Jump to content


Photo

same hex fire


  • Please log in to reply
8 replies to this topic

#1 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,264 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 22 November 2012 - 01:47 PM

Hmmm... Igår kväll hände det sig att -under en dag i Red Barricades- en sovjetisk 8-0 blev bärsärk (o han tog inte med sig någon trupp)och stormar närmsta fientliga enhet en tysk Pz III L.
När han väl rusat in i hexen (han stod adjacent)får man ju brassa på med kanonen , men , får man inte skjuta med sina strv.monterade ksp ???
Kunde inte hitta att jag skulle ha fått detta.

Det uppstod ju en CCV situation också då den ensamme hjälten skulle förinta PzIII:an då funderade jag på en annan sak.
Är en SMC stendöd då man slår under kill numret på CC-tabellen ?
Har faktiskt spelat med att man sår en wound severity roll men det kanske man endast gör om man slår lika på cc-tabellen ??

#2 Klas Malmström

Klas Malmström

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,643 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linköping, Sverige

Posted 22 November 2012 - 03:25 PM

Hmmm... Igår kväll hände det sig att -under en dag i Red Barricades- en sovjetisk 8-0 blev bärsärk (o han tog inte med sig någon trupp)och stormar närmsta fientliga enhet en tysk Pz III L.
När han väl rusat in i hexen (han stod adjacent)får man ju brassa på med kanonen , men , får man inte skjuta med sina strv.monterade ksp ???
Kunde inte hitta att jag skulle ha fått detta.

Jo då, MG på ett fordon får visst skjuta på fi en samma Location - om du skjuter som Defensive First Fire så måste dock den hexsidan som 8-0:an går in över vara inom CA (gäller även kanonen).
Väntar du med att skjuta till DFPh så behöver den inte vara det - då gäller givetvis inte FFFNAM/FFMO dock - men måste man vrida fordon/torn för att kunna skjuta som DFF, kan det ibland vara
fördelaktigare att vänta.

Det uppstod ju en CCV situation också då den ensamme hjälten skulle förinta PzIII:an då funderade jag på en annan sak.
Är en SMC stendöd då man slår under kill numret på CC-tabellen ?Har faktiskt spelat med att man sår en wound severity roll men det kanske man endast gör om man slår lika på cc-tabellen ??

Ja - under CC Kill# - alla är borta.

#3 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,264 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 22 November 2012 - 03:46 PM

Jo då, MG på ett fordon får visst skjuta på fi en samma Location - om du skjuter som Defensive First Fire så måste dock den hexsidan som 8-0:an går in över vara inom CA (gäller även kanonen).
Väntar du med att skjuta till DFPh så behöver den inte vara det - då gäller givetvis inte FFFNAM/FFMO dock - men måste man vrida fordon/torn för att kunna skjuta som DFF, kan det ibland vara
fördelaktigare att vänta.


Ja - under CC Kill# - alla är borta.



Tusen tack.
vet inte men, jag kunde inte hitta det i något kapitel, det stod väldigt krystat i den regeln jag hittade.

#4 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,264 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 19 January 2015 - 09:25 AM

En annan sak jag har lite svårt med , en strv som befinner sig i samma hex (antingen i bypass eller i samma hex) som en fientlig trupp är väl låst att endast få skjuta på "same-hex-enemy" liksom en infanterist är låst ??

 

Eller kan en vagn skjuta ut ur rutan ?



#5 Klas Malmström

Klas Malmström

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,643 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linköping, Sverige

Posted 19 January 2015 - 09:29 AM

En annan sak jag har lite svårt med , en strv som befinner sig i samma hex (antingen i bypass eller i samma hex) som en fientlig trupp är väl låst att endast få skjuta på "same-hex-enemy" liksom en infanterist är låst ??

 

Eller kan en vagn skjuta ut ur rutan ?

A7.212 gäller även för fordon. Notera dock att det är "i samma Location" som gäller - inte "i samma hex".



#6 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,264 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 19 January 2015 - 09:54 AM

Tackar ! ok just det , location o inte hex.



#7 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,264 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 18 February 2021 - 07:13 PM

Mer om detta
Tank står i bypass i hus-hex tornet riktat framåt (inte in mot huset)
I fientlig movement-Phase springer jag in i huset som tanken står i bypass i (är det tillåtet för det första ?)
Om det är tillåtet antar jag att sprutorna på vagnen är tripplade ?
Men man tar in alla + modifieringar på själva skjutandet både vridning och terräng ?

#8 Bergwall

Bergwall

    8-1

  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 514 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg

Posted 21 February 2021 - 01:34 PM

Jag skulle spelat det såhär. Det är advance och PAATC,som gäller. Tror inte du kan inte gå in i movement phase.



#9 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,264 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 21 February 2021 - 06:56 PM

Tack.... jag är inne på samma tänk....




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users