Jump to content


Klas Malmström

Member Since 2004 Jan 15
Offline Last Active Today, 09:19 AM
*****

#25393 Firing at infantry in Bypass

Posted by Klas Malmström on 18 October 2018 - 08:22 PM

Finns ju ett exempel .... men inte på det du nämner (tror jag) 

Kan du ge ett exempel...cool.png

Här är ett - det blir lite krystat eftersom det är så sällan regeln kommer till använding....

 

Din enhet står i O6 och vill skjuta på fienden (infanteri) som är i L6 och rör sig medelst bypass längs hexsidan L5/M6.

Din LOS till vertex L5-M5-M6 är blockerad av huset i N5. Din LOS till vertex L5-L6-M6 är blockerad av Rubble som är i N6.

 

Så kan du dra LOS till center dot av L5 instället - den gröna linjen...

 

Bypass_EX.png

 

A4.34:

"...A unit firing at a Bypassing unit does not have to trace its LOS to the target hex center, but has the option to make its one allowed LOS check per attack to either hex vertex along a hexside traversed by a unit moving in Bypass (thus a choice of two vertices for one hexside Bypass, three vertices for two hexsides Bypassed, etc.) instead...."

 

Du behöver alltså inte dra LOS till center dot - utan en vertex istället, men du kan dra den till center dot.

 

Senare i A4.34:

"...If the firer traces his LOS to the hex center, it must cross a bypassed hexside (thus usually qualifying for a -2 DRM for Non-Assault Movement in Open Ground) before reaching that hex center or the LOS is blocked...."




#25392 Firing at infantry in Bypass

Posted by Klas Malmström on 18 October 2018 - 08:08 PM

Kan du förklara detta närmare Klas ... ?

Det går alltså att beskjuta en enhet i bypass UTAN att se vertex eller hela hexsidan .... känns lite skumt.... kan man inte missbruka den regeln i så fall.

Ja, och nej det är inte att missbruka - regeln tillåter ju det klart och tydligt...




#25312 Avancera ut från Close Combat. [Human Wave]

Posted by Klas Malmström on 21 September 2018 - 02:30 PM

Nej, är du markerad med en CC counter får du ej avancera i Advance Phase.

 

A4.7:

"Infantry units which are neither broken, pinned, TI, nor marked with a CC counter may use the APh to move one hex..."




#25291 Scenarion från slaget vid Chalchin-Gol?

Posted by Klas Malmström on 12 September 2018 - 11:28 AM

Tror att 65 Red Star, Red Sun och G45 Halha River Bridge är från tiden/området.




#25244 Trench gully

Posted by Klas Malmström on 22 August 2018 - 03:08 PM

Hej
Blir inte helt klok på om en depression är lika med att det är en level lägre.....???

Försöker utröna om man kan lägga en trench från ett hus till en hex som sedan är adjacent till en gully o därigenom ta sig från huset ner i trenchen o sedan vidare ner i gullyn

Är detta möjligt ?

Hus connected direkt till adjacent trench gäller endast i RB, VotG, etc. - finns ju inte i grundreglerna.

Men på frågan om du kan då direkt från under en trench ner till botten på en adjacent gully så är svaret: ja. See B27.6




#25180 Snap shot igen.....

Posted by Klas Malmström on 16 July 2018 - 08:01 AM

Betänkt att center dot är endast en punkt att dra LOS till, inte att fienden är just där eller att dom som skjuter ser in till mitten av huset.


#25131 Commissar's House

Posted by Klas Malmström on 09 June 2018 - 09:49 PM

synd att den inte revideras helt (kartan)jag misstänker det finns massor med info som inte fanns när det begav sig RB producerades väl innan murens fall ?? 

Och synd att det inte blir helt "debrisade- factory- overlays"

 

Men annars blir det säkert kul.

 

Öser dom in lite brickor med standard (467) tyskar o standard (447) ryssar månntro ?? 

