Jump to content


Photo

Kan man aktivera en reserv när man vill?


  • Please log in to reply
1 reply to this topic

#1 carlsson

carlsson

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,335 posts
  • Gender:Male

Posted 16 January 2020 - 09:54 PM

Förutsatt att det finns en fiendeenhet i LOS inom 3 hexes, kan man då aktivera en Reserve när en annan enhet rör sig?

 

Enligt COWTRA och O11.6194 så anser jag att man får det, men det känns lite weird...

 

"Each Cloaked Reserve unit/stack must remain Cloaked—and may conduct no action whatsoever—until an enemy ground unit is within three hexes and is in its LOS or until subjected to an enemy attack that results in the loss of the Cloaked unit’s/stack’s concealment, at which time the Controlling side may put that Cloaking counter’s contents (if any) unconcealed on-map."

 

Exempel:

Fiendens MPh.

I Hex A1 står en Reserve.

I Hex A2 står en fiendenhet.

I Hex A8 genomför fienden sin MPh med en trupp

 

Får Reserven aktiveras nu eftersom en fiende står i A2, trots att det inte är *den* fienden som rör sig? 

 

🤔



#2 CTABKA

CTABKA

    9-1

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,347 posts
  • Gender:Male
  • Location:Södertörn

Posted 16 January 2020 - 10:16 PM

Ja, den får släppa reserv-status och öppna eld mot A8.

Rak översättning:

"Varje dold Reserv enhet kan inget göra om inte en fi enhet längs marken (ej flyg) inom LOS & 3 hexagoner (eller tills attackerad som resulterar i ?-tapp), då man får välja om man vill att ta fram reserv enheten och placera ut den på kartan.




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users