Jump to content


Photo

Rout-varianter


  • Please log in to reply
5 replies to this topic

#1 carlsson

carlsson

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,126 posts
  • Gender:Male

Posted 07 April 2018 - 11:49 AM

Tycker att jag är rätt kunnig på Rout-reglerna, men ibland blir man fundersam... smile.png

 

A10.51 DIRECTION: …a routing unit must move to the nearest (in MF calculated at the start of its RtPh) building or woods hex (even if overstacked) unless that route is through/into a known minefield or FFE, or is not traversable. As long as it reaches that hex during a single RtPh, it need not use the shortest route, but as long as it follows the shortest path in MF otherwise, it may enter a shellhole/entrenchment/pillbox to avoid Interdiction even if it can no longer reach that woods/building hex in a single RtPh.

…At the start of its RtPh, a routing unit must designate its destination and must attempt to reach it during that RtPh. If a newly-Known enemy unit prevents this, a new destination is re-figured from that point. 

…A routing unit may also ignore a building/woods hex if that hex is no farther from a Known enemy unit than its starting hex, even if it must rout through that now-ignored hex to reach its destination.

 

 

Se bilderna. Den blå enheten är DM, de röda är Good Order fiender.

 

Situation 1

Skärmavbild 2018-04-07 kl. 12.20.33.png

 

• Den brutna enheten måste routa eftersom det står en GO fiende i F3.

• Han når fram till Rubble i C4, men väljer bort den (Den är lika långt bort som till fienden i C2).

• Han når i teorin fram till Huset i C5.

• Eftersom han vill undvika Interdiction väljer den brutna enheten att röra sig genom Shellholes, vilket är okej (se blå text i reglerna ovan). Alltså spenderar han 5 MF och kommer därför inte fram till huset i C5.

 

Fråga:

- Får han fortsätta till D5 eftersom han har ett poäng kvar?

Jag hittar inget i reglerna som säger mot detta, men det "känns" möjligen lite fel.

 

Situation 2

Skärmavbild 2018-04-07 kl. 12.27.16.png

 

Samma förutsättningar som tidigare, men här ligger ett Rubble i C3, vilket innebär att den brutna truppen inte riskerar Interdiction och kommer således fram till D4 på bara 3 MF. 

 

Fråga:

- Enligt A10.51 behöver man inte använda den kortaste vägen för att nå sitt mål. Kan enheten därför välja att ta en liten omväg kring D5 (där han blr Interdicted och upptäcker fienden i A6 och således inte längre kan ta sig till C5)?

Jag tycker detta verkar 100% legitimt.



#2 Klas Malmström

Klas Malmström

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,488 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linköping, Sverige

Posted 07 April 2018 - 01:30 PM

Tycker att jag är rätt kunnig på Rout-reglerna, men ibland blir man fundersam... smile.png

 

A10.51 DIRECTION: …a routing unit must move to the nearest (in MF calculated at the start of its RtPh) building or woods hex (even if overstacked) unless that route is through/into a known minefield or FFE, or is not traversable. As long as it reaches that hex during a single RtPh, it need not use the shortest route, but as long as it follows the shortest path in MF otherwise, it may enter a shellhole/entrenchment/pillbox to avoid Interdiction even if it can no longer reach that woods/building hex in a single RtPh.

…At the start of its RtPh, a routing unit must designate its destination and must attempt to reach it during that RtPh. If a newly-Known enemy unit prevents this, a new destination is re-figured from that point. 

…A routing unit may also ignore a building/woods hex if that hex is no farther from a Known enemy unit than its starting hex, even if it must rout through that now-ignored hex to reach its destination.

 

 

Se bilderna. Den blå enheten är DM, de röda är Good Order fiender.

 

Situation 1

attachicon.gif Skärmavbild 2018-04-07 kl. 12.20.33.png

 

• Den brutna enheten måste routa eftersom det står en GO fiende i F3.

• Han når fram till Rubble i C4, men väljer bort den (Den är lika långt bort som till fienden i C2).

• Han når i teorin fram till Huset i C5.

• Eftersom han vill undvika Interdiction väljer den brutna enheten att röra sig genom Shellholes, vilket är okej (se blå text i reglerna ovan). Alltså spenderar han 5 MF och kommer därför inte fram till huset i C5.

 

Fråga:

- Får han fortsätta till D5 eftersom han har ett poäng kvar?

Jag hittar inget i reglerna som säger mot detta, men det "känns" möjligen lite fel.

Gå du till D5 så bryter du väl mot "but as long as it follows the shortest path in MF otherwise" in den blå texten du citerade ovan...



#3 carlsson

carlsson

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,126 posts
  • Gender:Male

Posted 07 April 2018 - 03:39 PM

Gå du till D5 så bryter du väl mot "but as long as it follows the shortest path in MF otherwise" in den blå texten du citerade ovan...

 

Samtidigt står det "it need not use the shortest route".... 



#4 Klas Malmström

Klas Malmström

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,488 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linköping, Sverige

Posted 07 April 2018 - 07:41 PM

 

Samtidigt står det "it need not use the shortest route".... 

Men fortsätter...."...but as long as it follows the shortest path in MF otherwise,..." - gå till D5 är inte "...the shortest path in MF otherwise...".



#5 carlsson

carlsson

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,126 posts
  • Gender:Male

Posted 08 April 2018 - 08:11 AM

Tack för svaren Klas!

 

Jag håller nog med at det är så det ska tolkas, men det känns inte som att det är skrivet så. 

 

Borde meningen kanske istället vara:

 

"As long as it reaches that hex during a single RtPh and as long as it follows the shortest path in MF otherwise, it may enter a shellhole/entrenchment/pillbox to avoid Interdiction even if it can no longer reach that woods/building hex in a single RtPh."

 

?

 

(Dvs man tar bort tillägget om "it need not use the shortest route")



#6 Klas Malmström

Klas Malmström

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,488 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linköping, Sverige

Posted 08 April 2018 - 09:54 AM

(Dvs man tar bort tillägget om "it need not use the shortest route")

Fast den biten behövs också - då den tillåter att man inte nödvändigtvis tar den kortaste vägen.

 

Det som gör meningen lite "krystad" är att den beskrive två saker/koncept i samma mening - hade varit klarare om det have brutits upp i två meningar.






0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users