Jump to content

Most Liked Content

#23741 Decision at Elst CG (September 1944)

Posted by Megaloman on 26 August 2016 - 12:13 AM

En sen semester och det faktum att AndreasI flyttat till Sunny South har inneburit en hel del ASL för mig! Efter ett litet testscenario (S5 Clearing Colleville) beslutade vi oss för att prova SK-kampanjen Decision at Elst innan resan mot fulla ASL-kampanjer startar.

Jag fick äran att spela en stor samling britter (för en gångs skull!) och Andreas tog befäl över den lilla tyska styrkan som skulle förhala britternas framfart genom Elst. Det här är min första kampanj och jag blev redan vid uppställningen smått överväldigad av alla val; en känsla som skulle hålla i sig.

Här är vår uppställning. Jag ställde upp britterna för framryckning på bred front för att tunna ut det tyska försvaret, som förståeligt nog satt ganska säkert i utvalda stenhus.

WP_20160808_20_32_23_Rich.jpg

Scenariot tog slut redan i runda 5 och när den första eftermiddagens rök hade lagt sig såg det ut så här:

WP_20160814_21_48_48_Rich.jpg

Mina britter (röda markeringar) hade lyckats med sitt huvuduppdrag att ta några byggnader i söder och på så sätt fått ett fotfäste där.

Ett mindre försök att rycka fram mot husen i norr slogs tillbaka med OBA som jag dessvärre fick uppleva för första gången där och då. En Sherman fick stå kvar och gav mig möjligheten att sätta upp fler styrkor närmare husen.

Två squads och en Sherman lyckades lite oväntat ta mark i mitten av kartan och min boggade Firefly slog ut en Panther så att området inte isolerades.

Tyskarna förlorade båda sina tanks. Den första strax efter runda ett då den återkallades pga felande MA. Den andra tog med sig några Shermans i graven.

Båda sidor lyckades få nya ledare genom field promotion, något som inte hänt mig förut, men med det drastiskt ökade antalet tärningsslag i kampanjspelet jämfört med scenariospelet var det kanske bara en tidsfråga.

Efter att ha markerat våra kartområden samt räddat några squads och min Firefly bestämde vi oss för att sköta inköp och Full/Depleted-slag för oss själva. De brittiska tanksen rullade tillbaka för natten och inväntade nästa morgons drabbning.

Attached Thumbnails

• WP_20160808_20_32_23_Rich.jpg
  • WP_20160814_21_48_48_Rich.jpg

#23441 Märkligaste tillbehör för ASL

Posted by Scipio on 18 April 2016 - 02:04 PM

Märkligt och märkligt, prylar och praktiska verktyg förgyller en ASLares tillvaro helt enkelt.  :)

Pincetter, tärningstorn, precisionstärningar och hörnklippare är väl det mest grundläggande tycker jag om man vill "pimpa" sin ASL-tillvaro.

Laser-LOS från Armypainter har jag men använder inte till ASL, strålen är för bred tycker jag.

Jag har väl framförallt fixat till två saker som jag inte sett någon annan göra:

1. ASL "kart-overlaysen" har jag laminerat baksidan på och sedan sprayat baksidan med PostIT-lim och sedan satt in i pärm klistrade på genomskinliga sidor så jag lätt hitta koden bakpå dom och sedan att dom bekvämt fäster i spelbrädorna.

Behovet för det har väl dock egentligen minskat nu när MMP ändå gått över från de kvalitetsbräden som fanns tidigare till de nya billiga budget arken och man ändå är tvungen att använda plexi över spelbrädorna ändå...   :(

2. Monterat kampanjkartorna på bräden så att jag kan flytta runt dom och arkivera dom mellan speltillfällen.

pic1572594_md.jpg

pic2069509.jpg

pic2069510.jpg

#24231 Valor of the Guards – Borås 2016

Posted by carlsson on 05 May 2017 - 03:58 PM

Förra sommaren körde vi igång VotG CG IV här i Borås, och i går blev vi äntligen klara med första dagen! (Åtta vuxna, varav flera med barn och fruar gör sitt till...)

Det är ett intressant upplägg med varsin ÖB och tre spelare på varje sida. Vi ÖB:sar spelar bara om vi måste, annars överlåter vi det till de övriga, som i förväg har fått uppgifter att utföra. En härlig kommando-givnings-upplevelse alltså. smile.png

Jag är ÖB för de godhjärtade ryssarna, och Lars-Robert är ÖB för de spädbarnsätande Tyskarna!

Kortfattat:

- Tyskarna anföll på bred front, med lejonparten i söder och mitten.

- Anfallet i norr gick i stå efter att det inrökande OBA:t tidigt havererade, samt att fyra av StuG:arna körde in i minfält...

- Anfallet i mitten gick ganska bra och tyskarna trängde in i mitten av kartan. 

- I söder pressade man försiktigt men hårt fram och nådde sitt mål (Brandstationen och Barnhemmet).

- Vi ryssar känner oss nöjda med resultatet eftersom vi inte blev mer uppätna.

- Slutpoängen blev 120-68 till tysken, dvs en rysk dagsvinst (tysken måste ta mer än dubbelt så många poäng som ryssen, alternativt komma till Volga).

Nu blir det snart nattanfall och med lite tur kommer det lite fler uppdateringar innan natten tar slut. tongue.png

Bifogar en bild på hur det ser ut när Refit Phase är klar.

