Jump to content


Photo

Red Factories updates

evolution from Red Barricades

  • Please log in to reply
24 replies to this topic

#1 CTABKA

CTABKA

    9-1

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,302 posts
  • Gender:Male
  • Location:Södertörn

Posted 26 March 2019 - 07:01 PM

Startar här en tråd om vad som uppdaterats med Red Factories, både kartmässigt och i synnerhet regelmässigt. MMP borde släppa en artikel om förändringarna i nästa Journal, eller på nätet.

Här kan du se skillnaden på de 7st overlays som gör Red Barricades kartan mer historisk korrekt, alla förändringar sker enbart längs Volga-sektorn mellan Chemist Shop och Apoteket. Varför det inte var en integrerad del av kartan, har MMP ingen bra förklaring på, man får väl trots det vara lite glad att overlaysen inkluderades, det kallas trots allt en historisk modul.

Attached Thumbnails

  • 20190326_172459.jpg
  • 20190326_172435.jpg

Edited by CTABKA, 26 March 2019 - 08:36 PM.


#2 carlsson

carlsson

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,306 posts
  • Gender:Male

Posted 26 March 2019 - 09:06 PM

Att det bara är overlays beror väl på den vanliga rädslan att "balansen inte blir som när det provspelades"... Klart de skulle gjort kartan mer historiskt korrekt, anser jag!

 

Här är en video-recension iallafall: https://boardgamegee...-historical-mod



#3 Olsson

Olsson

    9-1

  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 500 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:ASL, SL sedan 1981.
    Medlem i SMB (www.smb.nu)

Posted 02 April 2019 - 01:16 PM

Ja, de skulle ha gjort tvärt om.

Bra att de finns ändå. Blev ju lite brydd då jag såg dokumentären om Commissars house (annan tråd), där Apoteket finns med som en intakt byggnad och är en del i planen för erövrandet av Commissars house.

På orginalkartan visas det ju som helt i Rubble. 

Image4.jpg



#4 CTABKA

CTABKA

    9-1

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,302 posts
  • Gender:Male
  • Location:Södertörn

Posted 06 April 2019 - 10:06 PM

Några viktiga Regeländringar som införts:

- Hand-To-Hand CC, nu kan även Defender deklarera det förutsatt att Attacker är Ambushed etc. (Samma regel som i Hatten).

 

- Rubble är nu även en Rout destination samt -1 DRM på Rally, DM+4 kan därmemot behållas om man vill.

 

- FOG kan aldrig mer inträffa, bra ändring, kommer fortfarande ihåg ett gäng började spela CG III och när det blev FOG andra dagen i kampanjen, rådde jag dem att spela med Mist istället, de kom nog aldrig överens om FOG skulle tas bort, kampanjen försvann i dimman biggrin.png


Edited by CTABKA, 07 April 2019 - 09:23 AM.


#5 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,166 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 07 April 2019 - 07:59 PM

Jepp noterade den med rubble... det känns bra



#6 CTABKA

CTABKA

    9-1

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,302 posts
  • Gender:Male
  • Location:Södertörn

Posted 08 April 2019 - 04:23 PM

Här kan man se två nya södra RB halvkartor lagda jämte varandra, uppdatering mot den gamla RB kartan är att nu skrevs det ut en massa namn på fabriker etc i vit text som är störande, dessutom kvarstod problemet med att Interior Walls var en aning otydliga, men det har jag förståelse för.

För att förbättra kartan har jag använt mig av en snickarpenna (blyerts) "svärtat" ner den vita texten samt fyllt i artwork på Interior Walls med mera svart - permanent tuschpenna - för att de ska framträda tydligare.

Att man lagt till en vit text på drygt 20 RB hus och även på 17 RB gutted overlays var en dålig uppdatering.

Attached Thumbnails

  • 20190408_170303.jpg

Edited by CTABKA, 08 April 2019 - 04:27 PM.


#7 carlsson

carlsson

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,306 posts
  • Gender:Male

Posted 08 April 2019 - 06:41 PM

Att man har namngett husen tycker jag är bra, det ger en bra känsla. Däremot håller jag med om att det blev lite plottrigt, de hade inte behövt göra texten så stor t ex.



