Jump to content


Photo

Rök & DFF


  • Please log in to reply
1 reply to this topic

#1 Steiner

Steiner

    6+1

  • Members
  • Pip
  • 9 posts

Posted 31 December 2007 - 05:45 PM

Hej!

Snabb fråga.
Mina ingengörer lägger rök i rutan bredvid och lyckas med sitt slag. Iom att de lägger i rutan bredvid (open ground) förbrukar de 2mf i den rutan de står och drar på sig defensive fire. Den eld de drar på sig, får den +2 smoke hindrance eller sker den innan röken tar effekt? (Mao får de bara TEM för byggnaden de står i på DFF eller får de TEM + Smoke hindrance).'

Relaterad fråga, om DFF sker mot rökläggarna innan de gör sitt planerade Assault move, får den elden FFNAM bonus då?

Tanken är att ingengörer med befäl ska lägga rök och sen gå in i rutan med assault move för att i advance ta sig in i byggnaden på andra sidan vägen (förhoppningsvis i relativ säkerhet).

Detta är för övrigt med starter kit reglerna/scenario om det gör nån skillnad.

Edited by Steiner, 31 December 2007 - 05:48 PM.


#2 Klas Malmström

Klas Malmström

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,575 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linköping, Sverige

Posted 02 January 2008 - 09:24 AM

Snabb fråga.
Mina ingengörer lägger rök i rutan bredvid och lyckas med sitt slag. Iom att de lägger i rutan bredvid (open ground) förbrukar de 2mf i den rutan de står och drar på sig defensive fire. Den eld de drar på sig, får den +2 smoke hindrance eller sker den innan röken tar effekt? (Mao får de bara TEM för byggnaden de står i på DFF eller får de TEM + Smoke hindrance).'

All def. fire mot en enhet som spenderar MFs för att lägga ut infanterirök, sker efter att rökslaget görs och placering av ev. rök. Så i detta fallet så ger
den nylagda röken Hindrance.

Relaterad fråga, om DFF sker mot rökläggarna innan de gör sitt planerade Assault move, får den elden FFNAM bonus då?

Inte helt på med vad du menar men innan du börjar flytta enheterna och deklarerar att du spendera 2MFs att lägga rök så måste du
deklarerar om om använder Assault Move eller inte - säger du ingenting så antas det var vara icke-Assault Move (så har jag alltid spelat
i alla fall). Deklarerar du inte Assault Move så gäller -1 för FFNAM (ett undantag är om du är i en Trench, men jag vet inte om dom finnns
med i SK reglerna).




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users