Jump to content


Photo

Follow-up-attack


  • Please log in to reply
6 replies to this topic

#1 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,218 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 13 December 2017 - 11:25 AM

Hej

Följande utspelar sig 

En stack med tre squads samt en ledare rör sig ut i öppen terräng

Hmg öppnar eld och bryter två enheter ledare samt en squad klarar sig 

Hmg får ROF

 

Nu blir det klurigt får Hmg:n skjuta direkt på dom som bröt trots att dessa bara la en MP i hexen och dessa DM enheter räknas fortfarande som att dom är FFMO ???

Jag tolkar det så i alla fall i regel 8.14

 



#2 Klas Malmström

Klas Malmström

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,597 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linköping, Sverige

Posted 13 December 2017 - 11:45 AM

Spenderade dom endast 1 MF kan inte HMG skjuta mer än en gång.

#3 carlsson

carlsson

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,381 posts
  • Gender:Male

Posted 13 December 2017 - 01:01 PM

...förrän i DFPh, men då utan FFMO/FFNAM.



#4 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,218 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 13 December 2017 - 08:40 PM

Jiiisus..... nu ser jag..... by OTHER same-phase defensive first fire attacks units 

Min gubd.... hur i hela kunde jag missa detta , nä börjar bli dags att antingen lägga av eller spela mer.....jag fattar inte att gamla sanningar helt plötsligt ställs på ända.

Det är för stissigt i spelgänget.......

Igår hade en med sig en egen "hesa fredrik" från kalla kriget , handvevad ,den hördes bra inne i 12 kvm....................blink.png



#5 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,218 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 28 May 2020 - 11:56 AM

Mer i detta ämne

Situationen : Stridsvagn skjuter sina ksp mot stack med två grupper som flyttar på sig.

En grupp pinnar 

Om strv väljer att skjuta med sin kanon mot samma hex, ÄR DEN PINNADE ENHETEN i rörelse eller är den pinnad DIREKT efter första skotten ?

Och földaktligen inte kan drabbas av kanonen eftersom den pinnade har slutat sin flyttning och inte kan beskjutas förrän i Final def fire...........


Edited by Jerry, 28 May 2020 - 11:59 AM.


#6 carlsson

carlsson

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,381 posts
  • Gender:Male

Posted 28 May 2020 - 12:29 PM

Den pinnade enheten har fortfarande använt sina MF och kan således fortfarande bli beskjuten, men då utan FFNAM -1-modifiern.

 

8.14 FOLLOW-UP ATTACK: A unit broken or pinned by Defensive First Fire can be fired on again in its current Location by other same-phase Defensive First Fire attacks, but is attacked in its broken or pinned state. 



#7 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,218 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 28 May 2020 - 02:34 PM

Så klart o tydligt det stod i reglerna 😱




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users