#8 Klas Malmström

Klas Malmström

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,565 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linköping, Sverige

Posted 08 April 2019 - 09:51 PM

...de hade inte behövt göra texten så stor t ex.

Kibler kanske tänkte på ålders-profilen av genomsnitts-kunden... biggrin.png



#9 CTABKA

CTABKA

    9-1

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,302 posts
  • Gender:Male
  • Location:Södertörn

Posted 13 May 2019 - 06:32 PM

Förvånad att MMP lade till meningen som Leaflet House Rules nu eliminerar,
min enda förklaring är att de har gjort ett tankefel, lätt hänt när de som bestämmer över hur reglerna ska uppdateras inte har en tanke på att spela med regeln.

17. STUKA-GESCHWADER: German Air Support RG (S1), when
available is always in the form of three Stuka M42 with bombs (i.e., no
E7.21 dr is made). Reserve unit(s) must remain Cloaked even when a
STUKA is within one hex, in rule O11.6194b, in line 8, delete (or enemy
Air Support [SSR 9] is within one hex).

se följande exempel: Om en Stuka anfaller den ryska KV pansarvagnen väcker den 9 squads, i teorin kan en Stuka attack väcka över 40 ryska squads som ligger som reserver, hur tänkte MMP där?, finns även en tråd på Gamesquad i ämnet för ca 5 år sedan och där framgår det att "ground units" väcker reserver, Stuka units är knappast "ground units".

Attached Thumbnails

  • 20190507_192656.jpg

Edited by CTABKA, 13 May 2019 - 06:35 PM.


#10 Klas Malmström

Klas Malmström

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,565 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linköping, Sverige

Posted 13 May 2019 - 06:58 PM

Förvånad att MMP lade till meningen som Leaflet House Rules nu eliminerar,
min enda förklaring är att de har gjort ett tankefel, lätt hänt när de som bestämmer över hur reglerna ska uppdateras inte har en tanke på att spela med regeln.
 

Inget tankefel - det är endast en inkludering av en gammal officiell Q&A:

 

O11.6194b Does a Stuka cause activation of a reserve group by being within 3 hexes of it? Are Stukas free to attack Reserve Units?
A. No, it must be within 1 hex (E.5). Yes. [J1]

 

Tror dom flesta HASL regler med Air Support har den regeln. Sedan kan man givetvis tycka vad man vill om den. biggrin.png



#11 CTABKA

CTABKA

    9-1

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,302 posts
  • Gender:Male
  • Location:Södertörn

Posted 13 May 2019 - 07:11 PM

Q&A svaret är ett tanke fel, om du läser orginal regeln - oberörd i nästan 20 år(som uppdaterades efter 10 år), framgår det med all tydlighet att där åsyftas - ground units, och inget annat, alla jag visat regeln håller med att den är tydlig (varför annars lägga till en ny mening?).

Tycker inte du att det är tydligt med vad ground units är ?

Edited by CTABKA, 14 May 2019 - 06:08 AM.


#12 Klas Malmström

Klas Malmström

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,565 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linköping, Sverige

Posted 13 May 2019 - 07:19 PM

Q&A svaret är ett tanke fel,...

Det kan mycket väl var så - men icke desto mindre så finns den nu i alla HASL regler med Air Support vad jag vet.

 

Q&A är från ASL Journal 1 - 1999 - då fanns väl inte ens Game Squad? Finns det någon mer Q&A?

 

 

Kanske tyckte dom som skrev Q&A på den tiden (1999) att reglen var felaktig?, vem vet? - oavsett så kan man ju enkelt ignorera Q&A/den uppdaterade regeln - som ni gör i LHR.



#13 CTABKA

CTABKA

    9-1

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,302 posts
  • Gender:Male
  • Location:Södertörn

Posted 13 May 2019 - 07:45 PM

Det kan mycket väl var så - men icke desto mindre så finns den nu i alla HASL regler med Air Support vad jag vet.
 
Q&A är från ASL Journal 1 - 1999 - då fanns väl inte ens Game Squad? Finns det någon mer Q&A?
 
 
Kanske tyckte dom som skrev Q&A på den tiden (1999) att reglen var felaktig?, vem vet? - oavsett så kan man ju enkelt ignorera Q&A/den uppdaterade regeln - som ni gör i LHR.

