Jump to content


Photo

Gentlemannaspel


  • Please log in to reply
8 replies to this topic

#1 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,052 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 28 March 2018 - 02:09 PM

Hmmmm hur gör ni andra ??

 

Vi hade en situation i måndags som blev obra.....

Vi har alltid alltid alltid spelat med att har man glömt något SÅ HAR MAN GLÖMT NÅGOT.

 

Situationen var följande : 

Rysk final defensiv fire ryssen skjuter lite till höger o vänster... sen kommer man på att artilleriet ju alltid skall gå först.....

Ryssen vill då låta artilleriet dundra på vilket tysken inte vill "glömt är glömt" ok menar ryssen då får det ligga kvar så smäller jag av det i min PREP FIRE

Tysken vägrar o menar att det är förbrukat ....

 

irritation.... diskussion.... den andra tysken ger ryssen sitt godkännande att välja o till slut ger den andre tysken också med sig...

Ryssen väljer att dundra på.... o mycket riktigt RUBBLE CREATION i en fet understödshex den location som ockuperades blåses ut o rasar .............. RIDÅ

 

Sen är diskussionen bråket igång på allvar......

 

VAD SÄGER REGLERNA  ????

 

O hur strikt följs SOP ????

 

 

Jag tror vi måste backa bandet o aldrig tillåta att backa i sekvenserna...... det känns sådär ......men efter att denna förödande artillerisalva släpptes ner o med tanke på de diskusioner vi förde innan......

 

funderingar regler .... tack



#2 carlsson

carlsson

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,169 posts
  • Gender:Male

Posted 28 March 2018 - 02:47 PM

Extremt sällan kör vi med A.2, om ens någonsin. Inte ens på turneringar har jag speciellt ofta varit med om att man är stenhård på detta. 

A.2 ERRORS: All results stand once play has progressed past the point of commission. In other words, if an error is discovered after play has passed that point, the game cannot be backed up to correct the error, even if such error is in violation of a rule.1 For example, assume an attack is resolved without the application of a proper DRM, and a subsequent attack is resolved, or another unit moved, or play proceeds to another phase before a player remembers he was entitled to a DRM in the previous attack, thus changing the result. His failure to apply that DRM at the time of commission has cost him his right to claim that DRM. Or perhaps a player moves a unit before remembering that he wanted other units to attempt to Rally in the RPh or fire or entrench in the PFPh. Once the Phase for execution of a particular action has passed, the player has lost any claim to that capability.

 

Spelet är tillräckligt komplicerat ändå, och att då vara tvungen att hålla koll på allt, och att vara rädd för att glömma något, ger inte en bra grund för ett stabilt och roligt spel, om du frågar mig.

Sen är det klart; Det finns alltid grader i helvetet, och det är skillnad på att glömma laga en MG och glömma dra sitt artilleri.

I ert fall hade jag defintivt kunnat tänka mig att låta OBA:t vara kört för den rundan, men aldrig någonsin ever vara så hård att Fire Mission är förbrukat. Där hade jag också blivit sur.

 

Jag tror så här:

- Spelar man för att ha roligt så kan man inte vara idiotanal på allt. Det är okej – och mänskligt – att glömma.

- Om man glömmer något och vill ändra, så måste man vara ödmjuk mot fienden när han också vill ändra.

- Det tar längre tid att spela om man är stenhård med A.2, eftersom man konstant är orolig för att missa och glömma. Och det innebär att man går igenom allt några extra gånger innan man säger att man är klar med sin fas. Bättre då att faktiskt få glömma laga det där vapnet, eller ralla den där enheten, eller slå radiokontakt en halv runda senare. Totalt sett sparar man säkert in timmar av funderande i en normal RB-kampanj.

 

Just när det gäller OBA så försöker oftast bägge sidor hos oss påminna varandra. Samma sak gäller definitivt för SAN (det står till och med i reglerna att bägge sidor ska komma ihåg SAN).

 

 

Men det viktigaste är att alla sidor är överens. Ska ni köra stenhårt med A.2, kom då överens om det innan spelstart, så kommer alla ha mycket roligare. Och om ni kommer överens om att det faktiskt är mänskligt att glömma saker i det här idiotavancerade spelet, då är ni överens om det, men att ni pratar med varandra om någon verkar missbruka. 

