer först ??


  • Please log in to reply
27 replies to this topic

#1 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,160 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 24 September 2013 - 09:30 AM

hej !

Jag tror detta behandlats tidigare , men jag orkar inte leta just nu.

 

Det finns ju en del MF-relaterade handlingar : Search , recover , infantry smoke , place DC etc etc.

Finns det uppspaltat någonstans vilka av dessa som man lyckas med innan man får effekten av en eventuell eldgivning eller exempelvis en RFP eller FFE-attack ?

 

Exempel : Kommer min infanteri-kastade rökgranat att placeras , även om jag - då jag spenderar 1 MF för att kasta röken -  blir pinnad eller broken ?



#2 Klas Malmström

Klas Malmström

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,562 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linköping, Sverige

Posted 24 September 2013 - 11:44 AM

hej !

Jag tror detta behandlats tidigare , men jag orkar inte leta just nu.

 

Det finns ju en del MF-relaterade handlingar : Search , recover , infantry smoke , place DC etc etc.

Finns det uppspaltat någonstans vilka av dessa som man lyckas med innan man får effekten av en eventuell eldgivning eller exempelvis en RFP eller FFE-attack ?

 

Exempel : Kommer min infanteri-kastade rökgranat att placeras , även om jag - då jag spenderar 1 MF för att kasta röken -  blir pinnad eller broken ?

 

I princip allt utförs innan eventuell defensive first fire - det enda jag kommer på på rak arm som inte gör det är DC Placement.



#3 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,160 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 24 September 2013 - 03:12 PM

Ok tack,  då kör vi på det tills vidare.



#4 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,160 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 19 February 2018 - 09:00 AM

Hade stort regelrabalder om detta igår kväll....
Situation jag går in i hus o deklarerar att jag kastar WP motståndaren hävdar att han skall skjuta innan WP kastas

Vi kom aldrig till någon slutsats jag påvisade detta inlägget om rök ..... men han kräver en riktig regelhänvisning

Kan det vara så att jag gick in med 2 MP o därefter deklarerade att jag tänkte kasta o han då tyckte att detta inte var en simultan action ????

HUR GÖR MAN i dessa lägen jag vet att DC behandlas olika men i exakt vilken ordning kastar man saker o ting o i vilken ordning skjuter man på dom som kastar ????

#5 Klas Malmström

Klas Malmström

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,562 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linköping, Sverige

Posted 19 February 2018 - 09:59 AM

1. Du deklarerar att du går in i huset.

2. Du spenderar nödvändiga MF för det.

3. Fi kan skjuta defensive first fire mot enhetern som gick in i huset.

 

4. Du deklarerar att du ämnar försöka placera WP.

5. Du spenderar nödvändiga MF för det.

6. Du slår en tärning för att se om the lyckas lägga WP.

7. Lyckas du så slår man MC för eventuellt sårbara fiender där du la WP.

8. Först nu får din motståndare skjuta defensive first fire mot MF du spenderar på att lägga WP.



#6 carlsson

carlsson

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,276 posts
  • Gender:Male

Posted 19 February 2018 - 10:29 AM

Tillägg:

Om det blir RF i steg 3, så drabbas Attackern av detta i steg 5. Pinnas/Bryter han så bli det ingen rök.



#7 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,160 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 19 February 2018 - 10:39 AM

Underbart..... jag tyckte mig ha läst mig till någonstans att man gjorde en sorts simultan poängbetalning såsom typ flytta i shellholes eller inte 

Då blev det tyvärr kanske en aning fel vid ett tillfälle

 

Fast kanske inte .....jag tror jag knallade in o när jag sa att jag kastar WP så skulle han skjuta.....och då var han försent ute i alla fall , synd det blev lite bister stämning.



#8 carlsson

carlsson

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,276 posts
  • Gender:Male

Posted 19 February 2018 - 11:31 AM

Man får ju vara noga med det psykologiska spelet där, och att man ger "ample time" för Defendern att reagera.

Anta att Attackern är concealad och består av två brickor under ett frågetecken. 

Attackern deklarerar Assault Move. Dvs, han behåller concealment.

Defendern funderar... Ska man skjuta eller inte? Vad är det under frågetecknet? Är det värt att skjuta med halv FP (coh därmed bara ge halv RFP)? osv.