Låt oss bara klargöra att det vi diskuterar är en Q&A, ej regel eller errata, så varför ens föra fram en felaktig Q&A som sedan implementeras som en errata 20 år senare.

Vi vet nog båda två att hade någon annan svarat på denna Q&A så hade alla andra svarat följande: No (only ground units can activate reserves).

#14 CTABKA

CTABKA

    9-1

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,302 posts
  • Gender:Male
  • Location:Södertörn

Posted 13 May 2019 - 08:34 PM

Här är tråden
http://www.gamesquad...-in-cgs.110753/

A Summary of this subject:

Designers of new CGs seems to base their rules upon the obsolete 1st edition Red Barricades rules, silly old activate-reserve-rule will place and move a FighterBomber/DiveBomber through 5 hexes that will cover a total of 19 hexes and any enemy reserves in those 19 hexes will be released.

We played/ or did not play, with that old rule in the early beginning but stopped with it rather early on in mid-game, when discovering the silly effects or perhaps we never played with it since we thought activation of reserves could not be made by planes "flying over".

It is considered Gamey, especially when an mistaken attack is made since the opponent will choose which attack-of-approach-in-five-hexes the stupid plane will fly over.

If a designer think that this gamey aspect is great fun, good and all power to his gaming sessions (excellent play). Thankfully the rule in Red Barricades improved on this aspect and banned it while other new CG keept that old rule that was in error from the very start.

Edited by CTABKA, 13 May 2019 - 08:37 PM.


#15 CTABKA

CTABKA

    9-1

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,302 posts
  • Gender:Male
  • Location:Södertörn

Posted 05 July 2019 - 12:13 PM

An errata, on the 2nd edition RB map a manhole symbol entrance to the Sewers is missing in Location U17.

Attached Thumbnails

  • 20190705_125646.jpg


#16 CTABKA

CTABKA

    9-1

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,302 posts
  • Gender:Male
  • Location:Södertörn

Posted 03 November 2019 - 11:12 AM

Nu är det skillnad på fabriker i vanliga scenarior som har vehicle size entrance där det finns Printed stairwell.

I Red Factories regler har ändringen gjorts att nu är det bara printed roads som leder in i fabriker som har vehicle size entrances.

Varför ändringen gjorts vet jag inte.


23.74 FACTORY: A Factory exists only by SSR, and represents any warehouse/ machine shop type structure with high ceilings and large work bays lacking interior walls or subdivisions. A Factory is a 2 1/2 level
LOS obstacle if it has a printed stairwell, or a 1 1/2 level LOS obstacle if it
does not. In either case, it has no upper level floors-all occupants are at
ground level [EXC: rooftops; 23.8].

23.741 LOS/TEM: A Factory hex does not block LOS between units in the same building, provided that LOS is traced entirely within the building dep
iction -although each such hex a LOS is traced through is a Hindrance to LOS. The TEM of a Factory hex to fire traced completely through the
same building is+ 1. Normal building TEM (usually +3) applies to Indirect
Fire vs a non-Rooftop Factory Location (unless Roofless; 05.45). The
extra + 1 TEM for a Fortified Factory Location does not apply vs Indirect
Fire. For Sniper Target Selection (A14.21) a unit in a stone Factory is con-
sidered to have a +3 TEM (+2 TEM if wooden). Factory Hindrance is a
half-level LOS Hindrance. For Residual FP in a Factory Location, Build-
ing TEM applies if the moving unit is entering by crossing a non-building
hexside or Bypassing in the hex; otherwise, Factory TEM applies.

