Jump to content


Photo

En fråga om Route


  • Please log in to reply
14 replies to this topic

#1 B-E Karlsson

B-E Karlsson

    9-1

  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 343 posts

Posted 11 March 2018 - 10:19 PM

Hej

 

Situationen är som följande. Mina enheter har gett vika trots order att hålla byggnad R9 till sista man (De lyckades också ha sönder en av moderlandets oersättliga kulsprutor). Nu ska de fly till T10 men kan de använda sig av vägen S9, T9genom orchard för att nå skogen i T10 (utan sin kulspruta så klart) utan att bli interdictade? Visst kan man ta en längre väg än den rakast bara man når målet för siin flykt?

Attached Thumbnails

  • rout 1.jpg


#2 carlsson

carlsson

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,113 posts
  • Gender:Male

Posted 11 March 2018 - 10:37 PM

Helt korrekt på alla punkter!

#3 B-E Karlsson

B-E Karlsson

    9-1

  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 343 posts

Posted 11 March 2018 - 10:37 PM

Tackar Carlsson!



#4 Jerry

Jerry

    9-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 985 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 22 March 2018 - 07:25 PM

Har jag ätit svamp eller nåt....
Angående rout i allmänhet
I tisdags lät jag enheter intill ett ? Självbryta..... i reglerna hittade jag inget om att det var tvunget att vara en KNOWN enemy unit, bara en a ENEMY unit ......
Men nu sitter jag o läser i en GAMMAL ASL annual o där tillåts det INTE att routa om det kommer ett ? Intill dig.....

Har det kommit en errata här som gör det tillåtet att självbryta om man är ADJACENT till ett ?

Eller gjorde jag fel som lät min fiende routa ...??

#5 Klas Malmström

Klas Malmström

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,482 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linköping, Sverige

Posted 22 March 2018 - 09:21 PM

Nej, ingen errata till A10.41. Under 1st edition regler kunde man självbryta ännu enklare, krävdes varken en KEU inom normal range eller någon fi ADJACENT.



#6 carlsson

carlsson

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,113 posts
  • Gender:Male

Posted 22 March 2018 - 11:00 PM

Vad jag tror att du tänker på Jerry är texten i rött nedan:

 

10.41 VOLUNTARY BREAK: Units within both the LOS and Normal Range per A10.532 of an armed, unbroken Known enemy ground—and/or ADJACENT to any unbroken enemy ground unit—may voluntarily break (even if pinned) at the start of the RtPh so as to be able to rout during that RtPh (but only if breaking will not cause their immediate Reduction or elimination).

 

En "unbroken enemy unit" kan mycket väl vara en enhet under Concealment (även en Dummy).



#7 Jerry

Jerry

    9-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 985 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 23 March 2018 - 10:39 AM

Jepp så det ÄR alltså ok att routa om man bara ser ett "?"...... eller hur ?


Edited by Jerry, 23 March 2018 - 10:39 AM.


#8 carlsson

carlsson

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,113 posts
  • Gender:Male

Posted 23 March 2018 - 11:18 AM

Jepp så det ÄR alltså ok att routa om man bara ser ett "?"...... eller hur ?

 

Ja. Så länge det är ADJACENT.



#9 Jerry

Jerry

    9-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 985 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 23 March 2018 - 10:10 PM

Pust........



#10 carlsson

carlsson

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,113 posts
  • Gender:Male

Posted 24 March 2018 - 09:59 AM

Förtydling:

Det är okej att självbryta om det finns ett frågetecken bredvid dig. 

Men är du redan bruten så blir du inte DM:ad av en Unknown Unit, och kan således inte routa.

 

Men baserat på vad du skrev först så menar du självbryta, så det är nog i sin ordning. Ville bara klargöra. :)



#11 Jerry

Jerry

    9-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 985 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 24 March 2018 - 01:29 PM

Korrekt det där med att man inte blir DM av en unknown..... det är nog det som jag blandat ihop....på nåt vis...

Det var det som var livsfarligt...



#12 Jerry

Jerry

    9-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 985 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 13 April 2018 - 01:33 PM

Kanjag bli interdicted om någon drar en clear LOS till vertexen som bildas av RB M10 RB M11 RB N10



#13 Jerry

Jerry

    9-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 985 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 13 April 2018 - 02:02 PM

Finns en bild som illustrerar i denna tråd http://forum.aslswed...=2598&hl=bypass

jag lyckades inte klistra in den här....



#14 Klas Malmström

Klas Malmström

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,482 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linköping, Sverige

Posted 13 April 2018 - 03:43 PM

Kanjag bli interdicted om någon drar en clear LOS till vertexen som bildas av RB M10 RB M11 RB N10

Yes... B23.71:

"...and can be Interdicted or Defensive First Fired upon with FFMO/FFNAM DRM by any unit capable of doing so that can trace a LOS to the vertex of the hexside crossed by the moving/routing unit on that side of the building...."



#15 Jerry

Jerry

    9-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 985 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 14 April 2018 - 11:53 PM

Fine.... tack...






1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users