Under Concealment kan det ju t ex vara en SMC med DC, eller Leader med MMC. Bägge blir förstås av med Concealment, men de kan fortfarande kasta DC, eller lägga rök, trots AM (så länge Leadern är med).

 

Lite tankar bara! ;) 



#9 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,160 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 19 February 2018 - 12:37 PM

Så sant men vad gäller DC:n så är det väl aningen andra regler..........?
Att man typ hinner skjuta o bryta/pinna kastaren innan DC:n levereras

#10 carlsson

carlsson

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,276 posts
  • Gender:Male

Posted 19 February 2018 - 01:03 PM

Stämmer bra det!



#11 Klas Malmström

Klas Malmström

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,562 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linköping, Sverige

Posted 19 February 2018 - 07:11 PM

Tillägg:

Om det blir RF i steg 3, så drabbas Attackern av detta i steg 5. Pinnas/Bryter han så bli det ingen rök.

Fast Residual FP attackerar även den efter Smoke attempt dr - alltså i Steg 8.



#12 Klas Malmström

Klas Malmström

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,562 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linköping, Sverige

Posted 19 February 2018 - 07:12 PM

Under Concealment kan det ju t ex vara en SMC med DC, eller Leader med MMC. Bägge blir förstås av med Concealment, men de kan fortfarande kasta DC, eller lägga rök, trots AM (så länge Leadern är med).

Man kan iofs inte kasta en DC under sin egen MPh.



#13 Klas Malmström

Klas Malmström

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,562 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linköping, Sverige

Posted 19 February 2018 - 07:14 PM

Så sant men vad gäller DC:n så är det väl aningen andra regler..........?
Att man typ hinner skjuta o bryta/pinna kastaren innan DC:n levereras

Ja, för DC är det annorlunda, den blir endast "operably Placed" - om enheten som lägger den är ok efter all dff mot den MF det tog att placera den.



#14 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,160 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 19 February 2018 - 11:09 PM

tappade man concealment när man slänger rök ? alltså ÄVEN om man kan AM när man kastar sin rök


Edited by Jerry, 19 February 2018 - 11:11 PM.


#15 carlsson

carlsson

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,276 posts
  • Gender:Male

Posted 20 February 2018 - 06:57 AM

Fast Residual FP attackerar även den efter Smoke attempt dr - alltså i Steg 8.

 

Japp, helt korrekt. Hade otur när jag skrev. :P

 

 

Man kan iofs inte kasta en DC under sin egen MPh.

 

Kasta ska förstås vara Placera. Terminologi, är det viktigt menar du? :D

Sorry för otydligheten.

 

tappade man concealment när man slänger rök ? alltså ÄVEN om man kan AM när man kastar sin rök

 

Ja. Försöka kasta rök är en "Concealment loss action". Se dividern kapitel A.



#16 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,160 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 20 February 2018 - 11:30 AM

Tackar .... nu skall väl detta vara utrett , även hos oss här nere....



#17 Megaloman

Megaloman

    8-1

  • Members
  • PipPipPipPip
  • 129 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ystad

Posted 20 February 2018 - 12:32 PM

Mein gott, vad ni verkar bråka mycket i den där lilla hålan.



#18 carlsson

carlsson

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,276 posts
  • Gender:Male

Posted 20 February 2018 - 12:42 PM

Mein gott, vad ni verkar bråka mycket i den där lilla hålan.

 

Ja, Jerrys spelvänner verkar lämna en del att önska....



#19 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,160 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 20 February 2018 - 01:09 PM

Ja 30% spel o 70% diskussioner....... 

Finns de som lämnat bordet också :) 

 

"Det är ju bara ett spel" den devisen tillhör de 7 dödssynderna.....

 

Jo vi är en mycket intensiv o engagerad liten förening kan man säga, allt skall dissikeras 



#20 Klas Malmström

Klas Malmström

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,562 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linköping, Sverige

Posted 20 February 2018 - 06:57 PM

Har man aldrig rage-quit:at ett spel, har man aldrig spelat det till fullo... biggrin.png



#21 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,160 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 14 March 2018 - 10:46 AM

Fast Residual FP attackerar även den efter Smoke attempt dr - alltså i Steg 8.