23.742 MF/MP: Movement directly from a Factory hex to another Factory
hex of the same building through a Factory hexside costs only one MF. A
fully-tracked AFV already within a Factory hex may move inside the same
building at one-fourth (FRU) of its MP allotment per hex but must take a Bog
Check with a + 1 Factory DRM in each such hex entered, and to exit the
building must pay normal building entrance costs (23 .41) (expended in the
building) and check for Bog/rubble prior to entering the non-factory hex.
[EXC: Any vehicle may enter/exit a Factory Location containing a printed
stairwell symbol or across a road hexside at Open Ground costs provided the
hex is controlled by friend/,y forces (the stairwell symbol in this case representing a vehicular-sized entrance)]. A vehicle that changes its VCA in any Factory Location is subject to Bog. A vehicle that becomes Immobile in a Vehicular-Sized Entrance (05 .2 for RED BARRICADES) does not negate Entrance
benefits. Any unit may use the Open Ground entrance benefits of a Vehicular-
Sized-Entrance-but only when entering it from outside that Factory and not
if that Entrance is Roofless (see 05.42 for RED BARRICADES). Such use of
OG entrance benefits does not negate that hex's Factory TEM. Otherwise, a
vehicle may not move directly in a non-Bypass fashion from a Factory hex to
another hex of the same Factory. Factories do not have cellars (23 .41 ).

Edited by CTABKA, 03 November 2019 - 11:13 AM.


#17 carlsson

carlsson

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,306 posts
  • Gender:Male

Posted 03 November 2019 - 02:33 PM

När vi ändå är inne på ämnet; Borde inte +3 appliceras mot Breach Attempt när man försöker breach:a en interior wall...?



#18 CTABKA

CTABKA

    9-1

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,302 posts
  • Gender:Male
  • Location:Södertörn

Posted 05 November 2019 - 10:25 PM

Hittade en Q&A som är i linje med hur reglerna är skrivna, men som nu motsägs i nya Red Factories reglerna.

 

B23.742 & O5.2 In Red Barricades are Factory hexes with printed stairwells and no road hexside Vehicular-Sized Entrance hexes? A. Yes.


Edited by CTABKA, 05 November 2019 - 10:26 PM.


#19 CTABKA

CTABKA

    9-1

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,302 posts
  • Gender:Male
  • Location:Södertörn

Posted 05 November 2019 - 10:32 PM

När vi ändå är inne på ämnet; Borde inte +3 appliceras mot Breach Attempt när man försöker breach:a en interior wall...?

 

Reglerna borde möjligen vara mer i linje med hur Breach fungerar för Rowhouse. Återkommer med en lista här i tråden på vad skillnaderna är.

 

Vad skapar en Breach? räcker det med DC detoneras?



#20 CTABKA

CTABKA

    9-1

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,302 posts
  • Gender:Male
  • Location:Södertörn

Posted 06 November 2019 - 08:46 PM

Rules and what is different between Stone Rowhouse Hexside & Interior Walls in Factories:

NO DIFFERENCE:
- A Breach creation in stone building/factory cannot cause Rubble Creation behind the black Bar,
- A DC attack vs non-concealed unit, behind the black Bar is 12 FP +3 TEM (+4 if Fortified, +1 if CX).
- vs Concealed unit, 6 FP +3 TEM (+4 if Fortified, +1 if CX).

DIFFERENCES:
- To Breach a Rowhouse hexside, cost an AFV half of its MP allotment.
- To Breach a Factory Interior Wall, cost an AFV all of its MP [EXC: start MP].
- An AFV that Breach a Rowhouse hexside always succeed, even if it Bog or is eliminated due to cellar.
- An AFV that Bog as it attempts to Breach an interior Wall, fails to Breach and Bog in the hex it started in.
- AFV that Breach a Factory Interior Wall end its MPh in Motion (unless ESB is used).

- Rowhouse Breach is considered a normal building hexside for all purposes.
- To cross a Factory Interior Wall Breach, cost one additional MF/MP.
- Only Unit size of 5 or less may cross an Interior Wall per Phase.
- When AFV (US#5) Breach Interior Wall, no unit can cross the new breach in the same MPh (common sense).
- Limited LOS across Interior Wall Breach.
- Decreased FP across Interior Wall Breach.

When a Placed DC create a Breach: The rule reads: ...if the DC detonates, it will Breach the wall with any NMC or better result on the IFT...
- A DC against a black Bar is never resolved on the 30 FP IFT coloumn,
- A DC against a (non-black-bar) Location is always resolved on the 30 FP vs the Terrain.
- DC detonates, 12 FP IFT coloumn, will Breach on a Original DR of 9 or less.
- DC detonates, 6 FP IFT coloumn vs ? Unit will still Breach on a DR of 9 (common sense).
- A DC that detonates with 12 FP on a DR of 10 can cause no Breach but a PTC vs a unit behind the black Bar if the unit possess 3 Flamethrowers (tell me about it).