 

/mina två cent



#3 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,052 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 28 March 2018 - 04:13 PM

Kul ideer o en bra förklaring detta skall nu upp till genomgång i lokalen

Håller absolut med om att det är bättre att påminna varandra för att slippa en massa tråkigheter



#4 Klas Malmström

Klas Malmström

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,511 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linköping, Sverige

Posted 28 March 2018 - 05:49 PM

Jag hade nog låtit ryssen slå sin radio kontakt, men sedan låtit SR ligga kvar där den låg.....had jag varit ryss så hade jag aldrig bett om att få "backa" - undantag om det var speltestning...



#5 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,052 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 28 March 2018 - 08:27 PM

Ja ryssen tyckte den kunde ligga kvar o smälla i PREP FIRE  istället .... men då tvärvägrade ene tysken o sen drog snacket igång....

 

Jag har fått glad respons på Carlssons inlägg....... (mycket väl skrivet bravo) nästan stående ovationer från en ryss o en tysk .... en tysk tycker det förstör (skade)-glädjen i spelet o den ene ryssen har ännu inte hört av sig... :)



#6 carlsson

carlsson

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,169 posts
  • Gender:Male

Posted 28 March 2018 - 08:57 PM

Kul att mina tankar tas emot väl. :)

En annan sak som ni kan fundera på, som också kan vara en rejäl spel- och stämningsförstörare, är hur man hanterar concealment som oavsiktligt stöts ut så att innehållet visas. Avslöjandet av en Dummy-stack på fel ställe kan ju sabba en hel flank och är inte roligt för någon sida.

Vi tacklar detta på två sätt:
1. Om någon råkar stöta till en av motståndarens högar som täcks av en Concealmentbricka så blir det direkt ett SAN-slag.
2. Istället för dummiesar kan andra, icke spelbara, brickor användas (t ex Partisaner i RB). Då gör det inte lika stor skada om en dummy råkat hamna på sniskan edfrersom man sannolikt inte hinner se truppinnehållet.

#7 Klas Malmström

Klas Malmström

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,511 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linköping, Sverige

Posted 29 March 2018 - 07:09 AM

Ja ryssen tyckte den kunde ligga kvar o smälla i PREP FIRE  istället .... men då tvärvägrade ene tysken o sen drog snacket igång....

Glömde man bort Artilleriet, så är det enligt min åsikt samma sak som om man glömde att slå för radio kontakt. Hade Observer LOS till SR då, så skulle det ha räknats som frivillig Loss of Contact. Alltså SR ligger kvar där den är. Om det nu var en SR som var på kartan. Var det en FFE:2 som var på kartan, så skulle den ha smällt av och sedan varit en FFE:C. Nu vet jag inte hur situationen var hos er dock.



#8 Klas Malmström

Klas Malmström

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,511 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linköping, Sverige

Posted 29 March 2018 - 07:12 AM

Kul att mina tankar tas emot väl. smile.png

En annan sak som ni kan fundera på, som också kan vara en rejäl spel- och stämningsförstörare, är hur man hanterar concealment som oavsiktligt stöts ut så att innehållet visas. Avslöjandet av en Dummy-stack på fel ställe kan ju sabba en hel flank och är inte roligt för någon sida.

Vi tacklar detta på två sätt:
1. Om någon råkar stöta till en av motståndarens högar som täcks av en Concealmentbricka så blir det direkt ett SAN-slag.
2. Istället för dummiesar kan andra, icke spelbara, brickor användas (t ex Partisaner i RB). Då gör det inte lika stor skada om en dummy råkat hamna på sniskan edfrersom man sannolikt inte hinner se truppinnehållet.

Jag hade förordat att den som gör så skall tvingas äta upp hela dummy-stacken. biggrin.png



#9 carlsson

carlsson

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,169 posts
  • Gender:Male

Posted 29 March 2018 - 08:34 AM

Jag hade förordat att den som gör så skall tvingas äta upp hela dummy-stacken. biggrin.png

 

Ibland är det bättre än ett SAN.... tongue.png






0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users