Ajajajajaj..... vad är nu detta ?

RFP attackerar väl bara i (detta fallet) steg 5) ????

Vad är det som gör att den skulle attackera i steg 8 ??

 

och OM den påverkar enheten, som genomför någon aktivitet i steg 5, så är väl inte den aktiviteten genomförd ....... eller ?


Edited by Jerry, 14 March 2018 - 11:13 AM.


#22 Klas Malmström

Klas Malmström

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,562 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linköping, Sverige

Posted 14 March 2018 - 11:20 AM

Ajajajajaj..... vad är nu detta ?

RFP attackerar väl bara i (detta fallet) steg 5) ????

Vad är det som gör att den skulle attackera i steg 8 ??

Den attackerar inte i Steg 5.

 

Står du in en Location med Residual FP i (och du har inte attackerats av den tidigare) och spenderar MF för att lägga Infantry Smoke, så slår du för röken och placerar den (om du lyckas) innan Residual FP attackerar.



#23 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,160 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 11 April 2019 - 12:44 PM

1. Du deklarerar att du går in i huset.

2. Du spenderar nödvändiga MF för det.

3. Fi kan skjuta defensive first fire mot enhetern som gick in i huset.

 

4. Du deklarerar att du ämnar försöka placera WP.

5. Du spenderar nödvändiga MF för det.

6. Du slår en tärning för att se om the lyckas lägga WP.

7. Lyckas du så slår man MC för eventuellt sårbara fiender där du la WP.

8. Först nu får din motståndare skjuta defensive first fire mot MF du spenderar på att lägga WP.

Nu tar vi detta en gång till :)

 

Kom vi fram till att RF attackerade i både 5 o 8 ???

 

Carlsson skrev :

Tillägg:

Om det blir RF i steg 3, så drabbas Attackern av detta i steg 5. Pinnas/Bryter han så bli det ingen rök.

 
sen skriver Klas :
Den attackerar inte i Steg 5.
 
?????????????????????


#24 Klas Malmström

Klas Malmström

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,562 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linköping, Sverige

Posted 11 April 2019 - 06:15 PM

 

Nu tar vi detta en gång till smile.png

 

Kom vi fram till att RF attackerade i både 5 o 8 ???

 

Carlsson skrev :

Tillägg:

Om det blir RF i steg 3, så drabbas Attackern av detta i steg 5. Pinnas/Bryter han så bli det ingen rök.

 
sen skriver Klas :
Den attackerar inte i Steg 5.
 
?????????????????????

 

Det beror på..... laugh.png

Låt säga att det inte redan finns någon Residual FP i huset när du går in. Fi skjuter på dig i steg 3 och då placeras Residual FP. Sedan spenderar du ytterligare MF för att lägga WP. Nu kommer den Residual som lades i Steg 3 att attacker dig eftersom du spenderar MF i Location med RFP som inte redan har attackerat dig. Men det gör den inte förens du har försökt/lyckats placera WP - alltså i Steg 8.

 

All Defensive First Fire (Residual eller annat) som skjuts mot MF som har spenderats för att places Smoke/WP grenades sker efter Smoke/WP grenade placeringen (lyckad eller inte).



#25 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,160 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 11 April 2019 - 08:49 PM

Ok
Ja då attackerar den alltså även i steg 5
Tack :)

O detta med RF som attackerar vid MF gäller samtliga MF-relaterade procedurer UTOM DC-placement (hoppas jag)

Vad har vi .....search....smoke.....WP ......?

#26 Klas Malmström

Klas Malmström

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,562 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linköping, Sverige

Posted 11 April 2019 - 09:18 PM

Ja då attackerar den alltså även i steg 5

Inte i Steg 5 egentligen, utan i Steg 8, eftersom Steg 5-7 in princip är samma steg.



#27 Klas Malmström

Klas Malmström

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,562 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linköping, Sverige

Posted 11 April 2019 - 09:20 PM

Ja, DC Placement är den enda MF-relaterade aktiviteten som man typ kan hindra via Defensive First Fire.



#28 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,160 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 12 April 2019 - 08:34 AM

just det , 5-7 är samma steg....smile.png  i princip






1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users