Med nya uppdaterade LHR-Red Factories kommer detta klargöras, det är bra om du har något att tillägga eller frågor om påstående ovan.

Edited by CTABKA, 07 November 2019 - 10:49 AM.


#21 CTABKA

CTABKA

    9-1

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,302 posts
  • Gender:Male
  • Location:Södertörn

Posted 13 November 2019 - 02:49 PM

När vi ändå är inne på ämnet; Borde inte +3 appliceras mot Breach Attempt när man försöker breach:a en interior wall...?


Det har alltid varit +3 TEM (+4 TEM, CX +1), ni har nog bara spelat fel, som även vi har gjort förut, tills man synar vad regel säger, då framgår det att +3 DRM gäller.

#22 carlsson

carlsson

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,306 posts
  • Gender:Male

Posted 13 November 2019 - 08:42 PM

Officiell FAQ säger annat:

 

"O5.33 When Breaching a Factory Interior Wall, do units in the target Location receive TEM as if the fire originated from outside (+3, or +4 if Fortified) or inside (+1, +2 if roofless or Fortified, +3 if both) the Factory?

A. Inside. [An97]"
 
Jag hade gärna sett +3, men kan inte se någon regel som säger annat...?


#23 CTABKA

CTABKA

    9-1

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,302 posts
  • Gender:Male
  • Location:Södertörn

Posted 13 November 2019 - 09:42 PM

Q&A går inte hand i hand med enkel logik, troligen en som aldrig studerat reglerna utan bara svarat med ett svar ifrån höften, Don Greenwood skrev en enkel tydlig regel

O5.33 ...A Factory Interior Wall may be Breached by a DC as per B23.711.

B23.711... If successfully Placed, the DC attack is resolved vs the hexside (only-but with normal TEM) during the AFPh; if the DC detonates, it will Breach the wall with any NMC or better result on the IFT and, using the same Original IFT DR, will attack any units in the corresponding adjacent Rowhouse Location as Area Fire (12 FP if unconcealed, 6 FP if concealed) with full TEM.

Med andra ord- en DC som detonerar, attackerar en invändig vägg med 12 FP (eller 6 FP) med fullt byggnads TEM (på ett sten Rad Hus dvs +3).

Det går inte att översätta regeln på något annat sätt.

Det faller sig även orimligt att bakom en Exterior wall (yttre vägg) får en enhet 30 +3 TEM eller 12 + 3 TEM, men skulle få mindre TEM bakom en invändig Vägg (Interior Wall).

Edited by CTABKA, 13 November 2019 - 10:12 PM.


#24 CTABKA

CTABKA

    9-1

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,302 posts
  • Gender:Male
  • Location:Södertörn

Posted 13 November 2019 - 10:19 PM

Officiell FAQ säger annat:
 
"O5.33 When Breaching a Factory Interior Wall, do units in the target Location receive TEM as if the fire originated from outside (+3, or +4 if Fortified) or inside (+1, +2 if roofless or Fortified, +3 if both) the Factory?
A. Inside. [An97]"
 
Jag hade gärna sett +3, men kan inte se någon regel som säger annat...?

Din åsyftade Q&A är inte en regel. Reglerna kunde ha varit bättre skrivna, men Q&A har nog orsakat folk att spela fel , även vi har spelat med TEM +1 eller +2 skulle inte förvåna oss om denna felaktiga q&a har misslett oss.

Även frågeställaren är inne på rätt regeltolkning, men erhåller ett fel svar.

Edited by CTABKA, 13 November 2019 - 10:46 PM.


#25 CTABKA

CTABKA

    9-1

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,302 posts
  • Gender:Male
  • Location:Södertörn

Posted 28 November 2019 - 10:56 PM

- A Breach creation in stone building/factory cannot cause Rubble Creation behind the black Bar.

Det ovannämda gäller bara om man spelar med IFT (incremental IIFT kan rubbla hexen, men så är det inte tänkt att det ska vara).




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users