Attached Thumbnails

• IMG_5524.jpg

#24225 Lärare

Posted by Jerry on 02 May 2017 - 08:33 AM

Nu har jag tröttnat på dom ideliga nödanpropen från andra bordet i lokalen (dessa spelar RB)

Från o med i morron kväll avgår jag som Ludendorff ,i spelet 1914 Twilight in the east, för att bliva bisittare till, eller eventuellt spela med, en ny potentiell krigsspelare

Over and out

Många poster till forumet kommer det att bli......(mycket ringrostig)

#23967 Supporting Fire 2016

Posted by Klas Malmström on 21 November 2016 - 06:24 PM

Tackar för ett trevligt event - en vänlig match mot Robert (J#181 The Deadly Line) med en rysk vinst, dvs Robert. Några medvetna/överenskomna regelbrott mellan Robert & mig för att har kul - och så rullade matchen på med mycket spänning till in i det sista.....

<host, host>hörde att kartorna var uppsatta fel <host, host>  biggrin.png

#23896 20th ANNIVERSARY - SCANDINAVIAN OPEN 2017 (February 22-26)

Posted by Bergwall on 24 October 2016 - 07:08 PM

Men om man räknar in notan för bira som du o Fiedler fick ta iår landar man nog på det dubbla.

#23859 Supporting Fire 2016

Posted by Maglica on 07 October 2016 - 07:12 PM

Även jag saknar Erik (och Martin). Undrar vad det är för fel på mig?

#23813 Yanks 2

Posted by carlsson on 23 September 2016 - 07:44 PM

Yanks Second Edition har nu kommit till Trojan!  laugh.png

Skickas till alla förhandsbeställningar i helgen, så de borde anlända i början på nästa vecka.

Fick dock bara 15 ex (hade beställt 20), så jag kommer bara ha 2 på lager.

*** Nu tar vi även Swish! ***

#23585 SA1A Blazing Borders

Posted by CTABKA on 29 May 2016 - 11:15 AM

Game Turns 8,9,10,11, Game Turn 12 glömde vi fota av 😕

Attached Thumbnails

• 20160528_211612.jpg
  • 20160528_232110.jpg
  • 20160529_002706.jpg
  • 20160529_013320.jpg

#23576 Räknare

Posted by Bergwall on 24 May 2016 - 06:18 PM

Ni 2 kan ju använda er av ölflaskor istället....

#23369 Bridge overlays (GameSquad)

Posted by Olsson on 18 March 2016 - 04:18 PM

Broar kan ju ibland bli lite "crowded". Underlättar då med dessa overlays som jag hittade på Gamesquad.

Borde ju finnas som officiella.

Länk till ursprunget

http://forums.gamesq...do=file&id=1823

alt. bifogad fil

Attached Files

#22875 Köpa ASL i Stockholm?

Posted by Wes on 26 September 2015 - 08:56 PM

Jag trodde dom skulle byta bilden på lådan också till något som ska tilltala en yngre kundkrets för att få in lite nytt blod i hobbyn.

demotivational-posters-armed-teletubbies

#22808 Så, vilka scenarios har du spelat nyligen?

Posted by Olsson on 04 September 2015 - 01:40 PM

HC1 First Matanikau  Ago vs Olsson

(Hell´s Corner, Operations special issue #3)

Scenario där man som japan måste försöka alla fula tricks för att försöka decimera de överlägsna amerikanska styrkorna (VC innefattar CVP+huts). Hade som japs ett antal lyckade concealed ambush HtH CC, men det räckte inte i slutändan. Byn intogs efter en flankering, och endast två överlevande squads flydde ut i djungeln. Minnesvärt var duellen mellan am. MMG och jap. MTR över flodmynningen, massor av ROF men noll effekt ! Snyggt också med den amerikanske ledaren som tillsammans med sin squad letar droppad DC i djungeln. Squaden bryter men ledaren lyckas ensam hitta DC:n som genast placeras på närmaste jap. Boom !

Attached Images

• HC1.jpg

#22580 Stockholm ASL Tournament 2015, 15-17 May

Posted by ago on 18 May 2015 - 07:48 PM

Jag är verkligen SÄMST på det här, så det enda riktiga vore att sluta och börja med "Finns i sjön" eller något liknande.

Men med så trevliga och vänliga spelare vore det synd att inte träffa er igen.

Tack Melvin och Tristan för en otroligt bra organiserad turnering. Vi ses snart igen.

Man kan ju alltid glädja sina motspelare med en säker vinst om de blir lottade mot mig.

#22548 Göteborg / 2015-05-23 / krigsspel au "Val des Oliviers" ...

Posted by trem_pk on 07 May 2015 - 09:50 AM

Detta är en länk till ett event tråd från krigsspel.se/forum:

http://www.krigsspel...hp?topic=3742.0

Jag har börjat provar hyra min BRF lokal 1 gång/månad 1 dag "lunch till lunch" i Göteborg nära Linneplatsen för krigsspel.

Alla är välkomna ! De två första gånger var vi 5 stycken och lokal har stor potential i antal deltagare, specielt för ASL som behöver ganska begränsat plats ... wink.png Det är samma lokal som har andvänt för "Galore" de tre sista år, med ungefär 25 deltagare.

Ni är välkomna att svara på krigsspel.se trådet, eller här !

Ludiquement votre, Patrick T.

Attached Images

• SPQR1PatTremoureuxApr2015.jpg

#24176 ASL dagar 2017????

Posted by B-E Karlsson on 31 March 2017 - 08:38 AM

Jag  kan tänka mig att köra till Borås för lite ASL någon dag under sommaren om det blir ASL dagar.