Kan vara så att man inte vill spel-testa om scenarion/kampanjer som eventuellt skulle kunna påverkas om det nu finns fler hus (stone Locations) på kartan. Tanken är ju att man skall kunna klara sig med den gamla kartan lika bra också.

 

Blir säkert en del squads till för att man skall kunna spela dom stora feta kampanjerna - jag har ett utkast till counter manifest men jag minns inte vad som finns på det.




#25128 Commissar's House

Posted by Klas Malmström on 09 June 2018 - 04:33 PM

Fick just hem Islands of Fire. Verkar förbannat bra.

 

Är det någon som vet om det kommer göras några förändringar på Gamla Red Barricades kartan tills releasen av Red Factories? Tror jag hörde ett rykte om att det skulle bli uppdaterat av Charlie Kibler på något sätt men kan ha fel.

Kibler kommer att måla om den (digitalt) så den passar (färgmässigt) med den nya RO kartan. Den gamla RB kartan skall dock fortfarnade gå att använda med den nya RO kartan.

 

Inga hus/rubble kommer att ändras på RB karten, men jag tror planen är att inkludera ett par/tre overlays med diverse hus/rubble som kan användas på RB kartan.




#25104 Söker ASLsk3

Posted by Klas Malmström on 21 May 2018 - 05:09 PM

Har inget, men MMP håller på med nytryck för tillfället.


#25015 Gentlemannaspel

Posted by Klas Malmström on 29 March 2018 - 07:12 AM

Kul att mina tankar tas emot väl. smile.png

En annan sak som ni kan fundera på, som också kan vara en rejäl spel- och stämningsförstörare, är hur man hanterar concealment som oavsiktligt stöts ut så att innehållet visas. Avslöjandet av en Dummy-stack på fel ställe kan ju sabba en hel flank och är inte roligt för någon sida.

Vi tacklar detta på två sätt:
1. Om någon råkar stöta till en av motståndarens högar som täcks av en Concealmentbricka så blir det direkt ett SAN-slag.
2. Istället för dummiesar kan andra, icke spelbara, brickor användas (t ex Partisaner i RB). Då gör det inte lika stor skada om en dummy råkat hamna på sniskan edfrersom man sannolikt inte hinner se truppinnehållet.

Jag hade förordat att den som gör så skall tvingas äta upp hela dummy-stacken. biggrin.png




#24944 area fire

Posted by Klas Malmström on 03 March 2018 - 10:55 AM

 

Jag är ganska säker på att OBA påverkar enheter utanför LOS.

 

om enheterna är unknown måste man väl dra ett extra chit? För att motverka den överblick man har som spelare vilket enheterna på brädet inte har.

OBA (FFE) bryr sig inte om LOS, och ja, ibland krävs en extra chit draw.




#24922 Pillboxar och Bunkers

Posted by Klas Malmström on 26 February 2018 - 09:16 PM

Svar ja. Klargjort ytterligare med erratan till A11.16 i ASL Journal 11.

 

A11.16: lines 1-2, delete “in the same Location with an enemy unit”.




#24911 vad händer först ??

Posted by Klas Malmström on 20 February 2018 - 06:57 PM

Har man aldrig rage-quit:at ett spel, har man aldrig spelat det till fullo... biggrin.png




#24903 Rout och fortified buldings.

Posted by Klas Malmström on 19 February 2018 - 07:16 PM

Du både kan, och bland måste du. biggrin.png




#24854 ta fram hidden fortifications

Posted by Klas Malmström on 13 February 2018 - 03:41 PM

 

Hrm...

Så... en HIP squad bör kanske inte sättas upp i en Entrenchment då? Ser lite misstänksamt ut med en tom Trench eller Foxhole inte sant. 

Alltid spännande när ens regelförståelse ifrågasätts. 

 

 

Eller så kör man kanske en dubbel-bluff - "inte tror väl motståndaren att jag har HIP:at en squad i en foxhole som plockas fram?"  biggrin.png